Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do ładowania akumulatorów (auto)

jozefg 20 Sty 2011 01:08 1060119 2595
  • #1531
    _jta_
    Specjalista elektronik
    :arrow: desperador70 - R5 jest po to, żeby ograniczyć prąd PR1 w razie nastawienia zbyt małej oporności;
    1k powinien wystarczyć, żeby prąd nie groził uszkodzeniem; zbyt duży R5 ograniczy zakres regulacji
    prądu ładowania; proponuję wstawić jakiś R5, sprawdzić w jakim zakresie PR1 pozwala regulować
    prąd ładowania - jeśli przy ustawieniu na największy prąd w jakimś zakresie regulacji na PR1 brak
    zmian prądu ładowania, to ustaw PR1 na największy opór, przy którym prąd ładowania wciąż jest
    maksymalny, potem zmierz ten opór i o tyle możesz zwiększyć R5.

    Ten układ nie ma ograniczenia napięcia ładowania, ma regulację prądu, ma jakieś zabezpieczenie
    przed odwrotnym podłączeniem akumulatora - w razie czego T1 dostanie na złącze emiter-baza
    około 3V w kierunku zaporowym, typowy tranzystor katalogowo wytrzymuje co najmniej 5V.

    Można by pokombinować z dodaniem TL431, żeby uzyskać ograniczenie napięcia ładowania.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #1532
    zurs
    Poziom 18  
    Witam, wykonałem prostownik według schematu na początku tematu z trzy zakresową regulacją prądową i doszedłem do pewnych wniosków:

    1 Wydaje mi się, że napięcie wyłączenia 14,4v na akumulatorze to trochę za dużo. Alternator samochodowy daje napięcie 14,4V więc akumulator w samochodzie praktycznie nigdy nie jest ładowany do takiego napięcia. Zauważyłem także, że ciężko jest naładować akumulator do takiego napięcia- zaczyna gazować przy 13,5V. Mówię cały czas o napięciu skutecznym, mierzonym miernikiem przenośnym.

    2 Mój prostownik w końcowej fazie ładowania akumulatora 170Ah daje 15,3V zastanawiam się czy to nie za duże napięcie dla akumulatora?

    Pozdrawiam i czekam na sugestie.
  • #1533
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Napięcie, przy którym akumulator gazuje, obniża się, jeśli w elektrolicie rozpuści się nieco antymonu (jest zawarty
    w elektrodach w starszych akumulatorach, zwiększa ich wytrzymałość mechaniczną); skutek jest w końcu taki, że
    akumulator gazuje, zanim się naładuje. Dlatego w nowszych akumulatorach antymon zastąpiono wapniem.
  • #1534
    MytnikO
    Poziom 13  
    Ciekawi mnie jedno pytanie. Czy prostownik wg. schematu józefa.g można wykalibrować za pomocą zasilacza ?
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #1536
    zurs
    Poziom 18  
    co do stosowania antymonu w akumulatorach to nie stosuje się go w bezobsługowych, natomiast w tradycyjnych akumulatorach z korkami czyli głównie akumulatory do ciężarówek czy traktorów zawartość antymonu została obniżona poniżej 3,5%. Pozdrawiam
  • #1537
    d3lta
    Poziom 18  
    MytnikO napisał:
    Czyli rezystory masz połączone równolegle i przed każdym rezystorem dałeś wyłącznik ?
    Tak właśnie zrobiłem.
    MytnikO napisał:
    A jaki prąd daje Ci to trafo?
    To było trafo 230/11,5V 150VA na którym dowinąłem uzwojenie wtórne do 18,5V na biegu jałowym. Myślę że 8A da przez dłuższy czas.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #1539
    elmiro
    Poziom 9  
    Witam.
    Jakiś czas temu zakupiłem na portalu aukcyjnym Automatykę sterującą prostownikiem, układ ten nazywa się Moduł STB-07.
    Może któryś z kolegów spojrzał by na ten układ i podpowiedziałby dlaczego nie mogę tego skalibrować. Gość od, którego zakupiłem w/w urządzenie kazał
    mi wylutoać dwa rezystory 180K i 470K, które znajdują się bezpośrednio
    nad P4 i wlutować dwa inne o wartości 420K i 1Mom. Zrobiłem jak mi poradził,
    ale prostownik w dalszym ciągu ładuje do oporu, jak nie przypilnuje prostownika
    to na pewno dojdzie do 20V. Czy znajdzie się ktoś na forum kto miał do czynienia
    z podobnym lub takim samym urządzeniem i wie jak to ustawić skalibrować tak,
    żeby mi rozłączało prostownik przy napięciu 14,4V.

    Moduł STB-07

    Chciałem jeszcze dodać, że nie jestem elektronikiem a prostownik składałem z pomocą znajomego, który zajmuje się naprawą sprzętu audio i on nie ma czasu zajmować się budową/naprawą prostownika.
  • #1540
    d3lta
    Poziom 18  
    _jta_ napisał:
    Oj, nie jestem pewien - z mojego programu wychodzi najwyżej 6A, i to nie przy takim napięciu trafa.
    To napięcie 18.5V to skuteczne, czy amplituda? Amplituda przydałaby się większa, skuteczne mniejsze.
    Teraz to już właściwie nie pamiętam, czy to jest skuteczne, czy amp czy po wyprostowaniu... Jeśli to kogoś interesuje to zmierzę, natomiast mogę powiedzieć że maks co mi się udało wyciągnąć z tego prostownika to ładowanie aku prądem 7,5A dociągając go to tych 14,4V
  • #1542
    elmiro
    Poziom 9  
    _ita_ Schematu niestety gościu z allegro od, którego zakupiłem ten
    moduł nie dołącza do płytki. Opis, jak najbardziej mam i podłączyłem krok
    po kroku jak było w opisie. Po kilkukrotnych telefonach facet napisał
    mi na mejla, jak mam to wykalibrować ale niestety w dalszym ciągu to
    urządzenie nie chce zadziałać prawidłowo.
    Pozwolę sobie wkleić tą instrukcję, którą otrzymałem od sprzedawcy tego
    urządzenia:

    Proszę wyjąć zworkę ZW1, podłączyć akumulator i włączyć całość do sieci.
    Czy skręcenie potencjometru w lewo zmniejsza prąd ładowania a w prawo go zwiększa ???
    jeśli tak to potencjometr jest podłączony prawidłowo, jeśli nie - czyli
    jeśli skręcenie w lewo zwiększa prąd ładowania a w prawo go zmniejsza
    należy zamienić miejscami dwa ZEWNĘTRZNE przewody biegnące co potencjometru
    (środkowy zostaje w środku)

    P1 i P2 służy do kalibracji napięć przy niskich napięciach - poniżej 10V
    gdy akumulator jest rozładowany,
    zapalanie się diod D19 i D22 informuje o naładowaniu akumulatora, co
    potwierdza również woltomierz wskazujący 14V.

    Można nieco podnieść górny próg napięć przy których prostownik wyłączy
    ładowanie - za to odpowiedzialne są potencjometry P3 i P4.
    przy prawidłowej kalibracji przy napięciu na baterii powyżej 13,5V
    powinna zapalić się D19, przy napięciu powyżej 14,4V zapala się również D22.

    Ładowanie normalne (czyli prądem nastawionym) jest wtedy gdy nie świeci żadna z diod.

    Proponuję rozładować trochę akumulator i wtedy podłączyć układ, bo
    kalibrowanie go na naładowanym akumulatorze nie będzie za bardzo możliwe
    bo układ od razu przejdzie w stan podładowywania...

    Za zakres regulacji potencjometru P3 odpowiadają rezystory R21 i R36,
    Znajdują się one NAD potencjometrem P3.
    R21 - z lewej - ma 150kom
    R36 - z prawej - ma 470 kom

    Wylutowanie R36 poszerzy zakres regulacji P3 w górę. Gdyby jeszcze było
    mało - można zwiększyć wartość R21 ze 150k na przykład na 180k

    To samo tyczy się P4 bo po zwiększeniu zakresu regulacji P3 może się
    okazać, że najpierw "zadziała" P4 wyłączając ładowanie,
    tutaj - nad P4 mamy R23 z lewej i R37 z prawej
    R23 ma 180K
    R37 - 470k
    Wylutowanie R37 zwiększy zakres regulacji P4 w górę.

    Proponuję wylutować R37 i R36, wtedy podniesie Pan próg napięć przy
    których nastąpi wyłączenie,
    rozładować akumulator i ładować go nastawionym prądem równym 0,1C czyli
    przykładowo dla akumulatora 45Ah ładować prądem 4,5A
    od czasu do czasu mierzyć napięcie na baterii, kiedy osiągnie wartość
    powiedzmy 13,8-14V ustawić P3 tak aby zapaliła się D19 i ładować dalej
    NIE KRĘCĄC POTENCJOMETREM REGULACJI PRĄDU ŁADOWANIA !!!!
    po jakimś czasie gdy napięcie osiągnie 14,6V ustawić P4 tak aby
    zapaliła się dodatkowo D22 i gotowe.
    Ukłąd wykalibrowany


    Zrobiłem wszystko dokładnie jak wyżej napisane i nie ma żadnej poprawy.
    Przed chwilką się zagapiłem na film w telewizji i prostownik dobił mi akumulator do 15,08V.
    Jeżeli ktoś się orientuje co można by było tu poprawić/zmienić to byłbym bardzo wdzięczny za podpowiedzi.
    Pozdrawiam.
  • #1543
    d3lta
    Poziom 18  
    _jta_ napisał:
    :arrow: d3lta - Co innego możliwość wyciągnięcia takiego prądu, a co innego dłuższa praca bez przegrzania trafa.
    Cztery godziny tak ładował i nie umarł śmiercią tragiczną. Uzwojenie wtórne mam nawinięte sporo za grubym drutem. Przeżyło też próbę pracy z krótko zwartym wtórnym przez 10 sekund :)
  • #1544
    mmmm4
    Poziom 10  
    Malutki problemie, kolega Google nie za bardzo mi pomógł.
    Szukam jak najprostszego rozwiązania:
    Sterowanie przekaźnikiem włączającym uzwojenie pierwotne 230V
    Napięcie na aku: 38-39V załącza...42-43V wyłącza
  • #1546
    mmmm4
    Poziom 10  
    Witam ponownie.
    Może ktoś ma gotowy lub mógł by mi narysować (komparator napięcia z histerezą 4V, zasilany z 38-43V sterujący przekaźnikiem) bo kombinuję i mi nie wychodzi.
    Dziękuję. Pozdrawiam.
  • #1547
    artek3090
    Poziom 2  
    witam
    nie chcę zakładać nowego tematu więc się przyłączę...
    otóż mam trafo które daje mi napięcie na uzwojeniu wtórnym 16,6 V. do tego mam zrobiony mostek Graetze z 4 diod. czyli wychodzi mi 14.3 V prądu stałego.
    ale jak podłączę pod akumulator to napięci mi wzrasta do ponad 16V a amperomierz analogowy wcale nie rusza. w czym może być problem??
  • #1548
    _jta_
    Specjalista elektronik
    A podłącz (tam, gdzie masz napięcie "stałe") kondensator na 25V, to będzie wiadomo, jakie naprawdę masz napięcie...
    Akumulator pewnie masz zasiarczony, i zachowuje się jak kondensator - dlatego amperomierz nic nie pokazuje. Lepiej
    go nie podłączaj pod taki prostownik, bo jak na dłużej podłączysz, to już go raczej nie odratujesz - bez tego może się uda.
  • #1550
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Dla typowego miernika wystarczy kilka mikrofaradów, większa pojemność nie zaszkodzi.
    (Do bardzo kiepskiego miernika może się przydać z 50, może nawet 100 mikrofaradów)
    Prawie każdy elektrolityczny się nadaje. Sprawdź tylko napięcie (ma być 25V, albo więcej)
    i biegunowość (bo jak połączysz odwrotnie, to kondensator się zagotuje; jest oznaczona).
  • #1551
    artek3090
    Poziom 2  
    po podłączeniu kondensatora 3,3uF w obwód "stałego" napięcie na akumulatorze wynosi (15,6-15,7) skacze w tym przedziale a wskazówka na amperomierzu lekko się wychyla do stanu 0,2A
  • #1555
    bb84
    Poziom 21  
    Szukałem w tym wątku interesującej mnie informacji, lecz właściwie nie znalazłem. Mianowicie wpadł mi w ręce prostownik Romstan BP12/15 z regulacją na pierwotnym 3-15A. Transformator daje ~16V bez obciążenia i 14,2 VDC bez obciążenia na prostowniku czterodiodowym przy napięciu sieci ~238V przy pominięciu ww regulacji. Temat tego prostownika był już poruszany na stronie 15, lecz nie widzę jednoznacznej odpowiedzi. Czy taki transformator może zostać wykorzystany w układzie JozefG, czy napięcie jest za niskie ? czy te 14,2 VDC bez obciążenia zostanie jeszcze zbite przez układ ?
  • #1556
    kj1
    Specjalista elektryk
    Te 14,2VDC to co to za napięcie? Wartość skuteczna? Średnia? Po prostowniku masz wprawdzie napięcie stałe, ale pulsujące.
  • #1557
    bb84
    Poziom 21  
    Teraz dopiero zauważyłem, że uzwojenia połączone są równolegle. Mostek jest pełny, tzn. graetza i po dodaniu kondensatora 2200uF za nim mam 21,8 VDC bez obciążenia.
  • #1558
    MytnikO
    Poziom 13  
    Ale jeśli się dobrze orientuję to w układzie józefa.g musi być napięcie nie filtrowane.
  • #1560
    _jta_
    Specjalista elektronik
    :arrow: bb84 po dodaniu kondensatora 2200uF za nim mam 21,8 VDC bez obciążenia
    To na pewno się nadaje, a jaki prąd można z niego wyciągnąć, to trzeba policzyć moim programem
    (link na początku poprzedniej strony), amplituda napięcia jest od tych 21.8V nieco większa (mniej
    więcej o spadek napięcia na mostku przy małym prądzie - to może być np. 0.7V), do obliczeń jest
    jeszcze potrzebny łączny spadek napięcia na półprzewodnikach (suma mostka i tyrystora), i różne
    oporności (uzwojenie pierwotne transformatora, połączenia, akumulator...).