Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PLC Fatek
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)

jozefg 12 Wrz 2011 12:21 1001355 2509
  • #1741 12 Wrz 2011 12:21
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A, to ja odwrotnie odczytałem, gdzie ma być prostownik, a gdzie akumulator - wyszło mi, że to akumulator będzie odłączany,
    więc po odłączeniu przez przekaźnik prąd jego cewki zaniknie, przekaźnik znów podłączy akumulator... i tak w kółko.
    Niezależnie od tego, przekaźnik działa z opóźnieniem, zanim odłączy, to prąd będzie narastał, styki zostaną rozwarte przy
    sporym prądzie (co spowoduje iskrzenie) - trzeba by policzyć, jaki prąd może popłynąć, czy nie uszkodzi np. diod prostownika.
    Tego problemu można uniknąć, jeśli prąd z akumulatora będzie powodował połączenie przez przekaźnik po prawidłowym
    podłączeniu akumulatora - wtedy przy odwrotnym podłączeniu przekaźnik nie ma powodu załączyć i nic się nie stanie.

  • ambtechnic
  • #1742 12 Wrz 2011 13:08
    trk40
    Poziom 9  

    Przyznaję oznaczenia mogły być mylące, poprawiłem.
    Prąd nie będzie płynąć bo ładowanie startuje z opóźnieniem i powyżej ustalonego napięcia. Chciałem ochronić bardziej wejścia wzmacniaczy OPAMP.

    Myślałem o załączeniu przekaźnika przy prawidłowym podłączeniu akumulatora ale wtedy to wymaga kilkudziesięciu mA z akumulatora do podtrzymania styków.
    Chociaż może to nie jest taki duży problem. Jest jakiś przekaźnik do 6A co wymaga 10-20mA ?

  • #1743 12 Wrz 2011 15:48
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Przekaźnik się znajdzie. Ale może tańszy (i mniejszy) będzie tranzystor MOSFET?

  • #1744 13 Wrz 2011 21:14
    trk40
    Poziom 9  

    Poszukałem troche i znalazłem rozwiązanie na PMOS, Dren do +,Bramka do masy - Czy to rozwiązanie miałeś na myśli ?
    Taki tranzystor spowoduje spadek napiecia przy ładowaniu - Czy w okolicy 11-15V moge liczyć ze będzie w miarę liniowy i nie bedzie przekłamywać mi pomiarów ?
    Znalazłem taki tranzystor IRF7240 - prąd max 5A potrzebny mi - nada się do zabezpieczenia?

  • #1745 13 Wrz 2011 22:28
    _jta_
    Specjalista elektronik

    NMOS miewają lepsze parametry (np. mniejszy opór) od PMOS, i przy takich samych są znacznie
    tańsze - można odwrócić polaryzację całego układu i użyć NMOS zamiast PMOS.
    Zarówno PMOS, jak i NMOS powinny mieć w miarę liniową zależność spadku napięcia od prądu.

    Jakoś nie widzę, jak ma wyglądać i działać ten układ z MOSFET-em, jakkolwiek widziałem taki,
    który zabezpiecza przed odwrotnym włożeniem baterii (bo wtedy MOSFET się nie włączy).
    PMOS potrzebuje '-' na bramce, żeby przewodził; ponadto ma wbudowaną diodę, przewodzącą
    od drenu do źródła, kiedy na drenie jest '+' względem źródła; jeśli na wyjściu prostownika będzie
    '+' i będzie ono połączone ze źródłem, to PMOS będzie przewodził, zamiast izolować. Wypada
    zrobić jakiś układ sterowania bramki, żeby podawać na nią '-' tylko przy poprawnym podłączeniu.

  • #1746 15 Wrz 2011 21:16
    trk40
    Poziom 9  

    Połączyłem tak jak opisywałem z pmos, symulacja wyglądała ok. Zmontowałem układ na płytce uniwersalnej i działa jak trzeba. Tranzystor SJ560 tylko ten spadek napięcia spadek napięcia 0,12V..

    Edit:
    Dopiero teraz to zauważyłem jak dodałem do reszty układu, zabezpieczenie samo ładnie działa, ale wczesniej w układzie jest dioda podłączona do GND i +, przy odwrotnym podłączeniu będzie lipa ;/.

    Jakieś inne sugestie?

  • #1747 15 Wrz 2011 22:27
    _jta_
    Specjalista elektronik

    No jakoś mi nie pasowało, żeby to działało na samym PMOS-ie - trzeba jeszcze jakoś go sterować, tyle że można małym prądem.
    Jeśli ma być PMOS, to jego źródło do '+' prostownika, dren do wyjścia na '+' akumulatora, bramka przez duży opornik do źródła,
    oraz do kolektora tranzystora NPN, którego emiter podłączasz do 'masy' ('-' prostownika i wyjścia na '-' akumulatora), bazę przez
    jeszcze większy opornik do wyjścia na '+' akumulatora. Jak podłączysz akumulator w dobrą stronę, to tranzystor NPN przewodzi
    i daje '-' na bramkę PMOS-a, żeby go włączyć; jak odwrotnie - nie przewodzi, i PMOS pozostaje wyłączony.
    Orientacyjne wartości tych oporników (dla akumulatora 12V): bramka-źródło 1k, baza-wyjście 100k.
    Aha, i upewnij się, że dopuszczalne napięcie bramka-źródło MOS-a jest co najmniej 16V (lepiej 20V, dla akumulatora 12V).
    Jeśli jest za małe, albo akumulator jest na większe, to koniecznie kolektor do bramki przez opornik, żeby uzyskać dzielnik.

    Zarówno PMOS, jak i tranzystor NPN muszą być na napięcie większe, niż 2 razy napięcie szczytowe z prostownika - tranzystor
    NPN może być np. BC546. Można też zrobić 'masę' na '+', użyć NMOS-a i tranzystora PNP (BC556) - będzie taniej.
    Ewentualnie zamiast PMOS-a + NPN-a układ PROFET, ale nie wiem, czy w Polsce są dostępne na duże prądy, spotkałem jakiś
    na napięcia od 12 do 48V i prąd chyba do 1A, i trzeba by sprawdzić, czy taki układ toleruje odwrotne podłączenie akumulatora...
    Chyba jednak PMOS + NPN (albo NMOS + PNP) i 2 oporniki to nie taki skomplikowany układ, żeby warto było kombinować.

    Możesz narysować, jaki układ próbowałeś, i jak rozumiesz z tego opisu, że ten układ ma być zrobiony?

  • #1748 20 Paź 2011 22:40
    chemik_16
    Poziom 24  

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3518312#3518312
    a taki prosty układ jak by sie sprawował ? :) brakuje mu tylko jakiejś sensownej regulacji histerezy - bedzie się załączał co chwila jak tylko napięcie na aku spadnie.
    EDIT: http://pclab.pl/art33731-7.html w sumie zasada działania taka jak i tutaj.

    Szukam jakiejś alternatywy dla układu jozefg - głównie do 72Ah akumulatorów (bagatela - 12letnich z audi - a technicznie w lepszym stanie niż nówki ze sklepu ;p ) - to już w sumie bardzo leciwy projekt - dosyć kłopotliwy w kalibracji ... przebiłem się przez jakieś 30str tutaj ... jakieś FAQ do projektu by sie przydało ..

    planuje wykorzystać trafo z UPSa - 2x~110V -> 2x~7,8V jakieś 100-140W(grubość drutu na wtórnym 3mm )
    - już myślałem że ma przebicia - okazało sie jednak że cyrki w stylu wzrost napięcia na mierniku do 50V po dotknięciu jednego przewodu wynikają z braku kondensatora za mostkiem ... mierniki głupieją ;p

    EDIT - w sumie przetyrałem się już przez cały temat - i wszystko juz wiem :D
    -------------------------------------------------------------------

    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)
    w pętli zaznaczony układ regulacji pradu (a raczej sterownik dla triaka tyrystora)
    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)
    spojrzy ktoś czy wszystko tu OK ? ;)
    robione na podstawie:
    https://obrazki.elektroda.pl/6964969100_1314877171.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/52_1266158168.jpg

    Zrobie może jeszcze wersje na jakimś scalonym komparatorze - taki LM358 za <1pln - układ zajmie jeszcze mniej miejsca ;)

  • #1749 21 Paź 2011 00:20
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Tam powinien być tyrystor, a nie triak. Z tą regulacją prądu nie wiem, czy nie będzie kłopotów z działaniem.
    Scalone komparatory zwykle mają wyjście "kolektor NPN", a do sterowania tyrystora potrzeba "kolektor PNP"
    - pewnie trzeba będzie dodać jakiś tranzystor. A poza tym, jak już układ scalony, to TL431 - zastąpi zenerkę
    i wzmacniacz/komparator, niestety nie ma histerezy i ma wyjście "kolektor NPN" - trzeba dodać tranzystor...

  • #1750 21 Paź 2011 19:12
    d3lta
    Poziom 18  

    Aktualnie w Lidlu jest sprytna ładowarka do akumulatorów. Ktoś wie co w tym siedzi?

    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)

    - w pełni automatyczny, elektronicznie sterowany przebieg ładowania ze wskaźnikiem kontrolnym LED
    - do wszystkich akumulatorów o pojemności 6 V lub 12 V i 1,2 – 120 Ah, montowanych w samochodach osobowych i motocyklach
    - kompaktowe wzornictwo i prosta obsługa
    - funkcja ładowania stałego i podtrzymującego z zabezpieczeniem przeciążeniowym i przed zamianą biegunów
    - przewód do ładowania z izolowanymi zaciskami
    - z trybem ponownej reaktywacji – również do zapobiegania powstawaniu siarczanów
    - 4 prądy ładowania – maks. 3,8 A
    - napięcie robocze: 220–240 V ~ 50/60 Hz
    - 3 lata gwarancji

    Cena: 69zł

  • ambtechnic
  • #1751 21 Paź 2011 19:23
    amator2000
    Poziom 17  

    Do pełni szczęscia zapomiałeś podać cene tej ładowarki, bo ten parametr jest chyba najważniejszy - oraz kto realizuje gwarancje ?

    Bo jeśłi Firma Krzak spod Warszawy, to lepiej omijać takie cuda z daleka.

    Raz kupiłem akumulator ołowiowy w pewnym hipermarkecie (i to polskiej firmy ZAP Piastów) i nawet nie raczyli odpowiadać na maile, jak aku padło po roku.

  • #1752 21 Paź 2011 20:06
    chemik_16
    Poziom 24  

    3.8A to dosyć mało jak na deklarowane akumulatory 120Ah, wygląd również nie napawa optymizmem ;)
    Zima się zbliża - tego typu ofert będzie znacznie więcej

    _jta_

    Zgadza się, jest tam tyrystor, "przejęzyczyłem" się w opisie.
    Jakie przewidujesz kłopoty z działaniem tego regulatora ?

  • #1753 21 Paź 2011 23:06
    Witold5
    Poziom 30  

    Używam tego urządzenia od dwóch lat w Peugeocie, bezproblemowo. Jednak tylko jako doładowanie, kiedy auta nie używam ze dwa miesiące. Wygodne o tyle, że nie trzeba tego pilnować.

  • #1754 07 Lis 2011 19:41
    szymonesiu
    Poziom 2  

    Witam

    Dziś chciałem zaprezentować moje dzieło, które zrobiłem na bazie schematu jozefg. Prostownik prawie w całości został wykonany z elementów z odzysku :). Obudowa została wzięta ze starego stabilizatora do telewizora bodajże rubina. Jedne co musiałem zakupić to woltomierz i amperomierz. Reszta elementów zaczerpnięta z urządzeń typu unitra, zasilacz pc itp.

    A tak to się prezentuje w całości:

    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto) Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)

  • #1755 09 Lis 2011 20:39
    chemik_16
    Poziom 24  

    Tą spirale grzewczą mógłbyś nawinąć na jakimś rezystorze cementowym/ceramicznym albo zalać cementem, bo przy takim mocowaniu nie jest to zbyt bezpieczne :)

    Edit:

    Złożyłem właśnie ten układ z 1 posta (wg. eldo), skalibrowałem - ładuje jak należy.
    Problem pojawia się po odpięciu akumulatora - gdy dotknę + klemy dioda mruga z dużą częstotliwością i nie działa wtedy zabezpieczenie przeciwzwarciowe, odwrotnego podłączenia nawet nie sprawdzałem ...
    Dioda gaśnie jednak gdy dotknę również katody lub bramki tyrystora (bt152) i wtedy jest wszystko w porządku.
    Co może być tego powodem ? Tyrystor ma przebicia ?

  • #1756 09 Lis 2011 21:29
    tiesto12
    Poziom 14  

    Witam wiem ze pewnie to było poruszane ale mam pytanie z tego co wyczytałem układ przystosowany jest do max 10 A Jakie wartości elementów musiał bym zmienić aby móc regulować prąd do 15A?

  • #1757 09 Lis 2011 21:35
    chemik_16
    Poziom 24  

    Tylko tyrystor (bt151 ma max 12A, bt152 już 20A) i przeliczyć R1.

  • #1759 17 Lis 2011 12:45
    elektronik8
    Poziom 19  

    Znalazłem w sieci schemat takiego prostownika, mam wrażenie że widziałem go w którymś z numerów RE ale nie wiem w którym, ogólnie nic na ten temat nie znalazłem. Czy ktoś budował prostownik wg tego schematu? Jakieś wady? Może ktoś ma jakieś uwagi na temat tego schematu?

    Z góry dziękuję

    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)

  • #1760 17 Lis 2011 13:03
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Ten prostownik nie ma automatyki, a tylko jakąś regulację prądu/napięcia ładowania, co do której
    nie wiadomo, jak ją należy ustawić - bez opisu nie warto próbować, zwłaszcza że są lepsze układy.
    :idea: Jak podajesz, że coś znalazłeś w sieci, to podawaj gdzie - może tam w pobliżu jest jakiś opis...

  • #1761 17 Lis 2011 13:30
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    T1 i T2 pracują jako generator impulsów, "udają" tranzystor jednozłączny
    P1 ustawia punkt pracy a P2 reguluje się napięcie na akumulatorze.
    Robiłem podobny układ kiedyś - kapryśny i niestabilny

  • #1762 17 Lis 2011 16:10
    _jta_
    Specjalista elektronik

    P1 reguluje opóźnienie ładowania C1, przez to trochę może zmieniać prąd ładowania, ale w niewielkim zakresie
    - napięcie C1 osiąga napięcie przewodzenia DZ1 zanim napięcie z transformatora osiągnie wartość maksymalną,
    chyba nawet przed kątem 60° od przejścia przez 0. Natomiast to opóźnienie jest potrzebne, by impuls włączający
    tyrystor nie był podany za wcześnie, kiedy tyrystor jeszcze nie ma jak przewodzić - inaczej tyrystor się nie włączy.
    Taki sposób działania może być jednym z powodów "kapryśnego" zachowania się układu. Drugi, to brak opornika
    między katodą a bramką tyrystora - to powoduje możliwość włączania tyrystora przez zakłócenia.

    Ciekawe, co się stanie z tym układem przy odwrotnym podłączeniu akumulatora: jeśli P2 nie będzie ustawiony
    na zbyt mały opór, to niewielki prąd popłynie przez niego i dalej przez T1 i DZ1 - to nie powinno nic uszkodzić;
    ale jeśli układ ma włączone zasilanie, to może dojść do włączenia tyrystora (to zależy od ustawień P1 i P2,
    jak P1 będzie miał mały opór, a P2 duży, to jego włączenie jest możliwe), a wtedy układ ulegnie zniszczeniu.

    :arrow: chemik_16 - Mam wrażenie, że tam nie ma schematu ideowego - sprawdź, z jakim schematem to jest zgodne.

  • #1763 20 Lis 2011 22:19
    chemik_16
    Poziom 24  

    _jta_:
    Nie ma, ale jest zgodne w 100% z pierwowzorem (tylko potencjometr jest zmieniony na 500Ω oraz dioda, nie wiem czemu, zmieniona na 1N4148 - dałem taką jak w pierwowzorze i jest ok).
    Co do mojego problemu - znikł tak samo nieoczekiwanie jak się pojawił, teraz wszystko działa jak należy. Mogę z czystym sumieniem polecić pcb eldo - chociaż można nieco pogrubić ścieżki i rozstaw pinów dla potencjometrów, ale elementy rozmieszczone są o wiele optymalniej ;)
    Inna sprawa - ta ładowarka ma w ogóle szanse w pełni naładować akumulator w czasie krótszym niż 10lat? :D pod koniec ładowania przy histerezie 13.8V-14.5V jest raptem kilka impulsów rzędu 3A na minute.
    Po odłączeniu akumulatora w takim stanie i obciążeniu go żarówką 40W przez kilka min. mam napięcie na akumulatorze 12.4V.
    Jak podładuję go ładowarką stałoprądową (ładowarka Unitry - dopasowane trafo + diody + rezystory ograniczające prąd do 4/8/12A) przy takim samym obciążeniu żarówką spada i utrzymuje sie na 13.5V.

    Ładowanie wedle zaleceń przez 10-12h przy tej tyrystorowej ładowarce będzie trwało z 50h ... już chyba lepszy byłby układ bez histerezy.

  • #1764 20 Lis 2011 23:37
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Wrażliwość na dotykanie, która czasem występuje, a czasem nie - myślę, że mogą być jakieś zakłócenia z zewnątrz
    (i to nie zawsze - może generuje je sąsiad), a w twoim układzie wadliwy kondensator, dlatego nie są one tłumione.
    Pewnie ustawiłeś za małą histerezę - akumulator podczas ładowania ma zwiększone napięcie, histerezę stosuje się
    po to, żeby po wyłączeniu ładowarki przez to zwiększone napięcie nie włączała się, jak napięcie trochę opadnie.
    Powodem takiego zachowania przy ładowaniu może również być ten wadliwy kondensator, ładowarka daje impulsy
    prądowe, które powodują impulsy napięcia, i one mogą wyłączać ładowanie. I pewnie zły kontakt na akumulatorze
    - często akumulatory mają skorodowane końcówki, może trzeba je wyczyścić, nasmarować wazeliną...

  • #1765 21 Lis 2011 16:39
    grxxxx
    Poziom 9  

    Witam szanownych forumowiczów

    Posiadam transformator separacyjny 230/24V, 160VA czy da radę na jego bazie zrobić jakiś w miarę przyzwoity prostownik do akumulatorów samochodowych 12V?


    posiadam również diody : D00-100-06 . ( 100A , 600V )
    amperomierz zatablicowy o zapresie 0-20A

    za odpowiedzi z góry wielkie dzięki.

  • #1766 21 Lis 2011 18:12
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Diody 100A są trochę duże i niewygodne do montażu... a z transformatora możesz wyciągnąć prąd
    skuteczny 6.67A - ile z tego będzie wyprostowanego przy ładowaniu akumulatora 12V, przelicz
    programem, który podawałem, pewnie wyjdzie około 5A, więc wystarczą diody 3A (w mostku).
    Nieco większy prąd wyciągniesz z niego, jak przewiniesz uzwojenie wtórne, ale to ciężka robota.

  • #1767 22 Lis 2011 20:57
    grxxxx
    Poziom 9  

    Zasadniczo prąd 5A wystarczy bo mam aku 55AH
    Przeczytałem całe forum i postanowiłem złożyć prostownik według schematu z pierwszej strony.
    Odwinę trochę zwojów żeby uzyskać na wyjściu z mostka 18V.(tylko czy nie zmniejszy to jego mocy?) Nie wiem jeszcze jak dobrać ten R1 żeby było dobrze.
    Poczytam jeszcze może coś zatrybie więcej.

  • #1768 23 Lis 2011 00:03
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Link do informacji o moim programie: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7850365#7850365
    - wyliczysz nim R1 i skuteczne natężenie prądu. Mniejsze napięcie oznacza większe skuteczne natężenie
    prądu (które jest istotne dla grzania się uzwojenia wtórnego) przy takim samym prądzie ładowania.
    Ale odwinięcie części zwojów zmniejsza opór uzwojenia, i mniej powstaje w nim ciepła przy takim samym
    natężeniu skutecznym - można spróbować wyliczyć, ile trzeba odwinąć, żeby wyszło najlepiej.

  • #1769 23 Lis 2011 17:31
    grxxxx
    Poziom 9  

    jeszcze takie pytanie.
    Czy zna ktoś jakiś sklep internetowy w którym dostanę wszystkie elementy potrzebne do montażu układu z pierwszej strony?

    za odpowiedz z góry dzięki.
    pozdrawiam
    grxxxx

  • #1770 23 Lis 2011 19:28
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Tranzystory BC177 pewnie są trudne do kupienia i drogie - zastąp przez BC557. Resztę pewnie łatwo kupisz - sprawdź najpierw tyrystor.