Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)

jozefg 18 Gru 2011 20:11 1019547 2528
  • #1831 18 Gru 2011 20:11
    Henry12
    Poziom 17  

    jozefg napisał:
    Masz zbyt dużą histerezę, poczytaj co ludzie pisali powyżej i wyreguluj. PR1 , R7

    Dziękuję kolego za naprowadzenie na właściwy trop.
    Prostownik uruchomiony ,pomogła wymiana PR1 na 10k i niewielka korekta PR2.
    Podziękowanie również dla _jta_ za wskazówki na forum jak zmiany elementów wpływają m in na działanie opisywanego prostownika.

  • Sklep HeluKabel
  • #1832 18 Gru 2011 21:09
    mod24
    Poziom 10  

    Źle to miało być doprowaddzone do końca zacisków akumulatora.

  • #1833 20 Gru 2011 15:14
    robert106
    Poziom 17  

    Małe pytanko, na schemacie na tym co podałem wyżej są tranzystory BD140, a na płytce są BD138. Czy to wielka różnica??

  • #1834 20 Gru 2011 20:43
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Dopuszczalne napięcie - BD 140 mają U_CE=-80V, U_CB=-100V, BD138 mają oba -60V.
    Są w tym układzie napięcia ponad 60V? Jeśli nie, to nie ma znaczenia, BD138 czy BD140.

  • #1836 30 Gru 2011 23:40
    chemik_16
    Poziom 24  

    [dotyczy schematu z 1 posta]
    Są jakieś przeciwskazania w zastąpieniu Tyrystora Triakiem ?
    Po uszkodzeniu swojego i wstawieniu Triaka nie zaobserwowałem żadnych nieprawidłowości w działaniu (zabezpieczenia przeciwzwarciowe/odwrotnego podlaczenia dzialaja) tylko triak się nieco mocniej nagrzewa...

  • #1837 31 Gru 2011 00:34
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Proponuję na wszelki wypadek dodać diodę w kolektorze T1, bo bez niej będzie przewodził przy odwrotnym podłączeniu
    - tyrystor raczej się nie włącza od ujemnego napięcia podanego na bramkę, a triak się włączy - więc lepiej zabezpieczyć.

  • Sklep HeluKabel
  • #1838 12 Sty 2012 07:18
    bb84
    Poziom 21  

    Pytałem juz kiedyś, lecz sprawa zapomniana i nadal niewyjaśniona. Transformator z Romstan BP 12/15 według producenta 0-15A. Uzwojenia łączone równolegle, drut 1,2 mm średnicy, czyli razem/równolegle 2,4 mm. Napięcie na wyjściu każdego z uzwojeń 15,4VAC. Chciałbym wydusić z niego 8A i zrobić prostownik motocyklowo-samochodowy na 8 zakresów (6,5Ah, 12Ah, 20Ah, 32Ah, 45Ah, 55Ah, 65Ah, 75Ah). Czy to jest możliwe ? lepiej odwinąć transformator do 2x10V i łączyć symetrycznie czy raczej dowinąć do 2x18V i łączyć równolegle ? w drugim przypadku można zastosować mostek scalony czy muszą to być koniecznie dwie diody ? planowane oczywiście do prostownika jozefag.

    Proszę poprawić post - regulamin pkt.3.1.13 [dzimi]

  • #1839 12 Sty 2012 10:53
    L_k_sz
    Poziom 2  

    Witam
    Zrobiłem prostownik na podstawie schematu Józefg. Zastosowałem trafo toroidalne o napięciu wyjściowym 17V. Jako R1 zastosowałem dwa rezystory połączone szeregowo 0,56ohm o mocy 10W każdy. Prąd ładowania pomierzony wynosi ok. 3A. Moc tracona na rezystorze to P=(3^2)*0,56=5,04W- tyle z obliczeń odkłada sie na rezystorach i tu pojawia się moje pytanie: Czy to normalne że te rezystory są bardzo gorące? - właściwie to parzą. Czy może jakieś większe zastosować?

  • #1840 12 Sty 2012 16:17
    _jta_
    Specjalista elektronik

    :arrow: bb84 12 Sty 2012 07:18
    To się ocenia na podstawie obliczeń - po to napisałem program (informacje o programie).

    bb84 12 Sty 2012 07:18 napisał:
    Uzwojenia łączone równolegle, drut 1,2 mm średnicy, czyli razem/równolegle 2,4 mm.
    Masz dziwny sposób liczenia: 1.2mm średnicy to przekrój 1.13mm², a 2.4mm średnicy to 4.52mm².

    :arrow: L_k_sz 12 Sty 2012 10:53
    Rezystory są robione przy użyciu różnych technologii, i w zależności od tego różnie się nagrzewają
    przy obciążeniu mocą nominalną. Ale mocy nie liczy się z takiego prostego wzoru - użyj programu
    (moc tracona w oporniku zależy od natężenia skutecznego, ono zwykle jest większe od średniego).

  • #1841 12 Sty 2012 16:45
    bb84
    Poziom 21  

    _jta_ napisał:
    :arrow: bb84 12 Sty 2012 07:18
    To się ocenia na podstawie obliczeń - po to napisałem program (informacje o programie).
    bb84 12 Sty 2012 07:18 napisał:
    Uzwojenia łączone równolegle, drut 1,2 mm średnicy, czyli razem/równolegle 2,4 mm.
    Masz dziwny sposób liczenia: 1.2mm średnicy to przekrój 1.13mm², a 2.4mm średnicy to 4.52mm².


    Co do 2,4 mm strzeliłem oczywiście babola, to będzie razem 2,26 mm2, jednak z tego programu nic nie wiem, jakieś linuxy, wklejanie w okienka, skróty ... nie łatwiej stwierdzić na podstawie średnicy/przekroju drutu i pola przekroju kolumny transformatora ? tylko tutaj siedzi rdzeń UI

    W oryginale był mostek z 4 diód, czyli klasyczny dwupołówkowy.

  • #1842 12 Sty 2012 17:32
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Program działa również w Windows. A do obliczenia potrzeba więcej danych...

  • #1843 12 Sty 2012 18:16
    bb84
    Poziom 21  

    _jta_ napisał:
    Program działa również w Windows. A do obliczenia potrzeba więcej danych...


    Tylko w jakim celu komplikować proste rzeczy :) na chłopski rozum dla porównania posiadam drugi transformator o połowę mniejszy, nawinięty drutem o tej samej średnicy bez automatyki i ładuje prądem 5A tak jak jest to napisane na prostowniku. Wynika z tego, że producent przesadził z tą regulacją do 15A w tym wcześniej omawianym transformatorze, jednak te 10A w połączeniu równoległym uzwojeń powinien spokojnie oddać, pytanie tylko, czy po dowinięciu do 18V wydusi z siebie te 7,5A. A w praktyce do osobówek powinny wystarczyć nawet dwa zakresy, 4A (34Ah, 45Ah) i 6A (55Ah, 65Ah, nawet 75Ah jeszcze naładuje).

    Edit: Idąc tropem upraszczania ... ;) jeżeli dowinę te kilka zwojów do napięcia 18VAC i zastosuję ograniczenie 5A będzie ok ? czy takim prądem można ładować bez uszczerbku akumulatory 34Ah - 65Ah ?

  • #1844 13 Sty 2012 00:17
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Bo bez tej "komplikacji" - przeliczenia i porównania wyników - nie da się powiedzieć, jak jest lepiej.
    To jest forum techniczne, więc kierujemy się wiedzą i obliczeniami, a nie "na oko", czy wróżbami...

  • #1845 14 Sty 2012 22:50
    bb84
    Poziom 21  

    _jta_ napisał:
    Bo bez tej "komplikacji" - przeliczenia i porównania wyników - nie da się powiedzieć, jak jest lepiej.
    To jest forum techniczne, więc kierujemy się wiedzą i obliczeniami, a nie "na oko", czy wróżbami...


    Teoria teorią, a w praktyce okazało się, że w oryginalnym wykonaniu transformator ten to tragedia. Uzwojenie wtórne wyglądało jakby ktoś nawijał je po kilku głębszych. Nawinąłem je ponownie podwójnym drutem i połączyłem symetrycznie dodając po 8 zwojów na każdy karkas. Jest piękne 18,5V napięcia zmiennego. 15A z tego transformatora to bujda. Bez zbędnych kombinacji zamierzam obciążyć go prądem 5A, tyle powinien teoretycznie ... ;) wytrzymać. W jaki prosty sposób mogę obciążyć go taką wartością w celu sprawdzenia jego zachowania i poprawności wykonania ? żarówki halogenowe na 12V raczej nie przeżyją.

  • #1846 15 Sty 2012 00:25
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Ze 4 żarówki z reflektorów samochodowych, po 2 szeregowo, i 2 takie gałęzie równolegle.
    Tylko pamiętaj, żeby te, co łączysz szeregowo, były takie same i podłącz to samo włókno.

  • #1847 15 Sty 2012 11:05
    bb84
    Poziom 21  

    _jta_ napisał:
    Ze 4 żarówki z reflektorów samochodowych, po 2 szeregowo, i 2 takie gałęzie równolegle.
    Tylko pamiętaj, żeby te, co łączysz szeregowo, były takie same i podłącz to samo włókno.


    45W ? istnieje inny patent ? może jakaś na 230V ?

  • #1848 15 Sty 2012 16:34
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Można, ale teraz mogą być problemy z kupieniem - chyba żarówek 100W w sklepach nie ma, tylko mniejsze,
    a i 100W to by było mało - przez żarówkę 100W/230V płynie 435mA przy tych 230V, pewnie poniżej 200mA
    przy 18V, więc trzeba by ich ze 30. Pewnie lepiej spirala grzejna do sprzętu AGD, są w sprzedaży 1000W
    i większe, a na dodatek można przeciąć na kilka(naście) części i te części połączyć równolegle - jak będzie
    jedenaście części, to moc tracona przy 18V będzie prawie taka, jak w całej przy 230V. Ale są z nią problemy:
    * grzeje się, trzeba umieścić ją tak, żeby gorąca spirala nic nie uszkodziła (np. nawinąć na cegłę);
    * obciążenie czy to spiralą, czy żarówkami, transformator "odczuwa" inaczej, niż obciążenie akumulatorem.

  • #1849 15 Sty 2012 18:16
    20rafalo
    Poziom 19  

    Panowie przyłączę się do tematu.
    Mianowicie mam trafo 13,8V (pomiar napięcia zmiennego- bez filtrowania) 16,7A.
    Chciałem zrobić w miarę dobry prostownik..
    Wiem, że 14V to trochę za mało, ale takie trafo mam. Kupowanie odpada- cena.
    Może jakimś filtrem podbiję napięcia.
    Coś na tranzystorach? Przetwornica step- up?
    Z góry dzięki za info.

  • #1850 15 Sty 2012 19:08
    _jta_
    Specjalista elektronik

    20rafalo - Przelicz moim programem (link na górze strony), 13.8V powinno wystarczyć (użyj diod prostowniczych
    Schottky, to da zwiększenie napięcia o ponad 0.5V, i mniej ciepła do odprowadzania), choć lepiej byłoby mieć więcej.

  • #1851 15 Sty 2012 20:08
    20rafalo
    Poziom 19  

    Kurdę, nie widzę linku.
    PS- czy schemat kolegi jozefg z 1 strony wątku będzie w stanie zadziałać?
    pzdr

  • #1852 17 Sty 2012 11:35
    bb84
    Poziom 21  

    Czy wzór płytki z tego tematu https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic21461.html na piątej stronie PDF'a (oraz schemat z czwartej) jest poprawny i w skali 1:1 ? wystarczy usunąć elementy w programie graficznym i wydrukować w rozmiarze 112x55 mm ? powstała płytka w eagle na bazie tego PDF'a ?

  • #1853 17 Sty 2012 12:53
    nebus
    Poziom 9  

    Witam wszystkich!
    Chce „złożyć” prostownik do ładowania akumulatorów. Ładuje zazwyczaj akumulatory 54Ah, 96Ah i 180Ah samochodowe. Posiadam dużo części do budowy takiego prostownika jak transformatory, diody, chłodzenia, ale brakuje mi dobrego układu do sterowania tym wszystkim. Chcę żeby prostownik miał następujące funkcje jak:
    - ładowanie akumulatorów 12 V (tylko)
    -automatyczny wyłącznik po naładowaniu
    -(płyną) regulacje prądu ładowania 2-30 A (30 A bo miałem mniejsze i wszystko się zawsze usmażyło)
    -zabezpieczenie w razie zwarcia lub odwrotnego podłączenia akumulatora
    Czy można gdzieś kupić zmontowany same układ prostownika które by spełniały powyższe kryteria ?

  • #1854 17 Sty 2012 15:21
    _jta_
    Specjalista elektronik

    20rafalo - Link podałem 12 Sty 2012 16:17, druga linijka.

    nebus - Myślę, że zamiast płynnej regulacji prądu, lepiej mieć przełącznik i nastawiać na pozycję odpowiednią do ładowanego akumulatora;
    zrobienie płynnej regulacji prądu oznacza duże ryzyko problemów z uzyskaniem poprawnego działania, albo bardzo skomplikowany układ.
    Pozostałe funkcje ma prostownik, od którego zaczął się ten temat, i o którym głównie tu dyskutujemy.

  • #1855 18 Sty 2012 13:59
    nebus
    Poziom 9  

    Co do płynnej regulacji to nie jest konieczna ale chce mieć jakąś regulację prądu ładowania żeby szło np. zawsze ustawić, że akumulator jest ładowany prądem max 5A niezależnie jak jest rozładowany. Co do skomplikowania układu to na razie w do nie wnikam bo szukam najpierw gotowych modułów. Ja naprawdę nie chciał bym się bawić w składanie tego układu od 0 tylko wolałbym kupić gotowy moduł do podłączenia, tylko nie mogę nigdzie znaleźć takich modułów kompletnych z tymi funkcjami. Widziałem jeden moduł który ma funkcje mi odpowiadające ale w sprzedaży jest sama płytka drukowa +jeden zaprogramowany układ. A w takiej sytuacji raczej nie dam rady tego złożyć poprawnie i bez większych problemów.
    Link
    Jeżeli wiecie gdzie można kupić podobne układy, lub w miarę przyzwoite z automatycznym wyłącznikiem i z regulacją prądu ładowania do ładowania akumulatorów 50Ah-200Ah to proszą o namiary.

  • #1856 18 Sty 2012 15:59
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Kity AVT mają na końcu oznaczenia literę, występują w wersjach: A - sama płytka, A+ - płytka + trudne do
    zdobycia elementy, B - płytka + wszystkie elementy, C - zmontowany i uruchomiony moduł. Jest układ
    AVT2715 B, który steruje ładowaniem akumulatora od 10Ah do 200Ah, może będzie również AVT2715 C?
    Ten, co podałeś w linku (AVT2957), też może mieć wersję C, aczkolwiek w tej chwili ma tylko A+.

  • #1857 20 Sty 2012 01:53
    konteno
    Warunkowo odblokowany

    Aspirant79 napisał:
    Czytam ten temat już 3 dzień, więc pora się przywitać. Od razu napisze, ze elektronik ze mnie zaden, ale prostownik JozefaG chcialbym sobie zlozyc...

    Mam problem bardzo podstawowy, dotyczy on transformatora i jego pomiarów. Mam transformator Indel ts 120/030 120va (akurat do niego na www nie ma dokumentacji). Ma on na sobie dwa uzwojenia wtórne, z czego jedno pomijam, bo jest nawiniete jakimis cienkimi drucikami (~21.8V bez obciazenia). Drugie, nawiniete konkretniejszym drutem, chyba ma dwa rowne odczepy? i maja one po ca. ~7.4V, a jak mierze ich konce to razem daja ca. ~15V - pomiar przed mostkiem, multimetrem. Jak mierze po mostku (dc) to wychodzi 13.3V. Nie wiem o co chodzi z ta zarowka, jesli w szereg miedzy multimetr a mostek dam jak radzicie zarowke (40w 230v), to napiecie dalej bez zmian wynosi 13.3v. Jak dalem opornik 39R (to najwiekszy jaki mam w domu ;) ), to napiecie wynioslo 13.7v. Natomiast gdy podlaczylem maly akumulator (na dodatek juz niezbyt dzialajacy - 8.5V w spoczynku) to napiecie dosc szybko idzie do 15V, a potem chyba zaczyna opadac, ale nie wiem, bo boje sie trzymac to podlaczone dluzej niz pare minut.

    Tak wiec o co tu chodzi. Ile to moje trafo daje napiecia po mostku i czy sie nadaje do tego prostownika? Wydawalo mi sie, ze przez (teoretyczne) szytowe napiecie ~15V*1.4 trafo bedzie idealne, ale teraz to juz naprawde nie wiem...


    Trafo wystarczy ale może zabraknąć napięcia do skomplikowanych układów a trafo sprawdziłem dziś z mostkiem graetza na 2 akumulatorach(1 jenox 110 Ah stary zasiarczony o napięciu poniżej 8V a w jednej celi masa pokruszona to prąd ładowania wyniósł 180 mA a po pobudzeniu akumulatora przy wzrósł do około 1,7 A )(2 centra futura 35 A w lepszym stanie od jenoxa to prąd po chwili wzrósł do ponad 8A ale aku zaczął się gotować jak woda w czajniku więc go odłączyłem ) i na razie muszę coś wykombinować do regulacji tego prądu aby nie stracić na napięciu które i tak już jest małe

  • #1858 20 Sty 2012 22:52
    konteno
    Warunkowo odblokowany

    Mam takie pytania dotyczące jego działania takiego układu(https://obrazki.elektroda.pl/9862440100_1327075568.jpg ). Mam transformator indel ts 120 030 i chciałbym zrobić z niego prostownik do różnych akumulatorów (od 30 do 200 Ah) i w związku z tym chciałbym się dowiedzieć jak ten układ sprawuje się w momencie gdy trafo nie spełnia warunków poprawnego działania układu . Myślałem że może da się zastosować AVT2715 ale znów dla trafo brakuje .Chciałbym wykonać również układ pokazujący aktualne napięcie i prąd ładowania(np coś takiego jak ten pic "na wodę" https://obrazki.elektroda.pl/7673862900_1327075565.png) ale nie bardzo wiem z którym z układów będzie lepiej współpracował? Proszę o pomoc bo inny prostownik (selenowy BA-2)nie radzi sobie z ładowaniem gdyż szwankuje bardzo prymitywny przełącznik zakresów prądu ładowania i trudno znaleźć coś w jego miejsce.

  • #1859 21 Sty 2012 01:05
    _jta_
    Specjalista elektronik

    A może być podał parametry tego transformatora? TS120 to nominalna moc około 120W, więc nawet, jeśli ma
    sensowne napięcie wyjściowe (to dobrze byłoby wiedzieć), to akumulator 200Ah będzie ładował bardzo długo.

  • #1860 21 Sty 2012 23:54
    anek
    Poziom 10  

    Witam wszystkich.
    Złożyłem prostownik pana Józefa z pierwszych stron tematu. Zastosowałem BT151, mostek 30A, PR1 5k8, PR2 220R, zamiast R1 zamontowałem potencjometr 1R. Transformator zrobiłem sam i na wyjściu przed mostkiem napięcie wynosi 19,8V. Układ nie chce się wyłączyć. Układ ładuje cały czas akumulator, dioda miga, wskazówka amperomierza porusza się w takt migania diody. Akumulator jest sprawny. Ładowałem go kilka razy po kilkanaście godzin i układ nie chce się wyłączyć. Górną wartość napięcia ustawiłem na 14,2V tak dla bezpieczeństwa. Woltomierz cyfrowy, amperomierz analogowy z bocznikiem. Woltomierz w prostowniku pokazuje ustawione napięcie 14,2V z małymi wahaniami a miernik podłączony do klem akumulatora pokazuje 14,5V. Co zrobić, żeby układ się wyłączył przy zadanym napięciu? Czy ktoś ma podobny problem? Pozdrawiam.