Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik do ładowania akumulatorów (auto)

jozefg 16 Feb 2012 22:00 1154439 2686
Altium Designer Computer Controls
  • #2011
    rzeszutek1
    Level 19  
    Zibi187 wrote:
    I dalej pozostaje pytanie czy mogę zastosować sterowanie jozefag ?
    To sterowanie powinno działać z tym prostownikiem. Jedyne co to może być wymagana korekta rezystancji elementów regulacyjnych. Jeśli jednak odwiniecie kilku - kilkunastu zwojów uzwojenia wtórnego nie stanowi problemu to można odwinąć na tyle tych zwojów aby zmniejszyć to napięcie do tych 17 V ze schematu.

    Brednie/ ... przecież od tego jest tam ten wielopozycyjny przełącznik, a i regulator wg pomysłu Józka ma dość szeroki zakres regulacji.
    [_P_]
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2012
    _jta_
    Electronics specialist
    :arrow: Zibi187 16 Lut 2012 21:27
    Sprawdź, jakie napięcie zasilania ma ten prostownik na tabliczce znamionowej - być może jest na 220V, a teraz jest 230,
    to wystarcza, by spowodować nadmierne nagrzewanie się niektórych transformatorów - miałem przypadek transformatora,
    który w Warszawie grzał się tak, że nie można było go dotknąć, parzył - a na wsi, gdzie napięcie było zaledwie o kilka V
    mniejsze, nie grzał się wcale. Co do zastosowania układu jozefg - sprawdź, jakie napięcie daje ten prostownik i określ,
    co zmierzyłeś (skuteczne, średnie, szczytowe - każde z nich ma inną wartość) - jeśli ten prostownik ładował akumulator
    bez żadnej regulacji, to jest prawdopodobne, że daje zbyt niskie napięcie, żeby wystarczyło dla układu jozefg.
  • #2013
    Zibi187
    Level 23  
    Ale on się wcale nie przegrzewa. Napięcie na wyjściu ma 24V co jest zgodne z danymi na tabliczce. Nie mam do niego instrukcji, a to by zdecydowanie pomogło. Wiedziałbym co reguluje i w jakim zakresie zamontowany przełącznik. Problem polega na tym, że transformator ma wiele odczepów powiązanych ze stosem selenowym. a ja o ile trochę na tym się znam to ten układ to dla mnie bez schematu zagadka. Może ktoś dysponuje takim schematem i się podzieli.
  • #2014
    _jta_
    Electronics specialist
    A, nie połapałem się, że to ten, o którym już pisałeś, który daje 24V - a może przełącznik służy do nastawiania
    napięcia, i najwyższe jest 24V? Myślę, że do stos selenowy jest w układzie mostka, od strony transformatora
    dochodzą tylko dwa przewody - jeden bezpośrednio, drugi przez przełącznik wybierający odczep - w ten sposób
    przyłącza się napięcie wyjściowe, żeby je dobrać do ładowanego akumulatora - sprawdź czy tak jest, i jakie są
    możliwe napięcia. Do układu jozefg ten prostownik świetnie się nadaje, tylko kwestia, jaki prąd, jaki opornik -
    żeby to określić, trzeba albo mieć dane z instrukcji serwisowej, albo pomierzyć jego parametry.
  • #2015
    Quarz
    Level 43  
    Zibi187 wrote:
    Ale on się wcale nie przegrzewa. Napięcie na wyjściu ma 24V co jest zgodne z danymi na tabliczce. Nie mam do niego instrukcji, a to by zdecydowanie pomogło. Wiedziałbym co reguluje i w jakim zakresie zamontowany przełącznik. Problem polega na tym, że transformator ma wiele odczepów powiązanych ze stosem selenowym. a ja o ile trochę na tym się znam to ten układ to dla mnie bez schematu zagadka. Może ktoś dysponuje takim schematem i się podzieli.
    Schemat jest Tobie zupełnie zbędnym - jak tylko w tym prostowniku nic nie majdrowałeś - masz tam zaciski wyjściowe prądu stałego (za prostownikiem selenowym), a schemat ładowarki Józka z tytułowego posta wygląda tak:
    Prostownik do ładowania akumulatorów (auto).
    Wobec powyższego, pomijasz tylko na nim mostek Graetza (ten jest w prostowniku) i pozostałe elementy - na prawo od mostka - łączysz jak na w/w schemacie.
    Zauważ, plus jest u dołu, a minus na górze tego schematu.
    Dla akumulatora 12V odczep - pozycja przełącznika - ustaw dla najniższego napięcia wyjściowego.
    Pozostaje kwestia doboru wartości rezystora R1, można - jakby napięcie z Twojego prostownika było zbyt duże - zamiast tego rezystora włączyć odpowiednią żarówkę z włóknem wolframowym, ale to wymaga prób i pomiarów.
  • #2016
    _jta_
    Electronics specialist
    Niewyraźnie narysowany i LED jest odwrotnie - proponuję zajrzeć do mojej informacji z 05 Lut 2012 20:25,
    tam są linki wskazujące użyteczne uwagi o układzie i schemat - jest poprawiony, i zawiera to, co trzeba.

    Dla jednego napięcia wyjściowego można zastosować żarówkę włączoną szeregowo po stronie pierwotnej,
    ale jeśli ten przełącznik jest do nastawiania napięcia na kilka różnych napięć akumulatorów, to do każdego
    byłaby potrzebna inna moc żarówki, bo z tą samą przy niższych napięciach byłby większy prąd ładowania.
    (taki przełącznik może być albo do dobierania napięcia do sposobu ładowania akumulatora - czy wolimy
    szybciej, ale trochę "brutalnie", czy "łagodniej", ale dłużej, albo do wyboru napięcia akumulatora 6/12/24V)
  • #2017
    Quarz
    Level 43  
    _jta_ wrote:
    Niewyraźnie narysowany i LED jest odwrotnie - proponuję zajrzeć do mojej informacji z 05 Lut 2012 20:25,
    tam są linki wskazujące użyteczne uwagi o układzie i schemat - jest poprawiony, i zawiera to, co trzeba.
    Fakt, dioda D3 - LED - na źródłowym schemacie jest narysowana odwrotnie.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2018
    manio1969
    Level 11  
    Mam trafo które przywiozłem z Niemiec,nie potrafię określić ile ma mocy,przewód ma 2mm a rdzenie 32mm x 32mm.Będę wdzięczny za pomoc.Prostownik do ładowania akumulatorów (auto)
  • #2019
    _jta_
    Electronics specialist
    Ze zdjęcia wygląda na to, że przewód ma najwyżej 1.5mm, a i rdzeń nie ma 32mm - może ma 29?
    Zmierz i opisz porządnie wymiary rdzenia - najważniejszy jest przekrój jednej kolumny.
    I może zmierz opór uzwojenia pierwotnego? To też daje jakąś wskazówkę co do mocy transformatora.
  • #2020
    manio1969
    Level 11  
    Tak więc przewód dokładnie ma 1,7mm, uzwojenie pierwotne po odjęciu oporności miernika to ok. 47 omów, rdzeń jest na fotce 31,7mm Prostownik do ładowania akumulatorów (auto)
  • #2021
    _jta_
    Electronics specialist
    Czyli grubość rdzenia jest 31.7mm; szerokość kolumny jest około 29mm (tak było na zdjęciu), czyli pole przekroju rdzenia 9cm².
    Do grubości 1.7mm ma wątpliwość: 16 zwojów w jednej warstwie mieści się w 25mm, to daje właśnie 1.5mm, jeśli nie ma odstępów.
    Oporność uzwojenia pierwotnego 47Ω odpowiada mocy 56W. Przekrój rdzenia - 81W. Sensownie jest przyjąć, że moc jest 65÷70W.
  • #2022
    manio1969
    Level 11  
    Słuchajcie znalazłem na necie fotkę takiego samego trafa jak moje są dane ale one mi nic nie mówią pamiętajcie że odwinąłem uzwojenia do 20V.Tak na marginesie to ustrojstwo waży 3,6kg.
    Prostownik do ładowania akumulatorów (auto)
  • #2024
    manio1969
    Level 11  
    To jest na 100% to trafo tylko powiększyłem zdjęcie,waga i przekrój rdzenia wszystko się zgadza.To jest moje trafo.
    Prostownik do ładowania akumulatorów (auto)
  • #2025
    _jta_
    Electronics specialist
    To znaczy, że to na fotce z netu ma podmienioną nalepkę (pisze na niej 250VA - przy tych rozmiarach
    nie może mieć podobnej mocy) - szlifowano procesory i malowano inne napisy, to czemu by trafo nie?
    Zajrzałeś na stronę INDEL-a? To producent, i raczej nie podmienia nalepek i podaje prawdziwe dane.
  • #2026
    manio1969
    Level 11  
    No dobrze a według tej etykiety to ile ma ten transformator teoretycznie
  • #2028
    pager1
    Level 2  
    Witam
    Od pewnego czasu jestem biernym użytkownikiem tego forum. Jak tak się naczytałem to postanowiłem zrobić prostownik z początku tego tematu (bodajże pana Józefa). Ponieważ jestem początkującym i większośc informacji czerpię z internetu to nie wiem czy wszystko dobrze zrobiłem a mianowice chodzi mi o to że prostownik przy napięciu około 14 V zaczyna się wyłanczać (to jest chyba ok) chodzi mi o to, że gdy zbliża się do tej wartości zaczyna mrugać dioda a przy jej zgaśnieciu spada prąd na amperomierzu do 0. Stąd moje pytanie czy tak powinno być ?, czy poprostu prostownik powinien wyłączyć się bez gaśnięcia i zaświecania się diody, która powinna zgasnąć i zaświcić się dopiero po rozładowaniu sie akumulatora i ponownym załączeniu prostownika. Jak to jest z tym prostownikiem, proszę o pomoc.
  • #2029
    _jta_
    Electronics specialist
    :arrow: pager1 - A może przeczytaj opis tego prostownika? Nie jest długi, a jest w nim to opisane.

    19 Lut 2012 14:50 GrusGrey wrote:
    Witam
    Obserwuje rozwoniety temat o prostownikach i twoje posty.Znasz się na rzeczy dlatego mam do ciebie pytania.
    Nie jestem zbyt mocny w sprawach związanych z elektryką ,jakieś tam ogólne pojęcie mam, ale nie na tyle
    by uczestniczyć w dyskusjach na te tematy.

    Zakupiłem prostownik i chciałbym się od ciebie dowiedzieć o mozliwościach tego prostownika oprócz tych info.
    podanych przez producenta.Podaję ci parametry i fotki: typu PRI 12/25 przeznaczone do ładowania 12-voltowych
    akumulatorów samochodowych i ciągników rolniczych. Urządzenie posiada płynną regulację prądu ładowania
    w granicach 0-25A. Można ustawić dowolną wartość prądu ładowania z dużą dokładnością, czego nie osiągnie się
    przy regulacji odczepowej , gdzie pomiędzy poszczególnymi pozycjami przełącznika zakresowego są duże różnice
    prądu ładowania i nie ma możliwości ustawienia dokładnie żądanej wartości prądu. Urządzenie posiada
    zabezpieczenie po stronie pierwotnej, jak również zabezpieczenie po stronie wtórnej, rozłączające obwód ładowania
    w razie przekroczenia wartości maksymalnej prądu lub zwarcia przewodów roboczych. Wszystkie elementy
    prostownika łącznie z transformatorem przeliczone są z dużym zapasem i dzięki temu urządzenie jest bezawaryjne.
    Dane techniczne :
    Znamionowe napięcie zasilania 230 V / 50 Hz
    Moc 450 VA
    Prąd znamionowy 0 - 25 A
    Napięcie ładowania 12 V
    regulacja prądu ładowania płynna
    .Pytanie drugie chciałbym zamontować do niego woltomierz. Jaki to powinien być woltomierz ,zakres parametry.
    Gdzie miałbym go wpiąć? Czy mógłbyś mi to "pokazć na fotce?
    Czy jest możliwość zamontowanie do tego prostownika takiego układu ,który pozwoliłby albo ograniczyć prad ładowania
    lub wyłaczyć prostownik po osiągnięciu optymalnego stopnia naładowania akumulatora w momencie rozpoczęcia gazowania.
    https://obrazki.elektroda.pl/9120181300_1329658930.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/5362164300_1329658999.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/3128640700_1329659039.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/2896380100_1329659073.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/1684434400_1329659109.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/2124673700_1329659147.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/5611126400_1329659193.jpg

    Czy te z linku transformaqtory nadawały by się do prostownika i do jakiego,na jaki prąd ładowania np. 10/15A
    http://allegro.pl/transformator-430-2030a-12-5v-70a-na-prostownik-i2071504225.html
    http://allegro.pl/mocny-transformator-2-x-6v-lub-12v-400va-bcm-i2112844587.html
    http://allegro.pl/transformator-trafo-2-x-6v-12v-700va-i2148575098.html
    http://allegro.pl/transformator-na-prostownik-14-4v-60a-5170-i2106313960.html

    Po pierwsze, ze zdjęć nie widać, jaki jest układ tego prostownika - potrzebny jest raczej schemat, można go
    odrysować "z natury" sprawdzając wszystkie połączenia - to zwykle zabawa na godzinę, może parę godzin,
    jak się ma fizycznie to urządzenie, zrobienie tego na podstawie fotek jest dużo trudniejsze, bądź niemożliwe.

    Po drugie, woltomierz można podłączyć do samego akumulatora i wtedy nie jest istotne, jaki prostownik.
    Może ma jakiś sens, aby woltomierz przy tętnieniu napięcia pokazywał minimalne w ramach tego tętnienia
    - to eliminuje wpływ oporności wewnętrznej akumulatora i ewentualnie oporności kabli na jego wskazania.

    Po trzecie, transformator trzeba dobierać do układu prostownika, jaki się chce zrobić (można też układ do
    posiadanego transformatora) - nie jest tak, że któryś z nich się nadaje, albo któryś się nie nadaje, jedynie
    te, które dają 12, czy 12.5V, nie nadają się do układu jozefg, a ten, co daje 14.4V, nadaje sie do niego.
  • #2030
    pager1
    Level 2  
    Nie znam się na elektornice, jestem laikiem w tej dziedzinie i powyższy opis niewiele mi tłumaczy. Więc proszęo odpowiedż czy takie zachowanie prostownika jest prawidłowe (chodzi mi o tą diodę która zaświeca się i gasnie)
  • #2032
    pager1
    Level 2  
    Dzięki za szybką odpowiedź jeszcze jedna wątpliwość gdzie jest + kondensatora C1 na tym schemacie bo podłanczałem go w obie strony i nie było różnicy

    Moderated By Dzimi:

    Przypominam że jest to dział serwisowy w którym wymagane jest minimum wiedzy z zakresu elektroniki. Jeśli nadal będą pojawiać się podobne posty temat zostanie podzielony a posty przeniesione zostaną do kosza.

  • #2033
    jozefg
    VIP Meritorious for electroda.pl
    pager1 wrote:
    ... gdzie jest + kondensatora C1 na tym schemacie bo podłanczałem go w obie strony i nie było różnicy
    Zmień egzemplarz kondensatora, ten prawdopodobnie stracił pojemność.
    "Minusem" do bazy tranzystora.
  • #2034
    _jta_
    Electronics specialist
    Napięcie emiter-baza tranzystora to poniżej 0.7V - przy takim napięciu kondensator może zachowywać się tak samo
    niezależnie od znaku napięcia, i jeżeli nie działa ono bardzo długo, nie powinno uszkodzić kondensatora - a jeśli już
    go uszkodzi, to przede wszystkim spowoduje zwiększoną upływność - może sprawdzić, jak długo trzyma ładunek?
  • #2035
    Brencik
    Level 26  
    A co sądzicie o zastosowaniu do regulacji prądu ładowania tranzystora MOSFET typu P w szereg z akumulatorem?
  • #2036
    _jta_
    Electronics specialist
    Sugerowałbym MOSFET N, bo tańszy, i są dostępne o większej mocy / na większe prądy.
    Osobna sprawa, że trzeba dobrze przemyśleć taką konstrukcję, żeby nie spalić MOSFET-a
    - nie wiem, czy komuś tu się udało zrobić układ z MOSFET-em, chyba nikt się nie chwalił.
  • #2037
    Brencik
    Level 26  
    Aplikacja MOSFET N jest utrudniona w przypadku takiego zastosowania.
  • #2038
    Zibi187
    Level 23  
    No i lipa. Dzisiaj pomierzyłem napięcia innym miernikiem. Przełącznik w pozycji
    1 napięcie 26V
    2 - 29,5V
    3 - 33V
    4 - 36,5V
    5 - 40V czyli rośnie o 3,5V
    Dalej nie mierzyłem bo ustrój jest tylko do 40V a za zimno żeby bawić się w demontaż obudowy. Pod obciążeniem akumulatorem 40Ah napięcie na pozycji pierwszej spada do 16,7V. Trochę dużo tylko nie chce mi się odwijać trafa. Może, żeby można było skorzystać ze sterowania wg. projektu józefag połączyć płytkę przez żarówkę ?

    Nikt z kolegów nie dysponuje instrukcją takiego prostownika ?
  • #2039
    _jta_
    Electronics specialist
    Jeśli masz napięcie 26V i 40V z różnych odczepów transformatora, to między nimi powinno być 14V.
    Tylko czy to jest napięcie szczytowe, średnie, czy skuteczne? Co wskazuje miernik, którego użyłeś?
    Dużo jeszcze jest tych pozycji przełącznika? Na zdjęciu widzę jeszcze 3, to by było do 50.5V.

    Dobrze byłoby ustalić, dlaczego napięcie tak spada po podłączeniu do akumulatora - bo zazwyczaj
    transformatory projektuje się tak, by napięcie spadało o 5÷10% przy normalnym obciążeniu (chociaż
    tak jest dla obciążenia rezystancyjnego, przy ładowaniu akumulatora prąd płynie tylko w wierzchołkach
    sinusoidy, i napięcie wierzchołka w porównaniu do braku obciążenia może spadać 15÷20%).
  • #2040
    Zibi187
    Level 23  
    Też mnie dziwi taki duży spadek, ale akumulatory ładowaliśmy bez problemu. Chociaż od niedawna przez żarówkę. Zachodzę sobie w głowę, że ten prostownik jest do ładowania akumulatorów ale chyba kolejowych. Mam go od śp. teścia, który pracował w Kolejowych Zakładach Automatyki. Podejrzewam, że można było ładować całe stosy akumulatorków 12V od oświetlenia lamp kolejowych i oświetlenia tylnych lamp wagonów kolejowych połączonych szeregowo. One były małej pojemności, a dane z tabliczki o prądzie 4A by to potwierdzało.Tylko dla czego można ładować prądem o natężeniu niemal 10A i nic się złego nie dzieje?