Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)

jozefg 06 Lis 2018 09:47 1025337 2534
  • #2521 06 Lis 2018 09:47
    gimak
    Poziom 38  

    ^ToM^ napisał:
    Zatem prostownik do skutecznego naładowania współczesnego akumulatora samochodowego musi mieć możliwość ładowania do 16,2 V.

    A w samochodach napięcie w instalacji obecnie utrzymywane jest na poziomie 13.9-14.0 V.
    Dawniej przyjmowano, że akumulator ołowiowy uznaje się za naładowany, jeżeli napięcie na celi podczas ładowania wzrośnie do 2.8 V.
    To co kolega dopiero teraz stwierdził przy ładowaniu, ja stosuję od prawie 40 lat. Ja uważam, że akumulator jest już naładowany (ładowany prostownikiem bez automatyki, o odpowiednich parametrach napięciowych), jeżeli prąd ładowania przestał spadać i utrzymuje się na stałym poziomie.
    Parę lat temu, w nowym kupionym akumulatorze (pierwsze ładowanie - mam zwyczaj każdy nowy kupiony akumulator naładować przez wsadzeniem do samochodu), ten stan wystąpił przy prądzie 100 mA i przy napięciu o ile dobrze pamiętam 15.2 V, przy szczytowym napięciu prostownika 17 V. Teraz ta wartość tego prądu będzie większa, bo ona wzrasta z wiekiem akumulatora.

  • Mitronik
  • #2522 06 Lis 2018 09:57
    Kolchoze
    Poziom 8  

    ^ToM^ napisał:
    Dopiero zmiana prostownika zakończyła sie naładowaniem akumulatora.

    A konkretnie to co to za prostownik, może podasz link do niego?

  • Mitronik
  • #2523 06 Lis 2018 12:28
    ^ToM^
    Poziom 33  

    gimak napisał:
    ^ToM^ napisał:
    Zatem prostownik do skutecznego naładowania współczesnego akumulatora samochodowego musi mieć możliwość ładowania do 16,2 V.

    A w samochodach napięcie w instalacji obecnie utrzymywane jest na poziomie 13.9-14.0 V.
    Dawniej przyjmowano, że akumulator ołowiowy uznaje się za naładowany, jeżeli napięcie na celi podczas ładowania wzrośnie do 2.8 V.
    To co kolega dopiero teraz stwierdził przy ładowaniu, ja stosuję od prawie 40 lat. Ja uważam, że akumulator jest już naładowany (ładowany prostownikiem bez automatyki, o odpowiednich parametrach napięciowych), jeżeli prąd ładowania przestał spadać i utrzymuje się na stałym poziomie.


    2,7-2,8 V/celę jest prawidłowo. To, że ja to stwierdziłem teraz nie oznacza, iż wiem o tym od dziś. Chodzi o to, że w akumulatorach z antymonem dawało się łatwo zagęścić elektrolit do wymaganej wielkości przy niższych napięciach. Natomiast w akumulatorach z wapniem już nie jest tak łatwo.
    Współczesny akumulator w samochodzie jest w 90% niedoładowany, gdyż napięcie typowej instalacji jest zbyt niskie. Stąd zachodzi konieczność doładowania urządzeniem z zewnątrz podłączonym.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Kolchoze napisał:
    ^ToM^ napisał:
    Dopiero zmiana prostownika zakończyła sie naładowaniem akumulatora.

    A konkretnie to co to za prostownik, może podasz link do niego?


    Link

    ale też udaje mi się starym ELWRO BAS 12/3. Jednak tylko akumulatory do 45 Ah względnie dobrze ładuje. Stara konstrukcja rodem z PRL, ale b. prawidłowo opracowana.

    Pozdrawiam!

  • #2524 06 Lis 2018 15:07
    _jta_
    Specjalista elektronik

    Antymon, jeśli przedostał się do elektrolitu, powodował obniżenie napięcia gazowania (na tyle, że samowyładowanie zachodziło wielokrotnie szybciej).

  • #2525 06 Lis 2018 17:50
    ^ToM^
    Poziom 33  

    _jta_ napisał:
    Antymon, jeśli przedostał się do elektrolitu, powodował obniżenie napięcia gazowania (na tyle, że samowyładowanie zachodziło wielokrotnie szybciej).


    Dokładnie jak piszesz. Natomiast dodatek Ca działa jakby odwrotnie ii aby z takich płyt wyrwać siarkę to trzeba większego napięcia i dłuższego czasu. Za to w nowych akumulatorach prawie nie trzeba dolewać wody przez cały czas eksploatacji.

  • #2526 08 Lis 2018 13:12
    marian paszek
    Poziom 18  

    To zależy od samego układu pomiarowego .Jeśli pływa w zakresie na ostatniej cyfrze to możesz to olać . Jeżeli ci zależy na dokładnych wskazaniach to można kombinować . Zrobiłem na icl 7107 i wariował .Po zmianie kondziora w układzie zasilania z470mikro na 1000mikro raz na pół min.zmienia wartość o 1/10V W innym prostowniku zastosowałem gotowy moduł wolto-amperomierza i stoi jak drut pomimo ze to chinczyk . Porównanie z innym w-tomierzem daje taki sam wynik . .

  • #2527 08 Lis 2018 13:35
    _jta_
    Specjalista elektronik

    ICL7107 powinien działać stabilnie, ale ma swoje wymagania - np. któryś kondensator (czy nawet dwa) musi być bardzo stabilny, pomiar trzeba synchronizować z tętnieniami sieci...

  • #2528 19 Lis 2018 20:15
    przeme
    Poziom 20  

    Witam koledzy. Mam kilka pytań. Mam prostownik z dołożonym kitem AVT 3166. Końcowe napięcie ładowania aku ustawiłem na 14,7 V, ale gdybym chciał zmienić napięcie końcowe na 16,2 V to czy wystarczy zastosować przełącznik zmieniający wartość potencjometru R13 na dobraną wartość napięcia 16,2 V. Czy muszę zmienić diodę zenera D1?

    Prostownik do ładowania akumulatorów(auto)

  • #2530 05 Sty 2019 09:47
    MieszkoI
    Poziom 9  

    Czy w schemacie podanym przez autora tematu tranzystory BC177 można zastąpić BC327?

  • #2532 05 Sty 2019 13:21
    _jta_
    Specjalista elektronik

    BC177,8,9 ≈ BC307,8,9 = BC557,8,9; BC107,8,9 ≈ BC237,8,9 = BC547,8,9 (z tego BC1xx miały obudowy metalowe, inne plastikowe, więc to nie są ścisłe odpowiedniki - na obudowę metalową można było założyć radiator, z plastikową gorzej). BC327,8 i BC337,8 są na nieco większe prądy, obudowy plastikowe.

  • #2534 06 Sty 2019 19:44
    MieszkoI
    Poziom 9  

    _jta_ napisał:
    BC327,8 i BC337,8 są na nieco większe prądy, obudowy plastikowe.
    Ale większy prąd to chyba nie problem? Czy się mylę?