Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel MPI 540Sonel MPI 540
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do ładowania akumulatorów (auto)

jozefg 02 Mar 2020 10:17 1076151 2645
  • #2641
    Rafael22
    Poziom 16  
    _jta_ napisał:
    Za niskie? 13,2V to napięcie całkowicie naładowanego akumulatora, więc na pewno trzeba ustawić mniej.


    Z instrukcji JózefaG:
    Cytat:
    Następnie za pomocą rezystora PR1 ustalamy taką wartość histerezy, aby ponowne włączenie ładowania następowało przy
    napięciu 13,2V.


    12,8V to za nisko, trzeba długo czekać aby ładowanie się ponownie zaczęło. Jak Ci prostownik przerwie ładowanie przy 2A to zanim spadnie napięcie do 12,8V trochę potrwa , a to nie zanczy, że aku już jest naładowany, tylo musisz zmniejszyć amperaż. Naładowany to będzie jak odcinki zaczną się przy prądzie 0,2A- 0,5A. (w zależności od stanu aku)
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • #2642
    mas444
    Poziom 14  
    Witam.
    Kiedyś mając odrobinę czasu zrobiłem prostownik z zasilacza buforowego MeanWell SPC35-12. Takie zasilacze stosuje się do systemów alarmowych, pożarowych itp. Zasilacz ma dwa wyjścia, jedno zasilające urządzenia, a drugie do akumulatora. To akumulatorowe wyjście wykorzystałem jako ładowarkę. Maksymalny prąd 3A ograniczony elektronicznie w samym zasilaczu. Dorobiłem układ ochrony przed zwarciem i odwrotnym podłączeniem. Regulacja napięcia 12-16V, więc może służyć jako normalny prostownik ( 14,5V ), lub do podtrzymania stanu naładowania ( 13,5V ) Ja używam go do podładowywania akumualtora, ze względu na krótkie trasy po mieście.
    Narysowany na szybko w paincie.
    Drugi podobny układ mam zamontowany na stałe w domu i podtrzymuje w gotowości zapasowy akumulator do auta. Prostownik do ładowania akumulatorów (auto)
    Zrobiony na zasilaczu buforowym Pulsar AWZ-300

    Pozdrawiam
  • Sonel MPI 540Sonel MPI 540
  • #2643
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Rafael22 napisał:
    Jak Ci prostownik przerwie ładowanie przy 2A to zanim spadnie napięcie do 12,8V trochę potrwa , a to nie zanczy, że aku już jest naładowany

    A dlaczego ma przerwać? Prostownik, o którym jest ten temat, nie powinien tego robić, dopóki akumulator się nie naładuje. Jeśli był zanik napięcia w sieci, to on wznawia ładowanie.
  • #2644
    gimak
    Poziom 39  
    _jta_ napisał:
    Rafael22 napisał:
    Jak Ci prostownik przerwie ładowanie przy 2A to zanim spadnie napięcie do 12,8V trochę potrwa , a to nie zanczy, że aku już jest naładowany

    A dlaczego ma przerwać? Prostownik, o którym jest ten temat, nie powinien tego robić, dopóki akumulator się nie naładuje.

    Zgadzam się z tezą Rafael22, że przy przerwaniu ładowania przy prądzie 2A, akumulator nie będzie w pełni naładowany, ale opadanie napięcia nie będzie znowu tak długie. To jak długa będzie ta przerwa zależy od prądu przy jakim następuje przerwanie ładowania.
    Trzeba mieć na uwadze, że gdy mierzymy napięcie w trakcie ładowania, to nie mierzymy faktycznego napięcia akumulatora (SEM), mierzymy to napięcie powiększone o spadek napięcia wynikający z iloczynu tzw oporności wewnętrznej akumulatora i aktualnego prądu ładowania.
    Wniosek z tego taki, że prąd ładowania musiałby być bardzo mały, aby ten spadek napięcia był bardzo mały, wtedy będzie występowała prawidłowość - czas ładowania kilkanaście sekund, przerwa nawet 1 do 2 minut.
    Taki końcowy cykl ładowania obserwowałem przy ładowaniu akumulatora 55 Ah/12V prostownikiem automatycznym ustawionym na ładowanie akumulatora 30 Ah/12V, z ustawionymi progami napięciowymi 15.8 i 13.0 V.
    Podobny cykl ładowania występuje też u mnie, przy ładowaniu akumulatora z paneli PV, przy ustawionych progach napięciowych 14.8 V i 13.0 V, gdy akumulator jest już naładowany.
    I to byłaby odpowiedź na pytanie _jta_, dlaczego ma przerywać.
    Ja z takim bardzo długim czasem opadania napięcia, spotykałem przy ładowaniu akumulatora moim prostownikiem (napięcie po trafo 11.6 VAC) bez żadnej automatyki. Ładowanie trwało do ustabilizowania się prądu ładowania na wartości ok. 0.7 A i napięciu 15.4 V, po 7-8 godzinach ładowania.
    Po przerwaniu ładowania, po 12 godzinach napięcie na akumulatorze spadło do 13.1 V, po następnych 12 godzinach, jak mierzyłem napięcie, to było 12.8 V.
  • #2645
    _jta_
    Specjalista elektronik
    gimak napisał:
    czas ładowania kilkanaście sekund, przerwa nawet 1 do 2 minut.

    Myślę, że takie zachowanie jest objawem zbyt małej histerezy dla danego akumulatora (i tego, że akumulator już jest "trochę" zużyty).

    gimak napisał:
    Po przerwaniu ładowania, po 12 godzinach napięcie na akumulatorze spadło do 13.1 V, po następnych 12 godzinach, jak mierzyłem napięcie, to było 12.8 V.

    Nie jest to poprawne zachowanie w pełni sprawnego akumulatora - myślę, że jest zasiarczony. Podłącz go na miesiąc pod 13,5V, może to mu trochę pomoże.
  • #2646
    gimak
    Poziom 39  
    _jta_ napisał:
    Myślę, że takie zachowanie jest objawem zbyt małej histerezy dla danego akumulatora (i tego, że akumulator już jest "trochę" zużyty).

    Nie wiem czy może być większa histereza niż 15.8 -13.0 V. Co do zużycia akumulatora, to mogę tylko powiedzieć, że nie były to nówki.
    _jta_ napisał:
    Nie jest to poprawne zachowanie w pełni sprawnego akumulatora - myślę, że jest zasiarczony. Podłącz go na miesiąc pod 13,5V, może to mu trochę pomoże.

    Teraz, od ponad 2 lat, akumulatory podłączone są pod panele PV. Jeden 14-letni (oświetleniowy) jest stale podłączony, a drugi 4-letni (z samochodu) z krótkimi przerwami gdy samochodu nie ma w garażu i w okresie letnim napięcie w ciągu dnia nie przekracza 14 V, a prąd ładowania 200 mA. Wyniki, te z cytatu, stwierdziłem dwa razy. Pierwszy raz, jak nowy akumulator kupiłem i przed założeniem do samochodu naładowałem, a drugi raz, gdzieś po dwóch latach, jak go przytaszczyłem do domu, żeby go profilaktycznie podładować (nie miałem jeszcze paneli). Ładowany był tym samym prostownikiem. Z tym że za pierwszym razem prąd końcowy ładowania spadł do 350 mA, a za drugim razem do 500 mA.
    Co ciekawe, niedawno (ze 4-5 miesięcy temu), ładowałem ten akumulator stałonapięciowo, przy napięciach 13.8, 14.4, 14.8 i 15.3 V i za każdym razem końcowy prąd stabilizował się na poziomie 400-500 mA.
    Mało tego, powtórzyłem to samo na akumulatorze 14-letnim i otrzymałem wyniki na tym samym poziomie, co przyznam, że mnie zaskoczyło, bo na podstawie wcześniejszych obserwacji ładowanych akumulatorów prostownikiem transformatorowym (im starszy akumulator, to wyższa wartość prądu końcowego), spodziewałem się dużo większych wartości.