Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilenie diod z ładowarki tel./ przetwornik 5V/12V.

28 Lis 2011 16:57 2227 11
  • Poziom 9  
    Witam serdecznie.

Jestem początkującym elektronikiem i pomyślałem by wykonać oświetlenie z diod nad blatem. W związku z tym, że posiadam starą ładowarkę od Nokii(5V, 0,8A) chcę iść na łatwiznę(chyba słuszną) i wykorzystać ją jako zasilacz.

Schemat mojego zamysłu tutaj:
    Zasilenie diod z ładowarki tel./ przetwornik 5V/12V.

Przewidziałem stabilizację na LM317. Wydajność ładowarki rzędu 0,8A powinna wystarczyć na jakieś 30-35 diod 5V, planuję zamontować około 5-10 sztuk równolegle z rezystorem.

Zakupiłem jednak dodatkowo na allegro dziś diody na 12V - półmetrową taśmę diod smd szerokokątnych. Wydaje mi się, że ze względu na kąt świecenia o wiele lepiej nadadzą się jako oświetlenie blatu.

Nie wiem jednak, czy powinienem w związku z tym zbudować zasilacz 230/12V?
    Nie wygodniej byłoby zmontować przetwornik 5V/12V?
    Znalazłem Link na LT1073, jednak na wyjścia ma jedynie 130mA, więc napędzę jedynie około 3-4 diod.
    Jak można ten układ zmodyfikować, czy na wyjściu był większy prąd? Chciałbym iść właśnie tą drogą.

Pozdrawiam i dziękuję za wszelką pomoc.
  • Poziom 43  
    Proponowałbym Ci pobawić się tą całą ładowarką - zmierz napięcie na niej bez obciążenia oraz jeśli masz możliwość obciążaj ją stopniowo coraz bardziej. Na biegu luzem, jeśli dodasz tylko kondensator elektrolityczny na wyjście (ze 100 lub więcej uF) napięcie prawdopodobnie przekroczy 12V ale wraz ze wzrostem obciążenia zacznie przysiadać - te ładowarki to najprostsze połączenie transformatora ( mała moc to i na ogół mała sztywność) i prostownika.
  • Poziom 9  
    Mam rozumieć, że ładowarka mająca na wyjściu 5V może uzyskać 12V?
    Stanie się tak dzięki kondensatorowi?