Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Peugeot 307-wentylator chłodnicy nie wyłącza się.

ania1703 30 Lis 2011 19:22 29544 31
  • #1 30 Lis 2011 19:22
    ania1703
    Poziom 8  

    Witam. Proszę o pomoc. Po zgaszeniu samochodu:Peugeot 307 z 2004r, wentylator chłodnicy pracuje ok.20 minut, to chyba dużo za dużo bo, albo wysiądzie akumulator, albo spali się wentylator. Pomóżcie Ania.

    3 29
  • #2 30 Lis 2011 20:27
    melas
    Poziom 26  

    Układ chłodzenia bardzo ładnie się diagnozuje bez testera będzie ciężko, także zapraszamy.

    2
  • #3 30 Lis 2011 20:31
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 30 Lis 2011 22:02
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 01 Gru 2011 22:17
    ania1703
    Poziom 8  

    Jeżeli chodzi o silnik tego Peugeota 307 to właśnie 1,6 HDI może to ułatwi sprawę. Ania.

    2
  • #7 01 Gru 2011 22:41
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 01 Gru 2011 23:24
    ania1703
    Poziom 8  

    to znaczy, że w 1,6 HDI jest to normalne i będę skazana na 20 minutowy hałas czy, że to normalne i psuje się przeważnie........to i tamto.......

    1
  • #9 02 Gru 2011 08:25
    kybernetes
    Poziom 39  

    Psuje się moduł-rezystor wentylatora, sprawdź ile masz biegów - w przypadku uszkodzenia wentylator pracuje tylko na wysokich obrotach, brak wolnego biegu.
    Długie odchładzanie po wyłączeniu silnika jest normalne ale nie aż 20 minut, sprawdź z zegarkiem ile naprawdę dochładza.

    1
  • #10 02 Gru 2011 08:38
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Jest to jak najbardziej normalne.
    Silnik powinien być wyłączany dopiero wtedy gdy wentylator przestanie pracować, ponieważ pracujący silnik wprowadza wodę (płyn chłodzący) w obieg.

    Jeżeli wyłączymy rozgrzany silnik w momencie gdy wentylator dopiero co zaczął pracować (schładzać), płyn chłodzący staje w miejscu.
    Pomiar temperatury silnika i zarazem moment załączania i wyłączenia wentylatora brane jest z czujnika temp. umieszczonego w bloku silnika.
    Po wyłączeniu silnika jego temp. jeszcze wzrasta, a chłodzący wentylator owszem schładza płyn ale tylko w chłodnicy. Ponieważ silnik "stoi" więc ten schłodzony płyn nie "wchodzi" do silnika.
    Teraz chyba wszystko jasne.

    2
  • #11 02 Gru 2011 08:50
    kybernetes
    Poziom 39  

    Aleksander_01, 20 minutowe dochładzanie normalne nie jest.

    0
  • #12 02 Gru 2011 09:14
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    kybernetes napisał:
    Aleksander_01, 20 minutowe dochładzanie normalne nie jest.


    Mierzyłeś te 20 minut ?
    Po drugie diesel ma ogromny płaszcz wodny, a płyn duże ciepło właściwe, tak że w skrajnych warunkach może dochodzić do kilkunastu minut.

    0
  • #13 02 Gru 2011 09:17
    carsmot
    Poziom 19  

    1,6 HDI pewnie jest wyposażony w filtr FAP i tu jest pies pogrzebany . Georgesgr jest doświadczony w Peugeotach i miał na myśli to ze w czasie jazdy jest uruchamiana procedura dopalania filtra i przez to jest podniesiona temperatura silnika i ukladu wydechowego i wentylator próbuje to wszystko schłodzić . Taka jest "cena " za nowoczesność o "ekologię" w nowych autach .

    Moderowany przez Przemo9826:

    Co to za brednie? Temperatura wydechu owszem jest podniesiona, ale temperatura sinika? Pryz poprawnym działaniu termostatu temperatura silnika osiąga 90 - 100°C, więc do jakiej temperatury chcesz podgrzać silnik? Do 200?

    0
  • #14 02 Gru 2011 17:13
    colin555
    Poziom 27  

    na trase i wypalic fapa
    ma chodzic max 10 min jesli nie to wtedy nowy sofcik w aso

    1
  • #15 02 Gru 2011 18:25
    ania1703
    Poziom 8  

    Witam.Wcześniej raz się wyłączał a raz nie a teraz na pewno chodzi 20 minut po przejechaniu 14 km a ok 10 po 6 km. Ap-ropo dla laiczki co znaczy wypalić filtr fapa czy to znaczy: 10 minut na 5 i noga na gazie?. Ania.

    0
  • #16 02 Gru 2011 18:27
    colin555
    Poziom 27  

    20 min w trasie na wysokich obrotach powyzej 50 km/h

    0
  • #17 02 Gru 2011 18:51
    ania1703
    Poziom 8  

    Ok. Jutro czeka mnie trasa, zobaczymy czy zadziała. Ania

    2
  • #18 04 Gru 2011 13:27
    ania1703
    Poziom 8  

    Dzięki za rady. Jechałam 20 minut na 3-ce, 2000-2200 obrotów przy prędkości 55-60 km/h ,wentylator wyłącza się, mam nadzieję, że na tym polega wypalenie fapa.Ania.

    1
  • #19 04 Gru 2011 16:04
    decybel91
    Poziom 39  

    carsmot napisał:
    1,6 HDI pewnie jest wyposażony w filtr FAP i tu jest pies pogrzebany . Georgesgr jest doświadczony w Peugeotach i miał na myśli to ze w czasie jazdy jest uruchamiana procedura dopalania filtra i przez to jest podniesiona temperatura silnika i ukladu wydechowego i wentylator próbuje to wszystko schłodzić . Taka jest "cena " za nowoczesność o "ekologię" w nowych autach .

    [mod="Przemo9826"]Co to za brednie? Temperatura wydechu owszem jest podniesiona, ale temperatura sinika? Pryz poprawnym działaniu termostatu temperatura silnika osiąga 90 - 100°C, więc do jakiej temperatury chcesz podgrzać silnik? Do 200?


    To nie jest brednia tylko fakt, bo nawet Citroeny w PB w przypadku problemów z katalizatorem awaryjnie uruchamia wentylator chłodnicy. Jeśli nigdy nie wypalałeś fapa lub dpf to możesz tego nie wiedzieć. Np. Audi.,Opel na postoju uruchamia wszystkie obciążniki do wypalania.

    0
  • #20 04 Gru 2011 16:32
    kybernetes
    Poziom 39  

    decybel91 napisał:
    To nie jest brednia tylko fakt, bo nawet Citroeny w PB w przypadku problemów z katalizatorem awaryjnie uruchamia wentylator chłodnicy. Jeśli nigdy nie wypalałeś fapa lub dpf to możesz tego nie wiedzieć. Np. Audi.,Opel na postoju uruchamia wszystkie obciążniki do wypalania.


    Zgadza się. Silnik wprowadzany jest w taki reżim pracy, który powoduje maksymalne poniesienie temperatury spalin co, siłą rzeczy, powoduje, że jego temperatura silnie wzrasta. Układ chłodzenia oczywiście jest w stanie poradzić sobie z tym naddatkiem ale takie wygrzewanie silnika niczemu dobremu nie służy więc stąd to schładzanie nawiewem powietrza. Z drugiej strony, powietrze przedmuchiwane przez komorę silnika schładza filtr cząstek stałych, który w 1,6 HDi usytuowany jest bezpośrednio za chłodnicą.

    2
  • #21 04 Kwi 2012 20:25
    slon13
    Poziom 12  

    Witam wszystkich czytających.
    U mnie jest ten sam problem ale u mnie nie ma FAPa - silnik 1.6HDI 90KM. Problem jest identyczny ale na pewno coś jest popsute ponieważ kiedy wentylator pracuje przez dłuższy czas przy wyłączonym zapłonie i włącze na 1 sek zapłon a następnie wyłącze to wentylator się wyłączy. Problem jest albo w czujniku ciśnienia klimy albo styki przekaźnika się zacinają albo sterownik wentylatora. Będe jeździł bez klimy przez kilka dni i sprawdze czy tak się dzieje - jeśli pomoże to problem w czujniku ciśnienia ukł. klimy w przeciwnym wypadku musze zdjąć zderzak i przyjrzeć się elektryce na obudowie chłodnicy ( przekaźnik i sterownik ). A kolega który pisał wywód na temat chłodzenia płynu tylko w chłodnicy to nie zgadzam się z tym ponieważ istnieje coś takiego jak grawitacja cieczy ( na gorącym silniku termostat przecież jest otwarty ). Mam prośbe do wszystkich piszących - niech wypowiadają się jeśli spotkali się z takim problemem w konkretym aucie ponieważ wprowadzacie ludzi w błąd. Niedługo rozwiąże ten problem i napisze co było przyczyną.

    0
  • #22 04 Kwi 2012 21:25
    bartek_j
    Poziom 35  

    ten sterownik na obudowie chłodnicy to głupi jest: tylko przekaźniki, termik i rezystor mocy. Włączaniem wentylatora steruje sterownik silnika, i to w nim jest problem. W twoim przypadku wydaje mi się że wymiana oprogramowania powinna załatwić temat... Warto się spytać w ASO, tylko jakiegoś kumatego speca trzeba znaleźć. Wymiana softu w sterowniku niestety raczej tylko ASO.

    0
  • #23 05 Kwi 2012 07:06
    slon13
    Poziom 12  

    Wydaje mi się że to jednak nie sterownik ponieważ wcześniej przez dwa lata nigdy mi sie to nie zdarzyło a teraz to nagminne więc co ma do tego sterownik silnika ? Został zaprogramowany czasowo ? Bzdura ? Coś się dzieje w tych autach i jest to nagminny problem ale nikt tego nie rozwiązał - przynajmniej nie napisał o tym :-)

    1
  • #24 06 Kwi 2012 19:32
    kybernetes
    Poziom 39  

    slon13 napisał:
    Problem jest identyczny ale na pewno coś jest popsute ponieważ kiedy wentylator pracuje przez dłuższy czas przy wyłączonym zapłonie i włącze na 1 sek zapłon a następnie wyłącze to wentylator się wyłączy.

    W takim działaniu nie ma usterek, tak to funkcjonuje przy dochładzaniu.

    Sprawdź czy masz wszystkie biegi wentylatora. Sprawdź termostat. Ogólnie skontroluj układ chłodzenia.

    0
  • #25 06 Kwi 2012 20:25
    slon13
    Poziom 12  

    Oto cytat z serwisówki 1.6 HDI :

    "Po zatrzymaniu silnika kalkulator włącza dochładzanie, jeżeli temperatura płynu chłodzącego przekracza pewien próg (w zależnosci od samochodu próg jest różny)
    Dochładzanie odbywa się na niskich obrotach i trwa maksymalnie 6 minut od chwili zatrzymania silnika."

    Zatem jeśli czujnik temperatury jest sprawny (a jest na pewno bo sprawdziłem) to dochładzanie nie ma tu znaczenia ponieważ u mnie potrafi chodzić i pół godziny.
    Po krótkim teście mogę powiedzieć że problem występuje tylko podczas wyłączenia silnika z włączoną klimatyzacją. Ale co dziwne czujnik klimy jest sprawny ponieważ w innym wypadku ( za niskie lub za wysokie ciśnienie ) nie została by załączona sprężarka klimy czyli inaczej mówiąc klima nie działała by poprawnie podzas pracy silnika a działa wszystko OK.

    0
  • #26 07 Kwi 2012 10:04
    kybernetes
    Poziom 39  

    slon13 napisał:
    dochładzanie nie ma tu znaczenia ponieważ u mnie potrafi chodzić i pół godziny.


    Pół godziny? Jesteś tego pewien? Sprawdź to dobrze...
    Jeśli rzeczywiscie masz tak długi czas dochładzania, to niestety czeka Cię wizyta w serwisie i to na dniach. Dziwne, że w ogóle odpalasz samochód.

    0
  • #27 10 Kwi 2012 15:58
    slon13
    Poziom 12  

    Witam
    Problem rozwiązany . Tak jak pisałem przyczyna nastąpiła w czasie eksploatacji tzn ze cos sie zepsuło. Przyczyną był przekaźnik który znajduje się obok wentylatora. Łatwo zdiagnozować przyczynę mianowicie po feralnym załączeniu się wentylatora ( u mnie wystarczy zgasić auto na włączonej klimie) - otwieramy maske i uderzamy ręką od góry zderzak ( tam gdzie zapina się ze wzmocnieniem) - u mnie wyłącza sie wtedy wentylator co oznacza że styki przekaźnika się "sklejają". Nowy przekaźnik w serwisie 150zl i nie da sie założyć innego. Nadmieniam że moje auto to 307 1.6HDI bez FAPa po lifcie czyli układ bez osobnego rezystora w pasie przednim chłodnicy.
    Pozdrawiam wszystkich teoretyków i filozofów którzy chcieli wysłać mnie do serwisu lub aktualizować komputer silnika :D

    3
  • #28 10 Kwi 2012 16:03
    bartek_j
    Poziom 35  

    Był też problem podobny w objawach do twojego i była na to akcja serwisowa związana z wymianą softu w sterownikach.

    Jeżeli to faktycznie sklejony przekaźnik, to czemu włączenie zapłonu na chwilę i wyłączenie jak sam piszesz kilka postów wyżej problem rozwiązuje ? magia chyba jakaś, co ?

    A ten moduł z 2 przekaźnikami i rezystorem da się rozebrać i naprawić - przekaźniki są wlutowane w płytkę.

    1
  • #29 10 Kwi 2012 16:34
    slon13
    Poziom 12  

    Włączenie i wyłączenie zapłonu faktycznie pomagało - przynajmniej tak mi się wydawało ale jak to robiłem ( sam bez pomocy ) to wchodziłem do auta a nastepnie włączałem i wyłączałem zapłon i wychodząc z auta trzaskałem drzwiami i sprawdzałem czy wentylator nadal chodzi. Tzn że włączenie i wyłączenie zapłonu nie pomagało tylko trzaśniecie drzwiami - więc magia nic do tego nie ma wystarczy chwile pomyśleć i przeanalizować całe zdarzenie.

    1
  • #30 10 Kwi 2012 19:50
    kybernetes
    Poziom 39  

    Slon13, nie gadaj, ze Ci źle radzimy. Przypadkowo udało Ci się odkryć przyczynę usterki a co by było gdyby Ci się ten szczęśliwy przypadek nie trafił? Akumulator szrot, auto stoi i nie pali, klienci wydzwaniają i zaczynają rzucać wulgaryzmami pod Twoim adresem, szef obiecuje, że Cie zwolni, żona z dzieciakami czeka na odwiezienie z miasta i już obmyśla srogą zemstę na niezdarnym mężusiu...
    Nie polegaj na przypadkach bo to tak jakby mieć nadzieję, że dwa razy pod rząd w totka wygrasz ;)

    2