Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Domofon dwurodzinny AKW200

01 Gru 2011 22:19 8110 36
  • Poziom 9  
    Mam 6 żył pomiędzy domem a bramą, a chciałbym uzyskać domofon dla dwóch rodzin (najchętniej z dwoma przyciskami, wolę to niż wybieranie kodowe) z możliwością interkomu pomiędzy rodzinami.

    Radziłem się u kilku lokalnych specjalistów oraz w największej hurtowni domofonów - wszyscy zgodnie stwierdzili, że to wymagania nadmierne, niemożliwe do spełnienia.

    Znalazłem w internecie AKW200, który zapewnia wszystkie wymagane funkcje, w dodatku w bardzo przystępnej cenie.

    Czy jednak jego jakość jest do zaakceptowania ?

    Z góry dziękuję za opinie, jeżeli ktoś miał z tym do czynienia.

    Pozdrawiam - tuwi
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Jakość AKW200 B-RED jest jak najbardziej w porządku, ale z tego co się orientuję ten domofon nie ma możliwości interkomu pomiędzy rodzinami (tylko w ramach jednej rodziny, maks 2 unifony).
  • Pomocny dla użytkowników
    Przejrzałem instrukcję tego domofonu i wynika z niej, że jest łączność interkomowa między dwoma unifonami.
    Co do kasety zewnętrznej, to ma tylko jeden przycisk.
    Cytuję fragment instrukcji:
    Panel wejściowy jest urządzeniem montowanym na wierzchu, posiadającym jeden przycisk wywołania, który może dzwonić, w zależności od konfiguracji instalacji, do jednego lub dwóch mieszkań (rys. 1).
    Przycisk jest podświetlany diodą LED koloru zielonego. Wywołanie jest potwierdzane sygnałem dźwiękowym.
  • Poziom 20  
    Kolego polecam domofon Commax.Pomiedzy bramą a domem 5 żył w przypadku 2 abonentów.3 żyły abonenci 2 żyły zasilanie elektrozaczepu.Oczywiście jeśli elektrozaczep będzie daleko od zasilacza 2x0,5 mm2 może nie wystarczyć.Napisz jaki masz przewód pomiędzy słuchawkami to zastanowię się nad interkomem.
  • Poziom 9  
    Dziękuję za dotychczasowe wskazówki. Nie napisałem wszystkiego, bo w zasadzie chodziło mi tylko o opinię nt. AKW200, ale wobec tak dużego zangażowania kolegów uzupełnię.

    W domu był wcześniej domofon cyfrowy jednorodzinny prod. Czaplinek z uszkodzonym wzmacniaczem juz wymienianym, bo znalazłem wewnątrz instrukcję płytki naprawczej „Fim-pro” typu WRD 45BT (wysłalem do tej firmy zapytanie o ew. propozycje, ale bez odpowiedzi…)

    Reszta instalacji sprawna – zaczep elmgn, dwa unifony z opisem „Made 2.2”, kable do każdego z unifonów 3-żyłowe.

    Chciałbym w ramach naprawy system zmienić na dwurodzinny i rozszerzyć.
    Potrzeba mi dla każdej rodziny po jednym dodatkowym unifonie – do nich pociągnę nowe kable, ale wolałbym wykorzystać istniejące 3 żyły tam gdzie już są, tym bardziej, że remontu nie przewiduję w najbliższym czasie, więc kable będą biegły po wierzchu.

    Odpowiadam po kolei:

    b3ck – tak masz rację, tylko w ramach jednej rodziny.Sprzedawcy zamieszczają rozmaite instrukcje, w jednej z nich był mylący schemat jakoby interkom możliwy był między wszystkimi, teraz znalazłem inny, pewnie poprawiony, gdzie pokazano jak jest naprawdę. I tak w porównaniu z innymi systemami jest to cenna możliwość.

    Nie jest wykluczone, że w niektórych okresach wywołanie będzie kierowane do wszystkich i wtedy działac będzie pełny interkom.

    zybex – dzięki za wnikliwość, instrukcje często są niezbyt ścisłe, a rysunki i zdjęcia mało wyraźne. Też miałem co do tego wątpliwości, ale wydaje mi się, że takiego bezsensu nie mogli popełnić, żeby wywołanie szło jednocześnie do dwóch rodzin !
    Wyobrażam sobie, że jest to przeł. kołyskowy, naciśnięcie na górę wywołuje jedną, na dół drugą grupę unifonów.
    Cyt. inny fragment instrukcji :
    W celu przyporządkowania słuchawki do drugiego przycisku wywołania w panelu wejściowym należy wyjąć zworkę JP3.
    Patrz też rys. 19 instrukcji.

    glecki – Commax jest droższy, a wg opinii kilku lokalnych instalatorów obarczony jedną, ale b. poważną wadą – zbyt delikatny przycisk, który łatwo ulega uszkodzeniu i wtedy do wymiany cały panel. Widzę zresztą w okolicy sporo uszkodzonych Commaxów

    Może jeszcze poradzę się w innej sprawie: mam wykuty otwór o wym. 100x230, a kaseta AKW ma 95 x 170 – czym najlepiej uzupełnić ubytek – może ktoś wykonuje na zamówienie ramki ze stali nierdz.?
  • Pomocny post
    Pomocny dla użytkowników
    Montowałem podobny zestaw jakieś dwa lata temu i tam był jeden przycisk a dwa unifony. Ilość przewodów do furtki to zaledwie 3. Zasilanie zamka niestety musiał iść osobno. W kasecie były tylko zaciski lock+ i lock-. Tu też jest coś podobnego. W każdym razie najpierw przećwiczyłem wszystko "na stole", aby mieć całkowitą jasność co do działania systemu. Obejrzałem dokładnie płytkę z elektronika kasety. Wyjścia ma zamek, to tylko zwierne styki przekaźnika. Nie wychodzi tam zatem żadne napięcie do zamka. U ciebie chyba będzie podobnie.
  • Poziom 9  
    Cytat:
    Ilość przewodów do furtki to zaledwie 3. Zasilanie zamka niestety musiał iść osobno. W kasecie były tylko zaciski lock+ i lock-


    Tak, tu jest tak samo, mam zasilacz z poprzedniego układu, więc go wykorzystam.

    Jako drugi brałem pod uwagę Genway WL-02NE-2, ta firma jest bardziej popularna
    i na tym forum ma dobre opinie.
    Wyszłoby o prawie 100 zł drożej, zasilacza do zamka nie trzeba, ale więcej elementów dodatkowych do umieszczenia i podłączenia ( 2 moduły i zasilacz do nich - chyba jeden by wystarczył, nie mam pełnej jasności)
    Ale o interkomie trzeba zapomnieć...

    A skoro AKW200 działa - nikt nie napisał mi o kłopotach, to chyba się zdecyduję na ten.
    Ponieważ mam wielką wnękę w słupku, więc chyba postaram się gdzieś zamówić estetyczną blachę z daszkiem dla osłony i do niej zamocuję kasetę, która chyba nie ma wyraźnej części podtynkowej do wpuszczenia.

    Jak zamówię i zainstaluję, to napiszę jak u mnie się sprawdził, wiec tematu nie zamykam.[/quote]
  • Poziom 9  
    Mam jeszcze pytanie : do starego domofonu był zasilacz 2x12V AC, 0,8A trochę duży, miałem zamiar zastosować do zasilania zaczepu, ale zastanawiam się czy nie wymienić na nowocześniejszy, z zabezpieczeniem termicznym.
    Czy może być równie dobrze DC, bo takie są popularniejsze, no i taki też mam w domu, czy zaczep może ulec uszkodzeniu ?
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Do zasilania elektrozaczepu pradem stałym musi być elektrozaczep na prąd stały.Elektrozaczep na prąd zmienny zasilany stałym może się przemagnesować i być np. cały czas otwarty.Dodatkowo przy zasilaniu prądem stałym nie będzie charakterystycznego "brzęczenia" w momencie otwierania,czyli nie będzie informacji dla odwiedzającego kiedy zwalniasz elektrozaczep.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 9  
    Kolego glecki, jesteś szybszy od błyskawicy ;), a co najważniejsze bardzo kompetentny - dziekuję i pozdrawiam ![/b]
  • Poziom 2  
    Witam. Mam podobne pytanie jak kolega Tuwi a widzę, że to forum odwiedzają fachowcy w dziedzinie domofonów i może ktoś będzie mógł mi pomóc. Chciałbym założyć zestaw domofonowy, dwurodzinny, z interkomem i z możliwością otwierania bramy wjazdowej, oczywiście jest też elektrozaczep w furtce. Niestety nie wiem jaki zestaw wybrać, głównie obawiam się o okablowanie, które jest już ułożone. Konkretnie wygląda to tak, że z jednego i drugiego mieszkania pociągnięta jest skrętka do miejsca na centralę od napędu bramy. W mieszkaniach, w miejscu gdzie będą unifony zostawiony jest też kabelek 230 V. Dalej od centrali (planowanej) pociągnięte są dwie skrętki do stacji bramowej i kabelek zasilający do elektrozaczepu. Oczywiście są też kable do napędu, fotokomórek i sygnalizatora, no i 230 V w centralce. Póki co chciałbym założyć domofon a napęd poczeka trochę na lepsze czasy. Mam wątpliwości co do zasilania zaczepu, i sterowania bramą. Pewnie będzie to robione przez centralę od napędu, ale jakie unifony kupić, żeby było to kiedyś możliwe.
    Jeśli macie jakieś doświadczenie w tym temacie to proszę o pomoc
  • Poziom 20  
    Moim zdaniem dobrymi domofonami są urządzenia firmy Urmet.W Twoim przypadku proponuję unifony do łączności wewnętrznej (np. 1131/1,1132/1) gdzie istnieje możliwość dokładania dodatkowych przycisków np. do sterowania bramy.Istnieje pewna komplikacja z okablowaniem,ponieważ w tym przypadku zasilacz domofonu musiałby znajdować się w centrali bramy.Wymusza to zastosowanie odpowiednio hermetycznej obudowy do w/w urządzenia,lub zastosowanie napędu z obudową centrali w której jest dużo wolnego miejsca.Zaletą Urmeta jest możliwość dowolnego rozbudowywania ponieważ wszystkie sygnały idą w pojedynczych przewodach.Przykładowy zestaw to:kaseta Miwus (chromonikiel),zasilacz 19A,unifony Scaitel 1132/1.Pomiędzy kasetą a zasilaczem 8 żył,a zasilaczem i unifonami 8 żył już z uwzględnionym sterowaniem bramy i interkomem.Dodatkową zaletą są dwa różne sygnały wywołania dla furtki i łączności wewnętrznej.
  • Specjalista Domofony
    Polecam zestawy firmy Urmet: http://tinyurl.com/d25st8r
    Spełniają wszystkie Twoje oczekiwania. Okablowanie masz OK, tylko w tym wypadku trochę na wyrost jest pociągnięty przewód zasilający do unifonów, ale to w niczym nie przeszkadza - nie będzie wykorzystywany. Co do zasilania elektrozaczepu to jest on zasilany z centralki domofonowej a nie z centralki od automatyki bramowej.
    Brama będzie otwierana przez dodatkowy przekaźniczek, ale to w Twoim wypadku przyszłość.

    Pozdrawiam
    www.alfatech.net.pl
  • Poziom 2  
    Dzięki Panowie za szybką odpowiedź. Biorę się za czytanie :).
  • Specjalista Domofony
    glecki napisał:
    Kolego Ircys.Dlaczego twierdzisz że sterowania bramy musi byś zastosowany przekaźnik?


    Nie musi, ale zawsze lepiej galwanicznie odseparować te dwa systemy.

    Pozdrawiam
    www.alfatech.net.pl
  • Poziom 9  
    Powracam do zasadniczego wątku.
    Pragnę jeszcze poradzić się w sprawie podłączenia rygla. Wprawdzie kolega zybex wyraźnie napisał, że w kasecie był tylko styk, a napięcie do rygla należało doprowadzić oddzielnie, ale to było 2 lata temu i mogło się zmienić.

    Instrukcja jest dla mnie b. niejasna i czytając wprost schemat sugeruje, że wystarczy podłączyć cewkę zamka do zacisków kasety.

    Ale przeczą jakby temu stwierdzenia nt. napięcia, jakie może byc podawane na cewkę: "It is possible to connect electric lock releases, impulse or continuous activation, (12Vac or dc 0,5 A)."(cyt tekst angielski, gdyż jest obszerniejszy od polskiego, gdzie z kolei jest tylko "12Vac 0,5A")

    Jeżeli to tylko styk, to czemu ograniczenie do 0,5A - to chyba zbyt mało dla niektórych elektrozaczepów ?

    Czy o prądzie jaki potrzebny jest mojemu staremu zaczepowi mogę dowiedzieć się mierząc jedynie oporność cewki - tak byłoby mi łatwiej niż łączyć układ do pomiaru prądu ?

    Moje wątpliwości wzmacnia przeprowadzona przeze mnie próba, która wykazała impuls napięciowy DC o wartości kilkunastu woltów pojawiający się na zaciskach do podł. rygla - gdyby był to jedynie styk, nie powinno byc tam chyba żadnego napięcia ?

    Płytki nie oglądałem, bo nie chciałbym otwierać obudowy - jestem trochę niepewny dostarczonego egzemplarza, gdyż ewidentnie był już przez kogoś montowany, widać ślady grzebania wewnątrz, i pewnie zwrócony, kto wie czy nie z powodu wady.

    Nie chcę jednak się od razu go zwracać, bo to kłopot, i dla mnie i sprzedawcy, chcę sprawdzić i wykorzystać, jeśli tylko będzie to możliwe.

    Proszę kolegów o spojrzenie do instrukcji:

    http://www.add.pl/files/673866341/instrukcja_obslugi.pdf

    i opinię.

    Pozdrawiam !
  • Specjalista Domofony
    Nie znam tego zestawu, ale z instrukcji i schematu wynika jasno, że do kasety można podłączyć elektrozaczep. Czyli nie jest to styk zwierny, ale podawane jest napięcie.
    Jest tylko mała rozbieżność w wersji anglojęzycznej, która podaje, że elektrozaczep może być na napięcie zmienne lub stałe(!?) a wersja polska, że tylko zmienne. Wartość prądowa elektrozaczepu do 0,5A. Najlepiej kupić elektrozaczep 12VAC/DC do 0,5A i będzie po problemie.

    Pozdrawiam
    www.alfatech.net.pl
  • Poziom 9  
    Postanowiłem wymontować rygiel aby sprawdzić jego stan, ew. dane techniczne i przeprowadzić konkretną próbę działania "na stole" z nowym domofonem.

    Jest to rygiel dobrej firmy Openers&Closers typ 23.1.00.B (prawdopodobnie, bo napisy b. zamazane), z pamięcią i wyłącznikiem.
    W katalogu znalazłem jeszcze: 8-14V ac/dc 12 Ohm 0,7A przy 12Vac.

    Impuls jaki został podany z domofonu wystarczył do otwarcia rygla, probe powtórzyłem kilkakrotnie.

    Zmierzyłem prąd pobierany przez rygiel przy zasileniu go ciągłym napięciem ok. 12,5Vac i było to 0,675A.

    Wolałbym nie kupować nowego rygla, ale skoro producent domofonu określa 0,5A jako max prąd, a uwzględnił na pewno impulsowy charakter pracy, więc chyba ryzykowne jest przekraczanie tego prądu i grozi uszkodzeniem domofonu.
    Ruch wprawdzie u mnie jest znikomy i impuls byłby podawany najwyżej kilka razy dziennie.
    Czy praktyka kolegów coś tutaj podpowiada innego ?

    Swoją drogą, niektóre instrukcje są opracowywane niestarannie - wystarczyło kilka słów dodatkowo i nie byłoby żadnych wątpliwości, a producenci dopuszczają przecież montaż domofonów przez w miarę zorientowanych użytkowników, a niekoniecznie specjalistów.
    A cytowane wcześniej stwierdzenie "impulse or continuous activation" wręcz wprowadza w błąd, gdyż rygiel bez pamięci nie działałby właściwie.
  • Poziom 20  
    Kolego Tuwi.W przypadku Twojego domofonu zalecam aby elektrozaczep posiadał pamięć wewnętrzna.Elektrozaczepy z pamięcią zewnętrzną kiepsko się sprawują w naszych warunkach klimatycznych.Wystarczy że bramka będzie lekko pracować (np.pod wpływem mrozu) i pamięć zewnętrzna nie będzie prawidłowo pracować.A tak drobnymi różnicami w poborze prądu nie przejmował bym się.Myślę że nic się nie uszkodzi.Większą uwagę zwróć na długość przewodów i ewentualne spadki napięć.
  • Poziom 9  
    Dziękuję za zwrócenie uwagi, dowiaduję się coraz więcej - teraz już wiem, że są zaczepy z pamięcią wew. i na czym ona polega :-)

    Przyjrzałem się bliżej mojej instalacji i widzę, że nie trzeba mrozu żeby pamięć mojego dotychczasowego zaczepu nie działała - jest znacznie za duży luz, który muszę zlikwidować.

    A gdyby były problemy, z czasem wymienię zaczep na zalecany przez kol. gleckiego.

    Kable są dość grube, więc mam nadzieję, że ze spadkiem napięcia nie będzie problemu, mogę nawet połączyć po dwa równolegle, bo mam nadmiar.

    Pozdrawiam!
  • Poziom 9  
    Nieocenieni koledzy doradcy, chciałbym jeszcze zapytać o sposób podłączenia kabla - w hurtowni doradzono mi pociągnięcie "na wszelki wypadek" do unifonów kabla YTKSy 4x2x0,5mm2.
    4 żyły są kolorowe i 4 białe, nie mogę zauważyć które są ze sobą skręcone.

    Instrukcja zaleca zastosowanie skrętki jednoparowej, przewodu płaskiego dwużyłowego albo przewodu domofonowego.
  • Pomocny dla użytkowników
    tuwi napisał:

    4 żyły są kolorowe i 4 białe, nie mogę zauważyć które są ze sobą skręcone

    To bardzo proste. Wystarczy ściągnąć izolację na dłuższym odcinku (najlepiej około 30 cm) i delikatnie rozłożyć poszczególne pary. Już kiedyś tu na Elektrodzie pokazywałem na kilku zdjęciach jak to praktycznie robię. Każdy kolor ma swój biały kabelek. Warto skręcić lepiej te pary zaraz po zdjęciu wierzchniej izolacji, aby potem nam się to nie "rozsypało".

    tuwi napisał:
    Nie sądzę żeby skręcenie lub nieskręcenie żył mogło spowodować taką usterkę.

    Oczywiście, że nie.
  • Poziom 9  
    Kol. zybex, czy w tym zastosowaniu to rzeczywiście ważne żeby żyły były sparowane ? Bo to dość niepraktyczne - przewody ciągnę na wierzchu i odizolowanie tak długiego odcinka brzydko będzie wyglądało (chyba, że po rozpoznaniu utnę nadmiar.

    Do dwóch unifonów zastosowałem istniejące wcześniej w ścianach przewody trzyżyłowe zwykłe z nadzieją, że skoro działały w poprzednim cyfrowym,
    to i w tym się sprawdzą.

    I dalej, dla każdego z sygnałów linii powinienem zastosować parę żył kolor-biała, czy w ogóle wykorzystać tylko jedną parę i np kolor to L+, biały L- ?
  • Pomocny dla użytkowników
    tuwi napisał:
    przewody ciągnę na wierzchu i odizolowanie tak długiego odcinka brzydko będzie wyglądało

    Oczywiście, że tak się nie robi. Po prostu układając nową instalację należy dać spory zapas kabla pozwalający na swobodne jego rozszycie i po ustaleniu poszczególnych par, nadmiar przewodu obcinamy.
  • Poziom 9  
    Kol. zybex, dziękuję za wskazówkę, na szczęście przewidziałem rezerwę, więc zastosuję się do niej.

    Proszę jeszcze tylko o potwierdzenie czy w układzie dwużyłowym dla sygnału do unifonów wykorzystać tylko jedną parę, czyli np. kolor to L+, biały L- ?

    Dziękuję i pozdrawiam
  • Pomocny dla użytkowników
    Nie znam tych unifonów, ale jak najbardziej tak. Zwykły telefon stacjonarny, który w końcu może przypominać domofon, jest jak najbardziej na jednej (skręconej) parze. Pary w kablach są celowo skręcone, aby nie było przesłuchów.
  • Poziom 20  
    Kolego Tuwi
    Powyższe zalecenia mają zastosowanie w telekomunikacji gdzie występują napięcia 40V i 100V.W domofonach maksymalnym napięciem jest 12V.I lepszym wyjściem jest zastosowanie przewodu YTDY w którym przewody nie są parowane tylko każda żyła ma inny kolor.Tylko w przewodach powyżej 12 żył są skręcane po cztery z prostego powodu,zabrakło by kolorów.
  • Pomocny dla użytkowników
    Panie Glecki, kolega Tuwi ma kabel jaki ma i o ten pyta. Nie ma co mu mieszać w głowie. :D
  • Poziom 9  
    A ja jestem wdzięczny kol. gleckiemu, bo to dla mnie kolejna nauczka, że należało się zawczasu poradzić na forum Elektroda.pl a nie w hurtowni domofonów ;)
    Niepotrzebnie poniosłem większy koszt, a co gorsze utrudniłem sobie, zamiast położyć znacznie cieńszy, estetyczniejszy i łatwiejszy w uzyciu kabelek YTDy.

    Z powodu niedoboru czasu jeszcze nie zakończyłem instalacji, ale chyba pokonałem już wszystkie trudności (miałem trochę pecha, gdyż przysłano mi zestaw AKW200 najwyraźniej pochodzący ze zwrotu, i to od kogoś niedbałego, kto pozbawił go kilku części, m.in. trudny do zauważenia brak jednej zworki w dostarczonej słuchawce sprawił mi sporo kłopotu)
    Serdecznie dziękuję wszystkim kolegom, którzy mi tak błyskawicznie i szczerze doradzali :-)