Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

atmega8 sterowanie silnikiem schemat

baracuda2 02 Gru 2011 02:29 3772 11
  • #1 02 Gru 2011 02:29
    baracuda2
    Poziom 13  

    Witam
    Zamierzam zrobić pojazd sterowany podczerwienią i prosiłbym o sprawdzenie schematu zwłaszcza połączenie atmega8 + L293d. Odbiornik IR na chwile obecną pracuje dobrze, z pilotem z standardem RC5. Przy SFH5110-36 nie wiem czy dać rezystor między pin Vo i Vs, według dokumentacji opcjonalnie siedzi tam >10k Ohm.

    Pojazd na razie posiada jeden silnik napędowy, który według moich pomiarów nie bierze więcej niż 200mA przy ostrym obciążeniu. W przyszłości będzie jeszcze drugi malutki, który będzie skręcał kołami w mechanizmie ( przednie koła na obracane na słupkach i razem sprzężone jedną belką, która będzie silnik przesuwał prawo-lewo, zastanawiam się tu tez nad krokowym, ale najpierw muszę opanować zwykłe :)
    Jak by ktoś posiadał byłbym wdzięczny za kod(najlepiej w c) do starowanie silniczkiem za pomocą L293 np. obroty prawo, lewo.


    atmega8 sterowanie silnikiem schemat

    0 11
  • Arrow Multisolution Day
  • #2 02 Gru 2011 07:16
    emarcus
    Poziom 35  

    baracuda2 napisał:
    Witam
    sprawdzenie schematu zwłaszcza połączenie atmega8 + L293d.


    Zasadniczy błąd to wspólne zasilanie silnika i processora.
    Nawet takie małe (200mA) silniki mogą mieć prąd rozruchu 2-3 razy większy, a docelowo ma być ich dwa, więc pół-Amperowy regulator może mię problem z utrzymaniem stałego poziomu napięcia wymaganego przez processor, nie mówiąc już o zakłóceniach pochodzących z kommutatora silnika.

    e marcus

    0
  • Arrow Multisolution Day
  • #3 02 Gru 2011 09:35
    dondu
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    emarcus napisał:
    Zasadniczy błąd to wspólne zasilanie silnika i processora.

    Autor ma rozdzielone zasilania. L293D na pinie Vcc2 ma 9V, a na pinie logiki Vcc ma 5V z regulatora, czyli prawidłowo. Jakie parametry ma akumulator?

    Dodaj kondensatory filtrujące zasilanie L293D na pinach Vcc i Vcc2.

    0
  • #4 02 Gru 2011 11:39
    baracuda2
    Poziom 13  

    do filtrowania L239 takie kondensatory jak przy atmedze 100nF? akumulator został wyciągnięty z latarki noname, posiada ok 0,8 Ah, w przyszłości zamierzam wymienić na coś innego bo jego pojemność już się kończy, tylko w ofercie przeważnie są aku 6V i 12V więc
    zastanawiam się nad:

    http://sklep.avt.pl/p/pl/4824408/akumulator+zelowy+hpg120008+12v+0-8ah.html

    lub 6x zwykłe akumulatorki R6 AA

    0
  • #5 02 Gru 2011 11:49
    mirekk36
    Poziom 42  

    Podstawowy błąd to brak poprawnego filtrowania zasilania (brak pary kondensatorów przy każdej nodze zasilania - a trzeba pamiętać że stabilizator 7805 to też scalak i potrzebuje 2 par takich kondków)

    Druga poważna wada to zastosowanie 7805, który będzie z jednej strony pięknie ogrzewał środowisko naturalne a ty tracił dużą część energii z baterii na ten cel zamiast na to żeby silnik i cały układ dłużej działał. A z drugiej strony, gdy napięcie na baterii zacznie spadać na wejściu 7805 poniżej 7,5V to tak samo będzie tragedia na jego wyjściu - też napięcie będzie leciało na łeb na szyję.....

    Jak już to użyj LM317 i napięcie wyjściowe zrób 3,3V dla procka i L293D, a NAJLEPIEJ to weź jakąś przetworniczkę do tego celu np na scalaczku MCP1650. Zresztą poczytaj sobie ten bliźniaczy temat ;) LINK

    0
  • #6 02 Gru 2011 14:23
    baracuda2
    Poziom 13  

    czy na LM317 po zrobieniu napięcia na 3,3V , można podłączyć następne rezystory pod napięcie 5V dla obornika IR?

    0
  • Pomocny post
    #7 02 Gru 2011 14:35
    mirekk36
    Poziom 42  

    baracuda2 napisał:
    czy na LM317 po zrobieniu napięcia na 3,3V , można podłączyć następne rezystory pod napięcie 5V dla obornika IR?


    Oczywiście że ten odbiornik będzie działał na zasilaniu 3,3V ;)

    0
  • #8 05 Gru 2011 01:05
    baracuda2
    Poziom 13  

    wracam do pytania odnoś%nie zasilania 3.3V czy układ L293DNE będzie działał bo w dokumentacji wyczytałem, że wymaga tych 4.5V na VCC1 i co najmniej takie na VCC2 (tu akurat będzie większe z akumulatora)

    0
  • #9 05 Gru 2011 06:41
    mirekk36
    Poziom 42  

    baracuda2 napisał:
    wracam do pytania odnoś%nie zasilania 3.3V czy układ L293DNE będzie działał bo w dokumentacji wyczytałem, że wymaga tych 4.5V na VCC1 i co najmniej takie na VCC2 (tu akurat będzie większe z akumulatora)


    Tak zasilanie 3,3V dla tego scalaka to za mało jednak.

    0
  • #10 05 Gru 2011 08:10
    baracuda2
    Poziom 13  

    można np dać zasilanie 3.3V na atmege, a bezpośrednio napięcie z akumulatora (będzie 6V) na wyjście VCC1 i VCC2? albo wersja z stabilizacja 2 napięć 3.3V na atmege oraz 5V na L293DNE

    0
  • #11 05 Gru 2011 08:42
    mirekk36
    Poziom 42  

    Zwróć uwagę, że L293D może być spokojnie zasilany większym napięciem niż 5V no ale wtedy też gdy będzie ono zbyt wysokie niż poziomy logiczne to mogą zajść problemy ze sterowaniem podejrzewam. Najlepiej to by było gdybyś się jednak pokusił o jakąś przetwornicę na 5V StepDown. Wtedy pozbyłbyś się strat mocy i grzania się 7805 a miałbyś ładne +5V jak się należy.

    Albo ewentualnie daj LM1117-5.0 czyli stabilizator na +5V ale LDO czyli działający przy niewielkim spadku napięcia, wtedy też dłużej ci pojeździ.

    0
  • #12 05 Gru 2011 10:36
    baracuda2
    Poziom 13  

    Lm1117 ma miejsze straty niz LM317 bo posiadam ten drugi

    0