Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sharan 99 r. 1.9TDI Może założyc inny termostat?

02 Gru 2011 21:52 5467 24
  • Poziom 18  
    Witam. Wielkimi krokami idzie zima, zastanawia mnie jak sprawić żeby mój Sharanik szybciej sie nagrzewał. Teraz żeby rozgrzać płyn chłodniczy do ok 90 st. muszę przejechać ok 40 km (zakładam spokojna jazdę do ok 3 tys obr/min)). Mój egzemplarz nie ma podgrzewacza. Termostat wymieniałem rok temu ale nic to nie pomogło w szybszym nagrzewaniu się auta. Zastanawiam sie żeby założyć większy termostat tzn termostat który otwiera się przy wyższej temperaturze, moje pytanie brzmi, jaki powinien być tam założony termostat tzn przy jakiej temperaturze powinien się otwierać a jaki największy mogę założyć żeby nie przesadzić i nie przegrzać silnika? Dziękuję i pozdrawiam.
  • Poziom 42  
    Nie zakłada się termostatu "większego" czy "mniejszego" zakłada sie dedykowany, właściwy, jak nie wiesz jak sprawdzić czy jest sprawny lub cię nie stać na sprawdzenie w zakładzie i wymianę, to "gazeta" na chłodnicę i jeździsz przez zimę...
  • Poziom 18  
    Założenie większego termostatu polecił mi mechanik, a ja tylko pytam jaki?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Oryginalny!

    Jakie badziewie założyłeś rok temu?
  • Poziom 18  
    Taki jaki wyczytałem na elektrodzie że należy założyć, (nie pamiętam jaki) ale na pewno wiecie że że Vany ciężko sie ogrzewają więc myślę że wymiana termostatu na większy będzie dobrą opcją
  • Poziom 42  
    Jak jest wszystko sprawne to i Vany się rozgrzewają.
    A nie masz jakiegoś dogrzewacza nie sprawnego o którym nic nie wiesz?
  • Poziom 18  
    Czytaj dokładnie!!! Pisałem że moja opcja nie ma podgrzewacza, jak by był dawno bym z niego korzystał.
  • Poziom 34  
    Przepraszam że się wtrącę, ale wymiana termostatu nic Ci nie da. Logicznie myśląc jeśli masz sprawny termostat w obecnej chwili i zamienisz go dalej na sprawny tylko na taki, który będzie utrzymywał wyższą temperaturę. To silnik dalej będzie Ci się nagrzewał w takim samym czasie. Jeśli się mylę to ktoś mnie zaraz poprawi. I zakładamy że termostat masz sprawny i jesteś tego pewien w 100%.
  • Poziom 18  
    Tak mam sprawny termostat. ale jeśli mój termostat otwiera się przy 80 st. a załorzę taki który otwiera się przy 96 to myślę że będzie lepiej prawda?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Kontrolę układu chłodzenia metodą "macajewa" wykonałeś? To co autoas napisał, zadanie lektury gazety "FAKT" chłodnicy, również sporo powie.
  • Poziom 42  
    Myślę że jakby był czegokolwiek pewien to by nie pisał na forum, oddaj do diagnozy/naprawy lub gazeta na chłodnicę, przecież to tylko termostat i sprawdzenie go jest banalne i nie wymaga żadnego sprzętu tylko "sprawnego" myślenia
  • Poziom 18  
    Czy wy czytacie co pisze. Termostat ma sprawny!!! Z gazetą nie próbowałem zrobię to jutro. Macie jakieś sposoby na rozgrzanie tego vana?
  • Poziom 34  
    Pomyśl masz założony termostat który otwiera się przy 80 stopniach. Silnik nagrzewa się do tej temperatury po trasie liczącej 40 km. Teraz do tego samego silnika załóż termostat który otwierać się będzie przy 96 stopniach. Silnik dalej do osiągnięcia temperatury 80 stopni będzie potrzebował 40 km, oraz do pełnego otwarcia termostatu jeszcze troszkę. Jedynie co zmienisz to to że silnik będzie się nagrzewał do wyższej temperatury, ale w podobnym czasie. I zakładamy dalej że masz termostat sprawny. Więc pozostaje Ci jedynie dołożenie podgrzewacza.
  • Poziom 42  
    rafik108 napisał:
    przy jakiej temperaturze powinien się otwierać

    Cały czas twierdzisz, że termostat jest sprawny, więc twoje pytanie przeczy twoim opisom, dlaczego?
    Ty nam napisz przy jakiej temperaturze się otwiera
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Znasz zasadę działania termostatu? Każdy z nich ma nabitą "znamionową temperaturę" przy której się otwiera, w termostacie jest gumka która często się wykrusza i albo pozostałości jej uniemożliwiają jego całkowite zamknięcie albo brak jej pozostawia minimalną szczelinę.

    Skoro termostat masz sprawny to musi temperaturę trzymać, a ponoć się długo nagrzewa, tak więc?
  • Poziom 18  
    Czy wy czytacie co pisze. Termostat ma sprawny!!! Z gazetą nie próbowałem zrobię to jutro. Macie jakieś sposoby na rozgrzanie tego vana?
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    rafik108 napisał:
    Termostat ma sprawny!!!


    Nie masz sprawnego, za wcześnie otwiera obieg na chłodnicę! To nie jest możliwe aby grzać auto na obciążonym silniku w temperaturach około zera na zewnątrz przez 40 kilometrów!

    rafik108 napisał:
    Macie jakieś sposoby na rozgrzanie tego vana?



    Tak, kup mu Sharankę, niech w nocy brykają sobie w garażu, na pewno się rozgrzeją.
  • Poziom 42  
    Myślę, że nie opanujesz problemu termostatu w tym aucie
    Upierasz sie, że wszystkie Sharany są "zimne"?
  • Poziom 38  
    Witam.
    rafik108 napisał:
    Tak mam sprawny termostat.

    A sprawdzałeś go? Jakoś nie chce mi się w to wierzyć w jego sprawność.
    rafik108 napisał:
    ale jeśli mój termostat otwiera się przy 80 st.

    A powinien się /chyba/ otwierać przy 87˚C, a pełne chyba przy 102 ˚C.
    rafik108 napisał:
    a załorzę taki który otwiera się przy 96 to myślę że będzie lepiej prawda?

    A nie prawda, jak ktoś już zauważył to każdy tak samo działający termostat jak Twój, bez względu na temperaturę otwarcia nie doprowadzi do poprawnego rozgrzania silnika.
    autoas napisał:
    Myślę, że nie opanujesz problemu termostatu w tym aucie

    Po wypowiedziach kolegi „rafik108” to tez tak wnioskuję.
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich serdecznie i ciepło, choć w aucie chłodno. Czy udało się opanować ten problem?. Mam coś podobnego, po 40 km jest ledwo ciepło w środku. Jeszcze nic nie sprawdzałem, ale na chłopski rozum wydaje się, że termostat szwankuje. Poprawcie jeśli się mylę. Płyn powinien chodzić w tzw. małym obiegu i po osiągnięciu określonej temperatury, termostat puszcza na cały obieg. Zauważyłem, że czasem się rozgrzewa szybciej, ale nie ma reguły, tak jakby się zawieszał czy blokował na otwarciu.
  • Poziom 29  
    Problemem tych aut z dieslem jest niesprawny dogrzewacz a wtedy mały obieg z uwagi na dodatkową nagrzewnicę z tyłu i niezaizolowane aluminiowe rury pod samochodem bardzo wolno się nagrzewa - tymczasowym lekarstwem jest odcięcie tylnej nagrzewnicy wtedy przód grzeje się dużo lepiej ale jak jeżdzisz z pasażerami z tyłu to będą mieli ciągle zimno.
  • Poziom 9  
    Tez mi się tak wydawało i pewnie tak jest. Czytałem jednak, że ten dogrzewacz działa do momentu osiągnięcia przez płyn temperatury 70C potem jest wyłączany. Tyle, że pewnie dzieje się to w kółko... Z tyłu grzanie też potrzebne, trza będzie ruszyć piecyk, a to koszty i z tego co już się naczytałem to strasznie awaryjny sprzęt. Wracając jednak do termostatu, czy to znaczy że ten tzw. mały obieg w Szariku to dwie nagrzewnice (przód i tył) i rury?
  • Poziom 16  
    Dziwne, bo mój tato ma Sharana 1.9TDi 02' i po 10km już ma 90*C. Mój 1.9 TDi z 94 roku też po 10 przy delikatnej jeździe. Wyjmij termostat i sprawdź go w garnku z gorącą wodą i termometrem, przy jakiej temp się otwiera. Potem dokładnie go obejrzyj, czy nie ma szczelin i daj znać.
  • Poziom 9  
    Oczywiście sprawdzę jak tylko będę miał sposobność dobrania się do termostatu. A może w Sharanach o , których mówisz po prostu działa Eberspacher? - u mnie nie działa na pewno.
  • Poziom 29  
    malinmac napisał:
    Wracając jednak do termostatu, czy to znaczy że ten tzw. mały obieg w Szariku to dwie nagrzewnice (przód i tył) i rury?


    Właśnie tak - nagrzewnice są połączone prawie równolegle -prawie bo przed tylną jest włączony szeregowo w obieg dogrzewacz a do tyłu idą pod spodem auta gołe aluminiowe rury które działają jak radiator :( .Ja mam galaxy , najpierw miałem z silnikiem benzynowym vr6 i tam nawet w zimę po 2 może 3 km zaczynało lecieć ciepłe powietrze.Póżniej przesiadłem się na diesla i tu niestety jest lipa bez dogrzewacza wskazówka wskażnika temp rusza się po jakiś 10km temp na zewnątrz -15 auto parkuje pod chmurką - w zeszłym roku naprawiłem dogrzewacz bo spaliła się swieca i działał do końca sezonu a w tym znowu lipa , świeca działa bo zaczyna grzać ale po minucie się wyłącza .Niestety nie mam garażu i w tą zimę już sobie daruję naprawę bo w zeszłym roku leżenie na mrozie pod autem aby wymontować /zamontować dogrzewacz przypłaciłem tygodniowym chorobowym. Na szczęście mam podgrzewane siedzenia to chociaż w 4 litery robi się w miarę szybko ciepło , przydałaby się jeszcze podgrzewana kierownica :)