Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Którą generację instalacji gazowej LPG wybrać dla najniższego spalania?

8850 04 Gru 2011 22:04 4760 21
  • #1 04 Gru 2011 22:04
    8850
    Poziom 21  

    Cześć. Jaką generację instalacji gazową wybrać do specjalistycznej wersji Fiata Punto 1.1 55KM 8V SPI (monowtrysk) na metalowym kolektorze ssącym która będzie przerobiona na bicie rekordów ecodrive (najniższego spalania)?

    Przy założeniu:
    - auto w tej chwili kosztuje ok. 1800 PLN, nie ma sensu kupywać zbyt drogiej instalacji
    - autem pojeżdżę 4 lata, po tym sprzedaję lub na złom
    - instalacja ma odpalać na gazie (sekwencja IV generacji podobno nie opali na gazie i jeszcze na tej najtańszej sekwencji mało-firmowa listwa wtryskowa padnie raczej napewno po ok. 15000 km auto przejedzie więcej zanim trafi na złom)
    - kompletnie nie zależy mi na osiągach auto, prędkości maksymalne 80-100 km/h
    - sam grzebię w regulacji gazu po jej zainstalowaniu jeśli coś mi nie będzie odpowiadało (albo kręcę śrubami registra i na wężu w I generacji albo podpinam laptopa pod interfejs w II generacji)
    - nie zależy mi na trwałości silnka i membran w parowniku czy wtryskach
    - interesuje mnie opcja cut-off (wiem jest w II w niektórych komputerach - jakich? Zamknięcie kroku silnika krokowego na 100% i obnizenie na minimum poziomu obrotów). Ale I generacja też powinna mi odcinać dopływ gazu na podstawie zmiany podcisnienia kiedy obroty motoru > 1600 i brak wciśnięcia pedału przyspieszenia - czy tak jest rzeczywiście?
    - Czy w II generacji obniżę obroty jałowe pracy silnika na LPG do 500-600 obr/min?
    - Praktycznie IV generacja sekwencyjna obniża spalanie o ok. 0.5l LPG/100 km poprzez swoją sprawność i konstrukcję. Ale to samo powinienem osiągnąć I generacją dobrze ją ustawiając, czy tak jest w praktyce?

  • Fibaro
  • #2 04 Gru 2011 22:21
    robokop
    Moderator Samochody

    Takie rzeczy to tylko w Erze. Może chciałbyś żeby tego gazu jeszcze przybywało? Poczytaj troszkę i na temat instalacji gazowych i samych elektronicznych systemach wtrysku paliwa.
    - obniżenie prędkości biegu jałowego - niemożliwe, wartość nie podlegająca regulacji, wymuszana poprzez sterownik silnika, próba wymuszenia obniżenia obrotów poprzez nadmierne zubożenie mieszanki = bunt elektroniki silnika ( gaśnięcie, falowanie obrotów, itp.).
    - całkowity cutt of -> gaśnięcie silnika, "niezbieranie się" od niskich obrotów.
    - przy inst. 1 gen. co będzie odcinało dopływ gazu, skoro w przewodzie ssącym gazu cały czas panuje podciśnienie jako że kanał by-pass, tudzież przepustnica cały czas jest uchylona?

  • #3 05 Gru 2011 09:01
    bartek_j
    Poziom 35  

    Ja zrobisz na I gen. to możesz skręcic na ubogo, ale:
    - powyżej pewnego poziomu "zubażania" zużycie paliwa się zwiększa
    - mogą wystąpić usterki związane ze zbyt niską prędkością spalania ubogiej mieszanki -> wypalone zawory, UPG itp

  • #4 05 Gru 2011 09:55
    tzok
    Moderator Samochody

    Ze względu na obecność katalizatora i sondy lambda w grę wchodzi instalacja II generacji i wzwyż.

    8850 napisał:
    kupywać
    Za przeproszeniem to ma jakiś związek z robieniem kupy?!?

  • Fibaro
  • #5 05 Gru 2011 09:59
    kidu22
    Poziom 35  

    Widze że się znalazł bardziej święty niż sam papież.

    Skoro wiesz wszystko to se wepnij I II III IV V generacje naraz i przełączaj je w zależności od ''widzimisie''.

  • #6 05 Gru 2011 11:55
    8850
    Poziom 21  

    Rozumiem kolegów. dziekuję za opinię. Katalizatora nie ma w tym aucie który zamierzam kupić, jest wycięty więc proszę na to nie patrzyć, ale jest sonda.

    1. Przy założeniu że instalacja I i II generacji będzie wyreguloawna poprawnie - czyli bez zubożania mieszanki i zbędnego kombinowania tylko tak jak ma być poprawnie i zgodnie "z sztuką" - która generacja będzie lepsza dla tego silnika i ktora będzie mniej spalała LPG?
    2. Czy przy I generacji auto straci bardziej na mocy niż na II?
    3. Czy auto na gazie posiada emulację sondy i jej wskazań po prostu nie czyta?

  • Pomocny post
    #7 05 Gru 2011 12:22
    tzok
    Moderator Samochody

    ad. 1. Ze względu na posiadanie możliwości dynamicznej regulacji składu mieszanki i funkcję odcięcia paliwa podczas hamowania silnikiem - II generacja. Można by się zastanowić też nad III-generacją ale to stosunkowo rzadko u nas spotykane rozwiązanie. IV generacja jest nieuzasadniona finansowo (koszty montażu) aczkolwiek, wbrew opinii niektórych, możliwa.

    ad. 2. Nie, na mocy traci tyle samo - zależnie od tego jak dobierze się mikser i czy nie trzeba będzie zaklejać częściowo dolotu. Na I generacji jest węższy zakres pracy przy którym jest prawidłowy skład mieszanki, II generacja ma możliwość kompensacji składu na podstawie sygnału sondy oraz wprowadzenia odcięcia przy hamowaniu silnikiem, co pozwala oszczędzić nieco paliwa i minimalizuje ryzyko wystrzału podczas hamowania silnikiem.

    ad. 3. W przypadku instalacji mieszalnikowych stosuje się emulację sondy by sterownik wtrysku nie próbował korygować składu mieszanki (czasu otwarcia wtryskiwaczy), w Puncie najlepiej emulować awarię sondy (zwarcie na masę) podczas jazdy na LPG, ponieważ ECU w pewnych sytuacja dąży do wzbogacenia lub zubożenia mieszanki, co w przypadku sztywnej emulacji na lambda=1 prowadziło by do wprowadzenia błędnych korekt do mapy korekcyjnej wtrysku benzyny. Oczywiście sterownik LPG widzi prawdziwy, nieemulowany sygnał sondy.

  • #8 10 Gru 2011 19:27
    mariusz950
    Poziom 11  

    jak na moje ok (miałem w autach I gen, II gen i teraz ma IV gen.) to w mocy najmniej stracisz na sekwencji i chyba najmniej będzie paliła oraz niektóre można odpalać na gazie, poza tym musisz dbać o elementy od BP i LPG bo inaczej będzie palił więcej.
    Co do I i II to poza krokowcem który jest dla prawidłowej katalizatora to w spalaniu nie ma chyba różnic, lecz łatwiej jest wyregulować II gen ponieważ za pomocą programu widzisz w jakim zakresie pracuje krokowiec i jakie są wartości z sondy co pozwala ładnie wyregulować instalkę, a jeśli ci padnie sonda auto dalej pali tyle samo bo krokowiec ustawia się w pozycji optymalnej (po środku granic ubogo bogato) co do I gen jeśli masz sondę to oczywiście będzie czek ale nic cie to nie obchodzi bo i tak śruba załatwia sprawę dawki paliwa.

    ja bym wybrał II gen ze względu na łatwość regulacji poprawnej dawki LPG i po wyłączeniu czujnika temperatury w opcjach i załączeniu odpalania awaryjnego możesz odpalać na lpg albo zaraz po odpaleniu na BP przełączyć na LPG tylko parownik wybież z zapasem mocy żeby przy niskich temperaturach nie zamarzał zanim silnik złapie temperaturę (brata auto zamarzało około 0stp.C palone na LPG a moje zamarzło raz przy -20 odpalone na bp przełączone na LPG zaraz po uruchomieniu i przejechaniu 500m) dodam że trzeba wtedy dobrą akumę bo naprawdę ciężko auto odpalić.

    Jeszcze jedno sekwencji nie założysz jeśli auto ma wtrysk mechaniczny i przy I i II gen. nie musisz dbać o nic poza zapłonem i przynajmniej rezerwą BP w baku żeby pompy paliwa nie zatrzeć (nie odłączaj jej to może się skoczyć jej uszkodzeniem)

  • #9 12 Gru 2011 22:53
    8850
    Poziom 21  

    Dziękuję za profesjonalne opinie, chętnie przeczytam jeszcze więcej informacji bo naprawdę ciekawy i niedocenianiy temat.

  • #10 12 Gru 2011 23:16
    Maher
    Poziom 21  

    O czym wy ogóle piszecie!!!!!

    Do tego silnika nie założy IV generacji (sekwencji) bo ma monowtysk, chyba że będzie układ dolotowy przerabiał i założy pseudo foul-grup.

  • #11 13 Gru 2011 07:50
    sandamiano
    Poziom 28  

    A w czym problem by nie założyć sekwencji w tym silniku? To że monowtrysk? Czy to musi być STAG?Silnik posiada rozbudowany kolektor dolotowy i nad każdym cylindrem idzie wstawić wtryskiwacz gazowy.Jakby był taki jak w silniku np Cinquecento 900 SPI to nie ma możliwości wstawić wtrysków gazowych z technicznego punktu widzenia lecz w tym rzeczonym silniku jak najbardziej można .

  • Fibaro
  • #12 13 Gru 2011 20:49
    Maher
    Poziom 21  

    sandamiano napisał:
    A w czym problem by nie założyć sekwencji w tym silniku? To że monowtrysk? Czy to musi być STAG?Silnik posiada rozbudowany kolektor dolotowy i nad każdym cylindrem idzie wstawić wtryskiwacz gazowy.Jakby był taki jak w silniku np Cinquecento 900 SPI to nie ma możliwości wstawić wtrysków gazowych z technicznego punktu widzenia lecz w tym rzeczonym silniku jak najbardziej można .


    Tylko jak sterować wtryskami, zostaje ustawienie full-group, potrzeba wtedy zastosować bardzo szybkie i drogie wtryskiwacze i rozwiązać problem sterowania tymi wtryskami.

  • #13 13 Gru 2011 21:24
    tzok
    Moderator Samochody

    Bez przesady z tymi bardzo drogimi i szybkimi - Matrixy dadzą radę. Problemu sterowania żadnego nie ma, ustawia się w sterowniku tryb pracy wtrysku benzyny jako sekwencyjny i wtryski gazowe będą chodzić jako full-group. Można też ustawić pół sekwencja lub full-group i wtedy wtryski LPG będą chodziły odpowiednio jako pół-sekwencja lub pełna sekwencja, fazy nie będą się zgadzać ale działać będzie i pozwoli na użycie nawet najtańszych wtrysków, jednak ucierpi na tym kultura pracy silnika na biegu jałowym.

    Jak pisałem na początku - to sztuka dla sztuki ale się da i to bez żadnych specjalnych kombinacji.

  • #14 14 Gru 2011 20:19
    Maher
    Poziom 21  

    tzok napisał:
    Bez przesady z tymi bardzo drogimi i szybkimi - Matrixy dadzą radę. Problemu sterowania żadnego nie ma, ustawia się w sterowniku tryb pracy wtrysku benzyny jako sekwencyjny i wtryski gazowe będą chodzić jako full-group. Można też ustawić pół sekwencja lub full-group i wtedy wtryski LPG będą chodziły odpowiednio jako pół-sekwencja lub pełna sekwencja, fazy nie będą się zgadzać ale działać będzie i pozwoli na użycie nawet najtańszych wtrysków, jednak ucierpi na tym kultura pracy silnika na biegu jałowym.

    Jak pisałem na początku - to sztuka dla sztuki ale się da i to bez żadnych specjalnych kombinacji.


    A jak rozwiązuje się sposób podłączenia do wtryskiwacza benzynowego (mamy jeden benzynowy i cztery gazowe)?

  • #15 14 Gru 2011 20:27
    robokop
    Moderator Samochody

    Maher może się dokształcisz zamiast zadawać infantylne, wynikające z ignorancji pytania? Bo podłącza się identycznie jak w samochodzie z wtryskiem fullgrupowym - gdzie wtryskiwacze wszystkich cylindrów sterowane są z jednego przewodu.

  • #16 14 Gru 2011 21:50
    ociz
    Moderator Samochody

    tzok napisał:
    Matrixy dadzą radę.

    Właśnie dla niektórych to są już bardzo drogie jak porównują cenę z elektrozaworami valtek. ;)
    Jeszcze do rozważenia jest kwestia jakie przebiegi miałby ten samochód robić i w jakich odcinkach. To dla tego że w przypadku 2 generacji można znacznie niżej zejść z temperaturą przełączenia na gaz bez szkody dla silnika. W IV generacji rozsądna granica to około 30 stopni, w II z porządnym parownikiem już przy 20 stopniach wszystko ładnie odparuje.
    W ogóle najlepiej to CNG albo LPG V generacji, wtedy się nie trzeba wcale o temperaturę martwić.

  • #17 14 Gru 2011 21:58
    robokop
    Moderator Samochody

    Trzeba się martwić, we wszystkich przypadkach, a w IV i V szczególnie. Ociz, kojarzysz "tuning" diesla poprzez oszukanie czujnika temperatury paliwa ? Rozszerzalność cieplna i związana z tym ilość cukru w cukrze - dlatego wszelkie regulacje i kalibracje przeprowadza się w ustalonej i stabilizowanej temp. pracy. Co prawda V generacja powinna być na to najmniej wrażliwa chyba, ale tutaj też temperatura będzie wpływać ostatecznie na wielkość dawki.

  • #18 14 Gru 2011 22:03
    ociz
    Moderator Samochody

    Dlatego cywilizowane sterowniki mają korekty od temperatury. Ważne że nie trzeba się martwić o zmianę stanu skupienia przed wtryskiem.

  • #20 14 Gru 2011 23:07
    tzok
    Moderator Samochody

    Raczej chodziło o to, że w V generacji wtryskiwany jest gaz w postaci ciekłej i rozpręża się dopiero w kolektorze (LPi) lub cylindrze (LPdi), więc nie ma reduktora który mógłby zamarznąć (mogą za to zamarznąć wtryski), natomiast CNG jest przechowywane w postaci gazowej, a ilość odbieranego ciepła przez rozprężający się gaz jest dużo mniejsza niż w przypadku jeśli towarzyszy temu zmiana stanu z cieczy na gaz.

  • #22 15 Gru 2011 21:19
    bolero
    Poziom 15  

    Tylko II generacja-IV odpada,bo skąd mapy wtrysku,natomiast I generacji już uczciwy diagnosta nie podbije.

 
Black Friday do -15%
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Ferguson