Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wątpliwości w sprawie poprawności instalacji piec Wolf

kamcia1 06 Lut 2012 17:14 18684 74
  • #61
    EkoGrzew
    Poziom 19  
    kabee84 napisał:
    EkoGrzew napisał:

    piotrdg27: ustaw po prostu 20,5 st C. Kocioł bedzie sie załaczal przy 19,5 a wyłaczał przy 21,5 i tyle.


    Nie wprowadzaj w błąd.

    Kocioł powinien pracować cały czas. Od tego jest automatyka pogodowa. Wyłączenie grzania jest ostatecznością (np. jeśli słońce nagrzeje dom)


    totalnie nie rozumiem z tym wyłaczaniem grzania,ale niech ci bedzie...
    czynnik grzewczy i jego temperatura to raz. a temperatura otoczenia to dwa. Mało tego, temperatura zewnetrzna to trzy. Krzywą grzewczą ustawia sie (lub program) wg temperatury zewnętrznej i temperatury czynnika grzewczego by ustalic (nie ustawić) temperature otoczenia w pomieszczeniu. Optymalna temperatura to 20 st C i wszystkie ustawienia powyzej to juz komfort cieplny uzytkownika, który sam sobie ustawia lecz musi sie liczyc z tym ze bedzie mial zwiekszone zuzycie paliwa.
    Poprawnie ustawiona histereza temperatury czynnika grzewczego nie dopusci by kiedykolwiek temperatura w pomieszczeniu spadla ponizej 20 st C. ale jesli temperatura na czujniku temp w pomieszczeniu bedzie ustawiona na 21,5 st C (histereza 1st C) to kociol bedzie grzal dalej i zuzywal dalej paliwo mimo ze czynnik grzewczy osiagnal juz swoja temperature max(i powinien sie juz wyłaczyc) zadaną i uzaleznioną od temp. zewnetrznej. Reasumując: kocioł ktory ciągle pracuje jest tak samo nieekonomiczny jak kocioł ktory bedzie podgrzewał zbyt wychłodzony czynnik grzewczy.

    Dodano po 20 [minuty]:

    piotrrdg27: czesciowa odpowiedz na to pytanie masz w poscie kabee84:
    23 Gru 2011 10:58
  • Relpol przekaźniki
  • #62
    piotrdg27
    Poziom 9  
    Jak wyłączyłem wpływ pomieszczenia i zdałem się na pracę kotła zależną od temp.zewnętrznej to zużycie gazu mocno wzrosło...
    Oczywiście się zgadzam, że kocioł powinien pracować cały czas. Nie wiem jednak jak go ustawić, aby zużycie gazu chociaż w przybliżeniu było takie jak teraz (przy tej mojej manualnej jego obsłudze, która jest dość irytująca).

    Do tego jeszcze dochodzi fakt, że u góry mam tylko grzejniki i wszystkie pomieszczenia są zdecydowanie chłodniejsze od tych gdzie jest podłogówka (mierzę to termometrami pokojowymi). U góry nie mam dodatkowego BM-a. Więc na BM-ie na dole ustawiam zadaną temp. na mieszaczu 21 C (dół domu) a na C.O 23 C (góra domu).

    czy dodatkowy BM na górze domu by nie pomógł?
  • Relpol przekaźniki
  • #63
    kabee84

    Poziom 24  
    1) Jasne, że jest taka możliwość, aby Twoją kotłownię zautomatyzować. Nawet w ubiegły piątek taką kotłownię "wymyślałem" (żeby nie pisać że projektowałem, bo projektantem nie jestem). Przykładowo są termostaty np. przylgowe, podobne do sterowników pomp, które podają sygnał "ON/OFF". Sygnał z takiego termostatu można przykładowo podłączyć do gniazda termostatu w kotle i z chwilą osiągnięcia odpowiedniej temperatury - kocioł wyłączy palnik. Pisałem już o tym wcześniej w tym temacie.

    2) Czy masz automatykę MM? Nigdzie nie napisałeś.

    3) Nie wiem jak ustawiasz temperaturę dół/góra. Moim zdaniem musisz wyregulować przepływy na instalacji (tzw. kryzowanie) oraz obniżyć krzywą grzewczą na mieszaczu (jeśli masz MM).

    4) Do kolegi EkoGrzew. Krzywa grzewcza to stosunek temperatury zewnętrznej do temperatury czynnika grzewczego przy określonej temperaturze w budynku. Jeśli automatyka bierze pod uwagę temperaturę w pomieszczeniu, jest to tylko dodatkowy parametr. Aktomatyka Wolfa jest dość zaawansowana i bierze również pod uwagę to, że przy -20stC na zewnątrz, gdyby wyłączyć zupełnie palnik, temperatura w budynku może gwałtownie spaść. Dlatego może się tak zdarzyć, że mamy ustawione 21stC, w budynku jest już 21,5 a kocioł dalej pracuje. Tylko w tym przypadku należy zwrócić szczególną uwagę na to, że kocioł już nie pracuje na przykładowo 60stC (jak wynika z krzywej grzewczej), tylko przykładowo utrzymuje temperaturę 45stC. Jak temperatura spadnie do 20,5 - podniesie temp. czynnika grzewczego z powrotem do 60stC. Jak temp. w domu spadnie do 18stC to podniesie temp. czynnika grzewczego do przykładowo 75stC. To jak bardzo temperatura otoczenia ma mieć wpływ na pracę urządzenia również można ustawić.
    Automatyka BM to nie taki zwykły termostat włącz/wyłącz ;-)
  • #64
    piotrdg27
    Poziom 9  
    Moduł MM mam. Krzywa grzania na mieszaczu to 0,6 a na C.O. to 1,4
    Temp. dół to 22 C a góra 24 C. (muszę zdecydowanie dłużej grzać górę aby dało się tam przebywać w t-shirt`cie
    Kryzowanie przerobiłem chyba w podstawowym zakresie ;-)
    Grzejniki i termostaty mam Buderusa i zgodnie z instrukcją nastawiłem wszystkie głowice na kryzie aby maksymalnie dociążyć grzejniki, a potem założyłem termostaty. Wszystkie ustawione są na maksa a i tak dalej jest chłodno...
    Pisaliście wcześniej, że krzywa grzania ustawia się sama. W jakiej sytuacji?

    Ustawiam dzisiaj o 22.00 grzanie na księżyc i 21 C dół i góra. Eko-obniż. 10 C, zima/lato 20 . Czy z krzywą grzania coś robić?

    Dodano po 49 [minuty]:

    Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł.

    Jeżeli dół domu podgrzewam również kominkiem 24 kW (pow. pokoju 30m2 + kuchnia 10m2) to może obniżę krzywą grzania na mieszaczu (podłogówka tylko na dole domu) do 0,2 a na C.O. (góra domu grzejniki) podniosę do 2,0.
    Wtedy temp. na grzejnikach będzie wyższa. Dobrze kombinuje? Czy bezsensu...
  • #65
    kabee84

    Poziom 24  
    Krzywa na grzejniki nie większa niż 1.2... Na podłogę daj niższą niż 0,6, przykładowo 0,5. Zmniejsz wpływ temp. otoczenia (parametr pierwszy w menu serwisowym).

    Jeśli masz moduł MM, to dla czego przestawiasz ręcznie zawór gdy grzejesz kominkiem? To powinno działać w automacie....

    Masz coś popieprzone w tej instalacji. Ten Twój majster co to wykonywał, powinien to wszystko poprawnie poustawiać. Poprawnie wyregulowana instalacja nie może działać tak, że góra jest cały czas nie dogrzana a na dole sauna. Krzywa na grzejniki 1.4 przy nowym budynku to za dużo.

    Nie wiem co to znaczy "nastawiłem wszystkie głowice na kryzie aby maksymalnie dociążyć grzejniki, a potem założyłem termostaty"
  • #66
    Bańka w nosie
    Poziom 10  
    Ze mnie żaden fachowiec, ale jak u mnie nie chciała grzać góra (też grzejniki), to wystarczyło wcisnąć jeden potencjometr, co by przełączył się z manulanego i zaczął działać w trybie automatycznym.
    Nie pamiętam jak się ten zawór nazywa. Dzieli on przepływ czynnika między podłogówkę, a grzejniki.

    U mnie panowie od hydrauliki ustawili go na manual, i nie umieli włączyć automatu...

    Co do mojego problemu, to piec trochę zluzował. Zużycie spadło do 20m3 na dobę. A kupic higrometr, to jak się okazuje nie jest taka prosta sprawa.
  • #67
    piotrdg27
    Poziom 9  
    Noc zaliczona. U góry bez zmian. Zimno. Dół OK
    Przestawiłem krzywe grzania jak sugerowałeś. Parametr A00 przestawiłem z 4 na 2.

    Z mieszaczem u mnie jest tak, że jak jest a trybie automatycznym i rozpalam w kominku to przy zadanej temperaturze 40 C włącza się pompa od kominka i cała moc idzie na grzejniki. Podłogówka nie jest obsługiwana. Rurka za mieszaczem jest zimna.
    Dlatego uruchamiam pompę za mieszaczem na BM (przestawiam na kranik, bo przy 2 C włącza się tryb przeciwzamarzeniowy i pompa za mieszaczem zostaje włączona). Wtedy ręcznie ustawiam temperaturę wody za mieszaczem i pompą. No i po tych wygibasach dział.

    Dziwne jest to, że jak ustawię to powiedzmy w trybie automatycznym to woda na grzejniki jest schładzana do tej, która idzie na podłogówkę. (robię to tak, że wyłączam wpływ pomieszczenia na mieszaczu)

    Ogólnie to mam wrażenie, że brakuje w tej mojej instalacji "czegoś". Nie wiem jednak czego. Inną sprawą jest ekipa, która to robiła...

    Dodano po 1 [godziny] 26 [minuty]:

    Z tym kryzowaniem grzejników to robiłem to zgodnie z instrukcją:
    http://www.bartaskiewzgorze.yoyo.pl/Porady.htm

    Myślę, że zrobiłem to dobrze. Chociaż ostatni grzejnik w obiegu jest najchłodniejszy,
    Pampę ustawioną mam na trzeci bieg

    Dodano po 2 [godziny]:

    Czy w menu specjalisty A11 powinno być na ON czy OFF?
    Jeżeli na OFF to rozumiem, że A00 nie jest aktywny, tak?
  • #68
    kabee84

    Poziom 24  
    Pozwoliłem sobie narysować DOMNIEMANY schemat Twojej instalacji. Domniemany - gdyż na zdjęciu nie wszystko widać.

    Wątpliwości w sprawie poprawności instalacji piec Wolf

    Na 90% instalator spieprzył podłączenie wymiennika. Twoja instalacja nie ma prawa działać poprawnie.....

    Co więcej - jeśli nie jestem w błędzie, cud że Twoje grzejniki w ogóle grzeją i kryzowanie ich tylko pogarsza sprawę...... Żadne krzywe grzewcze nawet 5,0 nie pomogą.

    Jeśli ktoś ma ciekawszy pomysł - chętnie poczytam :-)
  • #69
    piotrdg27
    Poziom 9  
    tak. to jest chyba to...
    (wysłałem kolejne zdjęcia). Szlag mnie trafia, że kupę kasy wydałem a to nie działa tak jak powinno ...
  • #70
    kabee84

    Poziom 24  
    OK. Teraz mamy pewność:

    Wątpliwości w sprawie poprawności instalacji piec Wolf

    Nie wrysowałem zaworów itp. Chodzi o samą zasadę.

    Podłączenie jest bardzo nie poprawne. Podaj nazwę firmy która Ci to montowała, aby przestrzec innych...

    Wymiennik płytowy traktujemy jako URZĄDZENIE które ma grzać, które powinno mieć swoją pompę, a nie jako coś przez co ma przepływać woda......

    Ponadto nie zauważyłem nigdzie zbiornika przeponowego na c.w.u.

    Radosna twórczość instalatorów.....

    PS. Dobry hydraulik, jakieś 2000zł i będzie działać jak ta lala :-)
  • #71
    piotrdg27
    Poziom 9  
    3 lata się bujam z tą fuszerką....
    Długo się wahałem czy nie zrobić im koło pióra na necie. Chyba za długo!

    Firma to "Romir" z Katowic. *nazwisk nie podaję, chociaż dobrze pamiętam.
    Są nawet rekomendowani przez Wolfa na terenie Śląska.... bez komentarza.

    Robili też u mnie rekuperację i też ją spie....

    No ale czasu nie cofnę i kasy nie odzyskam.. Teraz jak znaleźć fachowca, któremu można zaufać?

    ale jeszcze raz dzięki bardzo za diagnozę!
  • #72
    deqster
    Poziom 7  
    Witam,

    mam dom o pow. 180 m2 zbud. z Ytonga 400 i docieplony platinium termoorganika 15 cm i poddasze wełna 20 cm , planuję ogrzewanie podłogowe na parter i piętro. Przedstawiciel Wolfa zaplanował mi takie rozwiazanie: WOLF CGW 20/120, regulator pogodowy WOLF BM + podstawa ścienna (z funkcją sterowania pokojowego pierwszej strefy - parter)
    - regulator WOLF BM + podstawa ścienna jako sterowanie pokojowe drugiej strefy - piętro
    - moduły mieszaczowe WOLF MM – 2szt. - osobno dla każdej ze stref
    - zawory trójdrogowe Honeywell + siłowniki do zaworów – 2kpl – osobno dla każdej ze stref
    - pompy obiegowe WILO Smart 2kpl – osobno dla każdej ze stref
    - zbiornik przeponowy do c.w.u. o pojemności nie mniejszej niż 8L
    Mam wątpliwości czy konieczne są dwa BM i MM i dwie pompy? Bardzo proszę o poradę
  • #73
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #74
    deqster
    Poziom 7  
    Walker 29 dziękuję za błyskawiczną odpowiedź, jestem zielona w tym temacie:/ A czy można uprościć ten schemat tak aby był tańszy i zapewniał komfort ciepła w domu i ekonomiczne zużycie gazu?
  • #75
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto