Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa Poland
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kalibrator wtryskiwaczy do samochodowej instalacji gazowej.

Flaman11 07 Gru 2011 00:26 12084 12
  • Kalibrator wtryskiwaczy do samochodowej instalacji gazowej.

    Witam,

    chciałem przedstawić urządzenie, które powstało blisko rok temu do kalibracji wtryskiwaczy przeznaczonych do samochodowej instalacji gazowej.

    Założenia
    Dokładność ustawienia skoku do 0,01mm. Prostota w obsłudze oraz wyeliminowanie błędu człowieka.

    Mechanika

    W pierwszej formie urządzenie składało się:
    Silnik krokowy unipolarny 0.9°/krok odpowiedzialny za ustalanie skoku tłoczka.
    Trzpień stalowy zamocowany do śruby, która zamieniała ruch obrotowy silnika na ruch posuwisty trzpienia. "Stół", na którym montowało się wtryskiwacz do kalibracji. Żarówka, która się zaświecała w momencie styku stalowego trzpienia z tłoczkiem wtryskiwacza. Zdjęcie poniżej.
    Kalibrator wtryskiwaczy do samochodowej instalacji gazowej.

    Kalibracja polegała na tym, że na zamontowanym wtryskiwaczu ustalało się punkt odniesienia(aż żarówka się zaświeci), następnie załączało się wtryskiwacz, dzięki czemu tłoczek został przyciągnięty przez cewkę( otworzył wtryskiwacz), następnie sterownik(zakupiony na allegro, nie znam producenta) przesuwał trzpień o żądany skok tłoczka i dokręcało się śrubę regulacyjną( śruba regulacyjna pchała tłoczek do przodu), aż do momentu zaświecenia się żarówki. Na koniec dokręcało się nakrętkę kontrującą

    Przy tej metodzie nie było w ogóle mowy o dokładności, z tego względu, że punkt odniesienia był szukany ręcznie, poprzez montaż wtrysku na stole montażowym, co niekiedy prowadziło do delikatnego wepchnięcia tłoczka do środka( czyli delikatnym otworzeniu wtrysku), jak również śruba regulacyjna była dokręcana ręcznie co również prowadziło do "przekręcenia"(zbyt głębokiego wkręcenia śruby). Dzięki tej metodzie rozrzuty pomiędzy ustawionymi wtryskami sięgała nawet >0.3mm.
    Przy tej fazie pracy zaproponowałem budowę sterownika w pełni kalibrującego wtryskiwacz.

    Moje osobiste założenia, które sobie wyznaczyłem, to oczywiście te, o których mowa na wstępie, ponadto jedynie rozbudowanie przyrządu zamiast jego budowa od początku( zbudowanie właśnie tej pierwszej wersji pochłonęło około jednego miesiąca), koszt materiału i pracę jaka została włożona w zbudowanie urządzenia.

    Pracę zacząłem krótko przed moim wyjazdem za granicę, co wcale nie przeszkodziło w budowie urządzenia, gdyż prace były wykonywane zdalnie. Przed wyjazdem zbudowałem klawiaturę 16- klawiszową na dwóch ekspanderach 8-mio bitowych współpracujące ze sterownikiem na szynie I2C, moduł wykonawczy dwóch silników krokowych unipolarnych również na szynie I2C oraz płytę główną sterownika głównego. Dzięki wykorzystaniu szyny I2C, za pośrednictwem dwóch przewodów obsługuję dwa silniki i klawiaturę, co zminimalizowało zapotrzebowanie na piny µP. Płyta główna celowo była zbudowana na płytce uniwersalnej, by układ można było w łatwy sposób rozbudować. Praca zdalna wyglądała tak, że dostałem zdjęcia płytki, a ja zaznaczając miejsca i opisując co należy dołożyć, przerobić wysyłałem je do kolegi, który jest ślusarzem i o elektronice nie ma zielonego pojęcia( ale poradził sobie i polutował wszystko tak jak należy, bo urządzenie działa do dziś :D). Program również, był pisany za pośrednictwem internetu. Pisałem kod wysyłałem mailem, a kolega wgrywał w urządzenie i mówił co jest nie tak. W ten sposób urządzenie zostało rozbudowane o dwa silniki krokowe, gdzie jeden z silników odpowiadał za poruszanie stołu, na którym znajdował się wtryskiwacz( trzeba było stół w prawić w ruch z tego względu, że śruba zamieniająca ruch obrotowy na posuwisty ma, tylko około 15-20mm długości co jest nie wystarczające dla złapania punktu odniesienia, a wykonanie drugiej takiej śruby raczej nie wchodziło w grę, ze względu na cenę. Śruba została wykonana specjalnie do tego urządzenia, jest to śruba utwardzana, drobnozwojna). Za unieruchomienie stołu odpowiada elektromagnes. Drugi silnik odpowiada za dokręcanie śruby regulacyjnej. Zdjęcie poniżej przedstawia urządzenie po rozbudowie o dwa silniki krokowe unipolarne 0.9°/krok.




    Kalibrator wtryskiwaczy do samochodowej instalacji gazowej.

    Do mojego powrotu urządzenie ustawiało skok z dokładnością do 0.1mm.

    Po moim powrocie okazało się, że na tak małą dokładność składa się kilka mechanicznych błędów:

    -silnik od śruby regulacyjnej był zatrzymywany elektronicznie, na czas dokręcenia nakrętki kontrującej. Ze względu na dużą dokładność silników, ich siła jest niewielka, przez co zdarzało się i tak ruszyć głowicą silnika przy dokręcaniu.

    - trzpień stalowy po uruchomieniu wtryskiwacza, "kleił" się do tłoczka, ze względu na swoje właściwości magnetyczne. Ze względu na zjawisko magnetyczne, zła kolejność wykonywanych operacji kalibrujących.

    - nie symetryczne wprowadzanie trzpienia(brak izolacji ściany bocznej trzpienia) do wtryskiwacza prowadziło do styku ze ścianą dyszy wtrysku

    - i jeszcze kilku, których już ze względu na długi czas nie pamiętam.

    Aby silnik od śruby regulacyjnej skutecznie zatrzymać został zbudowany hamulec hydrauliczny sterowany elektronicznie na bazie, hamulca hydraulicznego rowerowego, elektromagnesu ciągnącego zwalniającego blokadę hamulca i siłownika samochodowego od drzwi do załączania hamulca. Zdjęcie poniżej.
    Kalibrator wtryskiwaczy do samochodowej instalacji gazowej.

    Zasilanie

    Zdjęcie przedstawia zasilacze całego urządzenia.
    Kalibrator wtryskiwaczy do samochodowej instalacji gazowej.

    Urządzenie zasilane jest z trzech odrębnych zasilaczy. Pierwszy z lewej strony na zdjęciu z zielonym włącznikiem jest to zasilacz silników krokowych(dostarczony wraz ze sterownikiem zakupionym na allegro). Drugi duży w obudowie Z-17 odpowiedzialny za zasilanie sterowników, wtryskiwacza i elektromagnesów. Zasilacz został zbudowany na bazie transformatora 50W podwójnego symetrycznego o napięciach na uzwojeniach wtórnych: 2x6,5V oraz 2x15V. Jeden z od czepów 6,5V odpowiada za zasilacz regulowany PWM wtryskiwacza w zakresie 0-7,5V DC. Jak wiadomo wtryskiwacz w samochodzie nie jest zasilany napięciem stałym a impulsowym ze sterownika wtrysku, dlatego przy zasilaniu wtryskiwacz napięciem 12V DC prowadziłoby do jego szybkiego nagrzewania. Dlatego, by spowolnić wzrost temperatury cewki napięcie zasilania jest tak niskie. Czym niższe napięcie tym tłoczek musi się znajdować bliżej cewki by został przyciągnięty. Natomiast czym mniejsze napięcie, tym mniejszy prąd płynie przez uzwojenie, co prowadzi do wolniejszego nagrzewania się uzwojenia.
    Drugi odczep 6,5V służy do zasilenia sterowników.
    Pierwszy odczep 15V służy do zasilenia elektromagnesów. Ze względu na to, że siłownik wymaga 12V i 4A transformator nie był w stanie dostarczyć takiej ilości energii, do zasilenia siłownika służy niebieski zasilacz 12V 50W, ale sterowanie znajduję się w zasilaczu głównym.

    Elektronika

    Panel przedni sterownika.
    Kalibrator wtryskiwaczy do samochodowej instalacji gazowej.

    Dioda informuję, czy trzpień styka się z tłoczkiem wtryskiwacza.
    Sterownik z allegro nadal pełni swoją rolę, czyli odpowiada za ustalania skoku tłoczka. Owy sterownik ma klawiaturę 6 przyciskową z wyprowadzeniem złącza kk2 6P oraz zielony wyświetlacz LCD 16x2 znaki i został podłączony właśnie przez to złącze do sterownika głównego. W menu znajduję się opcja, która umożliwia pełną kontrolę nad zakupionym sterownikiem. Klawisze odpowiedzialne za sterownik to 4 strzałki kierunkowe, CANCEL, ENTER i klawisz "0". Strzałki odpowiadają za nawigację po menu, cancel za anulowanie zmian, "0" za zatwierdzenie zmian i wpisaniu ich do pamięci eeprom sterownika, a enter za zatwierdzenie, wpisanie do pamięci i opuszczenie menu obsługi sterownika.

    Sterownik główny

    Wyświetlacz sterownika to wyświetlacz LCD 20x4 znaki, biały negatyw.
    Funkcje

    - nastaw napięcia zasilania wtrysku w zakresie 0-7.5V
    - pełna konfiguracja silników krokowych unipolarnych.
    Wybór kolejności uzwojeń. Nastaw czasu między impulsami dla prędkości minimalnej i maksymalnej. 10-cio stopniowa regulacja prędkości po zdefiniowaniu czasu impulsów. Wybór pracy pełno-krokowa lub pół-krokowa.
    - Niezależny nastaw ilości kroków "martwego punktu" dla silnika odpowiedzialnego za skok tłoczka jak również dla silnika odpowiedzialnego za śrubę regulacyjną.
    Co to znaczy?
    Aby wyeliminować drgania na styku, silniki po otrzymaniu informacji z czujnika wykonują jeszcze dodatkową ilość kroków, w celu zwiększenia powierzchni styku.
    Wszystkie ustawienia( poza tymi w sterowniku z allegro, gdyż on przechowuje swoje ustawienia wewnątrz mikrokontrolera) zapisywane są na zewnętrznej pamięci eeprom, dzięki czemu zawsze można ją wymienić po przekroczeniu ilości zapisów i załadować ustawienia do nowej kości.

    Zabezpieczenia

    Kalibrator wyposażony został w wyłączniki krańcowe, by uniknąć kolizji stołu z mocowaniem trzpienia. Hamulec również został wyposażony w krańcówkę, dzięki czemu, nie jest możliwe kalibrowanie wtrysku z włączonym hamulcem. Gdy hamulec jest włączony, a chcemy wykonać kalibrację, na wyświetlaczu pojawia się komunikat o włączonym hamulcu i należy go wyłączyć poprzez wciśnięcie przycisku ENTER.
    Program również oczywiście wyposażony w watchdog na wypadek zawieszenia się lub innych anomalii.
    Kalibrator posiada jeszcze jedno zabezpieczenie, przez które należało ustawienia przenieść na zewnętrzną pamięć eeprom. Mianowicie przed każdą kalibracją zostaję ustawiona flaga i zapisana do pamięci, a po zakończeniu kalibracji flaga zostaje zresetowana i również jej wartość wpisana do pamięci. Dzięki temu, jeżeli w trakcie kalibracji wystąpi jakikolwiek błąd w programie lub wystąpi zanik napięcia, albo cokolwiek przeszkodzi w kalibracji, to przed ponowną kalibracją zostanie wyświetlony komunikat o błędzie oraz o ponownym przygotowaniu wtryskiwacza(rozkalibrowanie w części z kalibrowany elektrozawór) i rozpoczęcie procedury jeszcze raz od nowa. Komunikat będzie do póty, do póki nie wciśniemy przycisku enter.

    Osiągnięte cele

    Dokładność <0.01mm( była by jeszcze większa, gdyby nakrętka kontrująca była dokręcana kluczem dynamometrycznym, niedokładność wynika z luzu na gwincie śruby kontrującej i korpusu wtryskiwacza).
    Myślę, że udało się wyeliminować błąd człowieka( nie zakładam, bo człowiek potrafi zaskoczyć :D ) z tego względu, że wszystkie czynności są opisanie na wyświetlaczu, a każda operacja, którą musi wykonać człowiek musi zostać zakończona wciśnięciem przycisku.
    Prostota w obsłudze, gdyż tylko klikamy jeden klawisz i wykonujemy czynności opisane na wyświetlaczu.
    Dużą dokładność i powtarzalność, pomimo dokręcania nakrętki zwykłym kluczem i luzu na gwincie, maksymalna rozbieżność pomiędzy wtryskami na wydajności sięga ±20l/h.

    Kalibrator wtryskiwaczy do samochodowej instalacji gazowej.Kalibrator wtryskiwaczy do samochodowej instalacji gazowej.
    Kalibrator wtryskiwaczy do samochodowej instalacji gazowej.

    Zapewne nie przedstawiłem wszystkich możliwości urządzenia, ale to dlatego, że piszę z pamięci posiłkując się trochę na instrukcji obsługi i częściowo na programie.

    Dodam jeszcze, że wtryskiwacze przeszły homologację i wkrótce już będą dostępne na rynku, a sam przyrząd zwrócił uwagę komisji na tyle, że prosiła o przedstawienie działania kalibratora, będąc pod wrażeniem dokładności jaką się udało uzyskać, a potwierdzenie tego zostało oczywiście przedstawione na przyrządzie do pomiaru wydajności. Kiedy przyrząd do kalibracji był w trakcie budowy, wtryskiwacze zostały wysłane do badań i jedne z zastrzeżeń, na które zwrócono uwagę to kalibracja. Po wysłaniu ponownym wtrysków już ustawionych na przyrządzie nie było żadnych zastrzeżeń co do powtarzalności.

    Na koniec krótki film z kalibracji i działania hamulca.
    http://www.youtube.com/watch?v=LltkPKRNrPg&feature=g-upl


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Texa Poland
  • #2 07 Gru 2011 07:25
    creative1agh
    Poziom 14  

    Ciekawy jestem jakiego rodzaju jest śruba napędowa. Autor pisze, że drobnozwojna, wykonana specjalnie. Mnie natomiast interesuje jakiego rodzaju jest na niej gwint i jaka jest nakrętka. Moim zdaniem, powinien być to gwint kulowy, tzw. "bezluzowy". To że zwykle mają duży skok, to nie przeszkoda - odpowiednie przekładnie bezluzowe również są dostępne.
    ( mam na myśli zredukowanie obrotów silnika krokowego w celu dokładniejszego pozycjonowania i zwiększenia momentu , w tym trzymającego - przydało by się w trakcie dokręcania wtrysku podczas regulacji ).
    Zdaję sobie sprawę, że jest to drogi temat, ale urządzenie też nie jest typu " hobby".
    To o czym piszę jest stosowane we wszelkiej maści obrabiarkach do metalu i nie tylko. Dokładność pozycjonowania ( również przy serowosilnikach, liniałach pomiarowych itp jest rzędu 0,001 mm ).
    Piszę o tym, bo autor zaznacza, że jest luz nakrętka- śruba.

  • Texa Poland
  • #3 07 Gru 2011 08:11
    Flaman11
    Poziom 17  

    Owy luz występuje na wtryskiwaczu , a nie na urządzeniu. Śruba zamieniająca ruch obrotowy na posuwisty nie posiada luzu i z tego co pamiętam to na jeden obrót śruby wypada 1mm ruchu wzdłużnego. Dodatkowo ruch posuwisty jest wyposażony w sprężyny usztywniające pracę śruby( patrz zdjęcie 1). Natomiast luz, który zmniejsza dokładność jest w samym wtryskiwaczu. Obejrzyj filmik w linku. Gdy kluczem dokręcasz nakrętkę kontującą to śruba regulacyjna cofa się o luz na gwincie do tyłu. Czym mocniejsze dokręcenie tym śruba bardziej jest cofnięta. Dlatego klucz dynamometryczny wyeliminowałby ten problem, gdyż naciągał by gwint zawsze z tą samą siłą.

    Maksymalna dokładność pozycjonowania oraz ustalania skoku wtrysku w ruchu obrotowym wynosi 0.45°/krok, co w ruchu posuwistym daje:
    800 kroków na pełny obrót silnika, czyli 1mm/800= 0.00125mm.
    Natomiast maksymalna dokładność nastawu śruby regulacyjnej zakładając już, że na jeden obrót śruby, ruch posuwisty wynosi 8mm( nie mam pojęcia ile wynosi, dlatego zakładam duży skok na gwincie) to dokładność wynosi 8mm/800= 0.01mm.

  • #4 07 Gru 2011 08:49
    creative1agh
    Poziom 14  

    Teraz rozumiem, o co chodziło z tym kluczem. Skoro tak, to faktycznie ten sam moment dokręcenia da powtarzalność. Przyznam się, że filmu nie obejrzałem, opis jest długi i rzeczowy więc nie zagłębiałem się w nagranie.

  • #5 07 Gru 2011 12:05
    kamil-c
    Poziom 12  

    Kawał przemyślanej profesjonalnej roboty gratuluję. Osobiście strasznie mnie razi ta podstawa z płyty wiórowej i przykręcona prowadnica łożyska liniowego do niej. Powinna być jakaś stabilna płyta AL.

  • #6 07 Gru 2011 14:35
    encore
    Poziom 17  

    Ciekawe rozwiązanie i przydatne.
    Obawiam się jednak że biorąc pod uwagę konstrukcję mechaniczną urządzenie będzie za drogie dla przeciętnego gazownika do kupienia. Chyba że to jest robione w założeniu dla siebie i swojej satysfakcji.
    Interesująca konstrukcja, chociaż zaraz znajdą się fachowcy co powiedzą że wystarczy deska do krojenia i czujnik zegarowy i żadne wynalazki nie są im potrzebne.

  • #7 07 Gru 2011 16:25
    bartek_j
    Poziom 35  

    Przecież to wyraźnie dla seryjnej produkcji.
    Dla potrzeb warsztatowych (kalibracja regenerowancyh wrtyskiwaczy) wystarczy podejście z czujnikiem zegarowym. No chyba że ktoś nastawia się na masówkę(specjalizacja w usługowej regeneracji) to wtedy może warto zainwestować.

    Tak czy owak, maszynka robi wrażenie. Widać też kilka "myków" jak np trafianie w nacięcie śruby..

    Co do użycie eepromu do zapamiętywania flagi: czy żywotność eepromu była tutaj rozważana?

  • #8 07 Gru 2011 18:40
    encore
    Poziom 17  

    bartek_j napisał:
    Przecież to wyraźnie dla seryjnej produkcji.
    Dla potrzeb warsztatowych (kalibracja regenerowancyh wrtyskiwaczy) wystarczy podejście z czujnikiem zegarowym. No chyba że ktoś nastawia się na masówkę(specjalizacja w usługowej regeneracji) to wtedy może warto zainwestować.




    Jak seryjna produkcja to dla kogo? Dla gazownika będzie za drogo.
    Legalnie kalibrację moga robić tylko oficjalni dystrybutorzy albo producent. W tych wtryskach które widać na filmiku wtryski na reklamacji wracają do czeskiego producenta i tam sa kalibrowane a potem wędrują z powrotem do Polski.

    Poza tym zapotrzebowanie na sprzęt do LEGALNEJ(bez utraty gwarancji) masowej kalibracji w Polsce to może 10 sztuk.

    Może autor pochwali się czy to dla siebie czy jakieś większe plany za tym stoją.

  • #9 07 Gru 2011 21:17
    Flaman11
    Poziom 17  

    encore napisał:
    Ciekawe rozwiązanie i przydatne.
    Obawiam się jednak że biorąc pod uwagę konstrukcję mechaniczną urządzenie będzie za drogie dla przeciętnego gazownika do kupienia. Chyba że to jest robione w założeniu dla siebie i swojej satysfakcji.
    Interesująca konstrukcja, chociaż zaraz znajdą się fachowcy co powiedzą że wystarczy deska do krojenia i czujnik zegarowy i żadne wynalazki nie są im potrzebne.


    Proszę o przeczytanie ostatniego akapitu za podsumowaniem konstrukcji, tam jest opisane do jakiego celu zostało urządzenie zbudowane. Kolega, z którym i dla kogo urządzenie budowałem wprowadza na rynek nowy wtryskiwacz do instalacji LPG. A urządzenie ma służyć do kalibrowania wtrysków przy ich produkcji.

    Dodano po 4 [minuty]:

    bartek_j napisał:
    ... Widać też kilka "myków" jak np trafianie w nacięcie śruby..

    Co do użycie eepromu do zapamiętywania flagi: czy żywotność eepromu była tutaj rozważana?


    Może mi kolega wytłumaczyć co miał na myśli, bo przyznam się, że nie zrozumiałem. Co do pamięci eeprom, to oczywiście jest wzięte pod uwagę jego, żywotność i właśnie dlatego jest na zewnętrznej kości. Jestem w trakcie pisania uaktualnienia softu, gdzie przyrząd zostanie między innymi wyposażony w licznik zapisów flagi do pamięci i przy osiągnięciu wartości 85-90 tyś. nadpisań wyświetli komunikat o zmianę pamięci na nową.


    Wątpię by przyrząd został wykorzystany do regeneracji wtrysków.
    To nie są wtryskiwacze Czeskie, a Polskie, które nie długo powinny pojawić się na rynku.

  • #10 07 Gru 2011 21:49
    encore
    Poziom 17  

    Z ciekawości zapytam czy chodzi o nowa firmę z białostockiego zagłębia gazowego?

  • #12 08 Gru 2011 11:04
    pabllosee
    Poziom 15  

    Gwarantujesz, że po tej kalibracji wtryskiwacze będą miały ten sam wydatek? Jeżeli taka kalibracja nie jest połączona z pomiarem wydatku, to równie dobrze można kalibrować na suwmiarkę. No chyba, że przyrząd do pomiaru wydatku już się robi.

    Zapraszam na http://lpg-forum.pl
    Pochwal się swoim dziełem wśród instalatorów.

  • #13 08 Gru 2011 19:32
    Flaman11
    Poziom 17  

    pabllosee napisał:
    Gwarantujesz, że po tej kalibracji wtryskiwacze będą miały ten sam wydatek? Jeżeli taka kalibracja nie jest połączona z pomiarem wydatku, to równie dobrze można kalibrować na suwmiarkę. No chyba, że przyrząd do pomiaru wydatku już się robi.

    Zapraszam na http://lpg-forum.pl
    Pochwal się swoim dziełem wśród instalatorów.


    Dziękuję koledze za umieszczenie urządzenia na forum.

    Kalibracja to jest jedynie jedna z wielu czynności w trakcie montażu na linii produkcyjnej. Zaraz po kalibracji wtrysk trafia do innego przyrządu, na którym jest sprawdzana wydajność. Po teście wydajności wtrysk trafia dalej...( nie będę tego opisywał, bo to już wykracza poza temat).

    Aby uzyskać homologację w motoryzacji nie można budować czegokolwiek, opierając się na gwarancji. Nawet materiał, z którego jest produkowany wtryskiwacz i na który jest certyfikat jakości jest poddawany testom, przy dostawie, dlatego ja sobie mogę gwarantować( i zresztą gwarantuję, bo poświęciłem w sumie na samą naukę o wtryskach i różnych testach setki godzin, by móc zbudować urządzenie), ale testy są wymogami urzędowymi.

    Bardzo mi się nie spodobało natomiast porównanie przez kolegę kalibratora do suwmiarki. Przecież oba przyrządy służą do czego innego. Kalibrator nie zmierzy skoku, a go jedynie ustawi na żądaną wartość, natomiast suwmiarką nie skalibruję wtrysku, a jedynie orientacyjnie zmierzę skok tłoczka.

    Zresztą, czy kiedykolwiek kolega mierzył skok tłoczka na wtryskiwaczu suwmiarką?
    Jeśli tak, to kolega bardzo dobrze wie, że bardzo ważne jest umieszczenie wtryskiwacza w suwmiarce, delikatne prze-koszenie nie dostrzegalne dla oka i ręki, ma rozrzut powyżej 0.01mm. Ja pomimo wielu pomiarów suwmiarką tego samego wtryskiwacza nigdy nie byłem pewny wyniku.

    Urządzenie jest tak naprawdę prototypowe, w ilości sztuk jeden. Jak zajdzie potrzeba to już jest koncepcja drugiego urządzenia kalibrującego na wydajność, a nie odległość. Wtedy odpadłaby czynność związana z testem wydajności.