Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaka różnica między kablami XLR? (DMX, MIC , Końcówka)

09 Gru 2011 00:28 11916 13
  • Poziom 20  
    Nurtuje mnie takie pytanie:
    Czym różnią się kable połączeniowe:
    - DMX - czyli do urządzeń oświetleniowych oraz efektów (XLR-XLR)
    - MIC - czyli typowo mikrofonowe (XLR-XLR)
    - Połączeniowe końcówka mocy-mikser końcówka mocy-crossover i tez kabel XLR-XLR.
    Z góry dzięki za odpowiedzi.
  • Poziom 41  
    W praktyce nie różnią się niczym, w teorii te do DMX mają impedancję 110om, a te do dźwięku nie mają określonej. Natomiast prawda jest taka, że spotkałem chyba ze trzy kable o impedancji 110om, do DMX i AES/EBU. Reszta, nawet tych drogich nie różniła się niczym od kabli zwykłych, czyli impedancja zawierała się w zakresie 80-200om, zależy jak gruba izolacja i z czego wykonana itp.
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    Kable i owszem różnią się trochę między sobą również w praktyce. Znanym faktem jest to że urządzenia cyfrowe bez problemu pracują na kablach audio. Problemy mogą pojawiać się na dłuższych odległościach.

    Jeżeli chodzi o rodzaj przewodnika, to we wszystkich rodzajach stosuje się praktycznie wyłącznie miedź o podwyższonej czystości. Najczęściej jest różnica w średnicy żyły i pojedynczych zwojów.

    W obu rodzajach kabli stosuje się jedną skręconą parę. Czasami w środowiskach z dużą ilością zakłóceń, stosuje się kable mikrofonowe z dwoma parami, łączonymi równolegle, tzw starquad.

    Główna różnica jest w izolacji. Kable do sygnałów cyfrowych (DMX, AES/EBU) przesyłają z reguły dużo wyższe częstotliwości, więc pojemność kabla na dużych odległościach zaczyna nabierać znaczenia, dlatego dba się o jej minimalizację. Przykładowo dla kabla mikrofonowego może to być 56pF/m a dla DMX 40pF. Impedancja takiego kabla przy 1-3 MHz, to właśnie 110Ohm. W sygnałach audio takie częstotliwości nie są przesyłane, a co więcej na wyjściach przetworników cyfrowych powyżej pasma akustycznego są tłumione filtrami.

    W całym zamieszaniu z kablami cyfrowymi i analogowymi chodzi o stosunek tłumienia. Jeżeli przy sygnale audio przesłanie na odległość 100m nie jest dużym problemem i tłumienie jest niezauważalne, to przesłanie sygnału o częstotliwości 3MHz, zostanie stłumione o ok 5dB.

    Źródła: Kabel mikrofonowy, AES/EBU 110Ohm
  • Poziom 41  
    adambyw napisał:
    Najczęściej jest różnica w średnicy żyły i pojedynczych zwojów.


    Jakich zwojów, odkąd kable maja jakieś zwoje?

    Jak już poruszyć sprawę kabla DMX przytoczonego w poście, to "Impedance (1-3 MHz) 110 Ohms ±20%" dyskwalifikuje zakup droższego kabla, bo tańszy audio ma takie same parametry impedancji. Również, jest to okolica 110om ±20%. Dlaczego kabel DMX ma mniejszą pojemność żyła-żyła, z prostego powodu jest trochę grubszy, a jak wiadomo, większa odległość miedzy okładkami kondensatora powoduje zmniejszenie pojemności. To taka różnica w budowie jak RG58 i RG59, ten drugi ma mniejszą pojemność.

    Pojemność żyła - żyła, czy żyła ekran, w takim kablu, czy to audio, czy DMX zależy praktycznie wyłącznie od jego grubości, kable do patchowania maja relatywnie większą pojemność jednostkową, sięgająca 200pF, kable "normalne" mają mniejsza zaczynająca się od 40-50pF na metr. Nie jest to uzależnione od tego czy kabel jest przeznaczony do DMX czy audio.

    Jedynym, ale teoretycznym wyznacznikiem jest impedancja przewodu, ale i tu są odstępstwa sięgające daleko poza specyfikację protokołu, czy to AES/EBU czy DMX. Jak we wspomnianym kablu wyżej ±20%. Pierwszy z brzegu kabel audio symetryczny w ekranie ma impedancję najczęściej w zakresie 100-120om.

    Gram sporo imprez i nigdy nie zdarzyło się jeszcze, aby DMX czy AES/EBU nie zadziałało na kablach audio, czy to długości 1m czy 300m.
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    Oczywiście że mają. Czy nazwać to zwojem, linką czy drutem, chodzi o to że przewodnik jest skręcony z pojedynczych drutów. Nie czepiaj się słów.

    Kable cyfrowe mają po prostu bardziej rygorystyczne parametry.
    Jest jeszcze jeden detal, kable mikrofonowe mają przeważnie ekran z oplotu miedzianego, tu pokrycie jest w okolicy 90% powierzchni optycznej, w kablach do sygnałów cyfrowych częściej jest folia aluminiowa plus przewodnik miedziany, dający 100% pokrycia.
  • Poziom 41  
    adambyw, folia aluminiowa stosowana jest w tanich pojedyńczych kablach chińskich raczej, o ile folią aluminiowa można nazwać ekran.
    Ekran, dobry ekran, jest owijany wokół żył, lub o rzadszym pokryciu, jest pleciony. Dobre kable multiparowe maja ekran z cienkiej miedzianej folii. Tańsze, mają z folii aluminiowej niestety.

    Jaki znowu przewodnik? Jak przewodnik może być skręcony z drutów? Nie czasami żyła, lub linka, składa się ze splecionych, lub skręcony6ch drutów?

    Mam katalogi kilku czołowych producentów kabli, w żadnym z nich nie ma żadnego rygoru stosowania małej pojemności jednostkowej kabla, czy oporności. Parametry te pokrywają się z parametrami kabli audio. Tak samo jak impedancja falowa. Jeśli nie wierzysz. Zmierz :)
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    Nie mam zamiaru kolejny raz wdawać się z tobą w głupią dyskusję.

    W kablach do przesyłu większych częstotliwości często stosuje się folię na ekran, a dodatkowo wierzchnia warstwa izolacji pokryta jest polimerowym przewodnikiem.
    Czy tanie tek kable? Nie. Chińskie? Wg mojej wiedzy angielskie. Dobrej jakości? Skoro stosuje je midas czy digico to chyba tak.

    Ja różnicę między tymi kablami widzę. Nie jest duża ale jest.
    Wyścigówka też się nie różni od samochodu rodzinnego. Też ma silnik i 4 koła.

    Jeszcze na szybko znalezione w sieci na potwierdzenie tego co piszę:
    Cytat:
    AES/EBU, with its broad tolerance, allows cables with impedances from 88 ohms to 132 ohms to be used. Standard analog audio cable impedance is 45 ohms to 70 ohms. This potential amount of mismatch can result in signal reflections and jitter, causing bit errors at the receiver. For this reason Belden recommends 100 to 120 ohm shielded twisted pair cable.
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    adambyw, to powiem tak, zmierz sobie tę impedancję w swoich kablach, czy to angielskich czy chińskich. Samochód może różni się od wyścigówki, ale też ma przewody.

    Jakoś nie widziałem z midasem czy digico kabli van damme, raczej sommer i klotz.

    Dla uproszczenia impedancja falowa przewodu S-C Club series MK2 - 93om, impedancja falowa przewodu S-C binary 234 - 95om. Ekran w obu jest miedziany, nie z folii aluminiowej. Jak w ogóle folie aluminiową można nazwać ekranem?


    Jednostki!
    3.1.13. (10.9, 15) Zabronione jest publikowanie wpisów naruszających zasady pisowni języka polskiego, niedbałych i niezrozumiałych.
    (dj-MatyAS)
  • Poziom 20  
    mi głównie o to chodziło czy jeśli połączę końcówkę z mikserem kablem DMX czy kablem MIC to nic się nie stanie?:)
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    cjevda, nic się nie stanie.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    ciastek znowu będe Cię musiał czegoś nauczyć...

    W kablach znane i popularne jest zjawisko naskórkowości. Prąd o większej częstotliwości lubi sobie "lecieć" po powierzchni a nie środkiem. Dlatego w kablach w.cz. nie stosuje się drutu tylko jak najwięcej linek. Oczywiście nie zawsze to jest konieczne, ale są dziedziny, gdzie jest to niezbędne. Np w przetwornicach uzwojenia transformatorów, cewek. W kablach transmisyjnych, itp. Czasami zamiast linek stosuje się folię.

    Tylko taka mała uwaga odnośnie pasma, że prostokąt ma częstotliwości dązące do nieskoczoności.

    Druga sprawa to impedancja falowa, kable audio w ogóle nie mają impedancji falowej, bo w tych częstotliwościah nikt się tym nie zajmuje. A to że jedna fabryka robi to samo do audio i do cyfry z czego w praktyce wynika, ża kable audio moga mieć podobna imp falową to już jest inna historia.
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    dr_aus, tak się składa, że kable przeznaczone do pracy przy w.cz, żyłę środkowa wykonaną mają z pojedynczego drutu, co więcej, kable o dużych średnicach, większych od 1" często żyłę środkową mają wykonaną jako rurkę, lub aluminiowy drut powlekany miedzią. Ekran kabli przeznaczonych do pracy na w.cz. wykonany jest najczęściej jako folia Cu, lub oplot Cu + folia Cu. Ekran wykonany z folii aluminiowej, to nie ekran.

    Zastanów się jaki będzie rozkład prądu w przewodzie wykonanym z linki splecionej powiedzmy z 20 pojedynczych drutów, nieizolowanych, bo takie są w przewodach, kiedy zacznie mieć na niego wpływ naskórkowości prądu? Chyba to nie zadziała za dobrze nie?


    Impedancja falowa, dla częstotliwości audio, nie ma praktycznie znaczenia, ale ma dla DMX czy AES/EBU, a tu jest kwestia sporna, po prostu kable audio maja takie same parametry jak i kable DMX, czy AES/EBU. Spotkałem tylko kilka przewodów do DMX, AES/EBU posiadających impedancję falową 110om. Jednak ich cena była taka, że raczej żadna firma by nie okablowała sobie tym światła czy mixera cyfrowego.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    impedanjcja falowa to nie jest kwestia sporna, ona jest potrzebna do transmisji. Tylko że w transmisji cyfrowej dopóki nie ma błędu, dopóty wszystko będzie działać. DMX będzie działac na czymkolwiek, do pewnej odległości. Np w kablach antenowych z przesyłem analogowym imp falowa jest wazniejsza niż naskórkowość i dlatego można go sobie zrobić z jednolitego drutu. A nawet trzeba, bo imp falowa linki zalezy zbytnio od tego jak się linki ułożą. Może przesadziłem z tą naskórkowością, w końcu to jest kabel sygnałowy, a naskórkowość ogranicza głównie kable wysokoprądowe. W kablu antenowym nikomu nie przeszkadza wyższa rezystancja. Jednakże mając do wyboru kabel mikrofonowy do przesyłu cyfrowego lepszy będzie ten z większa ilością linek.

    Przy okazji rurka to jest chyba bardzo dobry sposób na nskórkowość?
    A izolowanie żył nie jest konieczne w kablach prądowych, czemu ma to nie działać?
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    dr_aus, po prostu nie masz racji w poprzednim poście, ja nigdzie nie napisałem, że impedancja falowa nie jest potrzebna, po prostu chciałem powiedzieć, ze nie ma różnicy pomiędzy kablem audio a DMX, AES/EBU. Oba rodzaje kabli maja taką sama ilość linek, takie same przekroje są spotykane. To naprawdę nie sprawia żadnej różnicy.

    Naskórkowość jest zależna od częstotliwości. W przewodach przeznaczonych dla w.cz. stosuje się pojedynczy drut, lub rurkę. Nie stosuje się linek, chyba, że ma być to połączenie ruchome.

    Raz piszesz, że kable w.cz. robi się z linek, potem że drutów, zdecyduj się.