Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa prostownika 40A - sterowanie cyfrowe AVR

09 Gru 2011 02:06 7383 8
  • Poziom 13  
    Witam

    Ostatnio myślę nad prostownikiem do szybkiego ładowania akumulatora (potrzebuje go bo akumulator w moim samochodzie czasami odmawia posłuszeństwa a rano trzeba do pracy jechać).

    W załączniku przesyłam schemat jaki ostatnio wymyśliłem.
    Oczywiście to dopiero zarys bez podanych wartości elementów.


    Budowa prostownika 40A - sterowanie cyfrowe AVR

    Ogólnie mówiąc urządzenie ma działać w następujący sposób:

    1. Po podłączeniu do akumulatora włączy się stycznik, zostanie wysterowana jego cewka przez tranzystor mosfet(rezystory zostaną dobrane w ten sposób aby nastąpiło to przy napięciu około 6-7V).
    2. Przy odwrotnym podłączeniu napięcia z akumulatora, zwarcia zacisków lub ich odłączenia stycznik nie zostanie włączony lub zostanie wyłączony.
    3. Regulacje prądu i napięcia zamierzam realizować poprzez wysterowanie dwóch tyrystorów 100-200A. (zastanawiam się nad sterowaniem cało-połówkowym lub liczeniem czasu od momentu przejścia w zerze i wysterowaniem tyrystora w zależności od potrzeb) proszę o poradę co będzie lepsze...
    4. Regulacje prądu i napięcia będę przeprowadzał przy pomocy dwóch potencjometrów podłączonych do wejścia ADC mikrokontrolera.
    5. Pomiar napięcia na akumulatorze na dobranym dzielniku a pomiar prądu na rezystorach mocy.
    6. Bieżące parametry a także nastawy napięcia i prądu będą pokazywane na wyświetlaczu 2x20znakow VFD.

    Myślałem też nad takim rozwiązaniem:
    Tyrystory w powyższym schemacie zastąpiłbym diodami prostowniczymi a sterowaniem prądu i napięcia zajmował by się tranzystor MOSFET o odpowiedniej mocy który byłby wpięty szeregowo z rezystorami do pomiaru prądu.
    Które rozwiązanie byłoby lepsze ?

    Proszę o porady czy zarys schematu który przedstawiłem jest w miarę ok, czy czasami gdzieś nie popełniłem błędu i przedstawiony układ nie będzie działał poprawnie (wg. moich założeń) ?
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 23  
    Jaki masz akumulator że potrzebujesz prostownik 40A? Ile masz w sumie tych akumulatorów? Jeżeli masz akumulator 60Ah to taniej wychodzi kupić C... future i mieć spokój niż codziennie latać z prostownikiem i ładować. Twój prostownik dla jednego akumulatora jest nie ekonomiczny bo na schemacie widzę trafo 500W około 100zł tyrystory z założenia 100-200A jakieś 80 zł stycznik 50zł w sumie nazbiera się 300zł plus energia elektryczna za ładowanie dźwiganie co parę dni ustrojstwa ważącego ok 12kg ale radość z posiadania prostownika BDM nieoceniona.

    PS. centra futura 60Ah ok 280zł przed chwilą sprawdzałem.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Poziom 13  
    Części wszystkie mam - głównie używane ale sprawne także to nie jest problem.
    Auto stawiam zaraz kolo garażu także z noszeniem tez nie będzie problemu.
    Akumulator mam sprawny ale mam skodę Felicie i ona mi go niedoładuje jak jeżdżę na krótkich odcinkach i wtedy przy kilkunastostopniowych mrozach niestety auto czasem nie zapala.
    Prostownik o takiej mocy potrzebny mi do szybkiego uruchomienia pojazdu - nie mam czasu czekać po kilkanaście minut żeby akumulator się podładował.
    Czas maksymalny 1-3 minuty na start z rozładowanego akumulatora.
    Prostownik ma być z regulacja prądu także jak będę widział że akumulator jest już niedoładowany to podładuje go mniejszym prądem.

    Proszę o merytoryczne odpowiedzi dotyczące schematu - proponowane zmiany.
    Czy dodać ten tranzystor mosfet czy nie ?
    Jakim sposobem sterować tyrystory ?
  • Poziom 23  
    mateuszciupka napisał:
    ...
    Proszę o merytoryczne odpowiedzi dotyczące schematu - proponowane zmiany.
    Czy dodać ten tranzystor mosfet czy nie ?
    Jakim sposobem sterować tyrystory ?


    Ten schemat to zarodek czegoś co ma się wykluć wiesz jakie ma funkcje spełniać ale nie wiesz co dalej.
    Mosfet nie.
    Tyrystory normalnie wysterujesz z 4047 najtańszy.

    zobacz jak zrobili to inni zrób małe poprawki i po problemie
    Link
    ze względu na duże moce przy rozruchu
    Link

    Na schemacie jest trafo 24V max napięcie 18V
  • Poziom 42  
    Odpowiadając wprost i merytorycznie:

    1. Schemat ma tyle podstawowych błędów, że po prostu nie będzie działał.

    2. Popełniając takie błędy już na etapie rysowania schematu masz pewność, że tego układu nie uruchomisz i będziesz miał bardzo sympatyczne urządzenie do palenia bezpieczników w domowej instalacji i spore szanse na spalenie niemałej ilości półprzewodników.
  • Poziom 12  
    Niepotrzebnie chłopaka zniechęcasz. Po pierwsze, po co ten stycznik? Programowo atmega może wykrywać poprawne podłączenie akumulatora. Sterowanie tyrystorami przez atmege jak najbardziej OK - jednak optotriaki w tym przypadku nie mają sensu. Wystarczy zwykły tranzystor, który poradzi sobie z prądem bramki tyrystora.

    A co do sterowania tyrystorami to polecam pierwszą lepszą książkę na ten temat. Osobiście polecam technikę tyrystorową.
  • Poziom 13  
    Z Romanem to nie ma żartów :)

    To był tylko szkic schematu (moje przemyślenia jak miałoby to działać).
    Jeszcze nigdy nie projektowałem prostownika samochodowego i po prostu nie znam się na tym.

    W załącznik przesyłam poprawiony schemat według zaleceń kolegów.

    Brakuje mi na nim zabezpieczenia przed odwrotnym podłączeniem zacisków prostownika(myślę że trzeba dać po tranzystorze do rezystorów R3 i R4).
    Chciałbym żeby to działało sprzętowo. Jeżeli ktoś z Państa wie jak to zrobić to bardzo proszę o pomoc.

    Nie wiem jak dobrać rezystory R1 oraz R2 i kondensatory C1 i C2. Dobiera się to do napięcia ale niestety nie robiłem jeszcze takiego sterowania i za bardzo nie wiem jak oszacować te wartości.

    Do zasilacza do portu ADC będą podłączone jeszcze dwa potencjometry do ustawiania prądu i napięcia, zostanie także dodany wyświetlacz VFD oraz max232.
    Nie dodawałem tych elementów bo nie chciałem zaciemniać schematu.

    SCHEMAT
    Budowa prostownika 40A - sterowanie cyfrowe AVR
  • Poziom 12  
    Niestety, ale tak tyrystorów nie wysterujesz. Daj po jednym tranzystorze na tyrystor. Po drugie, to przejście przez zero może być, ale skąd atmega ma wiedzieć który tyrystor ma w danej chwili wyzwolić? Musisz zrobić dwie detekecje przejścia przez zero.

    Po za tym spójrz co masz przed 7805. Bawisz się w prostowanie jedno połówkowe...

    C1, C2 nie potrzebne. Dzięki rezystorom R3 i R4 uwalisz tyrystory. Skąd wziąłeś taki sposób sterowania tyrystorami?
  • Poziom 13  
    Sterowanie tyrystorami w ten sposób znalazłem na jakimś schemacie z internetu :)

    czy mogę przerobić sterowanie jednym tyrystorem z kitu AVT2957 na to z tego schematu ? (trzy diody prostownicze, kondensator 470uF, tranzystor BD i dwa rezystory)
    Budowa prostownika 40A - sterowanie cyfrowe AVR

    Co w tym kicie AVT2957 poprawić jakieś propozycje ?
    1. Wywalę te diody prostownicze bo to niepotrzebne straty (zamiast nich będą dwa tyrystory - oczywiście transformator jak na poprzednim schemacie).

    Chyba znalazłem to czego szukałem (AVT2957):