Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa prostownika 40A - sterowanie cyfrowe AVR

1985matti 09 Dec 2011 02:06 7914 8
Altium Designer Computer Controls
  • #1
    1985matti
    Level 14  
    Witam

    Ostatnio myślę nad prostownikiem do szybkiego ładowania akumulatora (potrzebuje go bo akumulator w moim samochodzie czasami odmawia posłuszeństwa a rano trzeba do pracy jechać).

    W załączniku przesyłam schemat jaki ostatnio wymyśliłem.
    Oczywiście to dopiero zarys bez podanych wartości elementów.


    Budowa prostownika 40A - sterowanie cyfrowe AVR

    Ogólnie mówiąc urządzenie ma działać w następujący sposób:

    1. Po podłączeniu do akumulatora włączy się stycznik, zostanie wysterowana jego cewka przez tranzystor mosfet(rezystory zostaną dobrane w ten sposób aby nastąpiło to przy napięciu około 6-7V).
    2. Przy odwrotnym podłączeniu napięcia z akumulatora, zwarcia zacisków lub ich odłączenia stycznik nie zostanie włączony lub zostanie wyłączony.
    3. Regulacje prądu i napięcia zamierzam realizować poprzez wysterowanie dwóch tyrystorów 100-200A. (zastanawiam się nad sterowaniem cało-połówkowym lub liczeniem czasu od momentu przejścia w zerze i wysterowaniem tyrystora w zależności od potrzeb) proszę o poradę co będzie lepsze...
    4. Regulacje prądu i napięcia będę przeprowadzał przy pomocy dwóch potencjometrów podłączonych do wejścia ADC mikrokontrolera.
    5. Pomiar napięcia na akumulatorze na dobranym dzielniku a pomiar prądu na rezystorach mocy.
    6. Bieżące parametry a także nastawy napięcia i prądu będą pokazywane na wyświetlaczu 2x20znakow VFD.

    Myślałem też nad takim rozwiązaniem:
    Tyrystory w powyższym schemacie zastąpiłbym diodami prostowniczymi a sterowaniem prądu i napięcia zajmował by się tranzystor MOSFET o odpowiedniej mocy który byłby wpięty szeregowo z rezystorami do pomiaru prądu.
    Które rozwiązanie byłoby lepsze ?

    Proszę o porady czy zarys schematu który przedstawiłem jest w miarę ok, czy czasami gdzieś nie popełniłem błędu i przedstawiony układ nie będzie działał poprawnie (wg. moich założeń) ?
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    Mr.K
    Level 23  
    Jaki masz akumulator że potrzebujesz prostownik 40A? Ile masz w sumie tych akumulatorów? Jeżeli masz akumulator 60Ah to taniej wychodzi kupić C... future i mieć spokój niż codziennie latać z prostownikiem i ładować. Twój prostownik dla jednego akumulatora jest nie ekonomiczny bo na schemacie widzę trafo 500W około 100zł tyrystory z założenia 100-200A jakieś 80 zł stycznik 50zł w sumie nazbiera się 300zł plus energia elektryczna za ładowanie dźwiganie co parę dni ustrojstwa ważącego ok 12kg ale radość z posiadania prostownika BDM nieoceniona.

    PS. centra futura 60Ah ok 280zł przed chwilą sprawdzałem.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #3
    1985matti
    Level 14  
    Części wszystkie mam - głównie używane ale sprawne także to nie jest problem.
    Auto stawiam zaraz kolo garażu także z noszeniem tez nie będzie problemu.
    Akumulator mam sprawny ale mam skodę Felicie i ona mi go niedoładuje jak jeżdżę na krótkich odcinkach i wtedy przy kilkunastostopniowych mrozach niestety auto czasem nie zapala.
    Prostownik o takiej mocy potrzebny mi do szybkiego uruchomienia pojazdu - nie mam czasu czekać po kilkanaście minut żeby akumulator się podładował.
    Czas maksymalny 1-3 minuty na start z rozładowanego akumulatora.
    Prostownik ma być z regulacja prądu także jak będę widział że akumulator jest już niedoładowany to podładuje go mniejszym prądem.

    Proszę o merytoryczne odpowiedzi dotyczące schematu - proponowane zmiany.
    Czy dodać ten tranzystor mosfet czy nie ?
    Jakim sposobem sterować tyrystory ?
  • #4
    Mr.K
    Level 23  
    mateuszciupka wrote:
    ...
    Proszę o merytoryczne odpowiedzi dotyczące schematu - proponowane zmiany.
    Czy dodać ten tranzystor mosfet czy nie ?
    Jakim sposobem sterować tyrystory ?


    Ten schemat to zarodek czegoś co ma się wykluć wiesz jakie ma funkcje spełniać ale nie wiesz co dalej.
    Mosfet nie.
    Tyrystory normalnie wysterujesz z 4047 najtańszy.

    zobacz jak zrobili to inni zrób małe poprawki i po problemie
    Link
    ze względu na duże moce przy rozruchu
    Link

    Na schemacie jest trafo 24V max napięcie 18V
  • #5
    -RoMan-
    Level 42  
    Odpowiadając wprost i merytorycznie:

    1. Schemat ma tyle podstawowych błędów, że po prostu nie będzie działał.

    2. Popełniając takie błędy już na etapie rysowania schematu masz pewność, że tego układu nie uruchomisz i będziesz miał bardzo sympatyczne urządzenie do palenia bezpieczników w domowej instalacji i spore szanse na spalenie niemałej ilości półprzewodników.
  • #6
    munruthel
    Level 13  
    Niepotrzebnie chłopaka zniechęcasz. Po pierwsze, po co ten stycznik? Programowo atmega może wykrywać poprawne podłączenie akumulatora. Sterowanie tyrystorami przez atmege jak najbardziej OK - jednak optotriaki w tym przypadku nie mają sensu. Wystarczy zwykły tranzystor, który poradzi sobie z prądem bramki tyrystora.

    A co do sterowania tyrystorami to polecam pierwszą lepszą książkę na ten temat. Osobiście polecam technikę tyrystorową.
  • #7
    1985matti
    Level 14  
    Z Romanem to nie ma żartów :)

    To był tylko szkic schematu (moje przemyślenia jak miałoby to działać).
    Jeszcze nigdy nie projektowałem prostownika samochodowego i po prostu nie znam się na tym.

    W załącznik przesyłam poprawiony schemat według zaleceń kolegów.

    Brakuje mi na nim zabezpieczenia przed odwrotnym podłączeniem zacisków prostownika(myślę że trzeba dać po tranzystorze do rezystorów R3 i R4).
    Chciałbym żeby to działało sprzętowo. Jeżeli ktoś z Państa wie jak to zrobić to bardzo proszę o pomoc.

    Nie wiem jak dobrać rezystory R1 oraz R2 i kondensatory C1 i C2. Dobiera się to do napięcia ale niestety nie robiłem jeszcze takiego sterowania i za bardzo nie wiem jak oszacować te wartości.

    Do zasilacza do portu ADC będą podłączone jeszcze dwa potencjometry do ustawiania prądu i napięcia, zostanie także dodany wyświetlacz VFD oraz max232.
    Nie dodawałem tych elementów bo nie chciałem zaciemniać schematu.

    SCHEMAT
    Budowa prostownika 40A - sterowanie cyfrowe AVR
  • #8
    munruthel
    Level 13  
    Niestety, ale tak tyrystorów nie wysterujesz. Daj po jednym tranzystorze na tyrystor. Po drugie, to przejście przez zero może być, ale skąd atmega ma wiedzieć który tyrystor ma w danej chwili wyzwolić? Musisz zrobić dwie detekecje przejścia przez zero.

    Po za tym spójrz co masz przed 7805. Bawisz się w prostowanie jedno połówkowe...

    C1, C2 nie potrzebne. Dzięki rezystorom R3 i R4 uwalisz tyrystory. Skąd wziąłeś taki sposób sterowania tyrystorami?
  • #9
    1985matti
    Level 14  
    Sterowanie tyrystorami w ten sposób znalazłem na jakimś schemacie z internetu :)

    czy mogę przerobić sterowanie jednym tyrystorem z kitu AVT2957 na to z tego schematu ? (trzy diody prostownicze, kondensator 470uF, tranzystor BD i dwa rezystory)
    Budowa prostownika 40A - sterowanie cyfrowe AVR

    Co w tym kicie AVT2957 poprawić jakieś propozycje ?
    1. Wywalę te diody prostownicze bo to niepotrzebne straty (zamiast nich będą dwa tyrystory - oczywiście transformator jak na poprzednim schemacie).

    Chyba znalazłem to czego szukałem (AVT2957):