Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie podgrzewaczem płynu chłodniczego

09 Gru 2011 10:29 7040 14
  • Poziom 10  
    Witam wszystkich.
    Jako, że zima już daje się we znaki chciałem zainstalować w swoim samochodzie podgrzewacz płynu chłodniczego. Gotowy dostałem na szrocie chyba od Renault. Wpięty w odpowiednie miejsce w układzie chłodzenia podgrzewa płyn w małym obiegu za pomocą trzech świec żarowych. Chciałem do tego dorobić odpowiedni układ sterujący i tu zaczyna się problem. Moja koncepcja, z racji niskiego nakładu kosztów jest taka: załączanie przyciskiem migowym powoduje załączenie przekaźnika bistabilnego. Ten załącza przekaźnik czasowy (ustawiony np: na 60 sek.) a ten z kolei steruje przekaźnikiem od świec w podgrzewaczu (z uwagi na duże prądy na świecach potrzeba "solidnego" przekaźnika a czasowego na 60A na razie nie znalazłem).
    To jest koncepcja wyjściowa którą chciałem zainstalować ale piszę tu o tym, żeby z wasza pomocą udoskonalić układ np: wykorzystując jakiś czujnik temperatury/termometr zamiast przekaźnika czasowego. Jeśli ktoś ma jakiś pomysł i chciałby się podzielić to słucham...
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 35  
    Można tak: czujnik temperatury płynu i pomiar napięcia w instalacji + ograniczenie czasowe działania podgrzewacza.
    Włącza się gdy temp. jest odpowiednio niska i napięcie osiągnie zadany poziom (jest ładowanie i akku nie jest zbyt rozładowany)
    Wyłącza się gdy napięcie w instalacji spadnie poniżej pewnego poziomu, temperatura przekroczy próg lub grzeje już zbyt długo.
    Zupełnym bajerem byłby jeszcze pomiar obciążenia alternatora aby go nie ugotować.
    Oczywiście to raczej na mikrokontrolerze do zrobienia bo analogowo to jakaś rzeźba będzie ;)
  • Poziom 10  
    Mam jeszcze taki pomysł, tylko umiejętności brak:
    Załączanie przyciskiem (tylko włączanie, wyłącznik automatyczny przy osiągnięciu odpowiedniej temperatury).
    Wmontowanie w układ czujnika temperatury. Skoro podgrzewacz jest na powrocie z nagrzewnicy to czujnik umieścić na przewodzie zasilającym nagrzewnicę. Po załączeniu grzania płynu świece będą działały do momentu osiągnięcia odpowiedniej temperatury przez płyn. Nie wiem tylko jak to wysterować. Czujnik temp. PTC czy NTC i pod co go podpiąć ? pod przekaźnik ? Na PLC coś takiego mogę zmontować bez większego problemu ale w analogu to zupełna klapa...

    P.S. Pomysł rzeźby staje się całkiem realny jakby się głębiej zastanowić, tylko gdzie by ją postawić.... :D :D :D
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 15  
    Witam! a mam pytanie w jakim aucie to chcesz zrobić?
  • Poziom 10  
    Ford escort 1.8TD
  • Poziom 15  
    A co chcesz uzyskać szybsze dogrzanie silnika, czy lepsze ogrzewanie?
    myślisz że alternator to pociągnie? patrzyłeś ile ma aper?
    bo nowsze auta z takimi podgrzewaczami to mają ok150
  • Poziom 10  
    Chciałbym poprawić ogrzewanie, żeby po uruchomieniu zimnego silnika szybciej uzyskać ciepełko w środku. Auto stoi na dworze cały czas i przez noc całkowicie się wychładza. Nie wiem ile alternator ma amper, ale wyszedłem z założenia, że skoro grzeją się 4 świece żarowe do rozruchu to tym bardziej zagrzeje 2 lub 3 świece do ogrzewania. na razie działa to przez zwykły przekaźnik 60A, załączane zwykłym przełącznikiem dwu pozycyjnym i nie zauważyłem jakichś bardzo niepokojących objawów. Chciałem trochę rozbudować tą instalację gdyż boje się, że zapomnę wyłączyć podgrzewacz i zagotuje płyn w układzie. A co do obciążenia alternatora to załączam podgrzewacz po odpaleniu auta i po wyłączeniu się przekaźnika świec żarowych rozruchu, tak wiec przy wyłączonej całej elektryce sądzę, że altek uciągnie ten podgrzewacz przez ok 1,5 minuty.
  • Poziom 15  
    No i jak zrobiłeś coś z tym podgrzewaniem?
    ja mam skodę octavie tdi i przy temp 0 st. cokolwiek ciepłego leci dopiero po ok 6 min pracy.
    a ogrzewanie mam dość wydajne , i to urządzenie co o nim mówisz jest sprawne.
    tak że 1,5 min to nic nie da...:-(
  • Poziom 39  
    Kolego szybciej alternator ci się zagotuje niż woda.
  • Poziom 10  
    Zrobiłem to na przekaźniku czasowym. Ustawiłem na 3 minuty i po tym czasie to już takie dość ciepłe powietrze. Okazało się, że w tym podgrzewaczu są nie świece żarowe a jakieś grzałki i jedna grzałka ma moc 100W. Powiedział mi to facet w sklepie motoryzacyjnym więc nie wiem ile z tego prawdy. Ciężko to przetestować w obecnych warunkach bo u mnie temperatura w nocy spada tylko kilka stopni poniżej 0 i oczywiście wadą ustawienia czasowego takiego urządzenia jest to, że będzie grzało różnie w zależności od temperatury na zewnątrz. Ale cóż może wymyślę jakiś sposób na to..
  • Poziom 25  
    Założeniem takiego "dogrzewacza" nie jest grzanie silnika tylko pomoc w odmrożeniu przedniej szyby i ma być zamontowany na dopływie nagrzewnicy.
    A całe ciepło jakie wytworzy odbiera nagrzewnica.
  • Poziom 35  
    Kolego zrób tak, weź przekaźnik z dwoma parami styków np R15 on będzie sterowniczym.
    Zrób ukłąd włącz wyłącz z podtrzymaniem dwoma przyciskami.
    Jak wyłaczysz stacyjke to podgrzewacz ci sie wyłaczy.
    Jak masz alternator na mikropasku to wytrzyma.
  • Poziom 40  
    Ja zamontowałem do swojego getza taki układ.
    Grzałki nurkowe każda po 300 W, cztery sztuki w obudowie (podłączone tylko trzy) kupiłem z aledrogo chyba od forda. Układ sterowania jest bardzo prosty i zależy tylko od Twojej fantazji jak bardzo dalece go zautomatyzujesz.
    Grzałki mam wpięte w węża dolotowego nagrzewnicy, układ działa rewelacyjnie.
    W koleżki aucie zamontowałem prawie identyczny ale wpięty jest tuż przed parownikiem gazu - po około minucie już normalnie jeździ na gazie.
    Najtańsza wersja układu składa się z :
    3 zwykłe przekaźniki samochodowe
    czasówka do włączenia układu z opóźnieniem (może jej nie być)
    oprawa bezpiecznika 100 A
    pudełeczko na układ
    wyłącznik termiczny (ja zamontowałem na 70°C)

    Dla komputera musisz dać znać że jest włączona klima (wszystko zależy od mocy silnika).
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Ja też zamontowałem, i jeszcze prościej.

    Same świece jak wiadomo, przekaźniki załączane przełącznikiem włącz/wyłącz z plusa po zapłonie umieszczonego pod kierownicą. Jako że mam benzynę i zwykłe żarówki 1.2W na tablicy, podłączyłem pod kontrolkę świec żarowych i zawsze wiem czy świece grzeją czy nie, a gdy wskazówka temperatury osiągnie swoje położenie przełącznikiem robię off i tyle.
  • Poziom 10  
    Najlepszym sposobem na sterowanie jest : włączenie podgrzewacza sygnałem z alternatora , a wyłącznie czujnikiem termicznym w takim zestawie , przykładowe nr: topran 103 323, topran 111 217 i naap.pl nr 123

    Sterowanie podgrzewaczem płynu chłodniczego Sterowanie podgrzewaczem płynu chłodniczego Sterowanie podgrzewaczem płynu chłodniczego