Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napęd EcoStar , adaptacja do bramy rozwieralnej

Drag 12 Dec 2011 11:40 2383 4
Optex
  • #1
    Drag
    Level 16  
    Witam. Zaadoptowałem ten napęd do bramy garażowej dwuskrzydłowej, rozwieralnej. Pod względem mechanicznym nie mam z nim żadnego kłopotu, pracuje bezawaryjnie, problem pojawia się w sterowaniu. Oryginalnie podczas biegu bramy uchylnej przy dojściu do ogranicznika krańcowego „brama otwarta” wózek napędu cofa się o 1 cm, u mnie ze względu na to, że mam bramę skrzydłową jest wtedy odwrotnie niż w oryginale, brama jest w pozycji zamkniętej i to „cofnięcie” powoduje lekkie rozszczelnienie. Podczas zamykania w oryginale następuje w końcowej fazie „dociągnięcie” bramy, w moim przypadku jest to niepotrzebne szarpnięcie otwartych skrzydeł. Przez niepełne rozeznanie tematu sprawę pokpiłem, trzeba było przerobić i zamontować prowadnicę z napędem odwrotnie, „silnikiem do przodu”, ale już po fakcie, zresztą przeróbka nie była by taka znów prosta. Mam więc pytanie czy można tak zaprogramować napęd aby funkcja otwarcia i zamknięcia działały odwrotnie? Jak to zrobić ? Próby z wymuszeniem biegu referencyjnego w odwrotnym kierunku , po skasowaniu danych w pamięci napędu nie dają rezultatu.
    Proszę o odpowiedzi.
  • Optex
  • #2
    glecki
    Level 21  
    Zamień bieguny silnika,i jeśli napęd posiada wyłączniki krańcowe.Ten układ powinien zadziałać jeśli nie masz zamontowanych fotokomórek.Po prostu centrala będzie "myśleć" że brama się otwiera a będzie się zamykać.Jeśli masz silnik na 230V to wspólny zostaje tam gdzie był a zamień otwieranie z zamykaniem.
  • Optex
  • #3
    Drag
    Level 16  
    Dziękuję za odpowiedź.
    Silnik jest 24V prądu stałego, wyłączniki krańcowe to po prostu metalowe zderzaki montowane zaciskami do prowadnicy, suwak (wózek) dobija do nich tylko podczas pierwszego uruchomienia przy programowaniu , według instrukcji jest to tzw. ruch referencyjny bramy. Napęd zapamiętuje drogę suwaka (wózka) i na jej podstawie w kolejnych cyklach zatrzymuje bramę w minimalnej odległości przed nimi, nie dotykając (tak zaobserwowałem). Myślę, że później mają funkcję dodatkowego zabezpieczenia gdyby np. łańcuch „przeskoczył” lub zaszła konieczność na nowo zaprogramować napęd. Fotokomórek zamontowanych nie mam. Silnik wg opisu ma wbudowany czujnik Halla, również myślałem aby zamienić miejscami przewody zasilające, ale nie jestem pewien czy coś się nie wysmaży. Jest takie niebezpieczeństwo ? Proszę napisać.
  • #5
    Drag
    Level 16  
    Zamieniłem przewody zasilające silnika jak doradził kolega glecki. Po wykasowaniu poprzednich ustawień i zaprogramowaniu napędu od nowa nareszcie wszystko działa jak powinno. Dziękuję , Drag.