Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Akumulator od zabawki bardzo szybko rozładowuje się

Artek_łódź 21 Gru 2011 22:41 16090 143
  • Pomocny post
    #31 21 Gru 2011 22:41
    pitrala1
    Poziom 33  

    Szlag mnie trafia, jak czytam jakie tematy ostatnio się pojawiają na elce... Aby sprawdzić, jakie natężenie prądu pobierają silniczki, należy:
    rozciąć JEDEN!!! Przewód od silnika do baterii - (podłącz na tą chwilę silniki prosto do baterii, bez Twojego pajlota) (plus lub minus, mierniki cyfrowe tolerują złą polaryzacje) i włożyć wtyczki od miernika w 2 KOŃCÓWKI OBU CZĘŚCI ROZCIĘTEGO JEDNEGO KABLA. wtedy ustawiasz zakres pomiaru na 10A (20A) i mierzysz wartość podawaną w amp.

  • #33 21 Gru 2011 22:43
    pitrala1
    Poziom 33  

    To zdj koledze pomoże zapewne :) to samo postarałem się wyjaśnić wyżej:)

  • #34 21 Gru 2011 22:57
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Naprawdę nie wiem jak wam dziękować :D Jak tylko akumulator znów się naładuje przystąpię do pomiarów! :D

  • #35 22 Gru 2011 20:13
    mcgyver26
    Poziom 16  

    Artek_łódź napisał:
    Prąd zmierzyłem w ten sam sposób co napięcie z tym, że zmieniłem zakres na A


    A przestawiłeś przewód pod wejście do amperomierza????. By zrobić pomiar prądu to musisz mieć tak:

    przewód od miernika ten czarny podłączony pod gniazdo "COM"
    przewód od miernika ten czerwony pod gniazdo "10A lub 20A(zależy od miernika)"
    ustawić na 10- lub 20A- w zależności od miernika (te "minusiki" z na końcu oznaczają że to prąd stały i tak masz mieć ustawione (nie 10A~ czy 20A~ bo to jest na prąd zmienny)).

    Artek_łódź napisał:
    mcgyver26 pisał coś o przecięciu przewodów


    tak tylko dla przykładu napisałem sugerując się ostatnim obrazkiem , ale równie dobrze byś mógł np: odlutować jeden kabelek przy silniczku" i zrobić pomiar w szeregu lub najlepiej bez rozłączania przewodów przewody podłączyć pomiędzy "blaszek-joysticka"

    Artek_łódź napisał:
    nie było stałego wyniku: koła kręciły niezwykle szybko a na mierniku przeskakiwały wartości


    spróbuj podłączyć równolegle do silniczków kondensatory elektrolityczne (+ do + i - do -) i wtedy spróbuj zrobić pomiar (wydaje mi się że "idą" zakłócenia ze styków na komutatorze i z tąd takie skoki w pomiarze)

    Artek_łódź napisał:
    Zarówno silniczki jak i akumulatorek pochodzą od tej samej zabawki - samochodu sterowanego drogą radiową. Po prostu wymontowałem uszkodzoną elektronikę


    szymonszymon napisał:
    Jeśli faktycznie pobierają 1,3A


    Moim zdaniem choć mogę się mylić , sądzę że te silniczki (skoro jak "Artek_łódź" napisał że silniczki pochodzą z zabawki z "uwaloną" elektroniką to (elektronika od tak sobie nie mogła wysiąść) mogły też paść silniczki. Jeśli faktycznie silniczki pobierają 1,3A to moje zdanie jest takie że są one "przegrzane"(inaczej by nie padła elektronika) i z tąd ten duży pobór prądu.
    - ps. zrobiłem pomiar u "dzieciaka" i autko miało takie pomiary: 600mA na "gołej" podłodze , 800mA na dywanie ,powyżej 1A to było jak "lekko" dotykając kół - hamowałem je.

    - ps. w takich autkach silniczki są łączone przez tzw. mostek H zbudowany na 4-rech tranzystorach i zawsze gdy silniczek jest załączany (obojętne w jaką stronę) to "leci" przez dwa tranzystory(silniczek). Tranzystory w pewnym stopniu mają swój opór przez co "idzie" mniejszy prąd na silniczek. Więc dla pruby podłącz w szereg silniczka jakiś rezystor 1~10ohm

  • #36 24 Gru 2011 09:21
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    W opisywanej zabawce moja ingerencja w układ doprowadziła do jego zwarcia, wtedy pamiętam, że zaniosłem zabawkę do elektryka który stwierdził, że poza tym układem pozostałe części są ok, ale że nie opłaca się tego naprawiać więc proponował zabawkę wyrzucić. Zmartwiło mnie to i sam chciałem jakoś ją wskrzesić i stąd zrodził się pomysł nowej zabawki.
    Dokonałem pomiarów według waszych wskazówek. Oto wyniki:

    Jazda do przodu: 0.15A,
    Jazda do tyłu: 0.15A,
    Skręt w prawo: 0.29A,
    Skręt w lewo: 0.29A.

    Czyli wszystko jasne, że te pomiary co podawałem wcześniej (1,3A) były błędne. Teraz tylko pytanie dlaczego aku znowu się rozładował. Ładowałem go ponad 20 godzin a wozik ledwo jedzie. Czy może być przyczyną to, że rozcięte mam te przewody: od baterii i od silniczków i dopiero gdy je skręcę i zaizoluję to zabawka odzyska moc czy też po prostu akumulatorek jest już na wykończeniu? Czy przecięte przewody wystarczy skręcić i zailozować taśmą czy muszę je dodatkowo zlutować?

    Sprawdziłem na wszelki wypadek moc aku (w sposób jaki opisywaliście na początku tematu) i oto wyniki:

    Po podłączeniu przyrządów pomiarowych do styków akumulatora, urządzenie wskazało 4.78 V.
    Po wykonaniu ponownego pomiaru ale z opornikiem 68Ω: 4.70 V.
    I jak to widzicie?

  • #37 24 Gru 2011 09:43
    809320
    Użytkownik usunął konto  
  • #38 24 Gru 2011 10:03
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Kurczę. Boję się, że uszkodziłem go tym prądem zwarcia ;/ Zdjąłem osłonkę z ogniw i widzę, że styki są pokryte jakby taką rdzą a na jednym dodatkowo jest rozlane trochę elektrolitu. Czy da się to jakoś poprawić? Papierem ściernym albo zeskrobać delikatnie nożykiem?
    Zrobię tak: dolutuję kabelek od jednej baterii (widać, że trzyma się na włosku) i podładuję go znowu ze 20 godzin i sprawdzę jeszcze raz stan akumulatorka i napiszę :)

  • #39 24 Gru 2011 10:18
    809320
    Użytkownik usunął konto  
  • #40 25 Gru 2011 09:44
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Szeregowo czyli w taki sposób jak na tym poprzednim rysunku? Mam też pytanie do tego, w jaki sposób sprawdzić ogniwa. Akumulator jest skonstruowany tak:
    Akumulator od zabawki bardzo szybko rozładowuje się
    Pomarańczowe linie to blaszki, którymi zwarte są poszczególne ogniwa. Czy wystarczy, że jeden kabelek od miernika dotknę do jednej strony baterii a drugi do drugiej i tak ze wszystkimi 5?

  • #41 25 Gru 2011 11:05
    809320
    Użytkownik usunął konto  
  • #42 27 Gru 2011 12:45
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Dokonałem pomiaru prądu ładowania: 0.17A (to jest stała wartość: w momencie podłączenia miernika pierw wyświetla się 18, zaraz potem 16 i zostaje w końcu 17).
    Ładowałem aku przez 20 godzin i zmierzyłem napięcie: 6.64 V. Jednak po dwóch godzinach od odłączenia ładowarki miernik wskazał już 5.82 V. Czy to normalne? A i proszę o odpowiedź, czy poprawnie przeprowadzę mierzenie ogniw, bo nie chcę znowu czegoś źle zrobić. Zdjęcie przedstawia jak mam zamiar podłączyć i opornik i miernik:
    Akumulator od zabawki bardzo szybko rozładowuje się
    Opornik ma za krótką jedną nóżkę, czy mogę do niej przylutować kabelek i takim wykonać pomiar?

  • #43 27 Gru 2011 13:16
    809320
    Użytkownik usunął konto  
  • #44 27 Gru 2011 15:11
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Podaję pomiary:

    bez opornika: 1.19 V - z opornikiem: 1.13 V
    bez opornika: 1.28 V - z opornikiem: 1.25 V
    bez opornika: 1.18 V - z opornikiem: 1.14 V
    bez opornika: 1.30 V - z opornikiem: 1.25 V
    bez opornika: 1.24 V - z opornikiem: 1.22 V

  • #45 30 Gru 2011 11:29
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Dodam jeszcze, że po wielogodzinnym ładowaniu, napięcie aku wyniosło 6.64 V ale po dwóch dniach nieużywania spadło do 3.74 V. Co jest tego przyczyną?

  • #46 30 Gru 2011 12:03
    809320
    Użytkownik usunął konto  
  • #47 30 Gru 2011 15:58
    agenciak123
    Poziom 8  

    Witam!
    Trochę podepnę się do tematu ale jest ciut podobny. Mój syn pod od Mikołaja dostał auto na pilota RASTAR skala 1:14 i jest zasilany 5x akumulatorki AA 400mAh. :( Troche jazdy i z powrotem do ładowarki załączonej do zestawu. Ładowarka to zasilacz sieciowy + taka "kaseta" w której akumulatory połączone są szeregowo. A teraz moje pytanie. czy jak kupie mu do tego Akumulatory ENELOOP 2000 mAh to bez problemu naładują się w takiej ładowarce i co im grozi i ile takie akumulatorki powinny się ładować. czy w ogóle naładują się w takiej konfiguracji (tj 5 ogniw szeregowo + napięcie bodajże 6V) (bo auto to raczej bez znaczenia jakie dostanie akumulatory)
    Sorki za wcięcie się w temat ale może uzyskam szybka odp. i nie zawracam gitary :)
    NOWY

  • #48 30 Gru 2011 16:08
    809320
    Użytkownik usunął konto  
  • #49 30 Gru 2011 16:18
    agenciak123
    Poziom 8  

    ok to co proponujesz aby jednocześnie naładować 5 takich akumulatorów bo ładowarki są raczej na 4 sztuki. I co znaczy "długo"??? I tak raczej podłączam ładowanie na noc to myślisz że tyle czasu nie wystarczy??? Bo samym akumulatorom takie ładowanie nie zaszkodzi? A jak coś zrobić to gdzie szukać schematu???

  • #50 30 Gru 2011 16:24
    809320
    Użytkownik usunął konto  
  • #51 30 Gru 2011 16:54
    agenciak123
    Poziom 8  

    Mam podany prąd na obudowie. W domu sprawdzę i podam i podam co tam napisali

  • #52 30 Gru 2011 16:57
    809320
    Użytkownik usunął konto  
  • #53 30 Gru 2011 18:33
    iku18
    Poziom 18  

    Poproś jakiegoś kolegę który jest elektrykiem lub uczniem szkoły elektrycznej aby pomógł Ci sprawdzić pomiary i poprawność połączenia.

  • #54 30 Gru 2011 19:47
    agenciak123
    Poziom 8  

    Sprawdziłem na zasilaczu i jest output dc 6V 180mA

  • #55 30 Gru 2011 21:49
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    szymonszymon napisał:
    Samo rozładowanie - akumulator do wyrzucenia.


    Jejku, jejku :cry:
    Zastanawiam się czy to ja uszkodziłem ten akumulator, czy po prostu był on już na wykończeniu. Pamiętam doskonale, że przed moją ingerencją już były z nim problemy i efektywność baterii była po prostu śmieszna. Jednak ponieważ człowiek najlepiej uczy się na własnych błędach, napiszcie co mogło być przyczyną tego, że aku jest "szmelc" abym w przyszłości nie popełnił podobnych błędów.
    Ja biorę pod uwagę:
    1. Zniszczyłem ogniwa prądem zwarcia,
    2. Przeładowałem akumulator (ładowałem go czasem ponad 20 godzin, jednak jak pamiętam nigdzie słowem nie było napisane ile należy go ładować),
    3. Jak dolutowałem jeden z kabelków na styku baterii (odczepił się) to miejsce lutowania bardzo się nagrzało - mogło się chyba coś przegrzać, prawda?
    4. Akumulator po prostu wykończył się tym, że od lat nie był używany.

  • Pomocny post
    #56 30 Gru 2011 23:04
    iku18
    Poziom 18  

    1.Naładuj akumulator i podłącz silniczek na krótko, zmierz czas aż do wyczerpania baterii,
    2. Naładuj przez włączenie w szereg z +(plusem) opornik 500kOhm, ładuj 15 godzin i rozładuj go silniczkiem mierząc czas trzymania prądu. Porównaj wyniki.

  • Pomocny post
    #57 30 Gru 2011 23:42
    bikuma
    Poziom 11  

    Według mnie nie powinieneś ładować tego akumulatora przez tak długi czas (mówisz że ponad 20h) bo może to mu zaszkodzić jeżeli już nie zaszkodziło. Moim zdaniem powinieneś załatwić sobie inny akumulator o podobnej lub większej pojemności i sprawdzić czy tak samo szybko się wyładowywuje jeżeli tak to znaczy że silniki są bardzo prądożerne a jeżeli będzie działało dłużej to znaczy że akumulator jest na wyrzutkę.

  • #58 31 Gru 2011 13:42
    Artek_łódź
    Poziom 17  

    Dziękuję za pomoc.
    Naładowałem aku i zacznę mierzyć czas do jego rozładowania jak prosił iku18. Obawiam się jednak, że nie mam opornika 500kΩ, największy jaki mam ma ponad 70Ω, może taki być? Chyba, że mam taki jak trzeba ale nie potrafię go zidentyfikować w swoich częściach, zdjęcie było by pomocne :)

    Pierwszy pomiar już zrobiłem.

    Napięcie aku po ładowaniu: 6.60 V. Pobawiłem się zabawką mniej niż 30 sekund i zmierzyłem napięcie ponownie: 6.50 V. Poczekałem 10 minut i już było 6.32. Pomiar dokonywałem o 10 rano, już jest prawie 14 i aku ma napięcie 6.19 V ....

    Jak się rozładuję - napiszę znowu i podam ile czasu dokładnie minęło :|

    Mam jeszcze pytanie do usera bikuma ale do reszty również: posiadam inny akumulatorek Ni-Cd 300 mAh 3.6 V - ten chyba będzie za słaby, prawda? A gdybym zrobił tzw. pakiet z kilku akumulatorków 2000 mAh i połączył je w szereg - czy po dodaniu odpowiedniej przejściówki mógłbym je ładować tą swoją łądowarką (informacja z naklejki: Output: 6V ~ 250 mA)?

  • #59 31 Gru 2011 13:55
    809320
    Użytkownik usunął konto  
  • #60 31 Gru 2011 19:17
    bikuma
    Poziom 11  

    Oczywiście że możesz. Tak zgadza się tamten akumulatorek (300 mAh 3.6V) będzie troszkę za słaby. Zrób pakiet, naładuj (będzie się dłużej ładowało ponieważ jest większa pojemność) i sprawdź ;)