Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sposób sterowania AUTUATORA LPG

Villen 14 Gru 2011 12:39 2446 9
  • #1 14 Gru 2011 12:39
    Villen
    Poziom 21  

    Cześć,

    czy ktoś dysponuje może materiałami na temat sposobu sterowania atuatorami (popularnie silniczkami krokowymi) w samochodowych instalacjach LPG 2. generacji? Potrzebuję regulować przepływ powietrza w pewnym urządzeniu i atuator nadawałby się do tego celu idealnie, jednak nie mogę znaleźć żadnych konkretnych informacji na temat sposobu sterowania tym urządzeniem...

    Bardzo proszę o jakiekolwiek informacje czy materiały na ten temat! Byłbym wdzięczny za każdą, nawet najmniejszą pomoc! :)

    Pozdrawiam!

    0 9
  • #2 14 Gru 2011 13:24
    mgyz
    Poziom 13  

    Te "atuator" to poprawnie powinno być:
    actuator - (ang.) siłownik w sensie element regulujący przepływ gazu albo
    attenuator -(ang.) tłumik, element tłumiący przepływ gazu
    Tak to jest z tłumaczeniami programów.

    W 2 gen. to są najprawdziwsze silniki krokowe. Tłoczek jest zamocowany na śrubie pociągowej. Obrót osi silnika powoduje przesuw tłoczka i zmniejsza światło przekroju kanału. Steruje się nimi jak każdym innym silnikiem krokowym.

    1
  • #3 14 Gru 2011 15:08
    Villen
    Poziom 21  

    No cóż, przepraszam za błędy językowe. Nie jestem specjalistą w dziedzinie LPG, po prostu skojarzyłem fakt że istnieje tam takie urządzenie, które by nadało się do mojego zastosowania. Nazwę wziąłem z alledrogo :P

    Jeśli rzeczywiście jest to silnik krokowy to się bardzo cieszę!

    Jakim napięciem należy go zasilać?

    0
  • #5 14 Gru 2011 19:50
    ociz
    Moderator Samochody

    12V, dwufazowy silnik krokowy.
    Są jeszcze takie jak w BRC BLITZ, sterowane przez PWM, ale te są drogie więc się nie opłaca.

    0
  • #6 14 Gru 2011 23:35
    kybernetes
    Poziom 39  

    mgyz napisał:
    Te "atuator" to poprawnie powinno być:
    actuator - (ang.) siłownik w sensie element regulujący przepływ gazu albo
    attenuator -(ang.) tłumik, element tłumiący przepływ gazu
    Tak to jest z tłumaczeniami programów.


    No niestety, mgyz, ale nie trafiłeś. To urządzenie nazywa się "attuator" i to jest język włoski, bo stamtąd Polska sprowadza instalacje gazowe. A znaczy "siłownik" albo szerzej "urządzenie wykonawcze".

    0
  • #7 15 Gru 2011 09:18
    Villen
    Poziom 21  

    s.q - ze sterowaniem silnika krokowego poradzę sobie. Chodziło mi bardziej o informację na temat samego attuatora. Teraz już wiem że to zwykły silnik krokowy.

    ociz - dzięki za konkretną informację. Czy wiesz może jeszcze, jakich szybkości można się spodziewać po poszczególnych modelach? Czy tłoczek zamknięty zapewnia jako taką szczelność? Czy da się kupić sam attuator od instalacji blitz? Jeśli nie byłby jakoś przesadnie droższy od "normalnych", a może przy okazji szybszy, to sterowanie sygnałem PWM urządzało by mnie nawet bardziej ;)
    Przepraszam za tyle pytań, tak jak wspominałem nie znam się właściwie na instalacjach i osprzęcie LPG... ;)

    0
  • #9 16 Gru 2011 09:12
    robokop
    Moderator Samochody

    Powiedz wprost co chcesz zrobić, to doradzimy coś sensownego. Silnik krokowy nie dość że jest powolny w tym zastosowaniu, to jeszcze ma sporo wad- min. brak sprzężenia zwrotnego niosącego inf. o faktycznym otwarciu, nie szczelny zawór nim sterowany, wymóg czystości przepływającego gazu.

    0
  • #10 16 Gru 2011 09:29
    Villen
    Poziom 21  

    Od dłuższego czasu walczę z zaworem stabilizacji obrotów biegu jałowego w swoim samochodzie (Passat B3, silnik 1.8 PF na digifancie II). Problem objawia się tym, że "wolne obroty" szaleją w cały świat, lecąc sobie do góry bez żadnej reguły (nawet się zrymowało). Raz trzymają się dobrze, drugi raz "wolne" to 3 tys. obrotów. Były próby naprawy mojego zaworu, kupna drugiego sprawnego (który na szczęście udało się zwrócić), przekładania z drugiego, sprawnego silnika - nic nie pomogło. Problemy ze szczelnością układu dolotowego są wykluczone: przy okazji remontu głowicy w czerwcu wymienione zostały uszczelki kolektora, przepustnicy. Sama przepustnica została gruntownie wyczyszczona. Rękaw dolotowy, przepływomierz, airbox sprawne i szczelne, nowe obejmy, spinki puszki trzymają mocno, nowy filtr powietrza. Nic nie pomogło, podejrzewam się uszkodzenie ECU które jest już właściwie nieosiągalne, a jeśli już to za kosmiczne (jak dla mnie) sumy. Dlatego od dłuższego czasu problematyczny zawór mam wywalony w ogóle i wstawiony register regulacyjny z instalacji LPG 1. generacji. W ciepłych porach roku takie rozwiązanie działa bez zarzutu, jednak przy niskich temperaturach które mamy od czasu do czasu tej "zimy" sprawia kłopoty. Dlatego, po pozytywnych doświadczeniach ze wspomnianym registrem chciałbym zbudować swój stabilizator obrotów z użyciem attuatora (czy jakkolwiek to tam się nazywa). Regulacja miała by się odbywać na podstawie prędkości obrotowej i temperatury silnika. Mam ze dwa attuatory, jeden elpigazu, drugi chyba landi (?), więc koszty właściwie byłyby zerowe.

    Obawiam się właściwie tylko o szybkość pracy attuatora, czy byłaby wystarczająca do tego dziwnego zastosowania. Szczelność jest sprawą drugorzędną, bo obieg dodatkowego powietrza nigdy nie jest całkowicie zamknięty.

    0
  Szukaj w 5mln produktów