Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Alternator motocykla URAL- jak podłączyć regler elektroniczny?

Neptun 15 Gru 2011 15:08 14174 21
  • #1 15 Gru 2011 15:08
    Neptun
    Poziom 13  

    Czy takie podłączenie mogło spowodować uszkodzenie reglera?
    Miałem zamontowany regulator napięcia typu RNA-2 jezpol który sprawował się świetnie do czasu uszkodzenia się styków stacyjki ( zanikało napięcie na zacisku 15)
    Po wymianie stacyjki podłączyłem tak jak na poniższym rysunku i teraz nie ładuje. Nie jestem pewien czy podłączyłem stacyjkę tak jak było poprzednio (upłynęło trochę czasu pomiędzy demontażem a montażem).
    Alternator po zwarciu przewodów (zamiast regulatora) ładuje ale oczywiście napięcie za wysokie co moim zdaniem świadczy o tym że alternator jest sprawny.
    Niestety nie mogę dostać nowego takiego RNA-2 w sklepach ich po prostu nie ma.
    Polecono mi RNc-12 jezpol że podobno może służyć w zamian.
    Podłączyłem ten RNc-12 zielony do szczotki alternatora, żółty do 15 stacyjki i nadal to nie działa. Oczywiście w obu przypadkach regler był przykręcony do masy.
    Proszę o informację czy schemat jest poprawny, jeżeli nie czy mógł się z tego powodu uszkodzić regler.
    Czy da się zastosować RNc-12 i jak go podłączyć?
    Alternator motocykla URAL- jak podłączyć regler elektroniczny?

    1 21
  • Megger
  • #2 15 Gru 2011 15:35
    mczapski
    Poziom 38  

    Urala nigdy nie naprawiałem. ale ze schematu wynika, że jestw nim tradycyjny aleternator sześcoszczotkowy. Jedynym zasrzeżeniem jest, że + alternatora winien być podłaczony bezpośrednio ze słupkiem akumulatora. Być może stosunkowo duzy prąd płynący przez styki stacyjki powoduje zaniki połączeń. Skoro alternator wzbudzony sztucznie podaje prąd to wskazuje na niesprawność regulatora lub jego wadliwe podłączenie. Tutaj zachodzi podejrzenie, że jednak nie otrzymuje minusa z konstrukcji. Sprawdzaj miernikiem lu conajmniej lamką kontrolną.

    0
  • Megger
  • Pomocny post
    #3 15 Gru 2011 15:45
    tzok
    Moderator Samochody

    Chyba raczej tak, tylko na wyłączonym silniku nie wiem czy nie popłynie za duży prąd wzbudzenia...

    Alternator motocykla URAL- jak podłączyć regler elektroniczny?

    Żeby sprawdzić regulator, potrzebujesz żarówkę 12V/2W i zasilacz regulowany - podłączasz + zasilacza do zacisku 15 regulatora, - na masę regulatora, a żarówkę włączasz między masę a zacisk 67 regulatora. Zmieniasz napięcie na zasilaczu w zakresie 13-15V i powyżej 14,4V żarówka powinna gasnąć, a poniżej się zaświecać.

    0
  • #4 15 Gru 2011 19:42
    Neptun
    Poziom 13  

    Faktycznie, poprawiony schemat jest nawet zgodny z podobnym znalezionym w sieci z innego motocykla.
    Masa ma przy reglerze dobre przejście.
    Czy w układzie z pierwszego rysunku jak rozłączałem stacyjką styk 30 i styk 15 mogło nastąpić uszkodzenie reglera?
    Czy regler RNc-12 również się nadaje do takiego alternatora?
    Niestety nie mam regulowanego zasilacza i mogę testować tylko w motocyklu.
    Jednakże podłączając regler w układzie wg rysunku 2 na po włączeniu stacyjki na zacisku 15 mam 10V a na styku 67 reglera mam zaledwie 3,2V ( wygląda na to że chyba jest niesprawny)

    0
  • #5 15 Gru 2011 19:45
    tzok
    Moderator Samochody

    Neptun napisał:
    Jednakże podłączając regler w układzie wg rysunku 2 na po włączeniu stacyjki na zacisku 15 mam 10V a na styku 67 reglera mam zaledwie 3,2V ( wygląda na to że chyba jest niesprawny)
    Niesprawny to jest raczej miernik, akumulator lub stacyjka... jak to na "15" masz 10V przecież tam powinno być pełne napięcie akumulatora.

    0
  • #6 15 Gru 2011 19:48
    Neptun
    Poziom 13  

    Zgadza się, ale akumulator już jest trochę rozładowany i teraz ma około 10V.
    Miernik jest z tych za 20zł ale w miarę dobrze mierzy.
    Stacyjka i wszystkie przewody przemierzyłem omomierzem i są wzór-konspekt.

    0
  • #7 15 Gru 2011 19:53
    viper555
    spec od auto-elektro

    Neptun napisał:
    ?
    Czy regler RNc-12 również się nadaje do takiego alternatora?
    )


    Nie nadaje się musiały by być odizolowane obie szczotki z drugiej strony nie rozumiem skąd brak regulatorów RN-12 jest ich w sklepach pełno.P

    0
  • #8 15 Gru 2011 19:59
    Neptun
    Poziom 13  

    Dzisiaj nawiedziłem 3 sklepy w Bielsku i robili duże oczy. W jednym z nich oferowali inny zamiennik lecz był wyglądem o raz większy i wyglądał na totalną manufakturę.
    W innym sprzedali mi RNc12 i powiedzieli że się nada.
    Rozkręcałem mój RNA-2 i nie widziałem żadnych upaleń. Zidentyfikowałem wszystkie elementy SMD ale nie wiem co by tam się mogło upalić.
    Alternator motocykla URAL- jak podłączyć regler elektroniczny?
    Nie wiem na jakie napięcie jest dioda zenera.
    Powymieniałem BC557B, diodę zenera podstawiłem na 8,2V, BDX54C wymieniłem na BDX34C taki miałem wg. netu jest na większy prąd.
    Mimo tego nie działa, chyba że go od razu upaliłem po założeniu, dlatego postanowiłem poprosić o poradę na forum.

    0
  • #9 15 Gru 2011 20:27
    viper555
    spec od auto-elektro

    Neptun napisał:
    Dzisiaj nawiedziłem 3 sklepy w Bielsku i robili duże oczy.
    .


    Szukać w składnicach rolniczych i sprawdzić wirnik bo następny pójdzie spać.P

    0
  • #10 15 Gru 2011 20:30
    Neptun
    Poziom 13  

    A... o tym nie pomyślałem. Odwiedzę składnicę rolniczą, Dziękuję za podpowiedź.
    Czy oprócz RNA-2 jeszcze coś innego popularnego na rynku można tam wstawić?

    0
  • #11 15 Gru 2011 22:54
    jack63
    Poziom 42  

    Jak nie kupisz czegoś z tranzystorem PNP w środku, to napraw swój stary RNA-2. To" trzy elementy na krzyż".
    Oczywiście sprawdź rezystancję między masą a "sz". Powinno być ok 3-4 om.
    Jak jest możliwość odizolowania szczotki od masy, to użyj RNc12.

    0
  • #12 16 Gru 2011 07:03
    Neptun
    Poziom 13  

    Wolał bym naprawić ponieważ jak znów się zepsuje to mógłbym już być niezależny od dostępności na tynku nowych.
    Nie wiem tylko na jakie napięcie ta dioda zenera, nie ma oznaczeń, schematu.
    pozostałe elementy można bez problemu kupić.
    Wymieniłem już te elementy które miałem czyli tranzystor SMD 3F SOT-23 - zastosowałem zamiennik BC557B w większej obudowie TO-92 oczywiście z dostosowaniem wyprowadzeń E,B,C wg schematów dla tych obudów, BDX54C zastąpiłem BDX34C ( większy prąd przewodzenia) wymieniłem diodę zenera na 8,2V (wg. informacji z innego tematu, ale nie wiem czy do tego układu pasuje).
    Nie wymieniłem SMD A7 SOT-23 - (zamiennik BAV99 - jakaś podwójna szeregowa dioda przełączająca)
    Mierzyłem ją omomierzem i przewodziła w jednym kierunku.
    Niestety regler nie zadziałał w układzie jak na rysunku 2 poprawionym przez jednego z kolegów.
    Czy źle zinterpretowałem elemeny?, może ta zenerka lub dioda przełączająca?
    Dziś pojadę i kupię identyczne elementy- tylko co z tą zenerką- na jakie napięcie?
    Może ma ktoś schemat RNA-2

    0
  • #13 16 Gru 2011 08:22
    mczapski
    Poziom 38  

    Na schemacie przedstawiasz regulator RNA i do takiego odnosiłem się. Regulator RNc o ile wiem reguluje minusem więc faktycznie nie może być bezpośrednio zastosowany. Ale jeśli poszukasz to zapewne znajdziesz opisy różnych sytuacji. Mnie martwi owe 10 V na akumulatorze, chociaż nie byłby to bezpośredni powód niesprawności. Nie wiem, czy 10 V na zaciskach akumulatora odłączonego, czy podłączonego do instalacji. Tam może występować inna niesprawność. Trochę dziwi mnie brak na rynku regulatora, ale znów nie badam rynku więc może i tak jest. Wiem, że szwagier w tym roku kupował coś takiego do ciągnika i nie narzekał na braki rynkowe. Skoro zamierzasz szukać usterki w regulatorze to sprawdzaj elementy. Oczywiście na pierwszy rzut tranzystor wykonawczy. Napięcie, które znajdujesz na zacisku może być tylko wynikiem polaryzacji przez oporniki 270 k i 18 k. Czyli pod obciążeniem spadnie do zera.

    0
  • Pomocny post
    #14 16 Gru 2011 11:54
    jack63
    Poziom 42  

    Jak nie jesteś pewien diody zenera to ją sprawdź - tą wylutowaną. A jak będziesz robił zakupy to weź po dwie od 5.6V do 8.2V. To grosze. Więcej kosztuje dojazd do sklepu.
    Aby być pewien naprawy lub choć sprawdzić działanie regulatora, musisz mieć źródło napięcia o regulowanej wartości od ok 10 do 16V. Jak go nie masz to będąc w sklepie kup LM317 w obudowie TO220, potencjometr 4.7k i rezystor 270 om. Prostownik pewnie masz i jakiś kondensator elektrolityczny kilka mF sie znajdzie. Mając takie zaplecze możesz zrobić pomiary wg opisu tzok'a. Nie jako przy okazji można upewnić się co do diody zenera. Zmieniając ją zmieniasz napięcie wyłączenia prądu wzbudzenia. Regulator działa dwustanowo. Więc łatwo zmierzyć woltomierzem moment przełączania.
    Naładuj aku i zrób pomiary o których pisałem.
    Na zamieszczonych schematach nie ma diod wzbudzenia! Czyli alternator jest obcowzbudny. Proponuję kupić trzy diody 3A/200V i wlutować je wewnątrz prostownika alternatora. Wtenczas zmianie ulegnie funkcja wyprowadzenia "~" i będzie ono zasilaniem wzbudzenia. Trzeba podłączyć do 15 regulatora odłączając "+" po stacyjce a podpinając jeden koniec kontrolki ładowania. Obowiązkowa. Daje wstępne wzbudzenie. Wzoruj się na schematach od FIAT 125 P Żuk (starszy), e. ETZ.
    Ważne. Regulator musi mieć solidna masę podłączoną do masy silnika KABLEM!

    0
  • #15 16 Gru 2011 17:38
    Neptun
    Poziom 13  

    Więc za radą kolegów zrobiłem sobie na szybko z części z domowego śmietnika prosty zasilacz regulowany na LM317 z kontrolką z żarówki W5W 2W wskazującą napięcie na styku 67 regulatora zgodnie z instrukcją.
    Tester działa wyśmienicie, napięcie da się płynnie regulować w zakresie od 1,2V do 28V ( oczywiście do reglera podłączałem max16V) kontrolka działa po zwarciu kabli idących do zacisków 15 i 67. Przynajmniej będę miał dobry tester reglerów;-)
    Niestety regulator nie chce ruszyć mimo wymiany wszystkich elementów półprzewodnikowych. Rezystory przemierzyłem bez wylutowywania- wyglądają ok, nie miałem jak sprawdzić kondensatorów, ścieżki przemierzyłem -OK. zenerki podstawiałem różne , ale też nie działa. Jeszcze żaden tak prosty układ mnie tak nie przeczołgał. Niestety nie jestem elektronikiem i nie rozumiem który element za co w tym układzie odpowiada- umiem tylko wymieniać części. Ogólnie się orientuję jak działają diody, tranzystory itp, ale w układach nie wiem co jak oddziałuje na co.
    Problemem dla mnie jest ten montaż SMD. Dorobiłem jeszcze solidną masę do płytki dolutowałem przewód pod śrubę mocującą bo miałem obawy o ten nit aluminiowy.
    Alternator motocykla URAL- jak podłączyć regler elektroniczny?Alternator motocykla URAL- jak podłączyć regler elektroniczny?Alternator motocykla URAL- jak podłączyć regler elektroniczny?Alternator motocykla URAL- jak podłączyć regler elektroniczny?
    Tak się już zawziąłem że już się nie poddam. Może dzięki waszej życzliwej pomocy go uruchomię.
    Rozrysowałem schemat RNA-2
    Alternator motocykla URAL- jak podłączyć regler elektroniczny?

    0
  • #16 18 Gru 2011 10:55
    Neptun
    Poziom 13  

    Przyczyną mojego upodlenia był upalony rezystor 1,5K od masy do bazy BDX54C, po wymianie układ ruszył z kopyta.
    Zgodnie z sugestią kolegi kupiłem kilka diod zenera na różne napięcia i dobierałem.
    do osiągnięcia pożądanej wartości napięcia ładowania. Mam akumulator żelowy 18Ah więc pozostawiłem napięcie ładowania 14,2V
    Dziękuję za pomoc i cenne sugestie.
    Dzięki waszej pomocy będę już mógł sobie sam naprawiać ten układ kiedy tylko coś w nim odparuje :D

    0
  • #17 18 Gru 2011 11:14
    Adasku
    Poziom 14  

    Witam nie do końca zgodzę się z tym podłączeniem bo użyłeś regulatora 9d a powinien być 6d do tego schematu ,zastosuj trzy diody 1A i kontrolkę do tego regulatora tak jak podłączenie w polonezie .

    0
  • #18 18 Gru 2011 11:25
    Neptun
    Poziom 13  

    Racja- było by politycznie poprawnie i była by kontrolka ładowania , ale musiałbym rozkopać alternator bo wyprowadzenia uzwojeń są w nim wewnątrz. Ładowanie w tym układzie działało dobrze- nie narzekałem na brak prądu.
    Czy miałbym jakieś korzyści z dołożenia tych trzech diod? (oprócz kontrolki ładowania)

    0
  • Pomocny post
    #19 19 Gru 2011 07:29
    mczapski
    Poziom 38  

    Można powiedzieć, że nie. Te diody zapewniają samozasilanie alternatora. Lampkę można zastąpić małoskomplikowanym wskaźnikiem napięcia na instalacji/akumulatorze. Np dwie diody.

    0
  • #20 19 Gru 2011 07:56
    Neptun
    Poziom 13  

    Ma kolega rację, to zmodernizowało by ten alternator. Na razie jednak cieszę się że znów mam ładowanie, poprawiony schemat odciążył stacyjkę i wczoraj już jeździłem.
    O modyfikacji pomyślę przy następnym demontażu alternatora.
    Jak spojrzę na rezystor SMD 1,5KΩ który był powodem niesprawności układu to aż mnie ciarki przechodzą że nieraz coś tak małego potrafi unieruchomić całkiem spory sprzęt i napsuć sporo krwi :D
    Nie było powodu aby się przepalił , może był wadliwy lub jakieś naprężenia spowodowały że dostał przerwy- nie było widocznych zmian, opaleń. układ w którym pracował też był dopuszczalny. :?:
    Alternator motocykla URAL- jak podłączyć regler elektroniczny?
    Świeci aż miło. "Power is back"

    0
  • Pomocny post
    #21 19 Gru 2011 09:18
    jack63
    Poziom 42  

    Bardzo cieszę się z twojego sukcesu. :D A jeszcze bardziej z twojej dociekliwości.
    Jednak w tym zachwycie zapomniałeś podziękować kolegom którzy starali się ci pomóc.
    To taki miły zwyczaj i jedyna "zapłata" za bezinteresowną pomoc. Trzeba go pielęgnować.
    Na koniec dodam, że po mimo upierdliwości należy wlutować te trzy diody i zrobić kontrolkę ładowania.
    Ta ostatnia ma być żarówką! nie mogą to być żadne diody LED! Dużo by o tym pisać.

    0
  • #22 19 Gru 2011 09:27
    Neptun
    Poziom 13  

    Problem uważam za rozwiązany i zamykam temat.
    Dziękuję jeszcze raz za pomoc i zaangażowanie.

    0