Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa paliwa w E30 M10B18 nagle bez napięcia, auto nie odpala

M10X3 16 Gru 2011 21:26 6437 13
  • #1 16 Gru 2011 21:26
    M10X3
    Poziom 8  

    Witam Wszystkich.
    PROSZĘ O RADĘ co począć w sytuacji, gdy nagle po siedmiu latach absolutnie bezawaryjnej służby moja Bunia z silniczkiem M10 nagle straciła chęć do dalszej jazdy do tego stopnia, że nie dało jej się ożywić na miejscu na drodze i trzeba było zawezwać Assistance z lawetą.
    U siebie stwierdziłem, że pompa paliwa Bosch jest sprawna, tyle że nie płynie do niej prąd ani na zapłonie ani na rozruchu.
    Już na zapłonie powinna jak zwykle załączać a ona milczy. Przekaźnik pompy klepie przy przekręcaniu kluczyka. Po zmostkowaniu pod przekaźnikiem wtyku 30 i 87b też nic. Na bezpieczniku nr 11 jest napięcie. Iskry na świecach nie sprawdzałem ale mam wrażenie, że też nie ma bo zalewałem szynę wtryskową bezpośrednio ze strzykawki i piłuję na rozruszniku na sucho bez śladu odpału. No i cóż to może być?
    Pomysły mi się kończą.
    Dodam, że w M10B18 z 1985r. jest sonda lambda ale czujnika położenia wału nie zauważam.
    Samochód (BMW 318 i L-Jetronic, Kat) - beż Bahama, jest po całościowej renowacji przeprowadzonej jakieś tysiąc kilometrów temu i wygląda jakby wczoraj zjechał z taśmy w Monachium, a tu taki złośliwy przypadek no i stoi i moknie bo do garażu pod ostrą górkę:?::cry:

    0 13
  • Sklep HeluKabel
  • #2 16 Gru 2011 21:32
    krzywytofik
    Poziom 9  

    No jeśli na bezpieczniku jest napięcie to może tylko przewód gdzieś się przetarł, przepalił, lub coś w tym stylu. Spróbuj może pociągnąć chwilową wiązkę od bezpiecznika do pompy i zobaczysz w czym jest problem.

    0
  • #3 16 Gru 2011 22:14
    M10X3
    Poziom 8  

    Elektrykiem to ja znowu takim nie jestem, ale wydaje mi się że w ten sposób sprawdzę tylko czy przewód fazowy gdzieś za skrzynką li aby się nie przetarł lub nie zwarł?.. Wydaje mi się, natomiast, że drugi przewód - zerowy jest do pompy prowadzony odrębnie i nie może pochodzić z kądkolwiek. pompka jest zawieszona na gumowych poduszkach i całkowicie odizolowana od karoserii pod progiem. Sprawdzę to, ale mam wrażenie, że milcząca pompka rozszerzona o prawdopodobny brak iskry to jakiś kaprys elektroniki. Dzięki za podpowiedz.

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 19 Gru 2011 00:00
    M10X3
    Poziom 8  

    Witam. Sprawdzałem dzisiaj wieczorem, jest iskra na świecach. Elektrody świec są całkowicie suche, a więc brak ciśnienia i dopływu paliwa jest jedyną przyczyną braku startu silnika. Rozebrałem przekaźnik pompy paliwa, naprawiłem jeden zwęglony lut przy uzwojeniu znajdującej się tam cewki. Mimo to nic się nie zmieniło; przekaźnik nadal tylko klepie przy przekręcaniu kluczyka na zapłon ale nie załącza pompy paliwa. Na to, że to nie przekaźnik jest przyczyną awarii, wskazywał już fakt, że po połączeniu w gnieździe przekaźnika pinów 30 i 87b również pompa nie pracuje, choć powinna. A więc już przed przekaźnikiem jest gdzieś kuku. Na bezpieczniku nr 11 odpowiedzialnym za pompę wychodzi, że jest minus a nie 12V bo dioda świeci po złączeniu bezpieczników nr 12 i 11, Na sąsiednim bezpieczniku nr 12 jest +12V. O tym , że jest napięcie na 11-tce informował mnie wcześniej na miejscu awarii mechanik.. Może Ktoś z Forumowiczów zetknął się z podobną awarią i ma pomysł co należałoby teraz w pierwszej kolejności sprawdzić i jak. Czy to możliwe, że to komputer sterujący wtryskiem odciął zasilanie pompy?.. np. pod wpływem zapchanego filtra paliwa tamującego przepływ paliwa i przeciążającego pracę pompy Boscha?? Help! :cry:

    0
  • #5 19 Gru 2011 15:12
    archaniol40
    Poziom 21  

    Sprawdzić poprawność połączeń od puszki do pompy paliwa. Jeżeli jest przejście to sprawdzić na krótko przekaźnik. Czy na pinach w puszcze pod przekaźnikiem są napięcia na 30 lub 87b? I czy pojawia się sterowanie na 85,86?

    0
  • #6 19 Gru 2011 21:13
    M10X3
    Poziom 8  

    Dzięki archaniele40 za zainteresowanie i fachowe doradztwo. Odnośnie sprawdzenia przejścia od gniazda przekaźnika pompy do samej pompy, to będę jeszcze jutro tu usiłował coś zdziałać, ale dostęp jest niezwykle utrudniony, czeka mnie zrywanie tapicerki i t p. - dlatego szukałem najpierw przyczyn w urządzeniach pod maską. Z tego co do tej pory stwierdziłem to to, że pompa wyjęta i podłączona bezpośrednio pracuje równo i cicho. Natomiast cały prowadzący od kokpitu przewód +- wydaje się martwy. Od ujemnego konektora pompy wraca do wewnątrz przewód masowy i jest przyśrubowany wraz z innymi zerami do karoserii pod tylnym siedzeniem, przeczyściłem to dzisiaj bo wydawało się lekko zaśniedziałe. Nie sprawdzałem rezultatu, choć nie sądzę by jakiś był. Co do łączenia na krótko przekaźnika pompy to, jak rozumiem chodzi o bezpośrednie zwieranie wtyków w gnieździe przekaźnika. Otóż zwierałem już piny 30 i 37b przy pomocy probówki i diody i przekręcając na zapłon pompa milczy. Prąd dochodzi do każdego z siedmiu wtyków gniazda, tzn.: 30 - to "+" pozostałe to "-" w pozycji zerowej przed zapłonem, po przekręceniu kluczyka na zapłon zdaje się, że w trzech wtykach ni ma nic bo dioda się nie zaświeca, ale sprawdzę jeszcze voltomierzem. Nie bardzo wiem o co chodzi ze zwarciem wtyków nr 85 i 86? U mnie na przekaźniku są następujące - idąc od lewej na przekaźniku a od prawej na gnieździe po odwróconej literze U: 31, 50, TD, 87b, 87, 15, 30, gdzie 87b jest na szczycie odwróconej litery U. Jeśli możesz, prosiłbym o uściślenie o co chodzi. Mam zamiar podpiąć bezpośrednio do wiązki idącej do pompy drugą wiązkę chwilową bezpośrednio z gniazda zapalniczki, żeby sprawdzić po kawałku przewodzenie w tej stałej. Na razie mam dostęp do jej końcowego odcinka pod tylną kanapą. Mam nadzieję, że nie wywołam tym eksplozji paliwa..

    0
  • #7 19 Gru 2011 21:52
    archaniol40
    Poziom 21  

    Trzeba sprawdzić czy po zapłonie pojawia się sterowanie tym przekaźnikiem, może być plusem lub masą. Jak jest to zobaczyć czy jest plus do pompy paliwa na diodą z rezystorem nie wysterujemy pompy bo za mały prąd płynie. Odszukać trzeba piny które zasilają pompę i podać na krótko plusa, jak pompka zagada to trzeba szukać albo w przekaźniku albo w sterowaniu przekaźnikiem.
    http://www.bmw-klub-lodz.com.pl/forum/index.p...81550b3ef7d60a9e42e950c9be0644&topic=17876.15

    0
  • #8 21 Gru 2011 00:29
    M10X3
    Poziom 8  

    Witam Nazajutrz. Otóż Archaniele40 wykonałem połączenia zwierające ze sobą wszystkie możliwe kombinacje wtyków w gnieździe pod przekaźnikiem, w sumie 42 połączenia, przy pomocy "probówki", tj. żaróweczki 4W 24V z wąsami +-. W żadnej z konfiguracji połączeń przeprowadzanej na zapłonie pompa się nie odezwała. To chyba wskazuje, że sterowanie przekaźnikiem pompy wysiadło, czy tak? Więc może chodzić o komputer sterujący wtryskiem? Sądząc po zielonym kolorze dwóch przewodów odchodzących od wtyku nr 87b w gnieździe przekaźnika pompy - to właśnie najprawdopodobniej ten wtyk jest związany ze sterowaniem pompy paliwa. Przyłączając +12V z wtyku nr 30 brak jest reakcji pompy. Jeżeli coś robię nie tak to proszę o korektę. Przyłączyłem natomiast +12V bezpośrednio z gniazda zapalniczki do wiązki prowadzącej do pompy wewnątrz auta w końcowym jej biegu, do jej przewodu fazowego i pompa działa. Dzięki temu udało mi się przestawić szacowny zabytek pod dach, a mam mocno pod górę i na pych ani lawetą nie było co marzyć. Mechanicznie auto pracuje bez zarzutu, ale tylko oczywiście gdy pracuje pompa, w tej chwili uruchamiana ręcznie... Może ktoś podpowie mi gdzie dokładnie w trójce z 1985 r. znajduje się miejsce ukrycia komputera L-Jetronic i jak się do niego najlepiej dostać???..- Bo jakoś do tej pory nie natknąłem się na to cudowne urządzenie, mimo że rozbierałem wiele podzespołów tego samochodu włącznie z silnikiem na części pierwsze w trakcie niedawnej renowacji. Obstawiam podszybie lub kokpit.

    1
  • #9 22 Gru 2011 01:06
    archaniol40
    Poziom 21  

    Może jakieś zabezpieczenie jest po drodze które odcina dopływ paliwa. Po zmostkowaniu pinów 30 i 87a pompa powinna zacząć pracować. Po 30s pracy powinna wylać 700cm^3 paliwa. Tyle znalazłem. Jak poda Pan napięcie na te piny to sprawdzić czy przy pompie dochodzą, zobaczyć zaraz za skrzynką czy idą.

    0
  • #10 22 Gru 2011 10:46
    M10X3
    Poziom 8  

    Witam serdecznie. Otóż sprawdziłem dodatkowo drugą identyczną "probówką" pozostałe kombinacje połączeń w gnieździe przekaźnika przy jednoczesnym połączeniu wtyków nr 30 i 87b i także nić. Co do jakiegoś dodatkowego zabezpieczenia, które może przerywać przepływ prądu zasilającego pompę paliwa np. pomiędzy przekaźnikiem a pompą to może ktoś z forumowiczów wie więcej czy i gdzie należałoby czegoś podobnego szukać?? NINIEJSZYM APELUJĘ DO LUDZI DOBREJ WOLI, CO SWOJE KULTOWE TRÓJKI MOCNO ROZKRĘCALI!! Bezpiecznik nr 11 w skrzynce rewizyjnej był i jest cały, choć nie ma na nim +12, tylko masa. Pompa paliwa Bosch jest sprawna i wydolna - sprawdzone poza układem - w kilkadziesiąt sekund przepompowała 1,5 litra paliwa z naczynia do naczynia. Poza tym auto ma moc i obroty gdy ona pracuje "z zapalniczki". Wszystko wskazuje na to, że pompa wytwarza w układzie wtryskowym właściwe ciśnienie 3 barów. Z całą pewnością gdzieś przed pompą jest przerwa w zasilaniu i to powstała raczej nie w wyniku zwarcia bo pokazałby to zapewne bezpiecznik ale np. pęknięcia ścieżki w układzie scalonym... Sprawdzę jeszcze dziś to co mi Pan sugeruje przy połączeniu pinów 30 i 87b, aczkolwiek dostępu praktycznie brak, same przewody odchodząc z pod przekaźnika trafiają zaraz do głównej wiązki w podwójnej osłonie i można się jedynie domyślać gdzie mogą wędrować. Cała wiązka kończy bieg po zahaczeniu o wtryskiwacze w podszybiu przy akumulatorze. Skrzynka z bezpiecznikami jest nieopodal przekaźnika po przeciwnej stronie komory silnika też przy podszybiu. W kabinie wiązka wewnątrz której są dwa przewody w kierunku pompy paliwa wychodzi spod kokpitu przy zegarach i dzieli się na dwie. Nie ma dostępu do kostek, same przewody i kolory powtarzające się. :?:

    0
  • #11 23 Gru 2011 08:55
    M10X3
    Poziom 8  

    Dodano po 17 [minuty]:

    Po podaniu napięcia z pinu 30 na 87b w gnieździe przekaźnika, prądu na pompie nie ma. We wcześniejszym przebiegu za gniazdem przekaźnika jest to nie do ustalenia z powodu ukrycia i niedostępności przewodu. Przewody +- do pompy są koloru jasno zielonego z fioletowym paskiem, różnią się grubością: "+" jest cienki zaś "-" jest dwukrotnie grubszy. Tak przynajmniej wyglądają one w końcowym biegu, przed pompą, jeszcze wewnątrz auta. Spod pinu 87b w gnieździe przekaźnika pompy paliwa odchodzą dwa cienkie zielone przewody jeden z fioletowym paskiem drugi z niebieskim. Zamiast dewastować instalację el. w poszukiwaniu przerwy zamierzam stworzyć alternatywny przewód zasilający pompę paliwa prowadząc go właśnie od tego fioletowo-zielonego przewodu spod wtyku 87b idąc do końcowego odcinka przewodu fazowego pompy. Po połączeniu pinów: fazowego nr 30 z 87b czy to przez zmostkowanie, czy przez przekaźnik pompa powinna zadziałać na zapłonie, na rozruchu i podczas pracy silnika. W ten sposób stworzy się alternatywny obwód fazowy dla pompy wobec tego gdzieś przerwanego, zasilany z tego samego źródła - pinu nr 30. Zastanawia mnie tylko kwestia bezpiecznika nr 11 - odpowiedzialnego za pompę, to znaczy, czy podpinać do niego ów alternatywny przewód w skrzynce bezpieczników po drodze do pompy. Moja wątpliwość bierze się stąd, że wiem tylko z opisu jednego z forumowiczów, że na tym bezpieczniku powinno być napięcie +12V bo przewód który od spodu wychodzi spod bezpiecznika nr 11 to gruby fioletowo-zielony, taki jak przewód masowy pompy i takim jest też on obecnie. :?: :?: :?: Przyczyną przerwania obwodu elektrycznego pompy jest moim zdaniem niedrożny filtr paliwa, który przeciążył pracę pompy, co bezpośrednio odbiło się na elektronice. Filtr wymieniony. Tak zapchanego jeszcze nie widziałem - zemsta czyściciela układu paliwowego wlanego przed przymusowym postojem związanym z renowacją pojazdu.

    0
  • #12 23 Gru 2011 09:32
    archaniol40
    Poziom 21  

    Przy stałym prądzie nie ma czegoś takiego jak przewód fazowy:). Mówimy po prostu plus+ i masa ewentualnie sterowanie. Jak układ był przeciążony to bezpiecznik powinien się przepalić. Chyba że ktoś założył większej wartości i przewód się przepalił, ewidentnie brakuje zasilania i tym tropem bym szedł. Szukałem schematu do tego autka, ale nie znalazłem odpowiedniego. Są schematy ale z przekaźnikiem 5 pinowym klasycznym. Jak by miał Pan schemat to może coś wymyślimy.

    0
  • #13 23 Gru 2011 11:32
    M10X3
    Poziom 8  

    Przepraszam za tę interferencję z terminologii zmiennoprądowej na prąd stały ale co do sensowności moich planów wiązkowych chyba wszystko się zgadza? Będę szukał schematu instalacji via internet bo BMW nie kupowałem w salonie tylko w Berlinie. Proszę też czytających ten temat o sugestie gdzie, kto może dysponować takim schematem instalacji elektrycznej do, przypomnę, BMW 318i,1985r., 1766cm3, 75KW - 102KM, silnik M10B18, L-jetronic, Kat., bo jak zacznę realizować swoje plany twórczowiązkowe bez schematu to zważywszy na wiek pojazdu motoryzacyjne dziedzictwo kulturowe Europy może ponieść dużą stratę. Zdrowych, Rodzinnych, Naelektryzowanych Świąt!

    1