Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania wprowadza system dostosowujący prędkość pojazdu do ukształtowania terenu

exti 18 Gru 2011 12:40 3257 17
  • Scania wprowadza system dostosowujący prędkość pojazdu do ukształtowania terenuInżynierowie z firmy Scania, należącej do grupy Volkswagen, opracowali system Active Prediction, który poprzez przewidywanie warunków terenowych ma obniżać zużycie paliwa przez samochód.

    System łączy w sobie GPS i tempomat, pozwalając na automatyczne dostosowanie prędkości pojazdu do spodziewanego ukształtowania terenu. Jeśli samochód zbliża się do zjazdu w dół, praca silnika zostanie spowolniona, a przed podjazdem obroty zostaną zwiększone.

    Największe zyski ze stosowania Active Prediction będą widoczne na pofałdowanym terenie, gdyż na płaskiej drodze nie ma potrzeby regulowania prędkości. Volkswagen szacuje, że system ten pozwoli zaoszczędzić do 3% paliwa więcej w porównaniu ze zwykłym tempomatem.

    Inny niemiecki producent samochodów, Daimler, wprowadził podobny system już w 2009 roku. Scania obecnie planuje wdrożenie swojego do ciężarówek w firmach transportowych, gdzie ekonomiczna jazda w wyraźny sposób przekłada się na oszczędności finansowe. Firma ma już odpowiednie dane topograficzne dotyczące 95% dróg w zachodniej i centralnej Europie.

    Źródło:
    http://www.gizmag.com/scania-active-prediction-system/20870/

    Fajne! Ranking DIY
    O autorze
    exti
    Poziom 32  
    Offline 
    exti napisał 2391 postów o ocenie 102, pomógł 6 razy. Mieszka w mieście Gliwice. Jest z nami od 2008 roku.
  • #2
    jannaszek
    Poziom 39  
    Do tej pory robił to kumaty kierowca pedałem gazu, i różnice w zużyciu były znaczne, w stosunku do tempomatu.
  • #3
    daavid117
    Poziom 42  
    exti napisał:
    Volkswagen szacuje, że system ten pozwoli zaoszczędzić do 3% paliwa więcej w porównaniu ze zwykłym tempomatem.
    Ciekawe czy te 3% zrekompensuje cenę tego rozwiązania w czasie eksploatacji pojazdu.
  • #4
    jannaszek
    Poziom 39  
    Ciężarówki kręcą 15-20 tyś km miesięcznie, spalając kilka ton paliwa- zysk będzie duży.
  • #5
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #6
    exti
    Poziom 32  
    Producent oszacował, że wyposażenie w Active Prediction 40-tonowego ciągnika siodłowego przejeżdżającego rocznie ok. 180 tys. km pozwoli zaoszczędzić 2,2 tys. €.
  • #7
    Tommy82
    Poziom 40  
    jannaszek będzie albo i nie będzie. Jak to wpadnie w łapy "rolników" to nie będzie. Już dziś do jazdy ciężarówką wskazane było by co najmniej technikum samochodowe a i inż transportu też by nie zawadził. To już zaczyna być technika co do której w społeczeństwie brakuje technicznej kultury. Ale tak jest zawsze.
    Co tam 3% jak ludzie z zafajdanym filtrem powietrza potrafią jeździć. A w firmach to auta palą tyle ile mają.

    Radlew a co z nawigacją inercyjną? Tez ją zespufowali?
    Tego drona po prostu jakiś amerykański żołnierzyk sprzedał chińczykom przez Iran.
    A w to ze ta drona latała nad Afganistanem to ja wierze tak samo jak w to ze obok święty mikołaj na saniach leciał z prezentami dla afgańskich dzieci. Prędzej nad nim wprost kontrole przejęli.

    Nie porwiesz tym ciężarówki bo tu GPS nie kieruje a tylko optymalizuje parametry pracy tak żeby silnik pracował w takim przedziale parametrów które są potrzebne ze względu na nierówności terenu. Dzisiejsze sterowanie silnikiem tego czynnika nie uwzględnia pierwotnie a jedynie wtórnie. I to właśnie ta wtórna korekta powoduje wzrost spalania bo tempomat utrzymuje stałą prędkość zamiast na podjeździe na przykład trochę zwolnić.
    To jest to o czym napisał janaszek pisząc ze robi to kierowca nogą.
  • #8
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #9
    Tommy82
    Poziom 40  
    Radlew a co Ci w tych newsach mają napisać? Ze Chińczycy skopiowali system sterowania i złamali/dorwali klucze szyfrujące transmisje? Albo ze sterowanie "plain textem" leciało?
    Newsy to tylko efekt wojny propagandowej i przecieków kontrolowanych. A te są po to żebyś wierzył w to w co masz wierzyć. Jak to sobie wyobrażasz ze wyszkolony operator nie zauważył ze mu się obraz z mapą nie zgadza?

    Nawet jeśli przyjmiemy twoje bzdurne zresztą założenie o wysyłaniu do odbiornika współrzędnych zjazdu to go nie zdusi. Tu chodzi o niewielkie korekcje prędkości tak by silnik pracował w optymalnym zakresie o parę obrotów szybciej lub wolniej tak by dopasować to co silnik oddaje na wale do tego co jest potrzebne w danej chwili. To jest tempomat on ma daje utrzymać w miarę stałą prędkość. Po prostu nie za wszelką cenę.
    Poza tym jak kierowca trąci gaz albo hamulec to się wyłączy. Poza tym zwróć uwagę ze baza będzie w urządzeniu GPS tylko lokalizuje ciężarówkę w danym miejscu trasy. Trasa będzie w urządzeniu bo cały system opiera się na znajomości tego co będzie za chwile.
  • #10
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #12
    jannaszek
    Poziom 39  
    Ciężarówki są naszpikowane elektroniką do bólu, i większość kierowców nie ma pojęcia o ekonomicznej jeżdzie, bo to spowodował właśnie tempomat.
    Czasem powoduje to lenistwo i znużenie, nikomu nie chce się pstrykać przełącznikami i pedałami.
    Auto ma moc jak cholera i większość pagórków pokonuje na tempomacie, który wyciska niepotrzebnie wszystko z silnika i ze zbiornika.
    Ciężarówka jadąc 88km/h osiągając wierzchołek wzniesienia, powinna mieć 70km/h, po to aby spokojnie nabrać w 1/3 za darmo prędkość 90km/h.
    Zysk jest na paliwie, oraz hamulcach, także na retarderze, który bardzo niszczy ogumienie.

    Ta innowacja, uważam że jest bardzo potrzebna.
  • #13
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #14
    Tommy82
    Poziom 40  
    Wojskowy GPS jest autoryzowany o czym byś wiedział jak przeczytał byś pdfa ze swojego linku. I to wcale nie tak hop siup jest podrzucić sygnał gps. Jest to tym trudniejsze ze drona była w ruchu. Potraktuj to jako zemstę za stuxneta. A jeśli dla Ciebie zespofowanie gpsu jest prostsze od podrzucenia wirusa to chyba nie mamy o czym rozmawiać. Parę postów wyżej chciałeś w ciężarówkach zespofowanym gpsem wyłączać silniki. Trwa wojna informacyjna i wywiadowcza miedzy Iranem i USA żaden z nich prawdy nie powie.
  • #15
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #16
    jannaszek
    Poziom 39  
    Co ma wojna w Iranie do optymalizacji zużycia paliwa w ciężarówkach?
    Przecież GPS z ciężarówki nie wysyła nigdzie sygnałów, tylko odbiera, aby określić w tym przypadku wysokość, (może i szerokość geograficzną) aby wprowadzić zmienne do komputera..
  • #17
    Draks_Maxim
    Poziom 19  
    Radlew napisał:
    Ciekawe czy jest odporny na GPS spoofing? Irańczycy tak oszukali ostatnio amerykańskiego drona - wylądował na lotnisku w Iranie zamiast w Afganistanie. Bo się obawiam czy źli ludzie by nie mogli tego urządzenia wykorzystać do przejęcia ciężarówki?


    I Ty dalej wierzysz media? To byla dokosnala akcja " konia trojanskiego ", dzieki Iranczyka Amerykanie maja dokladne koordynaty ich baz lotniczych ( przygotuwuja sie na inawzje, pewnie za pol roku zreszta Obama zapowiedzial ze jak nie " przestana prowadzic programu nuklearnego " to wypowie im wojne ). Zreszta jak byscie popatrzeli na zdjecia to dron ten byl BIALY, nie mial wogole specialnej farby jaka maja inne maszny amerykanskie ktore pochlaniaja fale radiowe ... Dla sprosotwania farba ma ten kolor szary albo czary, poslali im poprostu bardzo zubozona wersje dronu tak ze nawet jak Chinczyki ja skopiuja to sie mocno zdziwia.

    Dodatkowo trzeba byc naiwnym na to ze super nowoczesny dron sterowany jest przez sygnal GPS.
  • #18
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto