Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Co z regulatorem napięcia?

14 Dec 2004 20:19 8562 32
  • Level 16  
    Witam!
    Mam problem bo alternator nie chce ładować. Sprawdziłem diody- są one w porządku (wskazują każda po 416). Następnie szczotki... też są jeszcze dobre. Pozostaje jeszcze regulator napięcia. No tak ale gdzie on jest? Podejrzewam, że się odkręcił i wypadł. Mam takie pytanie: Czy powinien on być podłączony w miejsce na wsuwkę z oznaczeniem R? (załączam zdjęcie).
    Za informacje z góry dziękuję ;)
    [22.06.2021, g.9.00] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Level 20  
    Może napisz co to za samochód ...

    Czasami regulatory można znaleźć poza alternatorem.
  • Level 16  
    Pchi! To może Cię trochę zaskoczyć. Wujek prosił mnie żebym zajął się jego alternatorem od ciągnika URSUS C-385. Myślalem że będą diody...
    Był on podłączony tylko pod nakrętke po lewej górnej stronie (+) i mase (wsuwka z ozn. M). A to miejsce z (R) było wolne. Czy pod to powinien być podłączony regulator?
  • User removed account  
  • Level 16  
    dziura.arek wrote:
    W ciągnikach regularory są oddzielnie.
    Np. w tzw. 60 jest z prawej strony jak zaczyna się kabina prostopadłościan 6x7x12 Taki duży jak jest w 80 to niewiem...


    Aha, no ale czy jesteś w stanie mi powiedzieć co z tym wyjściem (R) co tam powinno być podłączone...?
  • Level 25  
    W takim razie przewody wiszą chyba obok alternatora. Chyba, że ktoś je uczynnie obciął.
    To jest taki sam alternator, jaki kiedyś był montowany w dużych fiatach.
    Regulator ma oznaczenia 15 i 67
    Wyjście 15 z regulatora napiecia podłączasz do wspólnego punktu trzech małych diod. Do tej wsówki, do której jest wyprowadzony ten przewód od diod. W tym samym miejscu powinien siedzieć przewód od kontrolki ładowania (albo, co bardziej prawdopodobne kontrolka ładowania bedzie podłączona do końcówki 15 regulatora napiecia.
    Wyjście 67 z regulatora podłączasz do jednej końcówki szczotkotrzymacza
    Drugi konektor szczotkotrzymacza powinien być połączony z masą.
    Niestety, aby dowiedzieć się, które to są konektory musisz rozkręcić alternator. Chyba, że ktoś Tobie podpowie.
  • User removed account  
  • Level 18  
    Sprawdz rezystęcje na tych konektorach to wszystkiego się dowiesz na konektorze od szczotek powinno byc od 2 do 4 ohm na drugim diód wzbudzania bedzie okolo 600 teraz podłączysz według opisu kolegi bo nie będe opisu podłączania powielał
  • Level 16  
    Sorki ale troche nie czaje o co chodzi z tymi konektorami. Rozumiem ze mam sprawdzic opór miedzy zaciskiem M a .... no właśnie czym?
  • User removed account  
  • Level 16  
    Niestety miernik nie pokazuje zadnej rezystancji. Zachowuje sie tak jakbym do niczego nie dotykal- ale ja przeciez dotykalem! W zwiazku z tym czy to znaczy ze poszlo uzwojenie?
  • User removed account  
  • Level 16  
    rozkrecilem i mierzylem miedzy pierscieniem a masa. Tak samo sie zachowuje miernik jak wczesniej :(
  • Helpful post
    User removed account  
  • Level 16  
    No niestety :( między pierścieniami jest jedno wielkie 0. Wiec juz w 100% wiadomo ze to bedzie wina wirnika? Wiec w zwiazku z tym jest jakas mozliwosc zeby zrobic ten alternator? (nie wiem wirnik inny wstawić albo przewinąć?Czy innym alternatorem zastąpić ten stary?) Tak żeby wujek był zadowolony :/
  • User removed account  
  • Level 16  
    a czy moznaby zamiast tego altka wpakowac do ciagnika alternator zalozmy od Poloneza albo od Robura? czy trzeba byloby robic jakies przerobki?
  • User removed account  
  • Level 39  
    Nie wiem czy dobrze rozumiem wypowiedzi ale w pewnym momencie zaintertesowany stwierdził, że oporność wielkie 0. Nie wiemy jakim miernikiem się posługuje i może to 0 jest poprawne.
  • Level 26  
    Jak napisał poprzednik, jak ma niezbyt dokładny miernik to moze mu pokazywać zero i to jest dobrze, zamiast 3-5 omy, jeśli działa omomierzem.
    Czy nie masz obwodu i piszesz 'wielkie 0' - wtedy jest problem.
    Pozdr.
  • Level 16  
    Chodzi o to że miernik pokazuje 0. (na oczywiście dobrze ustawionym zakresie). Nie wiem czy jest popsuty czy nie. Wyglada na dobry. A jak nie wiecie jak on wygląda to załączam zdjęcie.
  • Helpful post
    Level 26  
    michal__ wrote:
    Chodzi o to że miernik pokazuje 0. (na oczywiście dobrze ustawionym zakresie). Nie wiem czy jest popsuty czy nie. Wyglada na dobry. A jak nie wiecie jak on wygląda to załączam zdjęcie.


    A czy napewno włączasz dobry zakres - wszystkie takie mierniki jak Twój na zdjęciu (przynajmniej z tych co miałem w rękach) nie wskazują dokładnie 0 nawet na zwratych obu kabelkach od miernika.

    Zrób tak:

    1. Włącz zakres 200 Ohm (nie 200 Kohm - a właśnie samo 200 - czyli dokładnie o 180 stopni od wyłączenia miernika).

    2. Nie zwierając końcówek miernika z niczym (nawet ze sobą:) sprawdź czy napewno pokazuje na skrajnej lewej pozycji jedynkę (czyli przepełnienie)

    3. Teraz zewrzyj końcowki miernika razem i zobacz co pokazuje i napisz na forum co pokazuje.

    4. Teraz jedną końcówką dotknij jednego pierścienia a drugą drugiego i powiedz co poazuje.

    Bo jeżeli robiłeś pomiat np. na 2KOhm/2000 Ohm to mogło (i powinno) jak najbardziej pokazać 0.

    A tak ogólnie skoro do styku M nie było nic podłączone to nie miał prawa działać. Na próbę (jeżeli okaże się, że miernik pokazuje te kilka Ohm) pomiędzy M i R podłącz zasilanie z akumulatora poprzez jakąś żarówkę. I zobacz czy napięcie w instalacji podskoczy (na pracującym - czyli obracającym się alternatorze/całym silniku). Jeżeli tak to wystarczy tylko kupić jakiś regulator (z 10-15 zł) i już będzie oki. A może nawet gdzieś jeszcze wisi regulator na ciągniku..
  • Level 16  
    Ja sprawdzałem na zakresie 20K . Ale sprawdzałem miernik na baterii w telefonie. Napięcie powinno być 3,6V a miernik pokazywał 4,1V. Więc chyba miernik będzie walnięty. Jak pożycze od kumpla miernik to napisze jakie mi wyszły wskazania w altku.

    Dodano po 27 [minuty]:

    pgoral wrote:


    A tak ogólnie skoro do styku M nie było nic podłączone.....


    Jak wcześniej pisałem nic nie było podłączone do R.

    Zmierzyłem między pierściemiami i miernik pokazał 5 hom. Czyli już wszystko będzie jasne! Uzwojenie, diody, szczotki- wszystko OK. To chyba nie pozostaje nic innego jak regulator napięcia.
    Jeszcze raz dzięki wszystkim za pomoc.
    Pozdrawiam ;)
  • Level 26  
    michal__ wrote:

    Jak wcześniej pisałem nic nie było podłączone do R.

    Zmierzyłem między pierściemiami i miernik pokazał 5 hom. Czyli już wszystko będzie jasne! Uzwojenie, diody, szczotki- wszystko OK. To chyba nie pozostaje nic innego jak regulator napięcia.
    Jeszcze raz dzięki wszystkim za pomoc.
    Pozdrawiam ;)



    Zanim kupisz regulator to zamontuj to co jest i podłącz zamiast regulatora to M do masy, a R poprzez żarówkę (np. 21W) do akumulatora. Jak będzie ładowanie to albo uruchomić stary (o ile jest) albo kupic nowy. Ale najpierw test z żarówką. Powinna się świecić i napięcie w instalacji wzrosnąć po podłączeniu żarówki.

    Aha i nie podłączaj alternatora bez obciążenia - tzn. musi być dołączony akumulator. Nie tylko przymocowany i założony pasek - bo można uszkodzić diody.
  • Level 26  
    DO autora.
    Nie napisałeś czy masz w końcu to ładowanie i czy problem jest rozwiązany ?
  • Level 15  
    z ciągniaku Zetor regulator jest pod kierownicą po prawej stronie- taka metalowa puszka. Powinny być trzy przewody. Oznaczenia jak pamiętam to: 15, R, M. Jak będę u teścia to zerkną i dam znać jak jest podłączony z altermatorem.
  • Level 16  
    Witam Witam!
    Uuuuuu, bardzo dluuuuga przerwa nastapila od ostatniego tematu. Problem został rozwiazany jeszcze w 2004 roku :) Tylko temacik sie gdzies mi zapodzial. Stefanek sorki ze nie odp na Twojego posta... Przyczyna byly jakies poprzecinane kabelki i gdzies tam upchane... Puscilem nowa instalacje z alternatora na nowych kabelkach i wszystko gra do dzis.
    Za wszelakie podpowiedzi wszystkim forumowiczom dziekuje ;)
  • Level 16  
    Marcin13736 wrote:
    Przesyłam Ci skany schematu połączenia alternator z regulatorem mechanicznym i elektronicznym


    Dzieki Marcinq, juz problem rozwiazany, może komuś innemu się przyda Twoj skan..
    Pozdrawiam!
  • Level 10  
    witam
    mam jeszcze takie małe pytanie jaki regulator napięcia polecacie do zetora 7011 z orginalnym alternatorem??? i czy może z nim wspólpracować dowolny regulator 12V??