Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Telefonia VoIP przez Livebox: alternatywne urządzenia, reverse-engineering, itp.

19 Gru 2011 00:31 16659 18
  • Poziom 17  
    Witam również w tym dziale. Z racji, iż niedawno zakupiłem telefonię VoIP od Tepsy (oferta FunPack HD), dostałem Liveboxa 2.0 (właściwa nazwa urządzenia: ZTE ZXV10 H202N).

    Urządzenie chodzi jak chce, generalnie za wiele nic nie da się w nim zmienić, a jak już się da, to np. telefonia przestaje działać (bug #72511050, zgłoszony już do deweloperów tepsowskiego firmware, mam nadzieję, że coś z tym zrobią).

    I właśnie z tego tytułu mam parę drobnych pytań do pozostałych użytkowników tej usługi lub innych posiadaczy Liveboxów. Czy ktoś próbował już dokonywać reverse-engineeringu oprogramowania, sniffować pakiety po drodze ADSL albo zczytywać parametry pracy chociażby VoIP? Wiem, że od około roku Tepsa działa na SIP-ie, a więc mechanizmy obsługi telefonii są raczej wszystkim znane. Galimatias polega na tym, że dobrze byłoby określić, jaki jest host telefonii VoIP, a także jak wyglądają dane logowania do usługi. W takim przypadku po prostu przesiadłbym się na coś Linksysa i miał z głowy stereotypową politykę traktowania klientów przez TP na zasadzie "im mniej klient może zrobić, tym lepiej" czy "udostępniamy usługę VoIP przez jedynie słuszne urządzenie, do którego nasi wyspecjalizowani deweloperzy napisali firmware tak dziurawy, że wystarczy zmienić IP routera, a zgubi telefon".

    Z chęcią sam przeprowadzałbym takie eksperymenty, gdybym tylko miał czym. Albo miał do czynienia z poprzednią wersją LB, w której wszystko można było podglądnąć przez telnet.

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc,
    Łukasz (DJ TrueBeliever).
  • Specjalista Sieci, Internet
    Usterka (bug) może być po stronie centrali i wtedy żadne zmiany w LB nie pomogą.
  • Poziom 13  
    witam,

    mam być - od stycznia - użytkownikiem FUNPACKA HD... i już się zaczynam martwić po przeczytaniu twojej informacji o problemach....

    jednocześnie mam pytanie - czy w usłudze Telefon HD - każdy aparat telefoniczny można podłączyć do Liveboxa 2.0 ?

    z tego co przez moment zauważyłem - gniazdo Line1 - z boku LB2.0 - jest RJ45...
    a zwykłe telefony mają RJ12...

    a może czegoś gdzieś nie doczytałem?
  • Poziom 17  
    gkasp napisał:
    jednocześnie mam pytanie - czy w usłudze Telefon HD - każdy aparat telefoniczny można podłączyć do Liveboxa 2.0 ?

    Każdy kompatybilny z PSTN, czyli de facto każdy zwykły telefon, w tym bezprzewodowce. Uwaga - nie telefony dedykowane do VoIP. Tu można się nadziać.

    gkasp napisał:
    z tego co przez moment zauważyłem - gniazdo Line1 - z boku LB2.0 - jest RJ45...
    a zwykłe telefony mają RJ12...

    RJ11 jak już. A wtyczka pasuje, trzeba ją włożyć w gniazdo RJ45 centralnie, by zatrzask był na środku i się zatrzasnął. To zresztą podobny sposób do tego znanego z niemieckiego Deustche Telekom i ich routera ADSL Sinus 154 (też gniazdo jest RJ45, a wtyczka RJ11 i trzeba ją włożyć centralnie).

    A wracając do tematu - próbował ktoś zrewersować tepsowski mechanizm autoryzacji VoIP?
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Pracuję dla TPsy i sprzedaję właśnie takie urządzenia jak i całą ofertę FUNPACK i tzw telefonie HD - czyli najzwyklejszy telefon VoIP.

    W razie jakichś zapytań proszę o kontakt gg: 7416270
    Staram się w miarę sprawnie odpowiadać na każde, nawet najtrudniejsze pytanie :)
    Przy okazji mogę komuś zaoferować TV satelitarną, lub po kablu IPTV.
  • Poziom 17  
    A zatem, prosiłbym o odpowiedź na parę pytań dotyczących polityki postrzegania klientów, jak i technikaliów usługi.

    1) Dlaczego TP, tworząc firmware do swojego sztandarowego urządzenia (Livebox), traktuje wszystkich swoich klientów jako noobów nie mających pojęcia o zarządzaniu siecią? W Liveboksie brak jakichkolwiek bardziej zaawansowanych opcji, zarówno pracy sieci (choćby ręczny wybór przepustowości portów ETH, trybu ADSL (G.DMT / ADSL2+ / VDSL2) czy czasu dzierżawy DHCP), sieci bezprzewodowej (DTIM, RTS, fragmentacja, WDS, tryb dupleksu anten) i wielu innych, brak software'owej opcji reconnect, a samo firmware jest chyba pisane "na odczepnego", bo jeśli VoIP nie chce łączyć po zmianie IP routera (nawet wewnątrz jednej klasy adresów!), oznacza to, iż albo IP musiał być hardkodowany (fail!) w którymś miejscu, albo występują jakieś dziwne niesynchronizacje, itp....

    2) Dlaczego dane dostępowe do VoIP są niejawne? Czy jest to kolejna metoda na zysk poprzez narzucanie użytkownikom zakupu "jedynie słusznego" sprzętu? W końcu, biorąc pod uwagę otwartość protokołu, czy nie jest to przypadkiem tzw. praktyka monopolistyczna? (Z chęcią dowiedziałbym się w UOKiK, swoją drogą.)

    3) Moglibyście zrobić coś z białym (paskudnym w połączeniu z TV i czarnymi meblami!) kolorem tunera? No i przy tunerze next: przy uruchamianiu tuner wita użytkownika logo Orange. Wiem, że Centertel jest spółką-córką TP, ale nie da się ukryć, iż to TP jest spółką macierzystą. Mylące to.

    4) Livebox działa pod kontrolą dystrybucji Linuksa (vide info w oprogramowaniu). Linux = GPL. Można prosić jakiś adres do źródeł?

    5) Ileż można czekać na załatanie zgłoszonego błędu w firmware? Błąd zgłaszany 2 tygodnie temu, do dziś nie doczekał się ani komentarza. Dla porównania: Microsoft łata luki zwykle w ciągu 48 h. (Tyle też wynosi czas na rozwiązanie usterki technicznej w TP.)

    Pozdrawiam i życzę spełnienia marzeń w te święta.
  • Poziom 13  
    @DJTrueBeliever

    :D to żeś zabił handlowcowi ćwieka :D

    hahahahahahahaha

    Wesołych Świąt
  • Poziom 19  
    DJTrueBeliever napisał:
    A zatem, prosiłbym o odpowiedź na parę pytań dotyczących polityki postrzegania klientów, jak i technikaliów usługi.

    1) Dlaczego TP, tworząc firmware do swojego sztandarowego urządzenia (Livebox), traktuje wszystkich swoich klientów jako noobów nie mających pojęcia o zarządzaniu siecią? W Liveboksie brak jakichkolwiek bardziej zaawansowanych opcji, zarówno pracy sieci (choćby ręczny wybór przepustowości portów ETH, trybu ADSL (G.DMT / ADSL2+ / VDSL2) czy czasu dzierżawy DHCP), sieci bezprzewodowej (DTIM, RTS, fragmentacja, WDS, tryb dupleksu anten) i wielu innych, brak software'owej opcji reconnect, a samo firmware jest chyba pisane "na odczepnego", bo jeśli VoIP nie chce łączyć po zmianie IP routera (nawet wewnątrz jednej klasy adresów!), oznacza to, iż albo IP musiał być hardkodowany (fail!) w którymś miejscu, albo występują jakieś dziwne niesynchronizacje, itp....

    2) Dlaczego dane dostępowe do VoIP są niejawne? Czy jest to kolejna metoda na zysk poprzez narzucanie użytkownikom zakupu "jedynie słusznego" sprzętu? W końcu, biorąc pod uwagę otwartość protokołu, czy nie jest to przypadkiem tzw. praktyka monopolistyczna? (Z chęcią dowiedziałbym się w UOKiK, swoją drogą.)

    3) Moglibyście zrobić coś z białym (paskudnym w połączeniu z TV i czarnymi meblami!) kolorem tunera? No i przy tunerze next: przy uruchamianiu tuner wita użytkownika logo Orange. Wiem, że Centertel jest spółką-córką TP, ale nie da się ukryć, iż to TP jest spółką macierzystą. Mylące to.

    4) Livebox działa pod kontrolą dystrybucji Linuksa (vide info w oprogramowaniu). Linux = GPL. Można prosić jakiś adres do źródeł?

    5) Ileż można czekać na załatanie zgłoszonego błędu w firmware? Błąd zgłaszany 2 tygodnie temu, do dziś nie doczekał się ani komentarza. Dla porównania: Microsoft łata luki zwykle w ciągu 48 h. (Tyle też wynosi czas na rozwiązanie usterki technicznej w TP.)

    Pozdrawiam i życzę spełnienia marzeń w te święta.


    Kolego, poznałem odpowiedzi na Twoje problemy związane z TP.
    Ad.1 - w liveboxie jest możliwość ustawiania sobie ADSL2+, itp. A czas dzierżawy ustawia usługodawca internetowy czyli TP. Możesz sobie ustawić na routerze swój, ale i tak TPSA narzuca zmianę adresu co 24h.
    Ad.2 - dane dostępowe do VoIP muszą być niejawne ponieważ dostawca internetu nie może pozwolić swoim użytkownikom na dobrowolne ustawianie swoich numerów tel. Ja uważam że chciałbyś być adminem jakiejś sieci i rozdzielać sygnał do wszystkich znajomych i brać za to kasę - uważaj bo to podchodzi pod paragrafy a do tego i tak nie uzyskasz konta admina dla ustalania swoich numerów telefonu.
    Ad.3 - odpowiedź na to pytanie uzyskasz z reklam tv, informacji w gazetach, itp ale dopiero na początku stycznia.
    Ad.4 - Livebox jest to produkcja firmy SAGEM. To pytanie proszę kierować bezpośrednio do firmy.
    Ad.5 - TP nie jest producentem urządzeń i oprogramowania. Musisz pytać producenta i jemu zgłaszać problemy.

    Jeśli chcesz to mogę sprzedać Ci dostęp DSL do internetu, wtedy będziesz sobie adminem swojej własnej osiedlowej sieci i będziesz mógł mieć wgląd na wszystkich swoich klientów :)
  • Poziom 17  
    Dziękuję za zainteresowanie tematem, muszę jednak stwierdzić, że odpowiedzi w wielu przypadkach nie są wystarczające lub są niezwiązane z pytaniem. Odniosę się jeszcze zatem krótko do wspomnianych.

    Cytat:
    w liveboxie jest możliwość ustawiania sobie ADSL2+, itp. A czas dzierżawy ustawia usługodawca internetowy czyli TP. Możesz sobie ustawić na routerze swój, ale i tak TPSA narzuca zmianę adresu co 24h.

    Zależy, w której wersji. Nie ukrywam, że Sagemy z dostępem do telnetu posiadały taką możliwość. W Liveboksie 2.0 produkcji chińskiego ZTE przeszukałem już całe firmware i nie ma takiej opcji. A co do czasu dzierżawy DHCP - odpowiedź jest całkowicie nietrafna, nie pytałem się o czas dzierżawy IP WAN, a o możliwość ustawiania, po jakim czasie wygasają adresy z puli LAN (w sieci wewnętrznej). (Można tworzyć statyczne dzierżawy, ale nie o to chodzi.)

    Cytat:
    dane dostępowe do VoIP muszą być niejawne ponieważ dostawca internetu nie może pozwolić swoim użytkownikom na dobrowolne ustawianie swoich numerów tel. Ja uważam że chciałbyś być adminem jakiejś sieci i rozdzielać sygnał do wszystkich znajomych i brać za to kasę - uważaj bo to podchodzi pod paragrafy a do tego i tak nie uzyskasz konta admina dla ustalania swoich numerów telefonu.

    Widać brak obycia rozmówcy z VoIP i z protokołem SIP. Zewnętrzny numer telefonu przypisany jest do konkretnego konta SIP i nie ma możliwości jego modyfikacji przez klienta ręcznie!
    Każdy szanujący się operator VoIP, po podpisaniu umowy, udostępnia klientowi jego login, hasło i adres serwera. Można z nim zestawić połączenie przy użyciu bramek obsługujących dany protokół (w tym wypadku SIP). Nie chodzi tu o login i hasło do Neostrady, choć wiem, że prawdopodobnie są one jakoś powiązane z tym kontem (a więc i z klientem), pytanie jak i jak one brzmią.
    Dodatkowo pytałem się znajomego prawnika, jak to jest z wciskaniem Liveboksa razem z VoIP i brakiem możliwości użycia jakiejkolwiek innej bramki: śmierdziało mu praktykami monopolistycznymi i radził popytać się w UOKiK.
    Daruję już sobie komentarz co do administracji sieciami teleinformatycznymi i moim rzekomym ambicjom, ale dopowiem, że roboty tutaj mi nie brakuje. Posiadam w domu, oprócz wspomnianej Neo, 2 inne łącza (w tym jedno VPN).

    Cytat:
    odpowiedź na to pytanie uzyskasz z reklam tv, informacji w gazetach, itp ale dopiero na początku stycznia.

    Poczekam, zobaczę. Właściwie to już na forach TV-SAT obija się o uszy niecny plan Francuzów wobec naszej Tepsy. A co z białym kolorem?

    Cytat:
    Livebox jest to produkcja firmy SAGEM. To pytanie proszę kierować bezpośrednio do firmy.

    Nie ten Livebox. Wersja 2.0. W stopce jest link, że sprzęt działa na Linuksie.

    Cytat:
    TP nie jest producentem urządzeń i oprogramowania. Musisz pytać producenta i jemu zgłaszać problemy.

    Urządzeń może i nie, ale co do oprogramowania - skąd zatem wzięło się w nim logo TP? Z producentem kontaktowałem się, kazał rozmawiać z deweloperami firmware. ("You can probably find them on your ISP.")

    Podkreślam, że moim zadaniem nie jest sianie zamętu. Jestem po prostu klientem, który chce dowiedzieć się czegoś więcej (żeby nie powiedzieć "podstaw") o funkcjonowaniu zakupionych usług. Oczywiście nic nie stoi mi na przeszkodzie, bym dowiedział się tego sam, chociażby sniffując transmisję pomiędzy Liveboksem a ISP, ale wychodzę z założenia, że tego rodzaju podstawowych informacji TP sama powinna udostępnić.

    Jeszcze małe porównanie: Narzucanie korzystania z Liveboksa użytkownikom tepsowskiej usługi VoIP przypomina trochę sprzedawanie masła wyłącznie z jedynie słusznym chlebem, którego można nim smarować. De facto, w drugą stronę też jest to prawdziwe: przysłowiowy chleb może być posmarowany tylko jedynie słusznym masłem (Livebox ma zablokowane wpisywanie loginów ADSL spoza TP).
  • Poziom 43  
    Cytat:
    Ad.1 - w liveboxie jest możliwość ustawiania sobie ADSL2+, itp. A czas dzierżawy ustawia usługodawca internetowy czyli TP. Możesz sobie ustawić na routerze swój, ale i tak TPSA narzuca zmianę adresu co 24h.

    Nie to DHCP, zresztą "neostradowy" adres IP nie jest przydzielany po DHCP tylko PPPoA/E...
    Cytat:
    Ad.2 - dane dostępowe do VoIP muszą być niejawne ponieważ dostawca internetu nie może pozwolić swoim użytkownikom na dobrowolne ustawianie swoich numerów tel. Ja uważam że chciałbyś być adminem jakiejś sieci i rozdzielać sygnał do wszystkich znajomych i brać za to kasę - uważaj bo to podchodzi pod paragrafy a do tego i tak nie uzyskasz konta admina dla ustalania swoich numerów telefonu

    Co ma jedno do drugiego? Jak udostępni komuś swoje dane logowania SIP to po prostu sam nie będzie mógł się zalogować. Inni operatorzy raczej też nie udostępniają, ale ponoć da się je wydębić od konsultantów na infolinii. No chyba, że wystarczy sobie zmienić login i dostaje się inny numer telefonu - aż tak lekko myślna TP nie jest.

    DSLe (w promocjach) mają klauzule o zakazie "adminowania" w większym stopniu niż neostradą - jako handlowiec powinieneś to wiedzieć(a cena bez promocji zabija).
  • Poziom 19  
    Chciałem poinformować szanownych forumowiczów że moim zadaniem jako reprezentanta handlowego tp jest sprzedaż usług tp i jedynie dostarczenie do klienta sprzętu. Klient podłącza sprzęt samodzielnie.
    Natomiast próba odpowiedzi na Wasze pytania jest wyłącznie moją prywatną sprawą, gdyż sam chętnie bym się dowiedział jak to jest faktycznie.

    Żadnego szkolenia z obsługi sprzętu nie miałem, a napewno by się przydało chociażby ze względu na moje wciąz aktualne pytanie: Jakie dane są przekazywane do dekodera tv sat przez połaczenie go z liveboxem (oczywiście pomijając aktywację karty, ściąganie filmów Vod).
  • Poziom 17  
    eko185 napisał:
    Jakie dane są przekazywane do dekodera tv sat przez połaczenie go z liveboxem (oczywiście pomijając aktywację karty, ściąganie filmów Vod).


    Aktywacja karty i pobór uprawnień/ECM dokonuje się przez satelitę (kanał 4fun.TV).

    Oprogramowanie tunera SHD85 jest tak skonstruowane, że po każdym włączeniu szuka połączenia z routerem (tu niekoniecznie musi być Livebox, każdy router się nada, byle przydzielił tunerowi IP). Wówczas zezwala na uruchomienie sprzętu.

    Co idzie przez Internet? Głównie aktualizacje oprogramowania (firmware) tunera. Ściąga je ze strony France Telecom po każdym wyłączeniu go pilotem. Po włączeniu usługi VoD także tą drogą są strumieniowane filmy. Poza tym przy uruchamianiu tuner synchronizuje swój zegar z NTP (czasem sieciowym).
  • Poziom 19  
    DJTrueBeliever napisał:
    Oprogramowanie tunera SHD85 jest tak skonstruowane, że po każdym włączeniu szuka połączenia z routerem (tu niekoniecznie musi być Livebox, każdy router się nada, byle przydzielił tunerowi IP). Wówczas zezwala na uruchomienie sprzętu.


    Z tego co mi wiadomo w 99% to routerem musi być livebox gdyż ma on jedno wyjście którym jest wysyłana częstotliwość którą wycinają inne znane na rynku routery. Przynajmniej tak mi mówili koledzy z pracy bo to testowali.

    Jeśli mozesz to podepnij u siebie zamiast liveboxa inny router adsl, np. d link i sprawdź czy będziesz mieć możliwość oglądania filmów VOD.
  • Poziom 15  
    Witam , chciałbym dołączyć sie z moimi spostrzeżeniami dotyczącymi tego tematu.
    Na 100% nie jest wymagany Livebox , testuje te telewizje od paru tygodni na dotychczasowym swoim sprzęcie ( Router z VoIP gate ) i wszystko działa poprawnie . Dekoder potrzebuje jedynie podłączenia do internetu w celu zsynchronizowania czasu i sprawdzenia Firmware update przy starcie. Jeśli nie bedzie wylaczany pilotem moze dzialac bez dostepu do internetu.
    Odnosnie VoIP umowa ( przynajmniej jesli chodzi o Fun Pack HD ) mowi ze z nr telefonu VoIP mozna kozystac takze poza lokalizacja maciezysta zainstalowania neostrady , co za tym idzie TP ma obowiazek udostepnic dane dotyczace SIP . Jak mnie poinformowali w TP te dane pojawia sie po rejestracji Livebox'a w sieci TP. Ja narazie czekam na uruchomienie uslugi . Gdyz jak pewnie wielu innych uzytkownikow wcale nie mam ochoty kozystac z Livebox'a.
  • Poziom 17  
    eko185 napisał:
    Z tego co mi wiadomo w 99% to routerem musi być livebox gdyż ma on jedno wyjście którym jest wysyłana częstotliwość którą wycinają inne znane na rynku routery.


    Częstotliwość?! Wolne żarty. Ethernet to nie ADSL. Chodzi o to, że na żółtym porcie LB łączy się z Internetem na innym VPI/VCI (inna długość synchronizacji linii) i to on stosowany jest do strumieniowania IPTV/VoD Można te dane spokojnie odczytać z LB w Wsparcie -> Informacje systemowe -> TV i wynoszą 8/38.

    eko185 napisał:
    Jeśli mozesz to podepnij u siebie zamiast liveboxa inny router adsl, np. d link i sprawdź czy będziesz mieć możliwość oglądania filmów VOD.


    Podpiąłem Linksysa/Cisco, ustawiłem VPI/VCI osobne dla jednego portu, podłączyłem tuner do tego portu i działa. Tylko tak, jak mówię - zależy to od routera, na byle jakim takich rzeczy się nie osiągnie; potrzeba co najmniej dwóch VC i VLAN-ów.
  • Poziom 19  
    Gdybym sam miał w domu liveboxa to mógłbym coś sprawdzać, a tak nie mając sprzętu to trudno mi coś dokładnie powiedzieć.
  • Poziom 24  
    Odnośnie VOIP w Livebox, chciałbym dorzucić swoje 3 grosze, że nikt nie jest skazany na VOIP, który jest ściśle powiązany z urządzeniem Livebox. Jest też inna usługa jak "neofon tp" i wtedy dostaje się parametry do logowania do bramki .
  • Pomocny post
    Poziom 2  
    Witam
    Dzwoniłem do TP i dostałem login oraz hasło do konfiguracji Voip na Telefon HD (FunPack HD). Konsultant powiedział mi , że kiedyś nie można było, ale że na rynku jest dużo innych urządzeń obsługujących Voip więc zdecydowali się na to.
    Problem jednak taki że nie dał mi dokładnych (innych) danych do konfiguracji i nie mogę zalogować się do usługi przez moją bramkę LinkSys SPA3102.
    Może ktoś mi pomoże?
    Pozdrawiam
  • Poziom 17  
    Po długich bojach dotarłem do informacji o uruchomieniu VoIP na innych bramkach. Otóż, TP faktycznie otworzyła dostęp do danych VoIP; był to jeden z elementów nowo reklamowanego Funpacka HD (dostęp do telefonu z każdego miejsca na świecie).

    Numer VoIP ma postać 48numer_telefonu.
    Login ma postać 48numer_telefonu@neofon.tp.pl.
    Hasło trzeba wygenerować, łącząc się z konsultantem na 801505505.

    Pozostałe parametry kluczowe brzmią mniej więcej tak:
    Telefonia VoIP przez Livebox: alternatywne urządzenia, reverse-engineering, itp.

    Konsultant z Tepsy stwierdził, że bug po zgłoszeniu przebędzie jeszcze długą drogę, aż Francuzi w końcu go załatają. No cóż, na razie zatem czeka mnie przesiadka na Linksysa.

    Dziękuję wszystkim, którzy włączyli się w ten temat; jednocześnie informuję, że wysiłki programistów w zrewersowanie firmware'u Liveboksa trwają w najlepsze, już podobno ktoś na świecie odpalił na nim OpenWRT. Póki co, zapraszam do tematu naszego dewelopera: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2070900.html.

    Temat zamykam.