Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak przełączyć silnika elektrycznego do jazdy w przód i tył do gokata

GPE 19 Gru 2011 20:03 3689 13
  • #1 19 Gru 2011 20:03
    GPE
    Poziom 9  

    Zbudowałem wnuczce gokarta z silnikiem elektr. 500W 36V ,sterowany regulatorem do skuterów ale tylko do jazdy w przód,Chce wykonać bieg wsteczny na drugim takim samym sterowniku bo nie można w nich zmienić polaryzacji napięcia. I tu mój problem : - jak wykonać prosto (najchętniej na przekaźniku samochodowym) odłączenie silnika od jednego sterownika ,a przełączenie go na drugi sterownik ale już zamieniajac biegunowość silnika.Wyobrażam to sobie na przekaźniku ale nie wiem czego uzyć.Bo prąd jaki popłynie przez styki to jednak 14 A.Bedę wdzięczny za podpowiedz.

    0 13
  • Pomocny post
    #2 19 Gru 2011 20:17
    archaniol40
    Poziom 21  

    Ja bym to wykonał na dwóch przekaźnikach samochodowych 12V. Albo na inncyh dostosowanych do napięcia. w przypadku dwóch sterowników. Można też wykorzystać dwa przekaźniki i jedne sterownik. Przekaźniki samochodowe wytrzymują spokojnie 30A. W pierwszym przypadku wykorzystujemy styki normalnie zwarte np. w popularnych przekaźnikach styki 87a i 30. Mamy wtedy obroty w jedną stronę. Dobrze było by wyłączyć steronik silników, a następnie załaczyć przekaźniki włączą się styki 30 i 87 co spowoduje zmianę przepływu prądu przez silnik i w konsekwencji zmianę kierunku wirowania. 85 86 to sterowanie przekaźników.

    0
  • #3 19 Gru 2011 20:39
    kreslarz
    Poziom 35  

    archaniol40 napisał:
    Ja bym to wykonał na dwóch przekaźnikach samochodowych 12V. Albo na inncyh dostosowanych do napięcia. w przypadku dwóch sterowników. Można też wykorzystać dwa przekaźniki i jedne sterownik. Przekaźniki samochodowe wytrzymują spokojnie 30A. W pierwszym przypadku wykorzystujemy styki normalnie zwarte np. w popularnych przekaźnikach styki 87a i 30. Mamy wtedy obroty w jedną stronę. Dobrze było by wyłączyć steronik silników, a następnie załaczyć przekaźniki włączą się styki 30 i 87 co spowoduje zmianę przepływu prądu przez silnik i w konsekwencji zmianę kierunku wirowania. 85 86 to sterowanie przekaźników.

    Kolego, zobacz co narysowałeś. Na drugim rysunku nadal plus zasilania dochodzi do plusa silnika, a minus do minusa. W tym układzie obroty pozostaną takie same. Jest błąd w oznaczeniu biegunowości silnika.

    0
  • #5 19 Gru 2011 22:18
    toku74
    Poziom 31  

    Ja elektrykiem nie jestem, ale tam jest 36V i 14A. To nie ma wpływu na przekaźniki samochodowe?

    0
  • #6 19 Gru 2011 22:20
    robokop
    Moderator Samochody

    Toku, skoro nie jesteś elektrykiem to czemu zadajesz takie pytania? Prąd to prąd - przy większym napięciu co najwyżej szybciej je wypali.

    0
  • #7 19 Gru 2011 22:26
    ziomus90210
    Poziom 35  

    Samochodowe znajdziesz bez problemu na 50A tylko do sterowania ich musisz użyć 12V z np. 7812

    0
  • #8 19 Gru 2011 23:10
    archaniol40
    Poziom 21  

    Kolego kreslarz z całym szacunkiem, wiem co narysowałem. I nie komentuj, skrzyrzowane są przewody, nie są ze sobą połączone. Jest zmiana przepływu prądu(wirtualna). Rysunek może mało dokładny, ale robiłem go na szybko. I oddaje ideę. Jak autor tematu nie zrozumie to wykonam lepszy, pomogę.

    0
  • #9 20 Gru 2011 07:18
    GPE
    Poziom 9  

    Dziekuje Archaniol40 za schemacik, proste :) ,ale nie dla mnie ,bo jestem zielony . Prosze bardzo jednak o szczegóły , jakiego symbolu przekazników szukac ,bo rozumiem że musi mieć każdy z nich 4 styki robocze na 36V oraz 2 na cewke 12V i jak to szczegółowo połączyc ?

    Oczywiście wolał bym na jednym sterowniku to rozwiązać (mimo , że kupiłem dwa,drugi byłby w zapasie) bo to prostsze i mniej bałaganu .
    Ale zdaje się na rozsadne podpowiedzi.
    Kupiłem na schrocie wcześniej przekaźniki: 2 szt o symbolu 213 ,jeden 204 i jakis włoski PA66 GF30 czy coś z tego sie nadaje?

    0
  • #10 20 Gru 2011 07:31
    tc
    Poziom 18  

    po co zaraz przekaźnik + przełącznik lepiej dać sam przełącznik mechaniczny z odpowiednimi stykami, które odwrócą biegunowość odpadnie dodatkowy prąd do zasilania przekaźnika.

    0
  • #11 20 Gru 2011 08:32
    GPE
    Poziom 9  

    TC - dla mnie każdy sposób jest dobry ten z przełacznikiem do zmiany biegunowości moze najlepszy ,a masz moze jakąś podpowiedz co do tak silnego przełącznika i szczegółów ?

    0
  • #13 20 Gru 2011 12:16
    GPE
    Poziom 9  

    Bardzo dziekuje wszystkim za pomoc, oświeciła mnie ta dyskusja.Nie rozumiałem funkcji przekazników, sadziłem ze zawsze to jest on lub off a przekażnik z 2 stanami przełączenia ON rzeczywiście rozwiazuje moje problemy.Dziękuje Archaniol40
    Temat uważam za wyczerpany i zamykam.

    0
  • #14 20 Gru 2011 15:11
    lotnick
    Poziom 15  

    PA66 GF30 to
    poliamid z włóknem szklanym(30%)
    czyli materiał obudowy :-)

    0