Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak przełączyć silnika elektrycznego do jazdy w przód i tył do gokata

19 Gru 2011 20:03 4130 13
  • Poziom 9  
    Zbudowałem wnuczce gokarta z silnikiem elektr. 500W 36V ,sterowany regulatorem do skuterów ale tylko do jazdy w przód,Chce wykonać bieg wsteczny na drugim takim samym sterowniku bo nie można w nich zmienić polaryzacji napięcia. I tu mój problem : - jak wykonać prosto (najchętniej na przekaźniku samochodowym) odłączenie silnika od jednego sterownika ,a przełączenie go na drugi sterownik ale już zamieniajac biegunowość silnika.Wyobrażam to sobie na przekaźniku ale nie wiem czego uzyć.Bo prąd jaki popłynie przez styki to jednak 14 A.Bedę wdzięczny za podpowiedz.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Ja bym to wykonał na dwóch przekaźnikach samochodowych 12V. Albo na inncyh dostosowanych do napięcia. w przypadku dwóch sterowników. Można też wykorzystać dwa przekaźniki i jedne sterownik. Przekaźniki samochodowe wytrzymują spokojnie 30A. W pierwszym przypadku wykorzystujemy styki normalnie zwarte np. w popularnych przekaźnikach styki 87a i 30. Mamy wtedy obroty w jedną stronę. Dobrze było by wyłączyć steronik silników, a następnie załaczyć przekaźniki włączą się styki 30 i 87 co spowoduje zmianę przepływu prądu przez silnik i w konsekwencji zmianę kierunku wirowania. 85 86 to sterowanie przekaźników.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 35  
    archaniol40 napisał:
    Ja bym to wykonał na dwóch przekaźnikach samochodowych 12V. Albo na inncyh dostosowanych do napięcia. w przypadku dwóch sterowników. Można też wykorzystać dwa przekaźniki i jedne sterownik. Przekaźniki samochodowe wytrzymują spokojnie 30A. W pierwszym przypadku wykorzystujemy styki normalnie zwarte np. w popularnych przekaźnikach styki 87a i 30. Mamy wtedy obroty w jedną stronę. Dobrze było by wyłączyć steronik silników, a następnie załaczyć przekaźniki włączą się styki 30 i 87 co spowoduje zmianę przepływu prądu przez silnik i w konsekwencji zmianę kierunku wirowania. 85 86 to sterowanie przekaźników.

    Kolego, zobacz co narysowałeś. Na drugim rysunku nadal plus zasilania dochodzi do plusa silnika, a minus do minusa. W tym układzie obroty pozostaną takie same. Jest błąd w oznaczeniu biegunowości silnika.
  • Poziom 31  
    Ja elektrykiem nie jestem, ale tam jest 36V i 14A. To nie ma wpływu na przekaźniki samochodowe?
  • Moderator Samochody
    Toku, skoro nie jesteś elektrykiem to czemu zadajesz takie pytania? Prąd to prąd - przy większym napięciu co najwyżej szybciej je wypali.
  • Poziom 35  
    Samochodowe znajdziesz bez problemu na 50A tylko do sterowania ich musisz użyć 12V z np. 7812
  • Poziom 21  
    Kolego kreslarz z całym szacunkiem, wiem co narysowałem. I nie komentuj, skrzyrzowane są przewody, nie są ze sobą połączone. Jest zmiana przepływu prądu(wirtualna). Rysunek może mało dokładny, ale robiłem go na szybko. I oddaje ideę. Jak autor tematu nie zrozumie to wykonam lepszy, pomogę.
  • Poziom 9  
    Dziekuje Archaniol40 za schemacik, proste :) ,ale nie dla mnie ,bo jestem zielony . Prosze bardzo jednak o szczegóły , jakiego symbolu przekazników szukac ,bo rozumiem że musi mieć każdy z nich 4 styki robocze na 36V oraz 2 na cewke 12V i jak to szczegółowo połączyc ?

    Oczywiście wolał bym na jednym sterowniku to rozwiązać (mimo , że kupiłem dwa,drugi byłby w zapasie) bo to prostsze i mniej bałaganu .
    Ale zdaje się na rozsadne podpowiedzi.
    Kupiłem na schrocie wcześniej przekaźniki: 2 szt o symbolu 213 ,jeden 204 i jakis włoski PA66 GF30 czy coś z tego sie nadaje?
  • Poziom 19  
    po co zaraz przekaźnik + przełącznik lepiej dać sam przełącznik mechaniczny z odpowiednimi stykami, które odwrócą biegunowość odpadnie dodatkowy prąd do zasilania przekaźnika.
  • Poziom 9  
    TC - dla mnie każdy sposób jest dobry ten z przełacznikiem do zmiany biegunowości moze najlepszy ,a masz moze jakąś podpowiedz co do tak silnego przełącznika i szczegółów ?
  • Poziom 9  
    Bardzo dziekuje wszystkim za pomoc, oświeciła mnie ta dyskusja.Nie rozumiałem funkcji przekazników, sadziłem ze zawsze to jest on lub off a przekażnik z 2 stanami przełączenia ON rzeczywiście rozwiazuje moje problemy.Dziękuje Archaniol40
    Temat uważam za wyczerpany i zamykam.
  • Poziom 15  
    PA66 GF30 to
    poliamid z włóknem szklanym(30%)
    czyli materiał obudowy :-)