Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rower Jubilat 2 - renowacja

Motorpal 19 Gru 2011 20:36 8442 39
  • #1
    Motorpal
    Poziom 14  
    Witam. Mam nadzieję, że tym postem nie zaniżę poziomu forum, a jeśli to zrobiłem to przepraszam. Do rzeczy: chciałbym odnowic ramę poprzez wyczyszczenie jej papierem ściernym i pomalowaniu. Oczyszczenie ramy nie będzie problemem, ale za to dobór odpowiedniej farby będzie mi nastręczać wiele problemów, bo chciałbym, by nowy lakier był zbliżony oryginałowi. Moje pytanie: czy na ramie roweru jubilat 2 mogą występować jakieś info na temat lakieru (paleta RAL, itp.)?
    PS. Proszę nie wyrzucać tematu do kosza, tylko w razie wątpliwości proszę pisać pod moim postem. Jeżeli zajdzie potrzeba, to użyję opcji "zmień", by zmienić zdania, itp. Pozdrawiam.
  • #2
    pawel-jwe
    Poziom 30  
    Jeśli chcesz żeby to było ładnie zrobione, to znajdź zakład, który ma instalację do malowania proszkowego (wbrew pozorom sporo zakładów ma taki sprzęt, np. zakłady ROMET'u).
    Lakier będzie nie dość, że jak nowy to praktycznie jak oryginalny, kolorów też na pewno mają sporo w ofercie więc spokojnie coś dobierzesz.
  • #4
    Motorpal
    Poziom 14  
    Niestety, z moim budżetem jest bladziutko. Mam kwotę równą około 20 zł i farbę czerwoną w spreju RAL 3020.

    Dodano po 59 [minuty]:

    U mnie jest tylko lakiernik samochodowy. Pytałem tego gościa od lakierowania, czy jest możliwość pomalowania ramy rowerowej. Niestety, nie było takiej możliwości.
  • #5
    Rob-son
    Poziom 19  
    Wodnym papierem ściernym, wycierasz na mat (tylko nie do gołego żelaza, bo wszystko wyjdzie). Później podkład 500ml w spray'u (cena u mnie w sklepie wynosi 12zł). A potem ze dwie, lub lepiej trzy warstwy lakieru (też w spray'u)
    Przy lakierze w spray'u pamiętaj, o odpowiedniej odległości od malowanego obiektu, inaczej porobią się zacieki. I tyle, ja swój rower odnawiałem 2 lata temu i lakier nadal świetnie wygląda.
  • #6
    Madrik
    Moderator Robotyka
    Motorpal napisał:
    Niestety, z moim budżetem jest bladziutko. Mam kwotę równą około 20 zł i farbę czerwoną w spreju RAL 3020.

    Dodano po 59 [minuty]:

    U mnie jest tylko lakiernik samochodowy. Pytałem tego gościa od lakierowania, czy jest możliwość pomalowania ramy rowerowej. Niestety, nie było takiej możliwości.


    Możliwość jest. Tylko nie za 20zł... Sprawdź sobie ceny lakierów. ;)

    Jeżeli chcesz zrobić renowację to:
    A - rama musi być dokładnie oczyszczona. Oryginał był malowany proszkowo. Te 20zł nie starczy ci na papier do jej usunięcia. To diablo odporny lakier.

    B - Powierzchnia musi być dokładnie przygotowana za pomocą podkładu, wyszlifowana i wyszpachlowana na glanc.

    C - zwykłego lakieru trzeba położyć kilka warstw. Na ramę wielkości Jubilata idą spokojnie dwa spray'e na jedną warstwę.

    D - Lakier będzie miękki, więc po malowaniu kilku warstw, trzeba go pokryć lakierem bezbarwnym o dużej wytrzymałości. Tu polecam tylko lakier chemoutwardzalny i dwu składnikowy.

    Na twoim miejscu, po dokładnym oczyszczeniu, dozbierałbym jednak "trochę" więcej i pomalował to proszkowo na wybrany kolor. Będzie drogo, ale efekt będzie idealny.

    Niestety, sam remontowałem kiedyś kilka starych rowerów twoją metodą i efekty nigdy nie były nawet zbliżone do oryginału. Pomijam już to, że sprayem trzeba umieć malować i jest mocno niewydajny.
  • #7
    Motorpal
    Poziom 14  
    Dzięki za radę. Kilka tygodni temu wyciągnąłem z ramy widelec przedniego koła. Oczyściłem go papierem ściernym gruboziarnistym. Lakier zszedł po około 5 minutach i zużyłem 3 papiery ścierne. Wniosek: kolega Madrik miał rację: lakier jest solidny. Teraz zbieram kasę i zacznę usuwać stary lakier. Jeszcze raz dzięki.
  • #8
    Tommy82
    Poziom 40  
    Jak już to masz rozkręcone to wypada powymieniać koronki. A może i łańcuch wymienić. Co z tego ze nowy lakier jak będzie piszczeć i chrobotać ;)
  • #9
    Motorpal
    Poziom 14  
    Masz rację. Wszystkie koronki i inne łożyska zostaną wymienione. Korbę też muszę wymienić, bo ząbki są już zużyte i koło łańcuchowe jest luźne, bo zgrzew pewnie puścił. Teraz czyszczę ramę ze starego lakieru, który topornie schodzi, ale jak na razie oczyściłem około 35 % ramy;-).

    Dodano po 2 [minuty]:

    Co do łańcucha, to ma on 3 lata. Mój brat wrzucił go do słoika, w którym był olej silnikowy. Chyba nie zaszkodzi to łańcuchowi, prawda?;-)pozdrawiam.
  • #10
    AC230V
    Poziom 20  
    Motorpal napisał:
    Masz rację. Wszystkie koronki i inne łożyska zostaną wymienione. Korbę też muszę wymienić, bo ząbki są już zużyte i koło łańcuchowe jest luźne, bo zgrzew pewnie puścił. Teraz czyszczę ramę ze starego lakieru, który topornie schodzi, ale jak na razie oczyściłem około 35 % ramy;-).

    Dodano po 2 [minuty]:

    Co do łańcucha, to ma on 3 lata. Mój brat wrzucił go do słoika, w którym był olej silnikowy. Chyba nie zaszkodzi to łańcuchowi, prawda?;-)pozdrawiam.

    Jeśli łancuch jest cały w oleju, to może zacząć spadywać z zębatki.
  • #11
    Motorpal
    Poziom 14  
    W takim razie wyjąłem go ze słoika.
    Chciałbym także założyć do jubilata instalację świetlną, w której zastosuję akumulatorki 3 x 1,2 1000 mAh szeregowo ładowane poprzez dynamo rowerowe. Ale to na końcu. Teraz muszę szukać tylnego koła 24 cale z przerzutką w piaście. Może ktoś ma na sprzedaż?. Jeżeli tak, proszę pisać. Pozdrawiam i za offtop przepraszam.
  • #12
    darts
    Poziom 15  
    AC 320 v

    Jesteś dobry z Polskiego - oprócz "spadywać" - Gratulacje !
  • #13
    AC230V
    Poziom 20  
    Nie jestem AC 320V tylko AC230V to po pierwsze.
    Jestem dobry z ortografii to po drugie.
    Z tym spadywać to była drobna literówka, miało być ,,spadać" ale co innego myślę, co innego piszę..
    Taki już jestem, i tego nie zmienię.
  • #14
    Tommy82
    Poziom 40  
    A dlaczego miał by spadać od naoliwienia?
    Jeśli będzie spadać to z zupełnie innego powodu np naciągnięcia łańcucha.
  • #15
    AC230V
    Poziom 20  
    Ja jak za dużo dałem oleju to spadał przy zmienianiu przerzutek.
  • #16
    Madrik
    Moderator Robotyka
    Tak naprawdę nie jest ważny wiek łańcucha, tylko jego stan.
    Łańcuch rowerowy też się zużywa, a "nowe i tanie" szczególnie. To, czy będzie spadać nie zależy od oleju, tylko od jego napięcia, spasowania z zębatkami, stanu zębatek i stopnia rozciągnięcia i wyrobienia łańcucha.

    Olej może co najwyżej zakonserwować łańcuch na dłużej, przez odcięcie go od powietrza (rdza). Ale do pracy to taki olej się nie nadaje i trzeba będzie go dokładnie zmyć, np. benzyną ekstrakcyjną.

    Zwykły olej lub smar ma wysoką lepkość i świetnie przykleja do łańcucha ziarna piasku i inne brudy. A co robi ziarenko piasku z metalowymi częściami w czasie pracy - nie trzeba dużej wyobraźni.

    Jeżeli są zużyte zębatki, to na łańcuchu też postaw krzyżyk i kup nowy, razem z zębatkami. Do tego odpowiedni smar do łańcucha.

    Zębatki i łańcuch dopasowują się do siebie i razem się zużywają. Jeżeli wymienisz tylko jedną część zestawu, efekt będzie gorszy, niż byś nic nie wymieniał.
  • #17
    Motorpal
    Poziom 14  
    Dzięki za małą lekcję o konserwacji i użytkowania układu napędowego roweru. Rama jak na razie jest przygotowywana do jutrzejszego czyszczenia. Jak ją wyczyszczę, to mogę dać zdjęcia.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Chciałbym dodać, że łańcuch był mało używany, a jeśli chodzi o koło 24 cale tylne z przerzutką w piaście, to nigdzie nie ma. Na allegro są jak już 26 cale, ale takie nie wejdą, bo próbowałem, a w sklepach rowerowych też takich nie ma. Chyba będę musiał sam takie koło zrobić. Co o tym sądzicie. Pozdrawiam.
    UWAGA: NIGDY NIE PISZĘ, BY NABIJAĆ POSTY ;-)
  • #18
    Motorpal
    Poziom 14  
    darts napisał:
    AC 320 v

    Jesteś dobry z Polskiego - oprócz "spadywać" - Gratulacje !

    Dobrze, nie rób afery z powodu przekręcenia jednego wyrazu. Pomylić się, to rzecz ludzka.;-)
  • #19
    Rob-son
    Poziom 19  
    I jeszcze sam zrobił błąd, poprawiając kogoś innego. Nie pisze się "Polskiego", tylko "polskiego" z racji tego, że to przymiotnik.
  • #20
    staś pytalski
    Poziom 34  
    Jak pamiętam to zenit (coś ala wigry 3) miał przerzutkę zabudowaną w piaście. A Jubilat miał koła 26", ale mogę się mylić. Pomocny wątek:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic132666.html
    P.S. Wyjątkowo na tym podforum nie da się pisać by nabijać punkty;)
  • #21
    Tommy82
    Poziom 40  
    AC230V po pierwsze jubilat nie ma przerzutek a po drugie po prostu miałeś coś do kitu z rowerem.
    Kiedyś w jakiejś starej książce wyczytałem ze łańcuch należy wygotować w oleju parafinowym.
  • #22
    Cowboy zagrabie
    Poziom 28  
    Jeśli chodzi o prace lakiernicze to usuwanie starej powłoki lakierniczej do "golasa" zupełnie niepotrzebne. W miejscach odprysków grubo podkładem i potem papier ścierny 220, tak żeby pod ręką nie było czuć progów i cała powierzchnia była matowa. Następnie przy odrobinie wprawy spray 500ml powinien w zupełności wystarczyć.
    Co do łańcucha to zdjęty łańcuch owiń na trybie po całym obwodzie, ściskając obydwa końce palcami. Jeżeli po przeciwnej stronie będzie się dał podnieść do wysokości czubków zębów trybu, to najlepiej wymienić całą przekładnię(łańcuch i obydwa tryby).
    Przechowywanie łańcucha w oleju jak najbardziej poprawne, do jazdy jednak nie. Nie chodzi tu jednak o "spadywanie" ;) , a jedynie lepkość i przyczepność brudu.
    W czasach kiedy "Jubilaty" były codziennością, specjalny smar do łańcuchów był raczej nieosiągalny. Stosowało się gotowanie łańcuchów w roztopionym łoju, a następnie wieszało na drucie do wystygnięcia. Tak spreparowany łańcuch, nie brudził nogawki, nie łapał kurzu, i śmigał po trybach jak złoto.
  • #23
    Motorpal
    Poziom 14  
    Tommy82 napisał:
    AC230V po pierwsze jubilat nie ma przerzutek a po drugie po prostu miałeś coś do kitu z rowerem.
    Kiedyś w jakiejś starej książce wyczytałem ze łańcuch należy wygotować w oleju parafinowym.

    Przed latami 80-tymi były wyprodukowane jubilaty 2 z przerzutką w piaście firmy shimano japan. Jest nawet gdzieś jego zdjęcie na necie, tylko, że właściciel przemalował go.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Cowboy zagrabie napisał:
    Jeśli chodzi o prace lakiernicze to usuwanie starej powłoki lakierniczej do "golasa" zupełnie niepotrzebne. W miejscach odprysków grubo podkładem i potem papier ścierny 220, tak żeby pod ręką nie było czuć progów i cała powierzchnia była matowa. Następnie przy odrobinie wprawy spray 500ml powinien w zupełności wystarczyć.
    Co do łańcucha to zdjęty łańcuch owiń na trybie po całym obwodzie, ściskając obydwa końce palcami. Jeżeli po przeciwnej stronie będzie się dał podnieść do wysokości czubków zębów trybu, to najlepiej wymienić całą przekładnię(łańcuch i obydwa tryby).
    Przechowywanie łańcucha w oleju jak najbardziej poprawne, do jazdy jednak nie. Nie chodzi tu jednak o "spadywanie" ;) , a jedynie lepkość i przyczepność brudu.
    W czasach kiedy "Jubilaty" były codziennością, specjalny smar do łańcuchów był raczej nieosiągalny. Stosowało się gotowanie łańcuchów w roztopionym łoju, a następnie wieszało na drucie do wystygnięcia. Tak spreparowany łańcuch, nie brudził nogawki, nie łapał kurzu, i śmigał po trybach jak złoto.

    Ciekawy sposób konserwacji łańcucha. Tylko trzeba załatwić łoj. Dzięki za radę.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Rob-son napisał:
    I jeszcze sam zrobił błąd, poprawiając kogoś innego. Nie pisze się "Polskiego", tylko "polskiego" z racji tego, że to przymiotnik.

    Czy ktoś to zgłaszał do moderatora?
  • #24
    Motorpal
    Poziom 14  
    Teraz życzenia Bożonarodzeniowe: Wesołych, radosnych i pogodnych świąt Bożego Narodzenia życzy wszystkim na forum Motorpal (Grzegorz)
  • #25
    Motorpal
    Poziom 14  
    Dziś kupiłem łożyska do korby i do kierownicy. I wyczyściłem ramę.
  • #26
    żarówka rtęciowa
    Poziom 36  
    Warto też sprawdzić miseczki w supporcie i ewentualnie wymienić.

    Zawsze można do tylnego koła zamiast zwykłej piasty torpedo Romet założyć Torpedo Schweinfurt produkcji Sachs. Zaletą jest sterowanie łańcuszkiem zamiast popychaczem jak w piastach Shimano.
  • #27
    Cowboy zagrabie
    Poziom 28  
    ]
    Motorpal napisał:
    Dziś kupiłem łożyska do korby

    [quote="żarówka rtęciowa"]Warto też sprawdzić miseczki w supporcie [/quote
    A pozatym to nie jest blog , czy jakiś inny pamiętnik, tylko forum serwisowe.Post "kupiłem łożysko" nikomu nie pomoże, szkoda oczu żeby to czytać.
  • #28
    Motorpal
    Poziom 14  
    Wiem, że to jest forum, a nie pamiętnik.
    Mam jeszcze jedno pytanie: czy mogę do obręczy od jubilata 2 zapleść piastę z przerzutkami?. Pytam, bo nie jestem pewien. Pozdrawiam i za offtop przepraszam.
  • #30
    Motorpal
    Poziom 14  
    Jest 36 otworków. Do tego, co drugi jest ułożony przy brzegach. Wiecie, o co mi chodzi?