Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zamiennik IPCU do Webasta

bolo133 20 Gru 2011 14:47 14663 5
  • Niedawno w Octavii II montowałem Webasto, a ponieważ była to wersja z Climatronikiem, więc potrzebowałem sterownik IPCU. Nawet taki znalazłem i miałem kupić, ale po przejrzeniu schematu podłączenia było dla mnie oczywiste, że nie jest to żaden emulator CAN, jak gdzieś przeczytałem, ale najzwyklejszy regulator PWM, a po sprawdzeniu, jak się go programuje w Webasto Thermo Test nabrałem co do tego pewności. Prototyp został zmontowany "na pająka", ale zadziałał. Układ na schemacie jest już poprawiony i zmodyfikowany, aby był w 100% odpowiednikiem modułu IPCU (przynajmniej jeśli chodzi o sposób podłączenia).
    Przekaźniki CR1 i CR2 służą do przełączania sterowania wentylatorem nawiewu z Webasta na Climatronic po załączeniu zapłonu, potencjometrem P1 należy ustawić obroty wentylatora na ok. 1/3 obrotów max. Ważną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest częstotliwość generatora. W Octavii (a wg TT również w Golfie, Passacie, itd.) częstotliwość ma wynosić 400Hz (musi się mieścić w zakresie 350-450Hz), dlatego ze względu na stabilność termiczną C1 i C2 powinny być typu MKT lub KS (nie stosować kondensatorów ceramicznych) i trzeba je dobrać w czasie uruchomienia, aby maksymalnie zbliżyć się do 400Hz. Układ został zmontowany na uniwersalnej płytce drukowanej i sprawdzony w temperaturze -25°C.

    Zamiennik IPCU do Webasta
    Zamiennik IPCU do Webasta
    Zamiennik IPCU do Webasta

    Przypuszczam, że kierując się informacjami z Thermo Test regulator można dostosować do instalacji innych samochodów przez zmianę częstotliwości i napięcia wyjściowego. Dla pewności zamiast NE555 można zastosować SA555.
    Przybliżony wzór na częstotliwość regulatora :
    f=1,44/((C1+C2)(R1+R2+P1))

    UWAGA!
    Układ przetestowałem w swoim samochodzie i nic złego się nie stało, ale jeśli w czasie prób uszkodzisz sterownik wentylatora, klimatyzacji, itd., to nie biadol na forum i nie pytaj "jak żyć".
    Pamiętaj: wszystko robisz na swoje własne ryzyko, a ewentualna naprawa będzie kosztować dużo więcej, niż oryginalny moduł IPCU!

    Fajne! Ranking DIY
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
    O autorze
    bolo133
    Poziom 2  
    Offline 
    bolo133 napisał 3 postów o ocenie 27, pomógł 0 razy. Jest z nami od 2007 roku.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #2
    poorchava
    Poziom 18  
    Wszystko fajnie, uklad dziala, ale kilka zastrzezen bym mial. plytka uniwersalna to zla droga. W samochodzie wystepuja duze drgania i prowizorka sie w koncu rozleci. Druga sprawa to zabezpieczenia. Wszystkie linie wchodzace i wychodzace z urzadzenia powinny byc w jakis sposob zabezpieczone przed zwarciem do masy i zasilania. Inaczej to ja widze dym na.horyzoncie :-)
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #3
    konel83
    Poziom 15  
    W sumie to NE555 w takim schemacie zmienia częstotliwość PWM zależnie od wypełnienia... Zrobiłem kiedyś taki układ i na ucho był to dość szeroki zakres... Może jakiś mały procesor lepiej by się tu sprawdził np. ATtiny 13?
  • #4
    grzesqi
    Poziom 12  
    Kolejny układ potwierdzający nieśmiertelność 555 :) Jeśli jest dobrze zlutowany a myślę że jest to nie ma prawa się rozlecieć nawet na uniwersalnej płytce. A konstruktorowi tylko pogratulować prostego podejścia do tematu bez angażowania w to mikrokontrolerów i innych tego typu układów.
  • #5
    zegar 32
    Poziom 15  
    A po co ten potencjometr?Regulacja wypełnienia zmienia w bardzo dużym zakresie częstotliwość generatora.Nie widzę więc sensu jego stosowania.Albo decydujemy się na stałą częstotliwość ,albo na regulację wypełnienia.Obu tych parametrów 555 nie załatwi.
  • #6
    bolo133
    Poziom 2  
    poorchava napisał:
    Wszystko fajnie, uklad dziala, ale kilka zastrzezen bym mial. plytka uniwersalna to zla droga. W samochodzie wystepuja duze drgania i prowizorka sie w koncu rozleci. Druga sprawa to zabezpieczenia. Wszystkie linie wchodzace i wychodzace z urzadzenia powinny byc w jakis sposob zabezpieczone przed zwarciem do masy i zasilania. Inaczej to ja widze dym na.horyzoncie :-)

    Co do płytki uniwersalnej, to sam mam mieszane uczucia, ale czas pokaże, jak długo wytrzyma, jeśli chodzi o zabezpieczenia, Climatronic ma swoje i myślę, że one wystarczą.

    konel83 napisał:
    W sumie to NE555 w takim schemacie zmienia częstotliwość PWM zależnie od wypełnienia... Zrobiłem kiedyś taki układ i na ucho był to dość szeroki zakres... Może jakiś mały procesor lepiej by się tu sprawdził np. ATtiny 13?

    Jak napisałem układ jest poprawiony. Pierwszy "pająk" był zmontowany z tego schematu: http://www.dprg.org/tutorials/2005-11a/index.html i rzeczywiście zmiany częstotliwości były b. duże. W układzie z mojego schematu zmiana położenia potencjometru prawie nie zmienia częstotliwości.

    zegar 32 napisał:
    A po co ten potencjometr? Regulacja wypełnienia zmienia w bardzo dużym zakresie częstotliwość generatora.Nie widzę więc sensu jego stosowania.Albo decydujemy się na stałą częstotliwość ,albo na regulację wypełnienia.Obu tych parametrów 555 nie załatwi.

    Potencjometr służy tylko do zmiany współczynnika wypełnienia i nie wpływa na częstotliwość. Częstotliwość układu musi mieścić się w zakresie 400Hz ±50Hz, ponieważ powyżej i poniżej tej granicy sterownik wentylatora nie załączy go.