Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki dławik do lodówki samochodowej aby obniżyc pobór prądu?

mocu 15 Gru 2004 10:43 2188 13
  • #1 15 Gru 2004 10:43
    mocu
    Poziom 12  

    Witam. Mam chłodziarkę samochodową z modułem Peltiera (ostatnio zmieniłem moduł na mocniejszy i wymieniłem silniczek szczotkowy na wiatrak z komputra) teraz chłodzi rewelacyjnie, wiszą sople :spoko:
    Problem pojawia się kiedy sampchód (ciężarówka) stoi np 12 godzin. Chłodziarka pożera zbyt dużo prądu (4,5A), w czasie jazdy mam doładowanie... Myślałem o wstawieniu dławika ograniczającego pobór prądu np do 1- 1,5 A. I tu zaczynają się schody. Mój zasób wiedzy z elektroniki zatrzymał się w latach `80 i nie wiem jaki konkretny typ dławika wstawić. Dałbym wtedy przełącznik na tryb full i oszczędny. Proszę o pomoc

  • #2 15 Gru 2004 11:04
    Mariusz Ch.
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.

    Dławik nic nie da w obwodzie prądu stałego. Lepszym rozwiązaniem będzie wstawienie przewodu oporowego od instalacji zapłonowej.

    Pzdr.

  • #3 15 Gru 2004 23:12
    Jan.dg
    Poziom 21  

    a nie lepiej było by jakbys wstawił czasówke która regulowala by czas np wlamcza na 30 min wylancza na 60 min

    Dodano po 2 [minuty]:

    jeszcze jedna rada zwykla czasowka sieciowa ma zasilacz 220 v ale troche malej przerobki i bedzie na 12 v lub na 24 v w zaleznosci jaki tam jest przekaznik prosze o kontakt jak chcesz wiecej szczegułów

  • #4 17 Gru 2004 03:40
    mocu
    Poziom 12  

    Niestety czasówka nie zda egzaminu, gdyż w tego typu chłodziarkach każde wyłączenie zasilania to strata ciepła, które ucieka przez wewnętrzny radiator->> moduł Peltiera ->>zewnętrzny radiator, Dlatego zależy mi na podtrzymaniu zasilania aby było chociaż lekkie chłodzenie. Podejrzewam, że wstawienie oporu może zmniejszy prąd dochodzący do modułu chłodzącego, ale ogólny pobór prądu nadal będzie wysoki. A mi zależy właśnie na czasowym zmniejszeniu amperów, aby nie rozładować akumulatorów (co miało miejsce tydzień temu) podczas postoju.

  • #5 17 Gru 2004 08:55
    Mariusz Ch.
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.

    Napięcie akumulatora jest sztywne i na podstawie prawa Ohma w obwodzie o rezystancji np.2R popłynie prąd I/2.


    Pzdr

  • #6 17 Gru 2004 13:08
    jarobro
    Poziom 11  

    jedyn seansowanym rozwiazaniem jest tregulowanie prądu poprzez klucz który bedzie zmieniał szerokość wypełnieniaia impulsu co jest równoznaczne z obnizeniem pradu dostarcznego do lodówki mozna coś takiego zbudować na popolarnym 555.

  • #7 18 Gru 2004 09:56
    A_k
    Poziom 15  

    najlepszy byłby regulator z wiertarki akumulatorowej tylko do tranzystora dać odpowiedni radiator .Jest to układ z płynną regulacją impulsową.Taka wiertarka z uszkodzonum silnikiem kosztuje kilkanaście zł.

  • #8 18 Gru 2004 21:19
    mocu
    Poziom 12  

    Tylko czy regulator z wiertarki podaje gładkie napięcie, bo czytałem, że ogniwko Peltiera jest wrażliwe na "stałość" napięcia. A odnośnie wstawienia w szereg opornika, czy wtedy ogólny pobór prądu zmniejszy się? Z prawa Ohma wynikałoby, że muszę wstawić opór o wartości ok 9Ω. Tylko jakiej mocy? (tak w ogóle to dziękuję za zainteresowanie :) )

  • Pomocny post
    #9 18 Gru 2004 21:35
    Zbysław
    Poziom 24  

    Oczywiście, że pobór prądu zmniejszy się, tylko będziesz część mocy tracił na niepotrzebne ciepło w rezystorze.

    Spróbuj wstawić w szereg żarówkę 12V, moc dobierz eksperymentalnie 21-40-45 W (stop-reflektorowa), nie będzie wtedy problemu z przegrzewaniem się rezystora.

  • #10 23 Gru 2004 17:40
    mocu
    Poziom 12  

    wróciłem dzisiaj z trasy i po świętach sprawdzę jak to wygląda w praktyce. Póki co dzięki i życzę wszystkim wesołych świąt i do siego...

  • #11 23 Gru 2004 18:32
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A może zastosować jakiś elektroniczny regulator temperatury? Nawet z jakiegoś zestrawu do samodzielnego montażu. Niech utrzymuje temperaturę. Aż tak niska , że "sople wiszą" jest potrzebna? Niech w trakcie pracy przez moduł idzie cała moc, a później jakieś podtrzymanie, żeby do środka przez moduł nie przenikało ciepło.

  • #12 23 Gru 2004 21:41
    Ryszard49
    Poziom 32  

    Witam.
    Szanowni Koledzy zamiast pisać to co "ślina przyniesie na język" wystarczy podłaczyć ogniwo Peltiera w układzie podanym przez kolegę mocu, dodać swoje rozwiązanie ( oczywiście sprawdzone) i temat zamykamy.
    Pozdrawiam.

  • #13 27 Gru 2004 22:08
    mocu
    Poziom 12  

    proste rozwiązania są najlepsze, dziękuję za pomoc. Kolega Zbysław miał dobry pomysł z żarówką, 21W wystarczyło, teraz lodówka w trybie "economy" pobiera 1,6A (szkoda,że tak mocno przy tym świeci, mam jasno w kabinie gdy śpię :sm16: ) ale już nie obawiam się rozładowania akumulatorów (dodatkowe obciążenie to niezależne ogrzewanie Webasto, gdy silnki nie pracuje a ja słodko śpię)
    Jeszcze raz dzięki za podpowiedzi.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME