Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ?

Kamil 1 22 Dec 2011 14:24 14798 17
Suntrack
  • #1
    Kamil 1
    Level 16  
    Witam.

    Posiadam głośniki Logitech Z523. W prawym głośniku znajduję się część elektroniki, regulacja głośności basów, dodatkowe wejścia. Głośnik ten jest połączony z Subwooferem za pomocą kabla RS-232. Oto jak wygląda panel ze złączami na subwooferze
    Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ?


    Kabel (ten RS232) jest jak dla mnie za krótki więc dokupiłem osobny kabel RS232 i wykorzystałem jako przedłużkę. Jeden koniec podpiąłem do tego kabla z prawego głośnika a drugi do wejścia na subwooferze. Wszystko chodzi ładnie pięknie z tym, że od czasu do czasu nawet gdy nie puszczę a jedynie włączę głośniki to słychać jak subwoofer "trzaska" słychać takie mocne basy. Niekiedy np. nie słychać dźwięku z prawego głośnika. Ostatnio doszedłem do wniosku że gdy poruszam wtyczką podpiętą do subwoofera, to wtedy właśnie mu tak odbija, to samo się dzieję gdy odepnę ten dokupiony kabel RS232 i podepnę tak jak oryginalnie powinno być.

    Zaczęło mnie to denerwować więc wpadłem na pomysł (po rozkręceniu subwoofera i prawego głośnika) że elektronikę z prawego głośnika wymontuję i wmontuję do subwoofera, bo to wygląda tak ze w prawym głośniku jest część elektroniki (wychodzi na to że ona odpowiada tylko za regulację basów i mocy dźwięku) i w subwooferze jest druga część elektroniki (zasilacz, i wzmacniacz).

    Ja używam do podłączenia tego zestawu do komputera kabla jack-rca, rca są podłączone do subwoofera do tych wejść czerwonego i białego. I teraz wychodzi na to że dźwięk leci z subwoofera przez kabel RS232 do prawego głośnika tam odbywa się regulacja głośności i potem wraca do subwoofera gdzie jest wzmacniany i wraca znowu do prawego głośnika już do samych głośników. Wnioskuję to na podstawie tego, że te kable z przewodu RS232 są podpisane na płytce w ten sposób

    GND -to masa wiadomo
    RO -to jest sygnał już do samego głośnika (przychodzący z subwoofera)
    RGND -masa głośnika
    STB -nie wiem
    SUB! -nie wiem
    12V -zasilanie
    LI -nie wiem (ale chyba sygnał wejściowy tzn głośniki oprócz wejścia RCA mają zwykłą wtyczkę jack zieloną)
    RI -nie wiem 9pewnie to co wyżej - kanał prawy)
    RCAL -RCA Lewe
    RCAR -RCA Prawe

    I teraz myślę żeby właśnie tą elektronikę z prawego głośnika wrzucić do subwoofera dzięki czemu sygnał nie będzie musiał przelatywać przez ten kabel RS232 więc nie powinno być zakłóceń, a przez RS232 puścić tylko już gotowy sygnał do samych głośników.

    Mam więc pytanie czy można zamiast tych potencjometrów które znajdują się oryginalnie (do regulacji głośności i basów) zastosować potencjometr cyfrowy? Np. coś tego typu AD5207? Ten potencjometr obrotowy, czy jak to tam się zwie od basów też ma 50K. Więc czy takie potencjometry będą dobre, w sensie czy zniekształcą mi bardzo dźwięk? Wiem że trzeba je sterować przez uC ale to nie problem. A może polecacie jakieś inne? I na co powinno się zwracać uwagę aby wybrać jak najlepsze? Na współczynnik tolerancji?

    Trochę się rozpisałem, ale myślę, że dobrze wytłumaczyłem o co chodzi :)

    Czekam na odpowiedzi

    pozdrawiam
  • Suntrack
  • #2
    E.L.O.
    Level 28  
    Quote:
    od czasu do czasu nawet gdy nie puszczę a jedynie włączę głośniki to słychać jak subwoofer "trzaska" słychać takie mocne basy. Niekiedy np nie słychać dźwięku z prawego głośnika. Ostatnio doszedłem do wniosku że gdy poruszam tyczką podpiętą do subwoofera to wtedy właśnie mu tak odbija, to samo się dzieję gdy odepnę ten dokupiony kabel RS232 i podepnę tak jak oryginalnie powinno być.

    Wygląda na zimne luty!!! Sprawdź czy gniazdo RS232 dobrze przylutowane do płytki w subie ew. przelutuj wszystkie piny.
    Wrzuć jakieś dobre zdjęcia płytki elektroniki z głosnika i suba!
  • #3
    Kamil 1
    Level 16  
    Luty wyglądały w porządku ale poprawiłem jeszcze raz (w sumie to teraz gorzej wyglądają xD, muszę jeszcze raz poprawić) i problem nadal ten sam. wystarczy poruszać wtyczką i od razu słychać buczenie itp. Wygląda to tak jakby we wtyczce coś nie łączyło, gdzieś te piny nie stykały czy coś. Poniżej zamieszczam zdjęcia

    elektronika z subwoofera (na tych zdjęciach widać luty tego gniazda DB9; te zdjęcia były robione po pierwszym poprawianiu lutów, więc tak jak pisałem za pierwszym razem wyglądało to gorzej ;p)

    Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ? Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ? Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ?

    oraz zdjęcia elektroniki z prawego głośnika (tu natomiast widać że próbowałem wylutować potencjometr)

    Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ? Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ?
  • Suntrack
  • Helpful post
    #4
    E.L.O.
    Level 28  
    Quote:
    GND -to masa wiadomo
    RO -to jest sygnał już do samego głośnika (przychodzący z subwoofera)
    RGND -masa głośnika
    STB -nie wiem
    SUB! -nie wiem
    12V -zasilanie
    LI -nie wiem (ale chyba sygnał wejściowy tzn głośniki oprócz wejścia RCA mają zwykłą wtyczkę jack zieloną)
    RI -nie wiem 9pewnie to co wyżej - kanał prawy)
    RCAL -RCA Lewe
    RCAR -RCA Prawe

    GND - Masa
    RO - Wyj. do głośnika
    RGND - Masa go głośnika
    STB - STAND BY, wyłącza głośniki+ sub lub działa jako MUTE przy włożeniu wtyczki słuchawek do gniazda słuchawkowego
    SUB! - Wyjście sygnału basu (po miksowaniu L+R) do wzmacniacza mocy w subie
    12V - Potrzebne do zasilania OPAMP w głośniku i sterowania MUTE
    LI, RI - to wyjścia sygnałów L i R (po wzmocnieniu przez OPAMP) do wzmacniacza mocy L i R w subie
    RCAL, RCAR - Wejściowe sygnały z gniazda RCA do płytki elektroniki w głośniku prawym

    Elektronika w głośniku działa jako przedwzmacniacz + wzm. słuchawkowy w ten sposób, że sygn. RCA (L i R) przychodzi z suba lub z zielonej wtyczki > potencjometr VOLUME > przedwzm. OPAMP > i dalej sygnały są rozdzielone:
    - do gniazda słuchawkowego
    - do wzmacniacza mocy L i R w subie (przez piny LI, RI)
    - do potencjometru BASS i dalej do wzm. mocy basu (przez pin SUB!)

    Moim zdaniem nie warto używać pot. cyfrowego ponieważ w głośniku prawym zamiast potencjometrów VOLUME i BASS trzeba montować przyciski volume+/- i bass+/- itd. Jeśli koniecznie chcesz sterować cyfrowo to warto zwrócić uwagę na np. DS1802 - bardzo prosta aplikacja i może pracować bez uC.

    Proponuję układ analogowy LM1036 ze sterowaniem napięciowo (elektronicznie), przy tym nie musisz montować żadnych przycisków, LM1036 włożysz w subie pomiędzy wej RCA a końcówkami mocy a napięcie sterujące doprowadzisz do oryginalnych potencjometrów w głośniku prawym (w sumie 4 przewody) i do samego głośnika prawego osobnymi kabelkami (2 kabelki)

    Aha jeszcze jedna możliwość: Możesz także wywalić gniazdo RS232 i wtyczkę, przulutować kabelki na stałe do płytki w subie. Wiem, że to nie wygodne przy przenoszeniu sprzętu ale jest pewne, że będzie OK.
  • #5
    Kamil 1
    Level 16  
    E.L.O. wrote:

    Proponuję układ analogowy LM1036 ze sterowaniem napięciowo (elektronicznie), przy tym nie musisz montować żadnych przycisków, LM1036 włożysz w subie pomiędzy wej RCA a końcówkami mocy a napięcie sterujące doprowadzisz do oryginalnych potencjometrów w głośniku prawym (w sumie 4 przewody) i do samego głośnika prawego osobnymi kabelkami (2 kabelki)


    Czyli dokładniej jak to ma wyglądać?? Końcówką mocy jest STA540 oprócz niego na płycie znajdującej się w subwooferze są 2 sztuki KS4558, ale mniejsza o to. Ja zrozumiałem to tak że do "wejścia" układu LM1036 podłączyć mam gniazda RCA a "wyjście" podłączyć do w subie do tego złącza DB9 do linii LI oraz RI (oznaczenia zaczerpnąłem z tej elektroniki w prawym głośniku) - to tak łopatologicznie ;p I wychodzi na to że tą elektronikę z prawego głośnika można w pewnym sensie wywalić??

    A co z regulacją basów?? Co prawda układ ten umożliwia taką regulację ale na tej płytce z głośnika prawego jest linia SUB! która leci do subwoofera a tak jak kolega to napisał jest to wyjście sygnału basu więc to niem trzeba by chyba sterować??

    Chyba że koledze chodziło o coś takiego że tą elektronika z głośnika wpakować do suba i zamiast potencjometrów obrotowych zastosować 2 układy LM1036? Czyli tak jak ja myślałem z tym że ja myślałem o potencjometrach cyfrowych, ale pomysł kolegi z tym układem LM1036 mi się podoba tylko nie wiem jeszcze dokładnie jak to ma właśnie wyglądać ;p

    gdyby kolega tylko rozwiną swoją myśl, bo chyba wiem o co chodzi (tak jak pisałem) ale nie jestem pewien ;p

    Aha i jak ogólnie sprawuje się ten układ LM1036, nie zniekształca bardzo sygnału??

    P.S. Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku dla wszystkich elektroników ;)
  • Helpful post
    #6
    E.L.O.
    Level 28  
    Quote:
    Ja zrozumiałem to tak że do "wejścia" układu LM1036 podłączyć mam gniazda RCA a "wyjście" podłączyć do w subie do tego złącza DB9 do linii LI oraz RI (oznaczenia zaczerpnąłem z tej elektroniki w prawym głośniku) - to tak łopatologicznie ;p I wychodzi na to że tą elektronikę z prawego głośnika można w pewnym sensie wywalić??

    Dokładnie tak, ale płytkę nadal zostawisz w głośniku (bo płytka ta trzyma potencjometry w odpowiednim miejscu) tylko odlutujesz parę elementów tak aby nóżki dwóch potencjometrów były odłączone od reszty z wyjątkiem nóżek połączonych z masą.
    Quote:
    A co z regulacją basów?? Co prawda układ ten umożliwia taką regulację ale na tej płytce z głośnika prawego jest linia SUB! która leci do subwoofera a tak jak kolega to napisał jest to wyjście sygnału basu więc to niem trzeba by chyba sterować??

    Tak, bas trzeba sterować ponieważ w subie bas ma oddzielny tor sygnałowy z jedną kostką OPAMP i mostkowanym wzmacniaczem (mostkowane dwie końcówki w kostce STA540 dla subwoofera, a dwie pozostałe dla kanałów L i R)
    Sygnał basu otrzymasz (tak jak oryginalny układ na płytce w głośniku – sygnały wyjściowe z OPAMP są rozdzielone (2x2,2k) dla końcówki L i R, na L+R dla basu (2x33k) i na słuchawki (2x15Ω)) sumując dwa wyjścia L+R układu LM1036 dwoma opornikami 33k, zsumowany sygnał basu masz podłączyć do linii SUB! na płytce głównej, kiedy regulujesz bas w układzie LM1036 to automatycznie na jego wyjściu jest więcej basu i wiadomo sub gra mocniej.

    Musisz zrobić osobną płytkę dla LM1036 + elementami wg datasheet, zamontować ją w pobliżu płyty głównej (np. na dystansach plastikowych najlepiej stronami ścieżek tych płytek do siebie).

    Do płytki w głośniku (po odłączeniu kabelki RS232) masz podłączyć:
    1 - masę GND z płyty głównej (ta masa jest połączona z „dolnymi” nóżkami potencjometrów volume i bass)
    2 - napięcie 5,4V z nóżki 17 kostki LM1036 do „górnych” nóżek pot. volume i bass
    3 - środkową nóżkę pot. VOLUME z nóżką volume kostki LM1036
    4- środkową nóżkę pot. BASS z nóżką bass kostki LM1036

    Z płytki LM1036 do płyty głównej masz podłączyć:
    1 - zasilanie 12V
    2 - masa GND
    3 - wyjście L do linii LI (przez opornik)
    4 - wyjście R do linii RI (przez opornik)

    Po przeróbce:
    - Nie masz wejścia AUX (zielona wtyczka) ale można podłączyć równolegle z RCA w subie opornikami tak jak oryginał (tylko subie a nie w głośniku)
    - Gniazdo słuchawkowe nie działa – żeby z niego nadal korzystać to znowu trzeba doprowadzić do płytki w głośniku 12V do zasilania OPAMP, sygnały L i R oraz linię STB ale chyba to mija się z celem.

    Jak się zdecydujesz na przeróbkę to bym Ci trochę jeszcze doradził i napisał które elementy trzeba wylutować aby jak najmniej przeciąć ścieżki na płytce –Zrób zdjęcia przy świetle dziennym aby nie było cienia (zdjęcie nr 1) która by zasłaniała inne elementy i opisy na płytce. Aha najlepiej aby płytka na zdjęciu leżała w pionie/ poziomie a nie po skosie tak jak zdjęcia nr 2,3,5 powyżej.

    Pytania:
    - Jaką wartość ma potencjometr VOLUME na płytce w głośniku?, czy pot. posiada wyłącznik zasilania/STB?
    - Zmierz jakie napięcie na linii STB (zmierz w głośniku) przy włączeniu / wyłączeniu suba? - to potrzebne aby później STB podłączyć na stałe na pozycji WŁĄCZ.

    Jeżeli chodzi o jakość i zniekształcenie LM1036 to się nie martw, parametry układu przewyższają wymagania tego komputerowego zestawu głośnikowego (zniekształcenie 0,03 – 0,06%, sygn./szum 80dB),

    Wzór płytki do LM1036 znajdziesz na elektrodzie, widziałem jak ktoś ładnie ją projektował. Poszukaj na elektrodzie i poczytaj trochę na temat LM1036 np.
    http://www.datasheetcatalog.org/datasheets2/34/348039_1.pdf
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic980151.html

    Quote:
    Trochę się rozpisałem, ale myślę, że dobrze wytłumaczyłem o co chodzi
    Ja też!
    Przepraszam za ew. błędy językowe :D
    Pozdro
  • #7
    Kamil 1
    Level 16  
    E.L.O. wrote:
    Jak się zdecydujesz na przeróbkę to bym Ci trochę jeszcze doradził i napisał które elementy trzeba wylutować aby jak najmniej przeciąć ścieżki na płytce.


    Myślę, że z tym dam sobie już radę, w końcu dostałem od kolegi dokładny opis co i jak tak więc spróbuję już się z tym sam uporać. Nie chcę też koledze już bardziej zawracać głowy, i tak już kolega zrobił dla mnie dużo, za co chcę bardzo serdecznie podziękować. Gdyby jednak wystąpiły jakieś problemy to będę pisał. A gdy już dokonam modyfikacji to zamieszczę kilka fotek, oraz napiszę czy wszystko działa w porządku. Jednak zanim tego dokonam to może trochę zejść gdyż obecnie mieszkam na stancji (studiuję w kielcach elektronikę i telekomunikację) więc do domu wracam tylko na weekendy. Tak więc nie mam za bardzo też możliwości aby zrobić to w dzień, czy dwa. Tym bardziej że muszę jeszcze zamówić ten układ na allegro, gdyż w kielcach nie mają w elektronicznym, tak więc gdzieś z tydzień muszę czekać aż przyjdzie, a potem jeszcze płytkę wykonać, itp. Ale w weekendy będę się tym zajmował jak będę miał czas.

    E.L.O. wrote:
    Pytania:
    - Jaką wartość ma potencjometr VOLUME na płytce w głośniku?, czy pot. posiada wyłącznik zasilania/STB?
    - Zmierz jakie napięcie na linii STB (zmierz w głośniku) przy włączeniu / wyłączeniu suba? - to potrzebne aby później STB podłączyć na stałe na pozycji WŁĄCZ.


    zmierzyłem wartość rezystancji potencjometru od basu i wyniosła ona 29,3kΩ (czy 29,5 jakoś tak) trochę mnie to dziwi bo na potencjometrze tym pisze B50K myślałem że będzie więc 50kΩ. Potencjometr od głośności miał tylko 8kΩ (o_0) a na nim pisało chyba B305K czy coś takiego, dziwne. Co do linii STB to jeszcze nie sprawdzałem ale sprawdzę w ten weekend.

    Pozdrawiam
  • #8
    Kamil 1
    Level 16  
    Witam po przerwie.

    W tym tygodniu mam sesję tak więc od przyszłego zamierzam zabrać się za wykonanie tej przeróbki. Tak jak już pisałem potencjometr VOLUME ma wartość 8kΩ a potencjometr BASSu ma prawie 30kΩ. Potencjometr od regulacji głośności posiada wyłącznik zasilania. Chciałbym się jeszcze zapytać czy dla takich wartości tych potencjometrów trzeba zmieniać rezystory które w nocie aplikacyjnej wynoszą 47kΩ a które są dołączone do wyjść tych potencjometrów??
  • Helpful post
    #9
    E.L.O.
    Level 28  
    Kamil 1 wrote:
    potencjometr VOLUME ma wartość 8kΩ a potencjometr BASSu ma prawie 30kΩ. Potencjometr od regulacji głośności posiada wyłącznik zasilania. Chciałbym się jeszcze zapytać czy dla takich wartości tych potencjometrów trzeba zmieniać rezystory które w nocie aplikacyjnej wynoszą 47kΩ a które są dołączone do wyjść tych potencjometrów??

    Witam,
    Te rezystory mogą być po 47kΩ. Ponieważ na tej głównej płycie nie ma stabilizatora 12V, trzeba zamontować dodatkowy stabilizator 10V np. L78L10 + kondensator elektrolityczny wygładzający zasilanie na płytce LM1036 aby wyeliminować buczenia pochodzące z niestabilizowanego napięcia 12V.
    Jak chcesz mieć możliwość regulacji BALANS i TREBLE to trzeba zamontować dodatkowo dwa potencjometry na tylnej ściance subwoofera, w przeciwnym razie to na płytce z LM1036 trzeba zrobić dzielnik napięcia (z pin17 kostki LM) 5,4V/2 = 2,7V z opornikami 2x22kΩ i podłączyć do pin9_BALANS i pin4_TREBLE opornikami 47kΩ. Piszę teraz o tym abyś się zastanawiał przed robieniem płytki.
    Pot. VOLUME ma wyłącznik to można zostawić funkcję STB dla wygody.
  • #10
    Kamil 1
    Level 16  
    Znalazłem dzisiaj w internecie artykuł z EP "Procesor dźwięku z układem LM1036". Zainteresował mnie gdyż oprócz LM1036 zastosowano układ CMOS 4066 który zawiera 4 klucze analogowe. Wykorzystano je do całkowitego wyciszania szumów, np. przy ustawieniu potencjometru VOLUME na najmniejszy zakres. Chciałbym więc zapytać czy zastosowanie tych kluczy pogorszy jakość dźwięku?? Gdyby się okazało że nie będzie słyszalnych zniekształceń to chętnie bym zastosował ten układ u siebie.

    Poniżej zamieszczam wycinek z tego artykułu przedstawiający schemat tego modułu.
    Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ?
  • #11
    Adix3
    Level 13  
    czesc. mam takie pytanie czy do tego układu LM1036 można zastosować zamiast zwykłych potencjometrów potencjometry cyfrowe? Chciałbym ten układ włożyć do innych głośników i mieć sterować głośnością za pomocy pilota. Więc potrzeby będzie uC + te potencjometry cyfrowe, zamiast zwykłych.
  • Helpful post
    #12
    E.L.O.
    Level 28  
    Kamil 1 wrote:
    Znalazłem dzisiaj w internecie artykuł z EP "Procesor dźwięku z układem LM1036". Zainteresował mnie gdyż oprócz LM1036 zastosowano układ CMOS 4066 który zawiera 4 klucze analogowe. Wykorzystano je do całkowitego wyciszania szumów, np. przy ustawieniu potencjometru VOLUME na najmniejszy zakres. Chciałbym więc zapytać czy zastosowanie tych kluczy pogorszy jakość dźwięku??
    Znam ten schemat AVT-244. Klucz analogowy nie powoduje pogorszenia/zniekształcenia sygnału. Myślę, że przy zastosowaniu LM1036 w zestawie komputerowym małej mocy nie ma takiej potrzeby ale jak chcesz to możesz eksperymentować.

    Adix3 wrote:
    czesc. mam takie pytanie czy do tego układu LM1036 można zastosować zamiast zwykłych potencjometrów potencjometry cyfrowe? Chciałbym ten układ włożyć do innych głośników i mieć sterować głośnością za pomocy pilota. Więc potrzeby będzie uC + te potencjometry cyfrowe, zamiast zwykłych.
    Oczywiście, że można ale po co tak kombinować? Przecież można sterować głośnością uC+potencjometrem cyfrowym bez układu LM1036, wystarczy zamontować potencjometr cyfrowy w miejsce mechanicznego potencjometru głośności w zestawie głośników.
  • #13
    Kamil 1
    Level 16  
    Witam po długiej przerwie.

    Układ w końcu złożyłem :) Wzorowałem się na schemacie w artykule z EP "Procesor dźwięku z układem LM1036". No i oczywiście przy okazji dorobiłem się błędu, czyli tak jak jest na tym schemacie zastosowałem kondensatory 22nF zamiast 220nF oraz kondensatory 33nF zamiast 330nF. Układ odpalił od pierwszego kopa, z tym że mam jeden problem, wydaje mi się, że wzmocnienie jest trochę za słabe. Wcześniej jak podłączyłem telefon do głośników (przez Jack-a) to kręcąc potencjometrem volume w stronę max-a głośniki grały głośno a teraz dam potencjometr do końca i grają sobie tak średnio. Czy nie da się jakoś podregulować tego wzmocnienia?

    Druga sprawa to tu jest klucz analogowy 4066 i tak jak pisało w tym artykule to podłączając bazę tranzystora do potencjometru volume, powinno uzyskać się wytłumianie szumów. Chodzi o to że przy przekręceniu potencjometru na minimum, klucze analogowe powinny się wyłączyć i dopiero w trakcie zwiększania głośności powinny się załączać. U mnie jest tak, że mając potencjometr na minimum w głośnikach słychać cichutko muzykę, w trakcie pogłaśniania dźwięk ten cichnie, w pewnym momencie słychać cichy trzask i od teraz następuje pogłaśnianie. Dlaczego więc, przy minimalnym ustawieniu potencjometru słychać dźwięk w głośnikach??

    I ostatnia sprawa gdy ustawię potencjometr bassu na minimum to subwoofer i tak lekko gra dlaczego?? Po prostu nie da się go wyciszyć całkowicie.

    Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedzi.

    Pozdrawiam serdecznie

    P.S. Poniżej schematy (już są uwzględnione prawidłowe wartości pojemności kondensatorów).

    1. Schemat przedwzmacniacza
    Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ?

    2. Schemat prawego głośnika
    Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ?
  • #14
    E.L.O.
    Level 28  
    Witam.
    Mam nadzieję, że kolega podłączył wszystko tak jak powinno, mam pytanie czy płytka w głośniku jest zrobiona od nowa czy tylko przerobiona ze starej płytki?

    Na schemacie prawego głośnika:
    - Po co Ci te oporniki R2 i R4 i jakie mają wartości? Te oporniki tylko ograniczają zakres regulacji suwaków VOLUME i BASS przy skręcaniu na minimum. Oporniki R3 i R5 też nie są potrzebne i można je wylutować, spokojnie możesz podłączyć bezpośrednio oryginalne potencjometry do płytki przedwzmacniacza LM1036.

    Quote:
    Czy nie da się jakoś podregulować tego wzmocnienia
    - Oporniki wejściowe R21 i R22 zastosuj 1k zamiast 10k, kondensatory C5 i C6 mogą być po 1uF - 2,2uF zamiast 470nF ---> wzmacniacz będzie grał głośniej.
    - Do czego są R23, R24, R25 i R26? Chcesz zrobić wejścia AUX?

    Quote:
    U mnie jest tak, że mając potencjometr na minimum w głośnikach słychać cichutko muzykę
    - Sprawdź napięcie na PIN_12 LM1036 czy jest 0V (po wylutowaniu R2 i podawaniu GND bezpośrednio do "dolnej" nóżki pot. Volume)
    - Sprawdź czy dwa klucze na wyj. LM1036 się wyłączą, czy tranzystor sterujący Q1 działa...

    Quote:
    w trakcie pogłaśniania dźwięk ten cichnie
    - Może potencjometr VOLUME jest uszkodzony, przy minimum nie daje 0 omów tylko dopiero przy lekkim podkręcaniu.
    - Sprawdź stan potencjometru, napięcia na PIN_12 LM1036 i stan kluczy wtedy gdy następuje cisza.

    Quote:
    gdy ustawię potencjometr bassu na minimum to subwoofer i tak lekko gra dlaczego??
    - Volume, bas, sopran i balans w układzie LM działa tak jak w normalnym wzmacniaczu mocy, nie można całkowicie wyciszyć basu dlatego, że nie ma oddzielnego wyjścia basu tylko wyjścia stereo R i L.
    Jak chcesz całkowicie wyciszyć bas, musisz wmontować dodatkowy potencjometr z tyłu subwoofera i do niego doprowadzić zsumowany sygnał z wyjścia przedwzmacniacza (PIN3/ JP4), a jego suwak podłączyć do linii SUB na płycie głównej subwoofera (oczywiście masę też trzeba połączyć do "dolnej" nóżki tego potencjometru)

    Pozdrawiam
    E.L.O.
  • #15
    Kamil 1
    Level 16  
    E.L.O. wrote:

    Na schemacie prawego głośnika:
    - Po co Ci te oporniki R2 i R4 i jakie mają wartości? Te oporniki tylko ograniczają zakres regulacji suwaków VOLUME i BASS przy skręcaniu na minimum. Oporniki R3 i R5 też nie są potrzebne i można je wylutować, spokojnie możesz podłączyć bezpośrednio oryginalne potencjometry do płytki przedwzmacniacza LM1036.


    Już tłumaczę. Otóż w trakcie projektowania układu napotkałem na elektrodzie ten temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1066807.html

    I uwzględniłem te dwa dodatkowe rezystory dla każdego z potencjometru, czyli w sumie 4 rezystory dodatkowe. Na schemacie nie mają one podanych wartości gdyż nie wiedziałem jakie te wartości mają być. Jak się okazało po uruchomieniu miałem takie same objawy jak kolega z tamtego tematu, tzn. pogłaśnianie zaczynało się od praktycznie połowy potencjometru. Więc za pomocą wlutowanych na pająka dodatkowych potencjometrów w te miejsca i multimetru, ustaliłem, że R2, R4 muszą mieć 270Ω a R3, R5 wartość 620Ω.

    E.L.O. wrote:
    Do czego są R23, R24, R25 i R26? Chcesz zrobić wejścia AUX?


    tak są to zapasowe wejścia, wiadomo może kiedyś się przydadzą :P

    E.L.O. wrote:
    Sprawdź napięcie na PIN_12 LM1036 czy jest 0V (po wylutowaniu R2 i podawaniu GND bezpośrednio do "dolnej" nóżki pot. Volume)
    - Sprawdź czy dwa klucze na wyj. LM1036 się wyłączą, czy tranzystor sterujący Q1 działa...


    Ok sprawdzę jutro i dam znać co i jak, ale przed pisaniem tego tematu nie miałem jeszcze wlutowanego rezystora R2. Ale sprawdzę o co chodzi.

    Pozdrawiam serdecznie i jeszcze raz dziękuję za wszelką pomoc.
  • #16
    E.L.O.
    Level 28  
    Dziwne przypadki! Temat z tamtego wątku się urwał i nie wiem czy coś pomogło, mam jeszcze zmontowaną płytkę AVT244, wieczorem jak mam trochę czasu to sprawdzam jak to jest u mnie z tą regulacją i Ci napiszę.
    Sprawdź u siebie jakie masz potencjometry, wszystkie muszą być o charakterystyce liniowej.
  • #17
    Kamil 1
    Level 16  
    Witam.

    Więc tak problem z tym graniem głośników mimo ustawienia głośności na minimum został rozwiązany. Oczywiście sprawdziłem układ 4066 i klucze się wyłączają gdy potencjometr jest ustawiony na małe wartości. Po kilkunastu minutach sprawdzania czy gdzieś ścieżek nie mam zwartych itp postanowiłem odłączyć płytkę z przedwzmacniaczem LM1036 od końcówki mocy. I się aż zdziwiłem gdy nadal słyszałem dźwięk z głośników. A przecież obwód audio był rozwarty bo nie było przedwzmacniacza. Jedyny wniosek jest taki że prawdopodobnie na odcinku ~4cm sygnał audio musi się indukować w ścieżkach biegnących do wzmacniacza mocy.

    Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ?

    Chodzi o to że, opiszę to za pomocą rysunku. A więc liniami czerwoną i zieloną zaznaczyłem ścieżki którymi sygnał biegnie z WEJŚCIA AUX do tej niebieskiej strzałki, gdzie podłączony jest przedwzmacniacz (przewodami). Linie żółte - sygnał biegnący z przedwzmacniacza (od niebieskiej strzałki) do końcówki mocy. Oczywiście linie żółte się urywają w okolicach wejścia AUX gdyż tam sygnały audio dalej idą przez kondensatory itp, ale nie o to tu chodzi. Czyli te linie biegną praktycznie równolegle czyli wychodzi na to że muszą ze sobą jakoś oddziaływać pewnie przez indukcję i sygnał "przenika" do końcówki mocy chociaż nie ma tu fizycznego połączenia. Jest to co prawda dziwne ale lepszego wytłumaczenia nie mam tym bardziej że sygnały wejściowe tak jak pisałem biegną od wejścia AUX do tej niebieskiej strzałki i z niczym nie są połączone, jedynie z moim przedwzmacniaczem, ale tak jak pisałem na czas testów wlutowałem kable i mimo to głośniki grają, ledwo bo ledwo ale grają. Ja obszedłem to w ten sposób że gdy klucze analogowe są rozwarte to na linii STB podawany jest 0V czyli końcówka się wycisza i już nic wtedy nie słychać :P

    Druga sprawa to zmieniłem rezystory wejściowe z 10kΩ na 1kΩ. I nie widzę różnicy. Nie zmieniłem jeszcze kondensatorów z 470nF na ~220nF MKT gdyż w Kielcach ciężko o takie na małe napięcia no chyba że kupie takie krowy na >200V. No włośnie odnośnie kondensatorów tak jak już pisałem to ja mam zamiast 330nF i 220nF kondensatory 33nF i 22nF (oczywiście MKT) bo trzymałem się projektu z EP a tam ktoś się po prostu pomylił. Tak więc jak mówię ciężko dostać kondensatory MKT w Kielcach o wartościach 330nF i 22nF na małe napięcia. Czy zamiast tych MKT mogę zastosować jakieś inne?? Np elektrolit 0,22uF?? czy nie bardzo??
  • #18
    E.L.O.
    Level 28  
    Witam.
    Sprawdziłem swoją płytkę, potencjometr liniowy 47k, przedwzmacniacz bez kluczy 4066 ogólnie działa dobrze, przy ustawieniu volume na minimum w głośniku cisza.
    Przy regulacji głośności napięcie na suwaku rośnie od 0V do 0,7V – w głośniku nadal cisza, kiedy napięcie na suwaku przekroczy 0,7V głośnik zaczyna grać. Po wlutowaniu dodatkową diodę ( prostowniczą 1n4001) do potencjometru głośność można regulować prawie od pozycji minimum.
    Wmontowałem do płytki klucze 4066, przy wyciszaniu na minimum i zwiększaniu głośności też słychać cichy trzask. Myślę, że a przyczyną trzasku jest różnica napięć na wej. i wyj. kluczy.
    Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ?Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ?Logitech Z523 - potencjometr cyfrowy do głośników 2.1 ?
    Quote:
    Jedyny wniosek jest taki że prawdopodobnie na odcinku ~4cm sygnał audio musi się indukować w ścieżkach biegnących do wzmacniacza mocy...Ja obszedłem to w ten sposób że gdy klucze analogowe są rozwarte to na linii STB podawany jest 0V czyli końcówka się wycisza i już nic wtedy nie słychać
    Dobrze kombinowałeś! Można także przeciąć ścieżki "zielone i czerwone", wylutować 2 zworki i podłączyć kabelkami ekranowanymi.
    Jeśli chodzi o kondensatory, najważniejsze są te co połączone między PIN1,3,5,6,15,16,18 układu LM1036 a masą, natomiast te połączone z opornikami 47k (suwaki potencjometrów) i PIN4,9,12,14 są mniej ważne i możesz dać 100nF...470nF/25V...200V obojętnie jakiego typu bez obawy.