Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak podlączyć do sieci silnik 3kW

Dolce 22 Dec 2011 20:47 26176 21
Wago
  • #1
    Dolce
    Level 22  
    Witam.
    Mam prośbę o pomoc w sprawie odpowiedniego podłączenia silnika. Zakupiłem silnik Siemens 3kW na Allegro. Przedstawiam zdjęcia na których dla zorientowanych chyba wszystko jest wyczerpująco opisane. Niestety nie jestem elektrykiem dlatego wolę się poradzić. Silnik chce zastosować do budowy łuparki drewna.
    Posiadam w domu "siłę" - 3 fazy oraz "zero". Pomiędzy "zerem" a poszczególnymi fazami (0-L1, 0-L2, 0-L3) napięcie wynosi po 220V, natomiast napięcie pomiędzy fazami "międzyfazowe" (L1-L2, L2-L3, L1-L3) wynosi po 390V.
    Mam następujące pytania :
    1) Czy ten silnik można podłączyć do mojej sieci zarówno w konfiguracji gwiazdy jak i trójkąta ? Przy częstotliwości 50Hz i symbolach "gwiazda"/"trójkąt" (z lewej strony pionowej kreski) są podane napięcia 400/230V oraz prądy 6.4/11.1A. Wówczas moc silnika wynosi 3kW. Natomiast przy częstotliwości 60Hz i symbolu samej gwiazdy (z prawej strony pionowej kreski) jest podane napięcie 460V, prąd 6.7A oraz moc silnika 3.6kW.
    Co to oznacza w praktyce w moim przypadku - jak najlepiej podłączyć ten silnik ?
    2) Jakich bezpieczników użyć ? Chodzi mi o amperaż. Czy wystarczą bezpieczniki 16A i czy mogą być użyte bezpieczniki automatyczne z jedną dźwignią (np. C16) ?
    3) Jakiej grubości kabli lepiej użyć ? Czy 4x1,5mm czy też 4x2,5mm ? Długość
    kabla doprowadzającego napięcie wyniesie ok. 20m.
    4) Do czego służą dwa czarne kabelki w czerwonej koszulce zakończone kostką ? One są cieńsze niż te z cewek. Czy to wyjście czujnika temperatury czy też coś innego ?
    Będę wdzięczny za pomoc.
    Jak podlączyć do sieci silnik 3kW
    Jak podlączyć do sieci silnik 3kW
    Jak podlączyć do sieci silnik 3kW
    Jak podlączyć do sieci silnik 3kW[/img]
  • Wago
  • Helpful post
    #2
    apistograma
    Level 13  
    Ten silnik jest już skonfigurowany w gwiazdę i nie może pracować spięty w trójkąt, bo się spali. Przy prądzie 6,4A daj zabezpieczenie trójfazowe C10A. Przewód 4X1,5mm² da radę, ale na 2,5mm² nie będziesz miał żadnych spadków napięcia, a i zapas mocy w razie większego silnika.
    Te dwa przewody mogą być wyprowadzeniem termistora, ale też hamulca. Nic nie napisałeś, czy jest to silnik z hamulcem, czy bez.
  • Helpful post
    #3
    o_b
    Level 15  
    Witam, ten silnik możesz podłączyć tylko w gwiazdę.
    Przewód 2,5mm2, zabezpieczenie zależy od rozruchu ( ciężki, lekki),ale same bezpieczniki nie zabezpieczają silnika przed przeciążeniem a tylko przed zwarciem.Te dwa czarne kabelki wyprowadzone to pewnie zabezpieczenie termiczne.
    Pozdrawiam.
  • #4
    Dolce
    Level 22  
    Dziękuję za pomoc.
    Nie wiem czy ten silnik ma hamulec. On napędzał turbinę wentylatora. Zamówiłem taki włącznik :
    http://allegro.pl/wylacznik

    On posiada wejście dla czujnika temperatury, może będzie ok.
    Silnik będzie "startował" bez obciążenia więc spróbuję najpierw na bezpiecznikach 10A.
    Jeśli to nie kłopot to podpowiedzcie mi w 3 sprawach :
    1) Po co się stosuje oznaczenia trójkąta na tabliczce znamionowej oraz podaje pobór prądu dla "trójkąta", skoro i tak tego silnika i tak nie można go podłączyć w "trójkąt" ? Chyba, że można dla innych napięć niż te, które podałem
    i posiadam w swojej sieci w domu. Pytam z ciekawości.
    2) Czy jeszcze coś mogę zrobić dla zabezpieczenia silnika - jeden z kolegów napisał, że bezpieczniki zabezpieczają silnik na wypadek zwarcia. A w przypadku przeciążenia ? Stosuje się jakieś układy ?
    3) Ten silnik ma dwa jednakowe otwory wyjściowe dla kabli z dławikami. Czy producent zastosował jeden dla kabla zasilania a drugi dla kabla podłączenia włącznika termicznego ?
    Trochę to dziwne ponieważ kable "termiczne" zakończone kostką są dwa i do tego dość cienkie (maja chyba 1mm2 lub 1,5mm2), natomiast obydwa otwory w "puszce" silnika są jednakowo duże. Chyba, że to taki standard.
    Chciałem się upewnić.
    4) Ostatnie, najważniejsze pytanie. Na tabliczce znamionowej silnika podane napięcia po lewej stronie pionowej "kreski" to odpowiednio : dla „gwiazdy” 400V (pobór prądu 6.4A) lub trójkąta 230V (pobór prądu 11.1A).
    Przy 460V i poborze prądu 6.7A dla "gwiazdy" silnik osiągnie moc 3.6kW.
    Kurcze trochę mi się zrobiło niewesoło. Czy to oznacza, że aby osiągnąć moc silnika 3 lub 3.6kW to trzeba zastosować powyższe parametry zasilania ? Jak pisałem, w swojej sieci mam napięcie pomiędzy „zerem” a poszczególnymi fazami 220V a międzyfazowe 390V. Czy to oznacza, że nie osiągnę mocy silnika 3kW ponieważ dla gwiazdy nie mam wymaganych 400V a dla trójkąta 390V międzyfazowe będzie po prostu za duże ? To byłby jakiś obłęd :)
    A może przy 230V dla gwiazdy silnik pociągnie te 11.1A i da z siebie 3kW ? Jak to będzie w moim przypadku ?
    Pozdrawiam serdecznie.
  • Wago
  • Helpful post
    #5
    wola
    Level 26  
    Witam.
    ad.1 W naszym kraju są (były) zakłady przemysłowe, które miały sieci 3x220V.To przykład
    ad.2 Bezpiecznik nie zabezpiecza przed zwarciem. Jeśli silnik dostanie zwarcia, to bezpiecznik zabezpieczy sieć przed jego skutkami. Zabezpieczeniem silnika jest termik czy np. czujnik temperatury. Ty masz prawdopodobnie czujnik, ale powinieneś się dowiedzieć, czy jest bimetaliczny (jego rezystancja to w granicach 0Ω), czy rezystancyjny i jaki może współpracować z wyłącznikiem, który zamierzasz kupić.
    ad.3 Jak byś posiadał przewód z dodatkowymi dwoma żyłami to możesz przyłączyć na jednym przewodzie; z uwzględnieniem punktu 3.
    ad.4 Jeśli jesteś przyłączony do sieci jakiegoś zakładu energetycznego, to masz 3x230/400V, tzn. każda faza względem neutralnego "daje"230V, a pomiędzy fazami 400V. Możesz mieć spadki napięcia z różnych powodów, ale silnik przyłączasz w gwiazdę i powinien osiągnąć parametry dla częstotliwości 50Hz. Jeśli napięcie faktycznie ma 390V, to termik byłby pożądany.
    Silnik można jeszcze bardziej dobezpieczyć, ale to podnosi koszty- twój wybór.
    A czym mierzyłeś napięcie?
  • Helpful post
    #6
    Rafik4
    Level 31  
    1. W trójkąt łączysz jeżeli zasilasz napieciem 3x230V, np. z falownika zasilanego jedną fazą.
    2. Stosuje się wyłączniki silnikowe lub termiki, ustawiasz na nim znamionowy prąd silnika zczytany z tabliczki znaminowej, radzę go zastosować.
    3. Raczej standard, wkręć dławice kablowe w te otwory.
    4. Zasilasz silnik z sieci trójfazowej, w Polsce mamy 400V 50Hz, więc będziesz miał 3kW.

    Sprawdź jeszcze omomierzem co to za czujnik temperatury, może to byc termistor, wtedy nie podłączysz go do tego włącznika który kupiłeś.
  • Helpful post
    #7
    INTOUCH
    Level 30  
    Do tego silnika powinieneś zastosować wyłącznik silnikowy jako główne zabezpieczenie. Zabezpiecza przed przeciążeniem i zwarciem.
    Popytaj w hurtowniach elektrycznych. Podaj dane z tabliczki znamionowej na pewno ci doradzą właściwy.

    Ten silnik można podłączyć trójkąt ale tylko dla napięcia międzyfazowego 230V.
    W sieci znamionowej napięcie międzyfazowe wynosi 400V. Dlatego musisz go podłączyć w gwiazdę.

    Możliwe że w tym silniku jest termistor PTC, KTY lub termik typu ON OFF.
    Sprawdź rezystancję na kostce. Możliwe że ta dodatkowa kostka to zaciski hamulca elektromagnetycznego.
  • #8
    Dolce
    Level 22  
    INTOUCH wrote:

    W sieci znamionowej napięcie międzyfazowe wynosi 400V. Dlatego musisz go podłączyć w gwiazdę.


    Właśnie dokładnie takie mam napięcie między fazami. Natomiast napięcie pomiędzy zerem a poszczególnymi fazami wynosi 230V. Napięcia mierzyłem miernikiem cyfrowym.
    1) Czy w tej sytuacji osiągnę znamionową moc silnika ?

    Jeśli chodzi o kostkę to na jej wyjściu jest w zasadzie 0om. W mierniku na zakresie pomiarowym do 200om zwarcie sond ze sobą pokazuje na wyświetlaczu 0.1om natomiast na kostce jest 0.2om. Natomiast po przełączeniu zakresu na mierniku na symbol diody przy zwartych sondach jest 0.000 i taka sama wartość jest wyświetlana przy pomiarze na kostce mierząc w "obu kierunkach".
    2) Czy to oznacza, że w silniku zastosowano wyłącznik bimetaliczny i będzie on współpracował z wyłącznikiem KEDU do którego aukcji link podałem ?
    Pozdrawiam i bardzo dziękuję wszystkim za pomoc.
  • Helpful post
    #9
    fuutro
    Level 43  
    Tak, dla tej konfiguracji tak.
  • #10
    Dolce
    Level 22  
    fuutro wrote:
    Tak, dla tej konfiguracji tak.


    Czyli dla konfiguracji "gwiazdy" ?

    Pozostała jeszcze tylko sprawa tej kostki. Czy to będzie wyłącznik bimetaliczny i czy będzie współpracował z wyłącznikiem KEDU z linka powyżej ?
    Pozdrawiam.
  • #11
    o_b
    Level 15  
    Witam, wyłącznik będzie działał z tym zabezpieczeniem termicznym tzn. wyłączy silnik, ale musisz wiedzieć , że to zabezpieczenie działa jak zwykły bezpiecznik,po przekroczeniu temperatury niebezpiecznej dla silnika ulega "uszkodzeniu".Łatwiej wymienić samo zabezpieczenie niż przezwajać uzwojenia.Pytałeś też o dwa wyjścia z puszki, są potrzebne gdy chcesz zastosować przełącznik gwiazda/trójkąt- musisz wprowadzić dwa przewody (nie w twoim przypadku, kol. wcześniej pisali). Jeśli chodzi o parametry to w twoim wypadku 3kW , 6,4A .Pozdrawiam
  • #12
    Rafik4
    Level 31  
    o_b wrote:
    Witam, wyłącznik będzie działał z tym zabezpieczeniem termicznym tzn. wyłączy silnik, ale musisz wiedzieć , że to zabezpieczenie działa jak zwykły bezpiecznik,po przekroczeniu temperatury niebezpiecznej dla silnika ulega "uszkodzeniu".Łatwiej wymienić samo zabezpieczenie niż przezwajać uzwojenia.

    Kolega bajki opowiada.
  • #13
    Dolce
    Level 22  
    A jaka jest prawda ?
    1) Chodzi o moc silnika biorąc pod uwagę parametry zasilania mojej sieci + podłączenie silnika w konfiguracji "gwiazdy".
    2) Jaki rodzaj wyłącznika posiadam w silniku biorąc pod uwagę, że na kostce jest 0om oraz czy ten włącznik będzie pasował do wyłącznika KEDU :
    http://allegro.pl/wylacznik
    Pozdrawiam.


    3.1.18. (10.11) Zabronione jest publikowanie informacji do źródeł, które po pewnym czasie wygasają (publikowanie odnośników do stron o charakterze krótkotrwałym).
    [Akrzy]
  • Helpful post
    #14
    Rafik4
    Level 31  
    Wychodzi na to, że masz czujnik bimetalowy (jak się silnik zagrzeje, to rozwiera obwód, jak ostygnie to ponownie zwiera i można uruchomić silnik), da się go podłączyć do tego wyłącznika.
  • #15
    Dolce
    Level 22  
    Bardzo dziękuję za odpowiedź. Mam jeszcze pytanie o tą moc silnika biorąc pod uwagę parametry sieci. Jak to jest ? Przecież nie mam 400V pomiędzy zerem a fazami. Czy silnik weźmie większy prąd przy 220V pomiędzy fazami ? A może to jest jeszcze jakoś inaczej ? Jeśli to nie kłopot to poprosiłbym o wytłumaczenie mi tej kwestii.
    Pozdrawiam serdecznie.
  • Helpful post
    #16
    fuutro
    Level 43  
    Chodzi o to, że pojedyncze uzwojenie silnika jest wykonane na 230V, więc podanie na to napięcia między fazowego 400V źle się skończy. Podanie tego napięcia na dwa uzwojenia nie spowoduje uszkodzenia, gdyż przez uzwojenia nie popłynie większy prąd niż założono.
  • Helpful post
    #18
    wola
    Level 26  
    Witam.
    Quote:
    Jak to jest ? Przecież nie mam 400V pomiędzy zerem a fazami.
    Masz 400V pomiędzy fazami i te fazy przyłączasz do 3 zacisków silnika.Pozostałe 3 zaciski łączysz ze sobą w układ gwiazdy(γ). 230V Cię nie interesuje.
    Jeśli masz instalację o 5 przewodach, to PE (zielono-żółty) przyłączasz do obudowy.
    przewodu N nie przyłączasz. Pomiędzy N a fazami jest 230V.
    W instalacji 4-przewodowej "zero" przyłączasz do obudowy silnika ( oczywiście w "skrzynce przyłączeniowej"). W konfiguracji 4-przewodowej 230V jest pomiędzy "zerem" (przyłączonym do obudowy) a fazami. Jak nie jesteś pewien tego co masz zrobić, to lepiej nie rób.
  • #19
    Dolce
    Level 22  
    Z Wasza pomocą uruchomię silnik jak należy, szybko się uczę :)
    Dzisiaj przyszedł przełącznik KEDU. Posiada przekaźnik oraz przełącznik zmiany kierunku obrotów silnika. Dodatkowo sprzedawca zaznaczył, że można go podłączyć do czujnika czyli w moim przypadku wyjścia bimetalu w kostce. Niestety nie ma do niego schematu podłączeniowego jedynie na obudowie przekaźnika jest schemat wyprowadzeń (styków) oraz schemat cewki przekaźnika (elektromagnesu). Rozebrałem go i zrobiłem zdjęcia :
    Jak podlączyć do sieci silnik 3kW
    Jak podlączyć do sieci silnik 3kW
    Jak podlączyć do sieci silnik 3kW
    Jak podlączyć do sieci silnik 3kW
    Jak podlączyć do sieci silnik 3kW
    Jak podlączyć do sieci silnik 3kW
    Próbowałem przesunąć trzpień elektromagnesu w tył do pozycji „załącz”. Styki 1 i 2 oraz 3 i 4 mają wówczas przejście, natomiast styki 5 i 6 oraz 7 i 8 nie.
    Czy może załączą się po podaniu napięcia ? Nie znam się na tego typu urządzeniach (na razie) ale nie wydaje mi się to ok. Myślałem, że po przesunięcia trzpienia po prostu załączę wszystkie pary styków.
    Natomiast przełącznik obrotów ma w sumie 12 wejść a do wejść 1+5 (zmostkowane) oraz 3+7 (zmostkowane) są podłączone kabelki z przekaźnika. Na ostatnim zdjęciu jest ukazany schemat tego przełącznika. Jego działanie jest zrozumiałe, po przesunięci dźwigni w lewą skrajną pozycję ON zmostkowane styki 5+1 są zwierane ze zmostkowanymi stykami 6+8 natomiast styki 7+3 zwierają się ze stykami 2+4. Po załączeniu w prawą skrajną pozycję styki 1+5 zwierają się z 2+4 a 7+3 z 6+8. W ten sposób następuje przełączenie faz a skutkiem tego będzie zmiana kierunku obrotów silnika. Oczywiście wcześniej przełącznik przechodzi przez pozycje OFF i wówczas wyłącznik rozłączy najpierw silnik ("brak faz"). Pewnie trzeba będzie na powrót załączyć całość przyciskiem głównym włącznika KEDU.
    Mam jeszcze jedną prośbę o pomoc skoro już tyle mi pomogliście. Czy ktoś mógłby mi narysować schemat (lub podać linka), według którego mógłbym wszystko prawidłowo podłączyć ? W zasadzie to nie jest chyba trudna sprawa, natomiast nie bardzo wiem gdzie i jak w tym wszystkim podłączyć zabezpieczenie termiczne (bimetal) silnika. Rozumiem, że brak fazy powoduje odłączenie wyłącznika KEDU. Należałoby więc chyba „puścić” przez bimetal fazę (nie wiem czy tak się robi, w końcu tam płynie spory prąd) lub też podłączyć cewkę przekaźnika przez układ bimetalu. Nie wiem jak się wykonuje podłączenie zabezpieczenia termicznego a warto by było skoro jest zamontowane w silniku. Proszę o pomoc w tej sprawie (schemat lub dokładny opis).
    Podsumowując :
    Potrzebuję schematu podłączeniowego od zasilania sieciowego do wyłącznika KEDU i następnie do silnika z uwzględnieniem zabezpieczenia termicznego (bimetalu) silnika.
    Będę bardzo wdzięczny za pomoc.
    Pozdrawiam serdecznie.
  • #21
    Dolce
    Level 22  
    Dziękuję.
    Nie ma pojęcia jakie napięcie można podłączyć do tego wyłącznika termicznego.
    Mam nadzieję, że można podłączyć napięcie zasilania cewki przekaźnika, które wyniesie 400V ponieważ cewka będzie zasilana prawdopodobnie z dwóch faz.
    Rozrysowałem schemat, prosiłbym o sprawdzenie czy jest prawidłowy.
    Czujnik temperatury włączyłem szeregowo w obwód cewki elektromagnesu przekaźnika. Wejście "a" cewki jest więc podłączona szeregowo do styków przekaźnika a następnie fazy (w zależności od wyboru kierunku obrotów będzie to faza L2 lub L3), natomiast wejście "b" cewki jest podłączone do wolnych styków przełącznika obrotów (przełącznik oprócz styków, które będą przełączały fazy wpływając na zmianę kierunku obrotów silnika, posiada dodatkowo dwie pary wolnych styków zwieranych w momencie ustawienia dźwigni w obu skrajnych pozycjach "ON" - lewej i prawej) później do wyjścia z czujnika temperatury (bimetal) a następnie do fazy (w zależności od wyboru kierunku obrotów będzie to faza L2 lub L3). Napięcie zasilania cewki wyniesie więc 400V. Wydaje mi się, ze tak można zrobić, widziałem schematy na stronie sprzedawcy (mój przełącznik to KOA1T) :

    http://www.kurkiewicz.com.pl/index.php/strona_tekstowa/wyswietl/76

    Chyba, że to lepiej jest podłączyć cewkę do "zera" i fazy. Wówczas napięcie wyniesie 220V. Nie wiem czy tak można zrobić, prosiłbym tutaj o poradę.
    Czy schemat jest prawidłowy ? Czy należałoby coś zmienić/połączyć inaczej w celu lepszego/bezpieczniejszego funkcjonowania silnika ?
    Będę wdzięczny za pomoc.
    Pozdrawiam serdecznie i życzę Wesołych Świąt.

    Jak podlączyć do sieci silnik 3kW
  • #22
    Dolce
    Level 22  
    Dziękuję za pomoc, zamykam temat.