Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
CControls
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Eagle] płytka ma więcej połączeń niż schemat

dodo.gemini 22 Gru 2011 22:57 2141 5
  • #1 22 Gru 2011 22:57
    dodo.gemini
    Poziom 2  

    Witam,

    Prześledziłem dość dużo artykułów i nie znalazłem nic na temat jaki robię błąd.
    Zrobiłem pierwszy swój schemat w Eagle, płytka testowa dla Atmegi8 i teraz chciałem zrobić płytkę, problem w tym, że mam za dużo połączeń na płytce w stosunku do schematu. Na schemacie nie mam połączone np. C1 z S5 ( to samo z wejściem IDC10, robi połączenia pod piny 7,8..) a na płytce jest takie połączenie. Schemat jest mało rozbudowany i przez to mam problem z rozmieszczeniem elementów na płytce. Czy może ktoś mi wskazać jaki błąd zrobiłem?

    0 5
  • CControls
  • #2 22 Gru 2011 23:18
    Christophorus
    Poziom 41  

    Na schemacie kondensator C1 łączy się z przełącznikiem S5, gdyż ich piny są połączone razem do masy układu. Tak samo pin 2 złącza SV1 jest podłączony do +5V podobnie jak pin 7 układu IC2. Natomiast piny 4, 6, 8, 10 złącza SV1 podłączone są do masy tak samo jak pin 9 układu IC2. Nie wygląda to na błąd. W końcu gdzieś te wspólne połączenia masy i zasilania +5V muszą się na płytce spotkać.

    0
  • CControls
  • #3 23 Gru 2011 00:06
    dodo.gemini
    Poziom 2  

    dzięki za odp

    mam to tak zostawić, czy wg. Ciebie to jest 'burdel'?

    wg. mnie straszny bałagan jest i ciężko mi to ułożyć.

    0
  • #4 23 Gru 2011 21:31
    Christophorus
    Poziom 41  

    Odnoszę wrażenie, że Kolega słabo się orientuje w dziedzinie projektowania płytek drukowanych. Te cienkie żółte linie które widać jako połączenia na płytce to są połączenia wspomagające (tymczasowe) sygnalizujące połączenia na płytce. Ma to na celu ułatwić rozmieszczenie elementów na płytce oraz ułatwić trasowanie ścieżek. Różnice myślę, że widać na obrazku poniżej.

    [Eagle] płytka ma więcej połączeń niż schemat

    Te grubsze niebieskie linie to są dopiero faktycznie wytrasowane ścieżki po stronie ścieżek. Gdyby ścieżki były po stronie elementów bo miały by kolor czerwony. (Domyślne ustawienia programu Eagle.) W załączniku jest nieco poprawiony projekt. Był brak połączenia kondensatora C1 od strony "+" zasilania. Jak wspomniałem załączniku jest projekt z płytki jak z obrazka powyżej. Niech Kolega spróbuje poprawić tą moją przykładową płytkę, jeśli chce się samodzielnie nauczyć projektować pytki. Jak będą problemy to pomogę (pomożemy).

    0
  • #5 31 Gru 2011 00:18
    dodo.gemini
    Poziom 2  

    Musiałem trochę przeanalizować swoje błędy przez święta i zrobiłem poprawki.
    Dzięki Christophorus za pomoc. Zacząłem analizować płytki i schematy innych osób z elektrody i mniej więcej tak próbowałem wprowadzić coś nowego u siebie.

    Załączyłem poprawiony schemat i usunąłem wtyk do programowania mikrokontrolera, gdyż posiadam osobny programator USBasp.


    O błędach wiem m.in:
    - za wąskie ścieżki zasilania
    - nie używałem polygonu
    - zdjęć dziur nie robiłem, bo wierciłem wiertareczką za 15zł i nie mogłem włożyć wiertła 0,8 to użyłem 1mm i dziury wychodziły duże, do tego wiertło bardzo buksowało na boki i ciężko było trafić w dziur (Mini wiertarko-szlifierka Velleman)
    - projekt prosty i miał na celu naukę, dokładnie wiem, że za wiele go nie poużywam.

    Poniżej zdjęcia z wytrawioną płytką
    Płytka Elektroda

    Chciałbym zainwestować w coś lepszego do wiercenia dziur i przy okazji do wiercenia w obudowach do większych projektów, coś polecacie? ~150zł max

    0
  • #6 31 Gru 2011 15:32
    Christophorus
    Poziom 41  

    Szerokość ścieżek w miarę możliwości powinna być duża, na ile pozwala na to projekt płytki. Szersze ścieżki mają mniejszą rezystancję, są w mniejszym stopniu podatne na uszkodzenia mechaniczne, odgrzanie lutownicą przy dłuższym lutowaniu lub cynowaniu. Jak już jesteśmy przy ścieżkach staraj się załamania ścieżek prowadzić pod kątem 45° zamiast pod kątem prostym.

    Używanie lub nie polygonu także nie jest błędem, pozwala jednak na oszczędzanie środka trawiącego, przyśpiesza trawienie płytki. W wielu projektach jednak stosuje się polygon, który podłączony do masy układu poprawia właściwości elektryczne płytki. Zwiększa powierzchnię masy, itp.

    Nie wiem czemu nie masz na płytce po naniesieniu tonera otworków w pola lutowniczych. Po wytrawieniu miedzi otworka w polu lutowniczym powstaje zagłębienie w płaszczyźnie miedzi, które ułatwia prowadzenie wiertła w początkowej fazie wiercenia otworu. Ewentualnie odpowiednie zagłębienia dla wiertła można wykonać małym punktakiem lub ostrym szpikulcem. Znacznie ułatwia to proces wiercenia płytki.

    Co do wiertarek to do wiercenia płytek potrzebna jest mała miniaturowa wiertarka. Do wiercenia otworów w obudowach potrzebna będzie raczek już normalna wiertarka. Mała wiertareczka do płytek nie będzie w stanie wiercić otworów o większych średnicach w dodatku w twardych materiałach, natomiast wiercenie dużą wiertarką otworków np. 0,8 mm będzie dość uciążliwe i prawdopodobnie szybko skończy się złamaniem wiertła.

    0