Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Co to może byc za kabel z regulatorami, wyciągnięty ucięty z auta

MarcinViper 22 Dec 2011 23:52 2324 16
  • #1
    MarcinViper
    Level 16  
    Witam,
    grzebie przy aucie a dokładnie przy webasto i znalazłem niestety taki kabel jak na fotce poniżej ucięty w okolicach popielniczki, delikwent ma ok 70cm długości i został brutalnie potraktowany obcinaczkami:(
    na końcu są jakby dwa regulatory i jedyne co przychodzi mi na myśl to że jest to regulacja siły nadmuchu od webasto. (przód i tył) Niestety nie odnalazłem drugiej częsci kabla mimo że rozłożyłem pół kokpitu i kilku części pod maską.
    Gdzie to może być wpięte jeżeli odpowiada za regulacje wentylatora??
    Co to może byc za kabel z regulatorami, wyciągnięty ucięty z auta
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźniki
  • Helpful post
    #2
    pawel-jwe
    Level 30  
    To potencjometry dużej mocy (czyli elementy sterowane płynnie), a nawiewy są sterowanie sposób krokowy (0-1-2-3-4), tak więc sterowanie nawiewami to to raczej nie jest.
    Obstawiał bym bardziej sterowanie temperaturą jeśli to jest w ogóle od websto.
  • Helpful post
    #4
    pawel-jwe
    Level 30  
    Szczerze to nie mogę się doszukać na tym schemacie żadnych potencjometrów (elementy M1 M2 odpowiadają za działanie"silniczka" webasto). Nawet kolory przewodów do żadnego elementu ze schematu nie pasują.
    Jesteś pewny że to od webasto? Widziałem takie w których nie ma regulacji temperatury (tzn. albo włączone albo wyłączone i już).
  • Relpol przekaźniki
  • Helpful post
    #5
    myrek2
    Level 10  
    Jeżeli faktycznie to to samo webasto to napewno te potencjometry nie są z niego, ponieważ tu sterowanie jest cyfrowe (X9 na schemacie). A M1 i M2 to silniki najprawdopodobniej od pompy i dmuchawy. Dla pewności poszukaj przy sterowniku przewodów w tych samych kolorach.
  • #6
    MarcinViper
    Level 16  
    Hej niestety nie jestem pewien bo auto już takie kupiłem:( te potencjometry są obok przełącznika S5 (lato zima dwie pozycja + off i to by sie zgadzało) samo webasto dzisiaj mi wystartowało ale nie wiem czy wszystko jest podłączone także nie sprawdziłem czy działa, jedynie słychać było jakby wentylator/pompkę w urządzeniu grzewczym.
    Jeżeli te dwa potencjometry nie są od temperatury ani od wiatraka to w jaki sposób wg. tego schematu wentylator sam sie włączy?? Nie mogę zlokalizować u siebie S1 i S2 one są tak mi sie wydaje odpowiedzialne za załączanie wentylatora, mogą działać automatycznie za pomocą termistora??
  • Helpful post
    #7
    myrek2
    Level 10  
    A z jakiego to samochodu wyciągnąłeś?
  • #8
    MarcinViper
    Level 16  
    hm... siedzi to wszystko w Lancia Kappa i ten kabel zauważyłem że jest przecięty przypadkowo podczas wymiany radia...
    chodzi Ci żebym zobaczył w A3 (Connector box) czy gdzieś dochodzą kabelki tych samych kolorów??
  • Helpful post
    #9
    myrek2
    Level 10  
    Dokładnie A3 lub A2. A termistor to B2 i on steruje pracą wentylatora przez K3. S1 i S2 to
    chyba jakieś wyłączniki dodatkowe.
  • #10
    MarcinViper
    Level 16  
    aha ok a A2 zapewne jest przy urządzeniu grzewczym (piecyku:)??? bo jeżeli tak to straszna lipa bo to jest jakoś w nadkole schowane i dostęp bardzo trudny... dobra ide zobaczyć do garażu:)
  • Helpful post
    #11
    myrek2
    Level 10  
    No przeważnie tam siedzi i podejrzewam, że cię to nie ominie bo tam też siedzi termistor, a to przez niego webasto może nie wystartować. Kiedyś miałem podobny przypadek tylko w ciężarowym Mercedesie i wymiana termistora pomogła.

    Dodano po 11 [minuty]:

    Jak się już dokopiesz do tego to sprawdź również świecę płomieniową, bo jeżeli ona jest uwalona to też nie wystartuje.
  • #12
    MarcinViper
    Level 16  
    hej no popatrzyłem i tak miejsce A3 to zbiegowisko wszystkich kabli ale oczywiście nie tych których szukam, są tam bezpieczniki i jest to przykręcone wszystko w okolicach akumulatora do ściany grodziowej.
    do A2 sie nie dostane (tak łatwo) ale widzę że idą dwa przewody i w jednym z tych jest sześć kabli ale inne kolory i grubsze (czerwony, czarny, fioletowy, niebieski i jeszcze jakieś). Te kable idą też w progu przy drzwiach kierowcy i w połowie zakręcają pod fotel i tapicerkę, dalej nie wiem gdzie sobie idą.... Ale raczej nie mogą zmienić kolorów na całkiem inne...
    Tak mi przyszła do głowy myśl czy to nie mogą być kable od audio?? bo ktoś wcześniej w aucie majstrował przy głośnikach, tubie w bagażniku i radiu z tego co zauważyłem.


    Aha jak już masz doświadczenie z webasto to powiedz jak powinno się zachowywać po takim podpięciu do zasilania bo moje coś szumiało (jakby wentylator czy pompka??) i wyświetlacz tam pokazywał różne opcje ale nie przyglądałem się.
  • #13
    myrek2
    Level 10  
    Z tego co pamiętam to websto startuje tak:
    1. Najpierw wentylator od dmuchawy się rozpędza
    2. Świeca płomieniowa się rozgrzewa.
    3. Pompka pompuje paliwo i następuje zapłon.
    4. Potem to wszystko się stabilizuje przez zmianę wydajności wentylatora i cykliczne odcinanie paliwa.

    A co do tych kabli to również myślałem, że jeśli były one obok radia to poprzedni właściciel (Car Audio Amator:-)) mógł w ten sposób sterować głośnością np. głośników przednich lub właśnie tej tuby.
  • #14
    MarcinViper
    Level 16  
    aha ok to dzisiaj uzbroję sie w gaśnice i wiaderko z wodą :) i będę przeprowadzał pierwsze testy.
    właśnie te kable były umieszczone w tunelu środkowym tak za hamulcem ręczny pod podłokietnikiem i szły w kierunku radia ok 70cm ale niema śladu po reszcie tych kabli
  • #15
    MarcinViper
    Level 16  
    hej jestem po pierwszym starcie i mam takie pytanie ile czasu musi upłynąć aby rurki od płynu chłodzącego zaczęły się robić ciepłe?? czekałem ok 5min i nic sie nie ociepliło.
    po włączeniu najpierw chodził jakby wentylator na początku wolno a później coraz szybciej.
    w tym czasie słychać było tykanie pompki paliwa
    a później tak jakby ktoś zapalił palnik gazowy i czuć było po chwili spaliny.
    Ale jeżeli np pompka w urządzeniu jest uszkodzona to będzie cały czas grzać płyn w pobliżu urządzenia i może dojść do przegrzania??
    Mam ten przełącznik LATO/OFF/ZIMA nie wiem w których pozycjach czy na jedynce jest lato czy zima??
  • #16
    MarcinViper
    Level 16  
    hej chyba te pokrętła były od ustawienia temperatury i siły nawiewu. bo webasto dziala nagrzewa silnik ale nie idzie ciepłe powietrze do kabiny, mam klimatronic i wszystko sterowane jest elektronicznie jak kluczyk jest wyjęty to nic z kokpitu nie działa. A te kable pewnie były pociągnięte tak żeby wentylator i temperatura działały.
  • #17
    myrek2
    Level 10  
    Musisz sprawdzić czy u Ciebie jest pompka obiegowa bo wg. dokumentacji to jest opcja dodatkowa. Przejrzałem jeszcze raz ten schemat i za włączenie wentylatora jest odpowiedzialny przekaźnik K3. Sprawdź również bezpiecznik F3. A te potencjometry to niestety musiały być od czegoś innego. Wszystko masz w tej dokumentacji (procedurę startu i wyłączenia). Ja miałem webasto które ogrzewało tylko powietrze.