Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rowerowe, automatyczne, światło postojowe LED

andrzej_zabierowski 28 Gru 2011 16:09 9923 4
  • Rowerowe przednie automatyczne światło postojowe LED.

    Rowerowe, automatyczne, światło postojowe LED

    Jest to moja propozycja do dalszych inspiracji. Projekt zmontowałem w "pająku". W praktyce działa poprawnie. Układ zbudowany jest na bazie popularnego generatora w wersji CMOS. Zależało mi na wykorzystaniu tego "nieśmiertelnego" timera ICM7555, a budowa układu była też wspaniałą przygodą. Rezystor R1=420R jak na schemacie, jest wartością wstępną dla całego zakresu napięć i należy go dobrać dla danej wartości napięcia, np. dla 4,5V R1=100R. Lub zastosować sterownik LED w postaci źródła prądowego.W razie potrzeby należy zwiększyć C4 do np. 220uF, a następnie jeśli znowu będzie taka potrzeba, zmniejszyć R10.

    T1-BC557c
    T2,T3-BC547b
    DZ1,DZ2-BZV85C12
    DZ3-LM385Z1.2
    D1,D2,D3,D4-1N5819 (schottkiego)
    Wartości pozostałych elementów są widoczne na obrazku.

    Jest to konstrukcja, przystosowana do moich założeń. Mianowicie preferuję oświetlenie z przodu roweru żarówkowe o mocy trzech wat, z tyłu oświetlenie diodowe z podtrzymaniem świecenia na postoju. Trudno dostać przednią lampę rowerową z dodatkowym światłem postojowym, taką którą z tyłu bez problemu kupiłem. Więc postanowiłem zrobić przednie światło postojowe, którego przedstawiam schemat ideowy narysowany ręcznie. Podstawowym dla mnie źródłem zasilania jest wyłącznie dynamo piasta. Awaryjne według mnie jest jedynie światło, które zresztą mam z przodu przy rowerze, własnej konstrukcji, włącza się automatycznie w czasie jazdy gdy "spali" się żarówka, bym mógł bezpiecznie wrócić do domu i wymienić na nową. Zapraszam do dyskusji.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Zasilacze UPS
  • #2
    LnxTx
    Poziom 11  
    Czy dużym problemem byłoby przeprojektowanie układu tak, aby zamiast baterii użyć kondensatora o większej pojemności? Wtedy układzik byłby bardziej bezobsługowy, praktycznie do końca życia roweru.
  • Zasilacze UPS
  • #3
    robig
    Poziom 19  
    Diody schottky lekko na wyrost, to nie sterownik impulsowy. Możesz zastosować zwykłe diody prostownicze, nie ma co kombinować. Spróbuj też zacząć projektować proste układy w programach do tego przeznaczonych, będziesz mógł od razu symulować ich działanie i sprawdzać, w teorii, parametry układu.
    Poszukaj na Elektrodzie, zobacz tutaj: http://www.pcschematic.com.pl/ lub tutaj http://elektro.w.interia.pl/programy/index.html , pogooglaj i działaj dalej :)

    Pozdrawiam
  • #4
    andrzej_zabierowski
    Poziom 10  
    LnxTx napisał:
    Czy dużym problemem byłoby przeprojektowanie układu tak, aby zamiast baterii użyć kondensatora o większej pojemności? Wtedy układzik byłby bardziej bezobsługowy, praktycznie do końca życia roweru.


    Nie widzę problemu. Wtedy zbędny jest timer. Jednak, jak napisałem w pierwszej wiadomości, zależało mi na wykorzystaniu timera, od tak.

    Dodano po 21 [minuty]:

    robig napisał:
    Diody schottky lekko na wyrost, (...)



    Oczywiście, że "na wyrost" mogę wymienić diody, pytanie techniczne - po co, pomijając już niedorzeczną filozofię w dalszej Twojej wypowiedzi, że diody schottkiego są zarezerwowane do montażu zasilaczy impulsowych.
  • #5
    andrzej_zabierowski
    Poziom 10  
    Proponuję poprawiony schemat światła postojowego z przodu/tyłu*(niepotrzebne skreślić) roweru. Pierwszy schemat w pierwszej wiadomości zostaje, ale u mnie w domu wędruję do kosza.

    Prezentowany układ elektroniczny - rowerowe światło postojowe(rys.2), jest uzupełnieniem standardowego oświetlenia przy rowerze, zwiększające bezpieczeństwo rowerzysty w czasie postoju, na przykład: na skrzyżowaniu ulic, lub w innych okolicznościach wymuszających zatrzymanie. Urządzenie posiada dwie funkcje. Sygnalizacje świetlną około trzech minut po każdorazowej jeździe i sygnalizację w początkowych chwilach po włączeniu się do ruchu. Docelowo, układ budowałem z myślą wykorzystania z przodu roweru, dlatego zdecydowałem się na światło pulsujące, jako pewien kompromis między światłem ciągłym a migającym, które to migające, dozwolone jest w Polsce z tyłu roweru, a które wespół z pulsującym zwraca na siebie uwagę innych uczestników ruchu, mówiąc "Uwaga!? Zachowaj ostrożność". Oczywiście nie stoi nic na przeszkodzie by wykorzystać układ z tyłu roweru.

    Rowerowe, automatyczne, światło postojowe LED

    R1 - 10k
    R2, R3 - 22k
    R4 - 420R dobrać (prąd diody LED)
    R5 - 47k
    R6 - 1M
    R7 - 1k
    R8 - 15k
    R9 - 3,3M
    R10 - 100R
    R11 - 1,5k
    R12 - 46k
    R13 - 15k (10k...15k)
    D1 - biała super jasna dioda LED.
    D2 - czerwona migająca dioda LED
    D3 - 1N4002
    D4, D6 -1N5819 (Schotkiego).
    D5 - dioda zenera 12V/1W (BZX95C12).
    IC1 - ICM7555 (w wersji CMOS).
    T1 - BC557C
    T2, T4 - BC547B
    T3 - BC557B
    C1, C3 - 100nF/16V
    C2 - 1uF/16V
    C4 - 470uF/16V
    C5 - 47uF/16V
    Akumulator(-ry) lub bateria(-e) i sprawny rower.