Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Daf XF 95 2003r usterka EBS

ara5 29 Dec 2011 00:49 16322 12
  • #1
    ara5
    Level 10  
    Witam. Mam problem z Dafem XF 430 z 2003 roku. A mianowicie na początku gdy go zacząłem nim jeździć sporadycznie zapalała mi się kontrolka informująca o błędzie EBS w Aucie, ale gdy ponownie odpalałem silnik kontrolka gasła i przez parę km był spokój. Teraz kontrolka zapala się już po przekręceniu kluczyka i nie gaśnie. Dodam jeszcze ze sprawdziłem rezystancje wszystkich czujników i wszystkie maja przybliżona wartość, tarcze tez sprawdzone i wyczyszczone. Wiązka pod kabina sprawdzona, ale gdyby ktoś mógł napisać mi jakie są numery przewodów odpowiedzialnych za ten EBS i gdzie mniej więcej szukać przyczyny, czy idzie tylko jedna wiązka do modulatora tylnej osi czy gdzieś znajduje się jeszcze wiązka z modulatorem przedniej osi? Pozdrawiam i czekam na odpowiedz.
  • #2
    miszagrom
    Level 21  
    Diagnostyka komputerowa uprości Ci szukanie usterki. Co prawda do następnej pasterki daleko:) ale czy nie szkoda czasu i nerwów?? Ciężko będziesz miał na piechotę sprawdzić cały układ EBS. Podjedź gdzieś zdiagnozuj i po 5 minutach dowiesz się co jest uszkodzone.
  • #3
    PLEXI
    Level 24  
    Kolego układ EBS np. knorrbremse 2.2 lub 2.3 bierze też pod uwagę stan zużycia okładzin hamulcowych. Sprawdź czy masz te czujniki na wyposażeniu- to taki potencjometr z drutem, który opiera się na klocku i wysuwa w miarę zużycia klocków coraz więcej. do tych potencjometrów podłączone są 3 przewody. spradź to, ponieważ usterka w obwodzie potencjometru też zaświeci kontrolkę EBS. Oczywiście każde koło ma swój potencjometr.
  • #4
    kowal3376
    Level 11  
    Witam.W daf xf 95 kontrolka zuzycia klockow hamulcowych nie wlancza awarii systemu EBS.Jezeli chcesz sam sie pobawic to sprawdz miernikiem w kostce zielonej 5,6B splecione szaro-czarne przewody,dwie pary.Dochodzą one do czujnikow abs z przodu.Do tylnej osi przewody do czujników wychodzą z modulatora,opór ma wynosić 1,20 kilooma.Ale ja bym zrobił tak jak napisał ,,miszagrom,,.Pozdrawiam
  • #5
    PLEXI
    Level 24  
    Pisałem, że potencjometr może być uszkodzony, wtedy może być sytuacja, że kontrolka zużycia klosców nie będzie się świecić, a kontrolka usterki systemu EBS mloże się świecić.
  • #6
    krisbrumm
    DAF Trucks specialist
    PLEXI wrote:
    knorrbremse 2.2 lub 2.3 bierze też pod uwagę stan zużycia okładzin hamulcowych.
    Gościu, marki Ciężarówek ci się pomyliły.W DAFie czujnik zużycia okładzin nie ma nic, ale to nic do systemu EBS, z resztą jak kolega Kowal 3376 napisał.

    Dlaczego wszyscy od razu nic tylko: czujniki i tarcze impulsowe! A może usterka jest w obwodzie czujników ciśnienia powietrza modulatora osi przedniej?
    Może auto ma usterkę w obwodzie elektrozaworu ciśnienia dla osi zrzucanej (tzw. redundancy Valve)? Możliwości jest naprawdę wiele.Zaczynając od samego zestawu czujników zaworu pedału hamulca nożnego, usterka może być gdziekolwiek; nawet w obwodzie modulatora przyczepy.
    Ale tu nic tylko czujniki prędkości kół albo pierścienie.
    Jedź do elektryka.Jak w czasie jazdy wyskoczy ci błąd na desce, to po przyjeździe do niego nie wyłączaj stacyjki, tylko zostaw go na chodzie z ostrzeżeniem EBS na desce! w przeciwnym wypadku elektryk może zacząć zczytywać inactive errors żeby ci znaleźć przyczynę, zamiast w active errors.
    Problem w inactive errors jest taki, że to jest tylko historia, może być ich dosłownie sto.To jest zbiór wszystkich błędów, jakie występiły w przeszłości.I to niekoniecznie takich, które powodowały warning light na desce.Bez jakiejkolwiek chronologii W takim przypadku nie jesteś w stanie powiedzieć który błąd właśnie wyświetlał ci ostrzeżenie na desce, co?
    active error to błąd aktywny.Wyłączenie stacyjki powoduje, iż błąd aktywny przechodzi do nieaktywnych- o ile nie jest to "tępe" zwarcie do masy albo np. do zasilania albo wzajemne.Błędy wygenerowane przez czujniki (jakiekolwiek: prędkości, ciśnienia, położenia), po wyłączeniu stacyjki wędrują do błędów inactive.Błędy analogowe niekoniecznie.
    Dlatego dla uproszczenia diagnozy ważne jest diagnozowanie kompem w czasie, kiedy na desce świeci się ostrzeżenie bez wyłączania zapłonu, czyli w sesji, kiedy zapłon jest włączony i system wykrył usterkę.
    Ja nie cierpię systuacji, jak kierowca przywozi auto z EBS-em na desce, parkuje auto, wyłącza zapłon i idzie do biura.Bardzo często wówczas, włączam zapłon- nic na desce.Podłączam DAVIE, sprawdzam błędy, a tam: 0 Active, 12 Inactive errors.Popatrzę tylko co to za Inactive errors były, następnie Resetuję wszystkie żeby mieć czyste konto w systemie.Zabieram autko na road test.Jak komunikat na desce powraca, podłączam DAVIE, i od razu zczytuję błąd z Active errors.Taka pragmatyka jest czasochłonna, ale skuteczna.Daje odpowiedź na pytanie: co spowodowało warning na desce.Jeśli pojawia się to po podłączeniu przyczepy- robię to samo z przyczepą.
    Jedź do mądrego elektryka.tylko kumaty elektryk+dobre oprogramowanie w jego laptopie da ci odpowiedź co zapala ci na desce EBS.
    Bez tego tylko będziesz od wszystkich słyszał, że to pewnie czujnik przy kole.
  • #7
    siwydaf
    Level 10  
    Sprawdz czujnik abs pomierz je sprawdze przedluzki abs zdejmij piasty wyczysc koronki
  • #8
    diablo23248
    Level 28  
    Bez komputera szukać możesz do następnej gwiazdki. Szkoda czasu moim zdaniem. Miałem podobny przypadek w XF95 tyle tylko że w starszej wersji z ABS. Problemem okazały się uszkodzone cewki modulatorów. O ile dobrze pamiętam w Daf'ie jest EBS WABCO jeśli Ci to w czymś pomoże.
  • #9
    siwydaf
    Level 10  
    Masz racje kolege ale najpierw mozna poszukac na pieszo
  • #10
    RafałZak
    Level 11  
    Czy ktoś może mi powiedzieć czy jest jakaś koronka (blaszka) z przodu piasty (tylna oś) w Dafie xf95? Bo na serwsie daf powiedzieli że jest do wymiany bo z prawej strony pokazuje 300 (błędów ?? na minutę ) a z lewej dopiero 100. Powiedzieli że najlepiej obie wymienić. Czy to chodzi o koronkę od ABS ta wewnątrz? Powiedzieli że to jakaś koronka (blaszka) z przodu piasty (??) orientuje się ktoś o jaką koronkę chodzi? Przyczyna - komunikat EBS
  • #11
    kakibara
    Level 33  
    tak jest ring abs czesto nazywany jest koronką, zmien dwie jezeli tak ci powiedzieli, proponuje zmienic takze czujnik abs, poniewaz jezeli go zostawisz a po jezdzie testowej dalej bedzie sie palic na desce ebs, ciezko bedzie ci go wyciagnac, bez zdejmowania piasty- co nie znaczy nie mozliwe, (w calym koszcie naprawy -niskia wartosc), a tak bez problemu wybijesz go sobie. pozdrawiam
  • #12
    RafałZak
    Level 11  
    Teraz to rozumiem. Troche mnie zmyliło sformułowanie "...koronka (blaszka) z przodu piasty..." , a przecież ta koronka nie jest z przodu piasty tylko z tyłu, więc stąd było moje pytanie. Co do czujników ABS mam tylko do wymiany z przodu, o tyle nic nie mówił. Ja wrócę z działki to napiszę co jeszcze mam do wymiany/sprawdzenia co powiedzieli na serwisie Dafa
  • #13
    ara5
    Level 10  
    Panowie Problem rozwiazany. Okazalo sie ze nowy czujnik ktory wymienilem nie dzialal a nie sprawdzalem go miernikiem bo bylem na niego "pewny". Pozdrawiam