Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie dobrać wartości elementów? (przeróbka serwomechanizmu, schemat, EDW)

30 Gru 2011 14:45 5948 24
  • Poziom 19  
    Witam po świętach.

    Muszę wykonać urządzenie ze schematu na rys.4 w poniższym pliku:
    http://elportal.pl/pdf/k13/33_01e.pdf

    Udało mi się zrobić urządzenie z rys.2, lecz dopiero później zdałem sobię sprawę, iż silnik którym operuję nie jest zasilany 4,8V- 6V, lecz jest zasilany napięciem ok 11,1V, przez co silniczek ma za niskie obroty.

    Proszę o podpowiedź jakich elementów użyć (niepodpisane rezystory i tranzystory). Silnik pobiera prąd stały o natężeniu 0,5A (Podczas nagłej zmiany kierunku obrotów i staru wartość ta wzrasta na ok 1,2A). Chciałbym mieć zapas mocy (np. 1A) o ile to możliwe.

    Pozdrawiam Mateusz K.
  • PCBway
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Projekt jest tylko propozycją układową co masz napisane w artykule w realu niestety parametry należy dobrać indywidualnie . Można spróbować powielić wartości dolnych tranzystorów do górnych , tranzystory co najmniej serii BD1xx lub BD2xx oczywiście pary komplementarne . Dla tranzystorów bipolarnych musisz jeszcze uwzględnić spadki napięć i moc strat co przy 1A poboru prądu będzie wymagało zastosowania radiatorów , najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie tranzystorów Mosfet w mostku H ale to wymaga już odpowiedniego doświadczenia. Jeżeli max. prąd silnika to 1,2A to bardziej sensowne wydaje mi się zastosowanie scalonych mostków H np. L293D ( równolegle ) lub L298 lub zakup gotowego regulatora który jest w ofercie AVT . Na początek proponuje zapoznaj się z tematami dotyczącymi mostków H na tranzystorach bipolarnych uwzględniając prąd silnika , miej świadomość tego że bez względu na wybrane rozwiązanie mostka H i tak będziesz musiał indywidualnie dobrać przynajmniej wartości rezystorów wejściowych aby uzyskać odpowiednie parametry wysterowania tranzystorów , kilka przykładów masz tu http://mirley.firlej.org/node/510
  • Poziom 19  
    Niestety nie widzę w ofercie AVT takiego urządzenia. Wszystko musi byc malutkie i lekkie bo idzie to do helikoptera RC.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Jak dla mnie w modelach latających dla własnego i innych bezpieczeństwa stosuje się gotowe układy a nie " zrób to sam " . Nie jestem fachowcem w modelarstwie ale powiedz gdzie będzie zastosowany regulator dwukierunkowy w helikopterze .
  • Pomocny post
    Moderator Robotyka
    Przerobione serwo nie nadaje się do napędu śmigłowca.
    Tu potrzebny jest szybkoobrotowy napęd o sporej mocy.

    Takim serwem, po przeróbce można co najwyżej napędzić malutkiego robocika, jeżdżącego po stole.

    Do napędu śmigłowca, rozważyłbym mały silnik bezszczotkowy z regulatorem jednokierunkowym.

    Można i silniki szczotkowe, będzie taniej, ale są one cięższe i mniej wydajne.
  • Poziom 19  
    Zastosowany bedzie w śmigle ogonowym. Silnik pobiera 500mA
  • Poziom 39  
    Regulator dobiera się do prądu zwarcia silnika a nie prądu który pobiera w czasie normalnej pracy . Chcąc wszystko zminiaturyzować musisz zastosować podzespoły SMD do tego wykonać odpowiednią płytkę PCB oraz mieć doświadczenie i sprzęt . Oczywiście nikt nie zabrania Ci budowy samodzielnie takiego regulatora ale chcąc uzyskać zadowalające parametry proponuje skorzystać z gotowych rozwiązań a nie bazować na regulatorze z serwa np. http://elfly.pl/brush/brush.htm , http://bodzioch.republika.pl/ , http://www.modelhobby.republika.pl/regulator/reglerpic.htm przeglądnij sobie fora modelarskie i znajdziesz wiele gotowych rozwiązań tylko zadaj sobie podstawowe pytanie czy dasz radę to samodzielnie wykonać . Bo pozornie cena gotowego regulatora jest duża ale masz gotowe i pewne w działaniu urządzenie przy samodzielnie budowie licz się z wieloma poprawkami i spalonymi elementami zanim znajdziesz optymalne rozwiązanie .
  • PCBway
  • Poziom 19  
    ALE NIE MOŻNA ZNALEŚĆ REGULATORA DWUKIERUNKOWEGO DO SILNIKÓW SZCZOTKOWYCH

    Moderowany przez Madrik:

    Po pierwsze, nie krzyczymy. Po drugie... Można. Jakoś Google nie ma z tym problemu. A że nie w tej cenie, jakiej się oczekuje... trudno.



    [przynajmniej ja nie potrafię, jestem w stanie zrobić płytkę w smd ;-) ]
    Oczywiście wolałbym kupić gotowy, ale nie mogę takiego znaleść.
  • Poziom 35  
    Aldoro Draxy napisał:
    ....Zastosowany bedzie w śmigle ogonowym.....
    Aldoro Draxy napisał:
    ....ALE NIE MOŻNA ZNALEŚĆ REGULATORA DWUKIERUNKOWEGO DO SILNIKÓW SZCZOTKOWYCH....
    A na co Tobie w śmigle ogonowym regulator dwukierunkowy :?:
  • Poziom 39  
    Aldoro Draxy napisał:
    ALE NIE MOŻNA ZNALEŚĆ REGULATORA DWUKIERUNKOWEGO DO SILNIKÓW SZCZOTKOWYCH

    Jak to nie ma w dwóch ostatnich linkach masz gotowy oraz kit do samodzielnego montażu ! nawet możliwość indywidualnego zamówienia .
    Już druga osoba zadaje to samo pytanie po Ci regulator dwukierunkowy ......... możesz nam odpowiedzieć na to pytanie !
  • Poziom 19  
    Śmigło na ogonie musi kręcić się w oba kierunki w zależności od wychylenia drążka.
  • Poziom 35  
    Aldoro Draxy napisał:
    Śmigło na ogonie musi kręcić się w oba kierunki.....
    I w dalszym ciągu nie wyjaśniłeś dlaczego silnik ogonowy musi pracować w obydwóch kierunkach. No chyba że to zwykłe "widzimisię" i po prostu nie ma logicznego wytłumaczenia.
  • Moderator Robotyka
    Ponieważ to jak chińska zabawka. Ciągnąć, unosi się ogon, żeby pochylić do dołu nos i lecieć do przodu. Pchając ogon w dół, unosi nos w górę i zabawka leci do tyłu. Taka namiastka udawania, że mamy tarczę sterującą, której nie ma... ;)

    Nie wiem tylko, czemu po prostu nie naprawisz regulatora na płytce...

    Bo chyba nie masz zamiaru budować śmigłowca samemu? ;)
    Nie uda ci się. Bez dostępu do ultra precyzyjnych urządzeń, wyważarek komputerowych itd. Nigdy nie zbudujesz ręcznie, działającego modelika śmigłowca.

    Nawet te zabawkowe, są na tyle wykonane precyzyjnie, że nawet odkształcenia niewidoczne gołym okiem, mają istotny wpływ na jego pracę.
    Większość tematów "Helikopter uderzył o ścianę/podłogę/teściową co naszła - i nie chce latać".
    I nie będzie, bo nowych części nie ma do zabawek, a samemu nie naprawisz.

    W "poważnych" modelach, po kraksach wymienia się nierzadko 80% części modelu.
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Da się. Bez dostępu do ultra precyzyjnych urządzeń, wyważarek komputerowych itd.
    Link
  • Poziom 19  
    Da sie.
    A śmigło musi się krecić w obu kierunkach i tyle. Ja po prostu proszę o podanie jak to zrobić lub jakie elementy zastosować ponieważ nie mogę znaleść gotowych dwukierunkowych regulatorów.
    A helikoptera nie buduje sam. Posiadał on chinśką aparaturę sterującą która totalnie uniemożliwiała lot i była bardzo niedokładna. Opóźnienia sięgały nawet 1 sekundy!!! Czasem aparatura sie zacinała chociaż byłem bardzo blisko helika, dodawałem gazu i po chwili odcinałem gaz a helikopter przez kilka sekund pracował na wysokich obrotach i nagle zatrzymywał się, co skutkowało by po prostu nagłym upadkiem helikoptera z wysokości gdyby nie to że przypinałem go do ciężarków aby mi nie odleciał.

    Więc łaskawie proszę nie próbować zrozumieć co robie, tylko pomóc mi z zrobieniu tego dwukierunkowego regulatora silnika.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Aldoro Draxy napisał:
    Więc łaskawie proszę nie próbować zrozumieć co robie, tylko pomóc mi z zrobieniu tego dwukierunkowego regulatora silnika.

    Kolego kilka postów wcześniej podałem Ci linki gotowego regulatora oraz projekty Ty nadal twierdzisz że nic nie ma to proszę zrzuty :
    Jakie dobrać wartości elementów? (przeróbka serwomechanizmu, schemat, EDW)

    Jakie dobrać wartości elementów? (przeróbka serwomechanizmu, schemat, EDW)

    Ciekawe czy je oglądałeś , gdybyś jeszcze raczył przeglądnąć strony o modelarstwie znalazło by się jeszcze więcej tak więc co jeszcze trzeba zrobić abyś był zadowolony ......... szukać za Ciebie .
  • Poziom 19  
    Zgodnie ze schematem z EdW, wykonałem całość. Prawie działa dobrze, prawdopodobnie wina leży w wartościach elementów.

    Zastosowałem tranzystory BD140 oraz BD139 (pary komplementarne)
    Grzeją się do jakis 70-80 stopni.
    Rezystory 180R oraz 680R mają moc 1W
    Rezystory 1k mają moc 0,125W lub 0,25W.


    Skutek jest taki że przy neutralnej pozycji silnik sie kręci, wytrymowanie niewiele pomaga, dodawanie gazu nie zmienia prędkości. W ogóle prędkość obrotowa jest za mała (bo za małe też jest napięcie: 9V). Kiedy przegnę drążek w druga stronę kręci się jeszcze wolniej (napięcie wynosi -6V).

    Jakie dobrać wartości elementów? (przeróbka serwomechanizmu, schemat, EDW)

    Pozdrawiam
  • Poziom 19  
    Witam proszę o pomoc, gdyż jest to pilne.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Sam sobie zaprzeczasz najpierw twierdzisz że prawie dobrze działa , za chwilę że praktycznie nie działa tak jak powinien , rezystory inne na schemacie inne w opisie . Nie wiem dlaczego na upartego chcesz zbudować ten układ zamiast skorzystać z gotowych rozwiązań , skoro chcesz sam budować to co za problem zamówić sam zaprogramowany mikrokontroler i resztę wykonać samodzielnie . Chcesz miniaturyzacji BD1xx widać że są za małe radiatory raczej odpadają BD2xx są znacznie większe pozostaje wykonać mostek H na mosfetach co nie jest tak łatwe jak w przypadku tranzystorów bipolarnych . Jeżeli tak bardzo chcesz wykorzystać elektronikę serwa to zacznij od dokładnego dobrania R1 / R2 , odłącz mostek H na tranzystorach podając sygnał 1,5ms (pozycja neutralna) doprowadź do zerowych wartości napięcia na wyjściu . W tym miejscu proponuje zastanowić się nad zasadą działania mostka H napięcie zasilające silnik otrzymujesz po przekątnej przewodzących tranzystorów mostka , a nie w stosunku do masy tak więc bez obciążenia jest to układ OC . Analizując dalej nie wiesz jak konkretnie sterowane są tranzystory w oryginalnej elektronice serwa , jeżeli równocześnie po przekątnej to dobrze natomiast jeżeli dolny jest modulowany a górny tylko otwierany to wiele nie zdziałasz . Ponieważ zewnętrzny mostek H sterujesz poprzez nasycenie dolnego tranzystora dostarczając napięcie pomiędzy masą a jednym z wyjść , co powoduje że otrzymujesz sygnał z górnych tranzystorów oryginalnego mostka , dolne zostają zwarte przez dzielnik rezystorów ( 680Ω + 180Ω / złącze BE ) . Dlatego najpierw dokonaj stosownych pomiarów co otrzymujesz na wyjściu oryginalnej elektroniki , czy da się zrównoważyć układ oraz czy przy zmianie parametrów sygnału nadajnika zachodzą odpowiednie zmiany na wyjściu i są proporcjonalne w obu kierunkach . Dopiero potem myśl o dodatkowym mostku H , znając zakres zmian bez dołączania elektroniki serwa dobierz sobie elementy podając napięcie sterujące w zakresie jaki zmierzyłeś , jeżeli to Ci się uda dopiero połącz wszystko razem . Wątpię że osiągniesz odpowiednie parametry i wcale nie zdziwię się jak elektronika serwa jest już uszkodzona , może w końcu zrozumiesz że nie tedy droga bo naprawdę nic na tym nie zaoszczędzisz . Znając sposób sterowania w elektronice serwa można by się pokusić o dołożenia mostka ale to wymaga dokładnego przemyślenia sposobu sterowania dodatkowego mostka , z pewnością wielu prób i na koniec nie wiadomego efektu .
  • Poziom 19  
    Ok, chce wykorzystać elektronikę serwa (nie jest uszkodzona, sprawdzałem) ponieważ nie mam czasu a chciałbym mieć gotowy regulator na jutro. Gdybym mieszkał w warszawie odebrał bym sobie ten kit AVT osobiście.

    Bez dołączenia mostka: na wyjściu elektroniki serwa w pozycji neutralnej jest 0V, maksymalnie wychylony w przód, 3,5V, maksymalnie w tył -3,5V, więc tutaj wszystko jest w porządku.

    Jaką rolę pełnią rezystory 1k?

    Dodano po 10 [minuty]:

    Wszystko działa już dobrze, rezystory R1 i R2 zastąpiłem potencjometrem i ustawiłem go w neutrum. Niestety na wyjściu mostka są straty napięcia ok 3V

    Dodano po 5 [minuty]:

    Którymi wartościami oporników powinienem manipulować aby zmienić wartości graniczne jakie podawane są z serwa aby tranzystory otworzyły się całkowicie? Z serwa jednak wychodzi ok 3,5V oraz -3,5V, a układ przystosowany jest pewnie tak, aby otworzyć się w całości musi być podane 5V i -5V ( i faktycznie tak jest). Czy należy próbować zmieniać wartości dzielnika?
  • Poziom 39  
    Piszę się do Ciebie a Ty albo nie czytasz tego albo nie rozumiesz liczy się to że to musi już działać . Po Twojej serii pytań widzę że zupełnie nie rozumiesz jak działa mostek H
    Cytat:
    Z serwa jednak wychodzi ok 3,5V oraz -3,5V,

    Czy Ty czytałeś co napisałem wcześniej ...... to napięcie jest na wyjściu ( silnik ) a dodatkowy mostek sterujesz pomiędzy masa a jednym wyjściem , ciekawe czy zmierzyłeś w stosunku do masy lub na tranzystorze napięcie EB ? Tranzystor bipolarny poza odpowiednim napięciem EB wymaga również określonego prądu EB dla BD135 przy Ic 500mA prąd bazy to 50mA ( odsyłam do dokumentacji ) ponadto ważny jest również współczynnik wzmocnienia który dla BD nie jest zbyt duży . Nawet przy idealnym wysterowaniu tranzystorów będziesz miał straty ok.0,5V na tranzystorze czyli ok.1V na obciążeniu . Aby w pełni wysterować dodatkowy mostek należy zastosować tranzystory w układzie Darlingtona lub dodatkowe tranzystory sterujące , przykłady były już podawane w mostkach H na tranzystorach bipolarnych spadku napięcia nie pozbędziesz się wyniki 1V będzie sukcesem , do tego dojdą straty cieplne przy regulacji PWM .
  • Poziom 19  
    Przepraszam za takie pytania, faktycznie niezbyt wiem jak dokładnie to działa. Jednak czy potrzebuję jeszcze dodatkowych elementów poza tymi które są na schemacie? Napisał pan że potrzebuje dodatkowy mostek, co to znaczy?

    Dodano po 1 [godziny] 32 [minuty]:

    Proszę o pomoc...
  • Poziom 39  
    Nie jesteś ani pierwszą ani ostatnią osobą na forum która bierze się za coś o czym nie ma nawet podstawowego pojęcia . Wymontowałeś płytkę elektroniki z serwa modelarskiego , która na podstawie sygnału z odbiornika oraz sygnału zwrotnego z potencjometru steruje mostkiem H ten z kolei podaje odpowiednie napięcie na silnik dążąc do pozycjonowania wału silnika . Ty z kolei do wyjścia ( oryginalnego ) mostka H dołączasz drugi mostek H o większym prądzie wyjściowym niż oryginalny jeżeli tego nie rozumiesz to nie dziwię się że wszystko co było pisane wcześniej było dla Ciebie czarną magią i chyba pozostaje nadal . O tym jak jest sterowany dodatkowy mostek już pisałem , układ jest możliwy do wykonania ale wymaga wiedzy w tym temacie i doboru elementów wykonawczych dodatkowego mostka H zwłaszcza sposobu sterowania dolnych tranzystorów , dlatego już na początku była mowa o zastosowaniu scalonych mostków H a nie samodzielnej budowy . Może jak za jakiś czas pogłębisz swoją wiedzę to zrozumiesz o czym pisałem . Podejrzewam że w tej chwili to Ty nawet nie wiesz co to jest mostek H , jak działa , jak się nim steruje tak więc w czym Ci można pomóc , ponadto ślepo wierzysz w wszystko co znajdziesz w sieci niestety wiele układów zupełnie nie działa lub wymagają odpowiednich modyfikacji aby działały prawidłowo tylko trzeba mieć chodź trochę pojęcia o tym co się robi . Gdyby wszystko było tak ładnie to AVT produkowało by taki kit a to tylko propozycja układowa którą trzeba niestety ale samodzielnie zbudować , uruchomić dobrać elementy indywidualnie do swoich potrzeb . Na początek proponuje dokładną lekturę o mostkach H oraz o sposobie sterowania tranzystorów .
  • Poziom 19  
    Dziękuję, nazwa mostka mówi sama za siebie, rozumiem o czym pisze pan na początku. Czy nie wie pan czy zmiana elementów dzielnika może zwiekszyć napięcie na wyjsciu silnika? Czy może pan podać przykład takiego scalonego mostka? Chodzi o symbol.

    Dziękuje, pozdrawiam.
  • Poziom 39  
    W drugim poście wszystko było napisane łącznie z symbolami teraz widać jak czytasz posty które się do Ciebie pisze .
    Cytat:
    Czy nie wie pan czy zmiana elementów dzielnika może zwiekszyć napięcie na wyjsciu silnika?

    O tym również pisałem dwa posty wcześniej . Kolego dopóki nie zrozumiesz jak działają poszczególne podzespoły nic nie zrobisz .