Witam
Jestem uczniem 2 klasy liceum, z elektroniką łączy mnie tylko hobby. Chciałbym przestawić mój projekt wykonany na konkurs Gra Retro. Jest to remake gry Tetris. Jako wyświetlacz użyłem monitora VGA (w tym wypadku LCD) oraz pada od Pegasusa jako kontroler. Całe oprogramowanie zostało napisane przeze mnie.
Trochę danych:
Procesor: Atmega8 (8kB flash, 1kB SRAM)
Obraz: 104x120px, 16kolorów
Wejście: Pad od Pegasusa (8 przycisków)
Dźwięk: Mono, generowany przez PWM (niestety nie ma, brakło czasu)
Sprzęt
Procesorem jest znana wszystkim Atmega8 taktowana częstotliwością 20MHz. Wybór tego procesora był złym pomysłem, ale nie miałem już czasu aby to zmienić. Procesor na tej częstotliwości działa bardzo stabilnie. 90% czasu procesora poświęcone jest na generowanie obrazu VGA. Generowanie linii jest bardzo wrażliwe na opóźnienia. Dlatego każda linia generowana jest w przerwaniu timera 16bitowego wywoływanego co dokładnie 636 cykli zegarowych. Tam są ustawiane sygnały synchronizacji oraz kolorów. Z tego powodu nie można korzystać z innych przerwań w konsoli. Obraz jest 16kolorowy, generowany jest za pomocą dzielników rezystorowych. W 10% czasu procesora generowana jest grafika, liczone są kolizje i cała logia gry.
Urządzenie zasilane jest przez stabilizator 7805 w standardowej konfiguracji.
Dźwięk
Niestety brak. Limit czasowy konkursu okazał się zabójczy. Co prawda złącze jest wyprowadzone, razem z filtrem i dzielnikiem, ale konsola nie generuje żadnego dźwięku.
Oprogramowanie
Jak wspomniałem całość napisana jest w assemblerze. Dlaczego? Atmega8 ma tylko 1kB ramu, to za mało, aby generować ładny obraz. Dodatkowo pisząc w C nie mamy nad nią wielkiej kontroli i potrzebujemy dużo stosu. Pisząc w assemblerze mam nad tym kontrolę.
Warto wziąć lepszy procesor i nie męczyć się w assemblerze, po przygodach z nim nie chcę mieć więcej nic wspólnego (mimo, że pisze się całkiem przyjemnie w porównaniu do x86).