Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moje pierwsze C.O. Sprawdźcie czy dobrze

01 Sty 2012 15:16 3753 27
  • Poziom 14  
    Witam, zaczynam budowę C.O. otwartego na piec węglowy i tu pytanie, czy podany schemat instalacji jest poprawny?
    1. Czy bypass na powrocie, przy piecu jest prawidłowo podłączony?
    2. Czy zawór z filtrem w przyłączu może być u góry?
    3. Czy poprawnie podłączony zbiorniczek przelewowy?
    Bardzo proszę fachowców, którzy robią to na co dzień, o poradę. Praktycznie wszystkie elementy już są podłączone. I jeszcze jedno - jaki minimalny przekrój np. rury miedzianej może być użyty do podłączenia grzejników.

    Moje pierwsze C.O. Sprawdźcie czy dobrze
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 35  
    1. Filtr ma być przed pompą, a nie po niej. Nie spełni inaczej swojego zadania polegającego na ochronie pompy przed śmieciami.
    2. Zbiornik przelewowy (naczynie wzbiorcze) ma być u góry całkowicie otwarty - tam nie daje się odpowietrznika.
    3. Na gałęzi prowadzącej do wymiennika CWU powinien być zawór, a drugi na gałęzi prowadzącej do grzejników. Za ich pomocą będzie można wyregulować przepływ ciepła między CO a CWU.
    4. Jeżeli będzie gdzieś miejsce, w którym rury pobiegną wyżej od grzejników, to w najwyższym miejscu takiego syfonu trzeba zainstalować odpowietrzniki na zasilaniu i koniecznie również na powrocie.
    5. Zawór w bypasie to zawór RÓŻNICOWY a nie kulowy!
  • Poziom 14  
    Dziękuję ,i wówczas wszystko stało się jasne
  • Poziom 19  
    Daj odpowietrznik na naczyniu. Przy takim podłączeniu naczynia, jak będzie przelew zacznie Ci wyciągać wodę z układu, a tak przez odpowietrznik podciśnienie zaciągnie troszkę powietrza.
  • Poziom 33  
    k0s10r napisał:
    Daj odpowietrznik na naczyniu. Przy takim podłączeniu naczynia, jak będzie przelew zacznie Ci wyciągać wodę z układu, a tak przez odpowietrznik podciśnienie zaciągnie troszkę powietrza.


    Coś Ci się pokiełbasiło.
    Jak jest odpowietrzenie naczynia od góry to nigdy nie zaciągnie wody, a jak się odpowietrznik zatka a zatka się szybko to zaciągnie wodę z instalacji.
    Żadnych odpowietrzników się nie daje, tylko dziura a lepiej "fajka".
  • Poziom 19  
    Jak jest odpowietrzenie to się zgodzę. Na tym schemacie nie ma, to musi być chociaż mała dziurka żeby wody nie wyssało,
  • Poziom 33  
    k0s10r napisał:
    to musi być chociaż mała dziurka żeby wody nie wyssało

    Dziurka, a nie automat.
  • Poziom 33  
    DonRomano napisał:
    a jak się odpowietrznik zatka a zatka się szybko to zaciągnie wodę z instalacji.
  • Poziom 19  
    To na pionach też się szybko zapychają ? Mam wykonane instalacje 10 lat temu i jakoś jeszcze, żaden odpowietrznik się nie zapchał.
  • Poziom 33  
    k0s10r napisał:
    Mam wykonane instalacje 10 lat temu


    Bo 10 lat temu automat to był prawdziwy odpowietrznik.
    Teraz to china.
    Nie montuje się na naczyniu automatów i tyle, po dyskusji.
  • Poziom 19  
    Ja montuję tylko Afris. Każdy ma swoją szkołę. Spróbuj, zamontuj jeden automat zobaczysz.
  • Specjalista elektryk
    Afriso jak już. Sprawdzona i dobra firma. Pozdrawiam.
  • Poziom 35  
    Montowanie odpowietrzników na pionach, to normalna praktyka, a odpowietrznik na naczyniu wzbiorczym to kuriozum. W najwyższym punkcie zbiornika montuje się fajkę otwartą do atmosfery. Tysiące takich instalacji zbudowano i mają się jak najlepiej.

  • Poziom 37  
    Filtr za pompą jest odwrotnie zamontowany (co do kierunku przepływu) - pomijam kwestię że powinien być przed pompą. Jeśli przesunąć go na obrazku tak jak jest (bez obracania) i wstawić do górnej gałęzi to będzie dobrze.
    Odpowietrznik na naczyniu - pierwsze słyszę.
    Zawory powinny być przy każdym odbiorniku ciepła (grzejnik, bojler itp.) najlepiej jednocześnie na zasilaniu i powrocie (jeśli nie ma parcia na koszty) - umożliwi całkowite odcięcie w kryzysowej sytuacji i ewentualne prace konserwacyjne.
    Przekrój rury - trzeba stopniować jeśli dana nitka zasila kilka grzejników to zrozumiałe że musi być wiekszy. Do bojlera daj największą średnicą - ewentualnie skryzujesz zaworem.
    Najlepszą metodą na bojler będzie termostat różnicowy (miezy różnicę miedzy 2 temperaturami) sterujący elektrozaworem odcinającym - chodzi o to że jak na bojlerze jest cieplejsza woda niż w instalacji to odcina przepływ żeby nie występowało wychładzanie CWU - można również zastosować 3-drogowy (brak zmiany ciśnień w instalacji itp.) ale to już podnosi koszty.
  • Poziom 19  
    Schemat w miare poprawny.
    Oczywiście filtr przed pompa.
    W razie brak pracy pompy trzeba natychmiast otwierać zawór kulowy na bypasie.
    Latami takie układy funkcjonowały. Kiedy producenci pomp poprawili jakość materiałów , instalatorzy zaczeli je zakładać na zasilaniu.
    Pompa pozostaje w tym wypadku na bypasie natomiat zawor kulowy zastąpiono zaworem roznicowym.
    Moja propozycja to:
    -przenieś pompe na zasilanie,
    -załóż zawór różnicowy (na zasilaniu)
    -odpowietrznik automatyczny w naczyniu przelewowym zbędny (naczynie samo się odpowietrzy w wystarczającym stopniu)
  • Poziom 35  
    szymonjasiu napisał:

    Moja propozycja to:
    -przenieś pompe na zasilanie,
    -załóż zawór różnicowy (na zasilaniu)

    Aktualnie produkowane zawory różnicowe mogą pracować w dowolnej pozycji, na zasilaniu jak i na powrocie Link
    Fragment opisu:
    Montaż:
    Zawór montuje się w główną nić rurociągu, pomiędzy miejscami zamocowania pompy. Zawór może pracować w pozycji poziomej lub pionowej na wyjściu, a także w pozycji poziomej lub pionowej na wejściu do kotła. Strzałka znajdująca się na korpusie zaworu musi być zgodna z kierunkiem przepływu wody w instalacji.

    Nie ma więc powodu do przenoszenia pompy i zaworu na zasilanie.
  • Poziom 19  
    kreslarz napisał:
    ...
    Nie ma więc powodu do przenoszenia pompy i zaworu na zasilanie.


    Jak pisałem wcześniej to tylko moja propozycja a powód by sie znalazł.
    Montujac pompe na powrocie należy się liczyć z tym iż w układzie otwartym w końcowych grzejnikach wystąpi podciśnienie w w konsekwencji zapowietrzanie instalacji. Nalezy wówczas naczynie przelewowe odpowiednio przewymiarować i umieścić znacznie wyżej aby ciśnienie statyczne przeciwdziałało wspomnianemu zjawisku (czytaj niepotrzebne koszty). W układach zamknietych oczywiście lepiej pompe zamontować na powrocie.
    Pomimo że wspomniany zawór róznicowy może pracować w poziomie jednak najlepiej pracuje on w pionie. Zamontowanie takiego zaworu w pionie na powrocie może być problematyczne.
  • Poziom 14  
    Schemacik poprawiony,w tej chwili tak wszystko jest podłączone:

    [img]http://obrazki
    Grzejniki po odpowietrzeniu grzeją ładnie,są podłączone tylko dwa,i tak zostanie.
    Został jeszcze jeden mały szkopół:Na powrocie cały czas jest powietrze,a szczególnie jak włączę na 2 bieg pompę,ona pracuje z powietrzem,bo słyszę to..
    Zrobię zdjęcie ,i zaznaczę gdzie to słyszę.
    Tylko tak..
    1.Pompa musi być na powrocie
    2.Naczyńka wyżej nie mogę dać
    Bojler umiejscowiony na strychu prawie nad piecem,wysokość ok. 260cm
    Naczyńko umiejscowione nad bojlerem ok.130cm



    [img]http://obrazki.

    [img]http://obrazki.

    [img]http://obrazki.

    [img]http://obrazki.

    Usunąłem źle zamieszczone fotki. Proszę umieścić ponownie. Sposób znany, mimo to przypominam:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html
    mod - mirrzo
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Po pierwsze wywal ten zawór na zasilaniu.
    Oisało ci się i innym, że naczynie MUSI! być podłączone do kotła bez żadnej armatury.
    Koniec jakiejkolwiek dyskusji w tym temacie.

    Po drugie automatów nie daje się z reguły na powrocie, tymbardziej że pompę masz również na powrocie.
    Może on i zapewne tak jest, zasysać powietrze.
    Widzę, że nie masz miarkownika ciągu, wstaw tam ten odpowietrznik.

    Po trzecie primo kocioł lepiej jest ustawić tyłem lekko do góry.
    Jak krzywo pospawali blachy, a tak się zdarza to powietrza nie usuniesz.
  • Poziom 14  
    Po pierwsze:
    Ten zawór na zasilaniu jest tylko po to ,żeby w razie przesunięcia pieca,lub innej czynności zmieniającej jego miejsce ,odłączyć piec od zasilania.To jest zawór ze śrubunkiem.
    Zaproponuj kolego podłączenie naczyńka bez żadnej armatury,bo nie za bardzo wiem jak to zrobić,jeśli możesz to zrób małą poprawkę na moim obrazku ze schemacikiem
    Po drugie:
    Usunę odpowietrznik automatyczny z powrotu.Mogę dać manualny w to miejsce?
    Miarkownik ciągu?Chodzi ci o ten otwór zaślepiony z prawej strony?Czy dobrze rozumiem ,mam "odślepić" otwór i w miejsce wstawić odpowietrznik?
    Po trzecie:
    Na pewno tak jak radzisz podniosę lekko tył pieca.
    Jestem laikiem w tym temacie ,tak więc nie znęcajcie się nade mną.Pierwszy raz mam kontakt z piecem/układem C.O.
  • Poziom 33  
    Te wepnij naczynie przed ten zawór.
    Nie może go tam być, koniec kropka.
  • Poziom 14  
    Czy odpowietrznik można dać na zasilaniu?Przy wężownicy nad bojlerem?
  • Poziom 14  
    Panowie,pilnie jeszcze jedno.
    Gdy grzejniki wystygną,za nic w świecie nie chcą się nagrzać,przykładowo gdy napalę w piecu do 76C ,czujnik na piecu wskazuje tyle , a na rurce na powrocie 29C i im bliżej grzejnika tym bardziej zimno.
    Coś i się zdaje ,że nie pompa nie może zaciągnąć zimnej wody z powrotu.
    Gdy np.spuszczę troszkę wody z grzejnika popuszczając korek zaślepiający na dole,wówczas grzejnik u góry zaczyna się robić gorący,im więcej wody spuszczę tym bardziej się robi gorący,i ciepło przechodzi w dół.
    Czy gorącą woda z bojlera która jest bardzo ciepła przez całą noc,wypchnęła by zimna wodę z powrotu gdyby pomiędzy rurą główna która idzie do naczyńka a rurą ,która idzie do grzejników podłączył zasilanie z ów gorącej wody?
    Panowie pomóżcie bo już odpadam.
    Myślałem jeszcze aby przy wejściu do wężownicy zrobić redukcję z 22'' na 16'' aby troszkę się woda przydławiła(zwolniła)i większą siłą przepchała by zimna.Ale to wy jesteście spece,ja dopiero się uczę
    Moje pierwsze C.O. Sprawdźcie czy dobrze
  • Poziom 14  
    Poradziłem sobie..Wstawiłem zawór 3/4 na powrocie od razu przed bojlerem i przekręcając lekko zawór przydławiłem wodę i teraz pięknie od razu zaciąga wodę z powrotu grzejników.Wreszcie mam cieplutko.Dziękuje jeszcze raz za pomoc wszystkim.temat zamykam