Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SEW Eurodrive
Prosz, dodaj wyj徠ek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzi瘯i temu, 瞠 ogl康asz reklamy, wspierasz portal i u篡tkownik闚.

[konkurs Gra retro] Kostka rubika

pawlik19 02 Sty 2012 01:53 12988 30
  • [konkurs Gra retro] Kostka rubika
    Witam

    Przedstawiam projekt na konkurs gra retro: symulator kostki rubika.
    Za這瞠niem tej konstrukcji by這 zrobienie gry o mo磧iwie jak najmniejszych wymiarach jak i najmniejszym kosztem. Stworzy貫m uk豉d zbudowany w wi瘯szo軼i z element闚 SMD.
    Sercem uk豉du jest atmega32. Zasilana jest z dw鏂h „paluszk闚”. Przetwornica impulsowa zrealizowana na uk豉dzie MC34063 dostarcza napi璚ia 5V.
    Jako wy鈍ietlacz u篡貫m monitora z wej軼iem VGA. Rozdzielczo嗆 wy鈍ietlanego obrazu to 640x480 przy cz瘰totliwo軼i od鈍ie瘸nia oko這 50Hz. Sygna造 synchronizacji linii i ramki s podawane bezpo鈔ednio z pin闚 procesora, natomiast sk豉dowe RGB z przetwornik闚 cyfrowo analogowych z這穎nych z rezystora 910ohm i 1k8 na ka盥y kana. (ㄠcznie do obs逝gi wy鈍ietlacza potrzeba 8biit闚 czyli u mnie ca造 port C )
    Sterowanie kostk odbywa si poprzez klawiature matrycowa pod陰czona do portu A.
    Programowanie odbywa si przez interface ISP. Wszystkie z陰cza (klawiatura, ISP, VGA, zasilanie) zosta造 wprowadzone w postaci jednorz璠owych gniazd goldpin闚.
    Procesor taktowany jest kwarcem 18.432Mhz. Oprogramowanie pisane w asemblerze (praktycznie liczona co do taktu zegarowego).

    Uk豉d sprz皻owo umo磧iwia豚y odtwarzanie dzwi瘯u jednak czasowo si z tym nie wyrobi貫m. My郵 瞠 w najbli窺zym czasie kostka bedzie wydawa te dzwi瘯i:)



    schemat:
    [konkurs Gra retro] Kostka rubika
    p造tka:

    [konkurs Gra retro] Kostka rubika [konkurs Gra retro] Kostka rubika [konkurs Gra retro] Kostka rubika [konkurs Gra retro] Kostka rubika








    [konkurs Gra retro] Kostka rubika [konkurs Gra retro] Kostka rubika

    Z uwagi na do嗆 powa積e problemy sprz皻owe projekt wysy豉m dopiero teraz,mam nadzieje ze organizatorzy konkursu mnie zrozumiej i zakwalifikuj t prace do konkursu mimo sp騧nienia.
    W najbli窺zym czasie do陰cz film, oraz wsadem do procesora


    Pozdrawiam
    Pawlik19


    Fajne!
  • SEW Eurodrive
  • #2 02 Sty 2012 06:29
    Tom1988p
    Poziom 16  

    Witam.

    Nie napisa貫 w jaki spos鏏 jest realizowane uk豉danie kostki. Czy masz do tego jaki kontroler czy po prostu sam mikro kontroler j uk豉da?

  • #3 02 Sty 2012 08:40
    pawlik19
    Poziom 16  

    @Tom1988p
    Uk豉danie kostki odbywa si poprzez do陰czan klawiatur lub manipulator.

    Pozdrawiam

  • #4 02 Sty 2012 11:53
    merien
    Poziom 14  

    Mo瞠 jaki filmik z dzia豉nia? bo po prostu nie rozumiem do ko鎍a o co w tym chodzi i jak to mo瞠 dzia豉. Po prostu nie moge sobie wyobrazi dzia豉nia :)

  • #5 02 Sty 2012 12:06
    webmortiz
    Poziom 20  

    Wydaje mi si 瞠 mimo i projekcik bardzo ciekawy mog貫 si troch bardziej postara.

    Kiedy zrealizowa貫m podobn kostk na fpga Link. Oczywi軼ie projekt te nie jest idealnie opisany oraz ofilmowany ale mo積a wzi望 do por闚nania :)

    Szkoda 瞠 dowiedzia貫m si tak p騧no o konkursie, rozwa篡豚ym zg這szenie si.

  • #6 02 Sty 2012 12:29
    pawlik19
    Poziom 16  

    @leonow32
    @merien


    Jak napisa貫m wy瞠j mam problemy z komputerem. Pe軟 dokumentacje postaram si zamie軼i po powrocie z pracy, dzi wieczorem.
    Pozdrawiam

  • #7 02 Sty 2012 13:24
    marcin44430
    Poziom 16  

    Niestety kolega chyba si sp騧ni konkurs trwa do 31 grudnia 2011. :|

  • SEW Eurodrive
  • #8 02 Sty 2012 16:18
    korneliusz
    Poziom 16  

    Nie wa積e czy sp騧niony, czy nie, pokaza pe軟 dokumentacj mo瞠 i jaki film jak to dzia豉 :)

  • #9 02 Sty 2012 18:27
    raffiki
    Poziom 13  

    Z tego co wiem mieszczenie si w ramkach jest do嗆 .. trudne. A z tego co widz (ledwo ale XTAL wida :) ) na schemacie nie ma zewn皻rznego kwarcu. Czy zintegrowany wyci庵n掖 by VGA? Je郵i si myl prosz mnie poprawi. Osobi軼ie VGA si nie bawi貫m, bazuje na spostrze瞠niach innych.

  • #10 02 Sty 2012 22:24
    pawlik19
    Poziom 16  

    @raffiki

    Pocz徠kowo by taki plan aby wykorzysta wewn皻rzny generator, jednak mimo zmniejszania rozdzielczo軼i oraz od鈍ie瘸nia uk豉d zachowywa si bardzo niestabilnie, dlatego doda貫m kwarc z prawdziwego zdarzenia. Jak kolega s逝sznie zauwa篡 nie ma kwarcu na schemacie i na p造tce nie by這 przewidziane na niego miejsce dlatego kwarc znajduje si z drugiej strony PCB.


    Pozdrawiam

  • #11 02 Sty 2012 23:08
    pipa這sia
    Poziom 25  

    Jak wygl康a lub jaki to manipulator jest ?

  • #12 03 Sty 2012 00:16
    raffiki
    Poziom 13  

    To mo瞠 ja si jeszcze raz przyczepie. Czytaj帷 ten oto temat: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2177246.html mo積a wyczyta

    kubx napisa:
    Generuj帷 obraz VGA (640x480) potrzebujemy cz瘰totliwo軼i 25.175MHz - jeden cykl zegara to jeden piksel. Ale dostanie takiego kwarcu nie jest 豉twym zadaniem i mo瞠 by to cz瘰totliwo嗆 za du瘸 do prawid這wego dzia豉nia procesora.


    Co jak dla mnie gryzie si z opisem tego projektu. Na foto wyraznie wida kwarc 18.432 a podana rozdzielczo嗆 to 640x480. Mo瞠 wi璚ej informacji na ten temat? Nie 瞠bym chcia podwa篡 wiarygodno嗆 tego projektu, jednak tamten jest o wiele lepiej opisany co powoduje moje w徠pliwo軼i.

    pozdrawiam :)


    EDIT:
    圭ie磬i troch chaotyczne. Pomi璠zy pinem 5/6 (vcc /gnd) zapewne jest kondensator. Mo積a by這 go odwr鏂i o 180st (o ile to elektrolit). upro軼i這 by to przebieg 軼ie瞠k. PA0 nie trzeba prowadzi pod uk豉dem. Obni篡 PA1-PA3 i PA4 wyprowadzi r闚nolegle. Element闚 smd mog貫 u篡 samych w sobie jako zworek. Po lewej stronie na dole jest przelotka. Mo積a jej unikn望. Pierwsz zian by這 by przeniesienie elementu smd (zaraz po prawej od przelotki) poni瞠j drugiego rz璠u. Dalej mi si przegl康a nie chce. Polecam przepuszcza 軼ie磬i pod elementami smd dodatkowo.


    Jeszcze jedno pytanie. Kto to jest Krowdel Jart? Bo widnieje jako autor zdj耩 (tych lepszych)

  • #13 03 Sty 2012 08:09
    marek1846
    Poziom 14  

    Generalna zasada - na papierze wszystkie urz康zenia dzia豉j. Tak jest w ty przypadku. Gl璠zenie o problemach z komputerem jest gl璠zeniem, albo kolega obiecuje i dotrzymuje s這wa albo nie. Ocenianie jako軼i zdj耩, to chyba nie ten portal.

  • #14 03 Sty 2012 18:58
    And!
    Admin grupy Projektowanie

    pawlik19 konstrukcja jest ciekawa i na przekroczenie
    terminu zg這sze o kilkadziesi徠 godzin mo積a przymkn望 oko.

    Natomiast w obecnej postaci zg這szenie jest nie kompletne,
    prosz przygotowa wymagane elementy m.in film prezentuj帷y dzia豉nie
    urz康zenia tak aby spe軟ione by造 warunki regulaminu konkursu:
    Link

    W temacie pad這 kilka w徠pliwo軼i co do konstrukcji urz康zenia,
    film prezentacyjny prosz przygotowa tak aby rozwia te zarzuty.

    Brakuj帷e elementy zg這szenia prosz uzupe軟i jak najszybciej,
    lecz nie p騧niej ni do ko鎍a soboty 07.01.2012,
    jest to warunkiem dopuszczenia pracy do konkursu.

    Aby by w porz康ku w stosunku do wszystkich uczestnik闚 konkursu,
    w zakresie swoich zg這sze do ko鎍a soboty 07.01.2012 mo積a
    zaprezentowa ew. ulepszenia, dopracowania, materia造 dodatkowe.

    Na 08.01.2012 planowane jest rozpocz璚ie g這sowania u篡tkownik闚 forum,
    na nagrod publiczno軼i. Po tym terminie rozpocznie si r闚nie ostateczne
    przyznanie pozosta造ch nagr鏚.

  • #15 03 Sty 2012 22:40
    pawlik19
    Poziom 16  

    .@raffiki

    Zastosowany kwarc to 18.432Mhz. Sygna造 synchronizacji maj cz瘰totliwo軼i odpowiednio 50.45hz ( monitor wykrywa jako 51Hz) oraz 30.72khz (mierzone UNI-T UT60A). Wzorowa貫m si na projekcie Neila Franklina, zastosowa tam identyczny kwarc. Co do wzoru PCB przyznaje si mog貫m si bardziej postara.
    Krowdel Jart to m鎩 znajomy, jego lustrzank by造 robione jak to nazwa貫 lepsze zdj璚ia.




    @And!

    Dzi瘯uj bardzo za zakwalifikowanie mojej pracy. Wszelkie niedoci庵ni璚ia i w徠pliwo軼i niebawem rozwi捫e. Jeszcze raz dzi瘯uje i pozdrawiam

  • #17 07 Sty 2012 23:50
    pawlik19
    Poziom 16  

    Przesy豉m wszystkie materia造

    Tak dzia豉 kostka:


    Parametry pracy kostki:

    widze ze na stronie ten filmik nie jest za bardzo wyrazny,juz poprawiam...

    Nowy:

    Jak wida cz瘰totliwo軼i synchronizacji to 50.04Hz i 30.72Khz. Zasilanie to 2.65V (dwa paluszki) a za przetwornic mamy 4.2 V



    W grze wy鈍ietlana jest ta kostka:
    [konkurs Gra retro] Kostka rubika

    Ustawienia Fusebiit闚
    [konkurs Gra retro] Kostka rubika

  • #18 08 Sty 2012 07:54
    raffiki
    Poziom 13  

    No dzia豉 ca趾iem nie幢e. Tylko do sterowania kostk potrzeba sporo przycisk闚 (瞠by by這 wygodne 3x6 przycisk闚 do ka盥ej p豉szczyzny w 3 osiach + 3 do obracania ca貫j kostki). Napisa貫m kiedy co podobnego w PHP (tyle ze mialo samo ukladac). Z ciekawo軼i. Jaki jest 6 kolor na kostce? :D

    EDIT: jest mo磧iwo嗆 generowania losowej kostki?

  • #19 08 Sty 2012 12:51
    pawlik19
    Poziom 16  

    @raffiki

    Praktycznie do wykonania dowolnego ruchu kostki potrzeba tylko 6 przycisk闚.
    Wszystkie kolory kostki to:

    Code:

    /*
    zielony         09
    czerwony       30
    zolty         3c
    bialy         3f
    niebieski         03
    pomaranczowy      39
    */

    (na filmie bia造 i 鄴速y s trudne do rozr騜nienia.

    Co do losowania kostki znalaz貫m na to prosty spos鏏. Po prostu podpinam d逝gie piny do z陰cza klawiatury,przyk豉dam palec a rezystancja sk鏎y robi ju reszt :)

  • #20 08 Sty 2012 20:28
    raffiki
    Poziom 13  

    Mo瞠 i da si 6 przyciskami ale jest strasznie niewygodne :D Zrobienie wygodnej kostki na pada jest praktycznie niemozliwe. Co nie zmienia faktu, 瞠 najwi璚ej roboty jest z napisaniem samej kostki. Domy郵am si, 瞠 jest to na tablicy. Niewygodnie operuje si obrotami w programie (cz這wiek sie narobi a tutaj nagle 10 klock闚 niebieskich i szukanie b喚du :D). Gratuluje i pozdrawiam

  • #21 11 Sty 2012 16:17
    And!
    Admin grupy Projektowanie

    Czy nie wyst瘼owa造 problemy z autokalibracj monitora ?

    Ciekawe zastosowanie popularnej MC34063,
    jak wypada sprawno嗆 takiej przetwornicy w tym zastosowaniu ?

    Sam szukam jakiej dobrej alternatywy dla MC34063 na dost瘼nym uk豉dzie,
    dla zastosowa DC/DC przy zasilaniu bateryjnym 1.2-3V...

  • #22 11 Sty 2012 18:49
    pawlik19
    Poziom 16  

    And! napisa:
    Czy nie wyst瘼owa造 problemy z autokalibracj monitora ?


    Jakiego typu problemy mog wyst徙i?



    Wg notki katalogowej przetwornica potrzebuje minimum 3V, lecz jak pokaza豉 praktyka, ko嗆 MC34063 startuje ju od oko這 2V, na豉dowane akumulatorki maj w teorii 2.4V wi璚 napi璚ie praktycznie "na styk".

  • #23 11 Sty 2012 19:31
    And!
    Admin grupy Projektowanie

    Co do pytania o autokalibracj,
    chodzi這 mi o problem z obcinaniem kraw璠zi / przesuni璚iem obrazu.

    Co do przetwornicy, sprawdza貫 mo瞠 jak sprawno嗆 w %,
    uzyska豉 w takim zastosowaniu ?

    Jako alternatyw dla MC34063 my郵a貫m o uk豉dach sipex exar,
    jednak dost瘼no嗆 uk豉d闚 MCxx jest znacznie lepsza ni SPxx.

  • #24 13 Sty 2012 20:08
    damian00771
    Poziom 10  

    Super by這by gdyby kto zrobi kostk portable kt鏎ej 軼ianki pod鈍ietlane by by造 przez diody rgb... ale chyba si rozmarzy貫m ;) Co do twojego projektu to naprawd kawa dobrej roboty.

  • #25 13 Sty 2012 22:34
    raffiki
    Poziom 13  

    damian00771 napisa:
    Super by這by gdyby kto zrobi kostk portable kt鏎ej 軼ianki pod鈍ietlane by by造 przez diody rgb... ale chyba si rozmarzy貫m ;) Co do twojego projektu to naprawd kawa dobrej roboty.


    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1446463.html

    mowa o czym takim? Czy o matowej kostce (normalnej mechanicznie) z pod鈍ietlanym ka盥ym segmentem na dany kolor? Bo w sumie drug wersje mo積a by 豉twiej zrobi. Ca豉 kostka matowa, pod tym delikatne folie z kolorami, a w 鈔odku 廝鏚這 鈍iat豉 bia貫go. Powinno by ok. Te kiedy mi si takie zamarzy這... ;)

  • #26 14 Sty 2012 16:53
    pawlik19
    Poziom 16  

    @And!

    Zauwa篡貫m taki problem, obraz jest przesuwany o par cm w lewo.
    Przetwornica ma sprawno嗆 oko這 35-40%, zamieszczam wykres i pomiary, przetwornica obci捫ona rezystorem 47R oraz 1k.
    [konkurs Gra retro] Kostka rubika [konkurs Gra retro] Kostka rubika

  • #27 14 Sty 2012 19:47
    And!
    Admin grupy Projektowanie

    Dzi瘯i za informacj, spodziewa貫m si takich osi庵闚 tej przetwornicy,
    nie ma to wp造wu na ten projekt i nie jest tematem konkursu,
    natomiast warto b璠zie poszuka na przysz這嗆 dobrej
    przetwornicy do zasilania bateryjnego 1.2V-3V -> np. 3.3V lub 5V.

  • #28 14 Sty 2012 19:55
    damian00771
    Poziom 10  

    raffiki chodzi mi w豉郾ie od taki homemade dotykow kostk rubika. Z pewno軼i przydatn opcj by豚y reset 軼ianek gdyby鄉y si poddali oraz losowe mieszanie kolor闚. Co do dotyku mog造 by to by zwyk貫 switche na kra鎍owych kwadracikach :D

  • #29 14 Sty 2012 20:17
    pawlik19
    Poziom 16  

    @And!

    Wybra貫m ten uk豉d bo jest tani i popularny kosztem sprawno軼i.

    @damian00771
    Ciekawy pomys, mo瞠 kiedy zrealizuje co takiego:)

  • #30 14 Sty 2012 23:19
    raffiki
    Poziom 13  

    Dzi瘯uje i tak瞠 gratuluje. Mam nadziej, 瞠 mog liczy na pomoc gdy ja b璠 walczy z VGA ;)