Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Vectra 2.0 dti 97r X20DTH

02 Sty 2012 21:47 8808 21
  • Poziom 12  
    Witam mam problem wielokrotnie opisywany już na niejednym forum ale nadal nie mogę znaleźć przyczyny niedomagania mojego dupowozu. A mianowicie jak zwykle kłopoty z rannym odpalaniem, gdy temp. mieści się w przedziale między 3 a 12 st i nie załączają się świece żarowe trza troszkę pokręcić rozrusznikiem i dopiero po chwili zapali i strasznie kopci na biało. Jeżeli temp jest poniżej 0 albo chociaż tak żeby się załączyły świece żarowe to silniczek zapala od strzała bez nadmiernego dymienia.
    Wykluczam tu zapowietrzanie się silnika bo bym miał problemy z odpalaniem w minusowych temp.
    Moje pytanie czy moduł (sterownik, przekaźnik) świec żarowych powinien dawać napięcie na świece w dodatnich temp. pow 3 st.?? Nie mylić z zapalaniem kontrolki na desce bo wiadomo, że ona się nie zapala. U mnie jest ok 0.3V co mnie troszkę zdziwiło.
    Wiadomo można troszkę oszukać czujnik temperatury i wtedy ładnie świece zagrzeją i będzie fura paliła, ale nie interesują mnie takie druciarskie metody, ewentualnie jaka inna przyczyna może być tego, że autko tak ciężko odpala w tym przedziale temp.??
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 35  
    Sterownik nie załączy świec gdy nie jest odpowiednio zimno.
    Co do przyczyn to pewnie jest to wypadkowa ciśnienia sprężania nieco niższego niż nominalne i gorszego rozpylenia paliwa spowodowanego zużyciem wtrysków / ciśnieniem pompy.
    Pewnie można by to zrobić tak jak fabrycznie, ale pytanie o koszty i czy warto w aucie za 5k.
    Najskuteczniej i najtaniej jednak zachęcić świece do grzania.
  • Poziom 19  
    Dymienie na biało to typowy objaw przy próbie odpalenia diesla w niskiej temperaturze z małą dawką paliwa, lub słabym rozpylaniem wtrysków. Oprócz ciśnienia sprężania, stanu wtrysków, gniazd zaworowych, problem może leżeć w samej pompie wtryskowej, w której może nie działać wzbogacanie dawki podczas rozruchu, co tłumaczyłoby silne dymienie na biało. Przy odpalaniu radzę spróbować z wciśniętym gazem w podłogę. Temperatura w okolicy zera jest dla diesla bardzo niekorzystna, gdyż w powietrzu znajduje się dużo wilgoci co znacznie pogarsza rozruch. Silniki z wtryskiem pośrednim już przy temperaturze ok. 5 stopni mają problemy bez podgrzewania komory wstępnej. Jeśli wykluczymy uszkodzenie "wzbogacania dawki", to najprostszym rozwiązaniem jest jednak "oszukanie" czujnika temperatury i odpalanie z grzaniem świec żarowych.
  • Poziom 12  
    Kurcze dziwi mnie, że producent nie przewidział grzania świec w wyższych temp. w każdym dieslu to przecież jest w standardzie nawet w tych nowszych od mojego.
    A nie jest czasem tak że świece powinny się zagrzać ale nie pokazuje grzania na desce?? Wie ktoś może jak jest sterowany ten moduł siwiec żarowych???
    Jak nic nie znajdę to pozostanie mi oszukanie czujnika lub wgranie nowszego oprogramowania które załącza wcześniejsze grzanie świec (ponoć takie jest) tylko że jak pytałem w jednym serwisie to nie bardzo chcieli się za to zabrać :(
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 32  
    Bo przy odpowiednim cisnieniu sprężania temperatura w cylindrze wystarcza do samozapłonu paliwa, a graniczne to od 6 st w dół i czas podgrzewania zalezy od temp zewnetrznej, ale kolega Bartek napisał wsio że pompka ma już dni żywota policzone bo ten typ tak ma jak nakręci cóś około 200kkm to pompka umiera pierwsza :D, zmierz jak ma czym ciśnienie wtrysku, powodzenia.
  • Moderator Samochody
    rzeszutek1 napisał:
    Przy odpalaniu radzę spróbować z wciśniętym gazem w podłogę.
    Próbować może, ale w/g mnie nic to nie da, bo "gaz" w tym aucie jest elektroniczny.

    rzeszutek1 napisał:
    Silniki z wtryskiem pośrednim już przy temperaturze ok. 5 stopni mają problemy bez podgrzewania komory wstępnej.
    ...ale to jest silnik z wtryskiem bezpośrednim, bez komory wstępnej.
  • Poziom 12  
    Wopor wiem, że czym lepsze sprężanie tym szybciej nastąpi samozapłon. Jednak ciekawi mnie to dlaczego producent nie przewidział grzania świec powyżej 3 st, przecież większość samochodów ma to grzanie. Kurcze wszędzie piszą, że to koniec pompki ale silniczek wg mnie chodzi nieźle. Nie mam czym zmierzyć ciśnienia wtrysku, ani ciśnienia sprężania.
    Tzok ma rację że pedał przyspieszenia w podłogę nic nie daje ("gaz" sterowany elektronicznie).

    Tak więc upieram się przy swoim, że te świece powinno podgrzać na chwilkę chociaż przed uruchomienie silnika (nie koniecznie musi się zapalić kontrolka na desce).
    Ponawiam pytanie czy ktoś wie jak jest sterowany moduł świec żarowych??
  • Moderator Samochody
    wicher84 napisał:
    czy ktoś wie jak jest sterowany moduł świec żarowych?

    Sterownik silnika podaje masę na 7 pin modułu świec to się załączają.
  • Poziom 12  
    ociz ze schematów widać, że masa jest stała na 7 pinie, sterowanie modułu jest na 9 i 6 tylko pytanie czy to jest sterowane masą czy jak. Nie chciał bym czegoś popalić przykładając miernik do tych pinów, bo elektryk ze mnie marny wiec się pytam kolegów z większym doświadczeniem.
  • Poziom 19  
    wicher84 napisał:
    Jeżeli temp jest poniżej 0 albo chociaż tak żeby się załączyły świece żarowe to silniczek zapala od strzała bez nadmiernego dymienia.

    Jeśli silnik odpala przy minusowych temperaturach, to pompa nie kwalifikuje się jeszcze do regeneracji. Skoro przy grzaniu świec zapala bez problemu, to wystarczy zbocznikować ten czujnik odpowiednio dobranym rezystorem i po problemie. Sam mam tak w instalacji LPG, gdzie od czujnika w parowniku mam poprowadzone przewody do potencjometru wewnątrz auta i dzięki możliwość płynnej regulacji można ustawiać minimalną temperaturę, przy której auto przechodzi na zasilanie lpg i nie powoduje zamarzania parownika. Termistory z biegiem czasu się rozwarstwiają i ich charakterystyka się zmienia, co może być właśnie przyczyną, że dopiero przy tych 3 stopniach załącza sterownik świec.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    wicher84 napisał:
    ociz ze schematów widać, że masa jest stała na 7 pinie

    Rzeczywiście, z przyzwyczajenia już spojrzałem na schemat DTL. Przepraszam za wprowadzanie w błąd.
    Steruje masą na pinie 9 a na 6 sprawdza pobór prądu przez świece.
  • Poziom 12  
    Dzięki ociz o to właśnie mi chodziło.
    Czyli marne szanse, że moduł podaje napięcie na świece a nie informuje nas o tym kontrolka grzania świec na desce ??
  • Moderator Samochody
    Odłącz jedną ze świec to wtedy będzie "helikopterek" świecić zawsze jak grzeją, a grzeją jeszcze jakiś czas po odpaleniu.
  • Poziom 12  
    chwila chwila ociz czyli "helikopterek" (błąd silnika) nie mylić ze "spiralka" (grzanie świec) powinien świecić jeżeli jakaś świeca jest spalona?? kurcze chyba coś jest nie tak z tym autem, bo na jesień miałem 2 świece spalone i nic mi nie wyświetlało na desce. Ociz grzeją po odpaleniu nawet przy 10 st na plusie ?? kurcze muszę to sprawdzić. jutro jak będzie czas to biorę się za testy.
  • Moderator Samochody
    No chyba że tu też się różni od DTL bo w nich nie raz się z tym spotkałem że tylko jedna świeca nie grzała to od razu się MIL zapalał. Przy jakiej temperaturze zaczyna grzać to nie zwróciłem nawet uwagi bo jak nie chce palić to i tak nie tu szukać przyczyny. W końcu to bezpośredni wtrysk i mu mrozy nie straszne, teoretycznie.
  • Poziom 12  
    ociz czyli sugerujesz, że pompa do roboty :(. jakoś mi się w to nie chce wierzyć bo jak troszkę przymrozi i zagrzeje świece to odpala od strzału. Latem jak było z 20 st to też tak odpalała. Dzisiaj troszkę jeszcze pomierzyłem i mi wychodzi że sterowanie świec jest na pinie 6 a nie na 9.
    I teraz pytanie dlaczego po włączeniu zapłonu mam na pinie 6 tylko ok 6,5 V (oczywiście jak jest czujnik temp chłodziwa podpięty) bo bez tego czujnika już jest 12 V??. Może to 6,5 V powinno starczyć do wysterowania tego modułu świec żeby wstępnie podgrzały świece ale moduł tego nie robi.
    I czy powinno tak być że przed włączeniem zapłonu na pinie 6 jest masa ??
  • Poziom 24  
    Na aukcjach można kupić sprytne urządzonko które do rozruchu oszukuje czujnik i zawsze grzeje świece.
  • Poziom 12  
    Takie urządzonko to można sobie samemu zrobić bez problemu.
    Dobra widzę, że nie ma odzewu na moje pytanie to zadam inne.
    Czy powinny się podgrzewać świece przy zimnym rozruchu w temp ok. 5-15 st ?? (oczywiście kontrolka na desce się nie musi zapalić). Sprawdzał to ktoś czy świece wtedy dostają jakieś napięcie??
  • Poziom 32  
    Od 6 st w góre może nie zalączać.
  • Poziom 30  
    Wątpię aby to był problem świec - mam astrę z y20dth i jak kupiłem to miałem jeszcze przyzwyczajenia z benzyny tzn nie czekałem az kontrolka świec zgaśnie tylko włączałem stacyjkę i od razu kręciłem - tak do -5 auto odpalało po jakiś 3 sekundach kręcenia.
    Tyle że mam pompę po regeneracji.
  • Poziom 22  
    Wszystko zależy od tego jaki soft jest w sterowniku. Jest taki który załancza grzanie już od +5 st C a inny dopiero w -5 st C. Wszystko zależy do jakigo kraju były wysyłane autka. Można pojechać do ASO Opla i wgrają ci taki który będzie załanczał przy plusowych temp. Koszt w zależności od serwisu od 80 do 200 zł
  • Poziom 12  
    Witam po długiej przerwie niestety nadal nie udało mi się rozwiązać problemu z porannym odpalaniem :(. Mam kolejne pytanie czy podczas odpalania czyli już po przekręceniu kluczyków w pozycję zapłonu (kluczyk w pozycji przed rozruchem) pożądany początek wtrysku powinien być taki sam jak rzeczywisty początek wtrysku?

    Ta vectra mnie wykończy kiedyś. Zimne dni nastały i problem się powtarza :/ Nie zna nikt odpowiedzi na powyższe pytanie? Jestem już przekonany, że na 99,9% to wina pompy. Tylko niech mi to ktoś wytłumaczy dlaczego tak jest.