Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rozpoznanie (oznaczeń) uzwojeń silnika trójfazowego

eNcoM 03 Jan 2012 21:29 13803 18
  • #1
    eNcoM
    Level 10  
    Witam posiadam silnik trójfazowy 7,5KW do którego uruchomienia muszę zastosować przełącznik gwiazda/trójkąt, niestety w puszce ktoś wcześniej wyrwał połowę kostki czyli w kostce mam 3 przewody oraz następne 3 skręcone razem (czyli silnik połączony w trójkąt). Muszę sprawdzić pary przewodów uzwojeń silnika
    - znalazłem taki temat Link
    niestety nie posiadam voltomierza wychyłowego czy mogę to sprawdzić elektronicznym ??(biegunowość pokaże), chyba że poda mi ktoś inny sposób

    Mam jeszcze jedno pytanie silnik będzie pracował co jakiś czas uruchamiany automatycznie czy są jakieś automatyczne włączniki gwiazda/trójkąt?? oglądałem na alledrogo, ale nie wiem czy wytrzymają one obciążenie silnika 7,5KW prosił bym o jakiś przykład w rozsądnej cenie
  • Helpful post
    #3
    kizek
    Level 35  
    Sposób podłączenia jaki kolega podał to gwiazda. Wystarczy obserwować na mierniku zmianę polaryzacji ( +, - ) DC.
  • #4
    eNcoM
    Level 10  
    Silnik nie posiada tabliczki znamionowej nie znam jego dokładnej mocy ani tego czy może działać w układzie gwiazda-trójkąt

    Rzeczywiście jest połączony w gwiazdę - moja pomylka
    Teraz się zmartwilem bo myślałem że to trójkąt i dlatego wybija mi bezpieczniki
    Jakie najmniejsze bezpieczniki są potrzebne żeby uruchomić ten silnik?
    Połączenie faz chyba dobre bo silnik robi ćwierć obrotu w dobra stronę zanim wybije bezpiecznik, sprawdziłem podczas zakupu wtedy działał więc jest sprawny
    Główne mam 25 ale w garażu założyłem B20 mam inny silnik mocy ok 7kw i ten startował bez problemu
    Muszę go sprawdzić bez obciążenia i bezpośrednio na głównych bezpiecznikach
  • #5
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Zmierz rezystancję uzwojenia .Przy uzwojeniu silnika do pracy w gwiazdę powinna wynosić 0,55Ω, natomiast w Δ 1,63Ω są to dane do silnika SZJe 44b
  • #6
    Anonymous
    Anonymous  
  • #7
    kizek
    Level 35  
    Warto sprawdzić kolego prąd na poszczególnych uzwojeniach potwierdzi to nam zgodność w połączeniu "początki i końce uzwojeń". Pozwoli to również na obliczenie i dobranie zabezpieczenia. Bardzo możliwe że tabliczka została zamalowana. Sprawdź wewnętrzną stronie pokrywy puszki łączeniowej może są tam jakieś informacje o silniku.
  • #8
    Anonymous
    Anonymous  
  • #9
    kizek
    Level 35  
    Quote:
    Ciekawe w jaki sposób ?
    Amperomierzem AC lub Cęgami pomiarowymi. Za wyliczenie prądu tego silnika chwała koledze.
  • Helpful post
    #10
    Anonymous
    Anonymous  
  • #11
    eNcoM
    Level 10  
    Jak tylko coś ruszy w tym temacie dam znać. Najpierw sprawdze pary przewodów od uzwojen, później uruchomienie bez obciążenia i na głównych 25
    Dziwi mnie fakt że podlaczalem inne silniki podobnej mocy i nic nie wybijalo, zastanawiam się czy to aby nie jest mocniejszy silnik
  • #12
    stomat
    Level 37  
    Koledzy, przecież pojęcia "początek" i "koniec" uzwojenia są umowne. Ważne jest tylko żeby wszystkie uzwojenia połączone były w tą samą stronę. Skoro trzy zaciski są połączone razem to możemy je uznać za "końce" albo za "początki" uzwojeń, wtedy wystarczy sprawdzić które z którymi należą do tej samej fazy (wystarczy do tego nawet bateryjka z żaróweczką) i zadanie rozwiązane. Tak jak pisze kolega Proctor. Ale tego silnika raczej na pewno nie można połączyć (do sieci 400V) w połączeniu trójkąt. Pozostaje zostawić tak jak jest tylko zrobić mocniejsze zasilanie.
  • #13
    eNcoM
    Level 10  
    Dzisiaj miałem chwilę i wygląda to tak:
    na puszce znalazłem logo indukta-chyba polski producent oraz na odlewie i korpusie symbol AK 11

    Sprawdziłem początki i końce nie są zamienione, silnik połączony w gwiazdę jak wcześniej kolega zauważył i nie startuje bez żadnego obciążenia. nie buczy zakręci jeden obrót i wybija

    Sprawdzając rezystancje wyszło mi. 0.9 mierzyłem pomiędzy połączonym koncami i pozostałymi początkami po kolei zakres miałem na 200
    Wydaje mi się że ten silnik ma moc 11kw mimo małych gabarytow

    Dla porównania dzisiaj podlaczalem stary silnik (skoda lata 60-70 ) tabliczka starta ale odczytalem 5.5 i 7.5 wnioskuje że chodzi o kw/ps uruchamiany gwiazda-trójkąt chodzi bez problemu

    Proszę poprawić pisownię postu. Zdanie zaczyna się wielką literą. [retrofood]
  • #15
    eNcoM
    Level 10  
    Dzięki kolego to już wyznaczylem teraz muszę jeszcze odłączyć pośrednie zabezpieczenie B20 i zobaczyć czy ruszy na 25 jeśli nie to muszę określić jego moc i dobrać odpowiedni
  • #16
    Jarik
    Automation specialist
    Standardowo połączona kostka wygląda tak jak na załączonym rysunku. Wystarczy teraz zidentyfikować uzwojenia, poprzez pomiar rezystancji. Druty które zostały skręcone razem to początki lub końce uzwojeń na tym etapie jest to nieistotne, jednakże muszą być z jednej strony zacisków górne lub dolne 3 zaciski. Pozostałe końce uzwojeń łączysz według załączonego rysunku.

    Rozpoznanie (oznaczeń) uzwojeń silnika trójfazowego
  • #17
    eNcoM
    Level 10  
    To już ustalone jutro sprawdze czy wystartuje na zabezpieczeniu głównym 25 jeśli tak to jakie największe zabezpieczenie mogę. założyć za głównym 25 chyba B, tak żeby wybijalo w garażu
  • #18
    Anonymous
    Anonymous  
  • #19
    retrofood
    VIP Meritorious for electroda.pl
    I tyle. Jeśli ktoś po takiej dawce jeszcze nie wie o co chodzi, to już się nie dowie.