Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBwayPCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Magnum S-980 wzbudzanie się i brak modulacji przy wspólnej masie radia i anteny

03 Sty 2012 21:48 2926 14
  • Poziom 10  
    Witam.

    Radio Magnum S-980, zasilanie podłączone w samochodzie krótkimi przewodami (ok. 0,5m) bezpośrednio do akumulatora. Antena zamontowana centralnie na dachu w dziurce z idealną masą. Po wciśnięciu mikrofonu słuchać w głośniku radia buczenie, coś się wzbudza i brak modulacji (odsłuch na drugim radiu), choć nośna jest i roger beep na koniec też. Sprawdzane na 2 różnych antenach - helikalnej (Gamma) i zwartej do masy (Sirio Turbo 5000).

    Po zamianie anteny na "magnesówkę" (bez styku elektrycznego do karoserii i tym samym masy pojazdu) problem nie występuje. Co ciekawe, przy powyższych antenach montażowych jak zasilę radio z zasilacza stacjonarnego (zasilanie z przedłużacza puszczonego to auta) to problem też nie występuję.

    Podłączałem w aucie na tej samej instalacji dwa inne radia (Cobra 29 i Lemm) i działają prawidłowo. Radio z tematu przenosiłem do innego samochodu gdzie jest sprawna i działająca instalacja CB i problem też występuje.

    Radio ma bogatą "gałkologię", ale różne ustawienia (w tym regulacja mocy) nie mają wpływu na zjawisko. Radio nie było wcześniej "grzebane", choć nieuczciwy allegrowicz ostatecznie po ciągnięciu za język stwierdził, że sprzedał je, bo miał taki sam problem. :-(

    Podsumowując:

    1. Jeżeli masa zasilania radia jest wspólna z masą anteny to przy próbie nadawania słuchać w głośniku niejednorodne buczenie, trzeszczenie i wzbudzanie się, brak jest modulacji, choć nośna jest.

    2. Radio odbiera prawidłowo na dowolnej antenie.

    3. Radio nadaje prawidłowo na antenie magnesowej i na bazowej - gdzie było sprawdzane w serwisie, który to serwis nie poradził sobie ze zlokalizowaniem źródła problemu.



    Z góry dzięki za pomoc.
  • PCBwayPCBway
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Połącz masę radia z jego obudową. Wewnątrz radia. W kilku miejscach.
    Z powody tzw. ground loop masz takie akcje.
    Michał
  • Poziom 25  
    Uszkodzone radio. Sprawdź szczególnie obwód i płytkę przy wejściu "gruszki", masę oraz pojemności blokujące do masy.

    pozdrawiam
  • PCBwayPCBway
  • Poziom 30  
    A od kiedy to się masę radia podłącza do ujemnej klemy akumulatora przecież takie rzeczy na starcie się wywala

    Dodano po 6 [minuty]:

    W innym aucie to samo, a masa do karoserii ? Michał zapomniał napisać, że to się może indukować nie tylko w radiu na ścieżkach, ale i na całej długości przewodów zasilania zwł. przy dużych mocach, długich cienkich kablach, badziewiastych bandpass filtrach itd.

    Dodano po 1 [godziny] 4 [minuty]:

    50W Final Section Schematic chyba wszystko wyjaśnia skoro długi kabel (choć tutaj bym się zastanowił jeszcze) i duża moc odpada
  • Poziom 10  
    SP5IT napisał:
    Połącz masę radia z jego obudową. Wewnątrz radia. W kilku miejscach.


    W pierwszej chwili pomogło jakby od razu. Wcześniej radio po 1-2 wciśnięciach mikrofonu albo od razu po podaniu zasilania i wciśnięciu PTT zaczynało "buczeć". Po zmasowaniu obudowy radio działało pięknie 2 godziny w trasie - odbiór i oczywiście nadawanie. Później po 3 godzinach nie używania problem powrócił.

    msepl napisał:
    Sprawdź szczególnie obwód i płytkę przy wejściu "gruszki"


    Radio ma 2 wejścia mikrofonowe. Na obydwu wejściach to samo. Mikrofony sprawdzane różne.

    bc211 napisał:
    W innym aucie to samo, a masa do karoserii ?


    W innym aucie zasilanie radia poprowadzone też bezpośrednio z akumulatora.

    bc211 napisał:
    na całej długości przewodów zasilania zwł. przy dużych mocach, długich cienkich kablach


    W moim aucie akumulator jest pod fotelem kierowcy - do radia grube przewody zasilające o długości ok. 1 m. Fider stanowi ok. 5,5 m przewodu RF7. Sprawdzałem też "na krótko" inne odcinki np. RG58 - ale to tylko dla upewnienia się.

    bc211 napisał:
    50W Final Section Schematic chyba wszystko wyjaśnia skoro długi kabel (choć tutaj bym się zastanowił jeszcze) i duża moc odpada


    Radio ma moc regulowaną - przy minimum jak i przy maksimum problemy takie same.



    Panowie, dziękuję za wskazówki. Dziś dam znać czy coś się udało znaleźć.
  • Poziom 30  
    Nie chciałbym się mądrzyć, ale może wypadałoby przyjrzeć się lepiej temu radiu, niż tylko skupiać się na modulacji ? Teoretycznie jest też taka opcja, że jest walnięty jeden z dwóch tranzystorów końcowych i też będą takie cyrki. Obejrzeć czy wszystko jest poprawnie zamontowane ja bym nie wierzył w to "nie grzebane". Jest też taka opcja, że końcówka się wzbudza najzwyczajniej z jakiegoś powodu np. zła podkładka izolacyjna pod radiator. Opcji jest wiele można też np. zapytać poprzedniego właściciela czy coś robił, aby to zwalczyć i co robił, włączyć PTT bez mikrofonu itd. Moim zdaniem wada jest we wzmacniaczu końcowym skoro pomaga masowanie płyty do obudowy. Sprawdzić rozkład mocy na różnych częstotliwościach czy aby "wyżej" moc nie przysiada. Po prostu pomierzyć co się da i wyjdzie co jest grane. Wierzysz w to, że w serwisie zrobili więcej niż Ty jesteś w stanie ? Ot takie głupie pytanie...

    Dodano po 13 [minuty]:

    cekala napisał:
    Później po 3 godzinach nie używania problem powrócił.
    więc może się wzbudzać, jak myślicie ?
  • Poziom 10  
    bc211 napisał:
    zapytać poprzedniego właściciela czy coś robił, aby to zwalczyć i co robił


    I tu jest właśnie ciekawostka - radio było używane na bazie i problemów nie było. Teraz też sprawdzałem na bazie (brak wspólnej masy anteny i radia), podobnie jak z "magnesówką" - jest ok.

    Aktualnie poprawionych zostało kilka potencjalnie zimnych lutów i radio w pierwszej chwili "zagadało", po ostatecznym zamontowaniu w uchwycie znowu to samo. Nośna jest, modulacji brak, przy wciśniętym PTT buczenie w głośniku i dodatkowo słychać reakcję na opukiwanie obudowy.

    bc211 napisał:
    Wierzysz w to, że w serwisie zrobili więcej niż Ty jesteś w stanie ? Ot takie głupie pytanie...


    Bardzo dobre pytanie.

    Szukamy dalej...
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Na próbę proponuję wyłączyć dopał i zobaczyć jak będzie z małej mocy.
    Mozę tenże dopał sie wzbudza.
    Chyba, zę amsz wersję bez daughterboard to nie wiem jak to odłączyć.
    Michał
  • Poziom 30  
    Na chłopski rozum np. ktoś kiedyś mógł zaliczyć "odwrotkę", ucierpiały ścieżki, jakieś elementy np. ten dławik i jak to kiedyś powiedział Gustav Kirchhoff prąd minus zasilania DC płynie również od aku, przez karoserię, przez kabel ant. i do radia.
    I teraz ta opcja na pewno odpada, bo wcześniej na obudowie nie było GND dla prądu zasilanie DC .
    :idea:
    A może na początku obudowa nie była odseparowana od PCB // czytaj: było zwarcie POWER SOURCE - CHASSIS GND // np. przebicie jednego z kondziołów płyta-obudowa w takim punkcie, w którym prąd w.cz. ma najkrótszą drogę do wrażliwego punktu radia (złe odsprzęganie w.cz.) powodując wzbudzanie w obwodach wejścia ??? Jak myślicie ? To się zdarza i miało by sens
    Pomyślałem o tym przeglądając Echo Talkback PCB, gdzie napisano
    See Remark > Above changes for better performance > C14 > CANCEL

    Mimo wszystko zrobiłbym test: Czarny kabel (minus zasilania) bezpośrednio do płyty, a płytę do obudowy w kilku miejscach.

    Dodano po 26 [minuty]:

    ps. popatrzcie skąd jest zasilany TOP GUN PCB
    ps.2. wpadłeś chłopie w niezłe bagno hi, powiedziały skośne krzaki Goodwill Telecom, Manufacturer from Hong Kong
    :spoko:
    pisz do skośnych niech się tłumaczą i niech gadają po co zrobili See Remark: http://www.gwcom-hk.com/
  • Poziom 31  
    Spróbuj lekko odstroić antenę , podejrzewam Σ grubo poniżej 50Ω przy masowaniu i "niewydolny" układ zasilania stopnia końcowego, bo nic tu nie pisze o pomiarze toru antenowego.
  • Poziom 30  
    Ciekawe czy ktoś pomyślał żeby zapiąć sztuczne obciążenie i wtedy próbować. Grzesiek nie wierzę =, że na tyle zabawy z radiem wszystkie były niedopasowane. Wpadłem jeszcze na takiego pomysła wziąć zmrażacz i popsiukać po płycie. Radio włącza się i po jakimś czasie zaczyna się wzbudzać znaczy, że to ma związek z temperaturą zwłaszcza, że jak napisał przelutowanie pomogło.
  • Poziom 12  
    A może to radio jest wyczulone na zasilanie bezpośrednio z aku? A spróbowałeś założyć filtr przeciwzakłóceniowy na przewód plusowy? Swego czasu miałem taki podobny problem z tym, że obiektem był midland 199A, on co prawda wzbudzał się także na antenie magnesowej, ale zasilanie również było poprowadzone z aku. Założyłem filtr na plus i sprawa rozwiązana.
  • Poziom 10  
    Problem prawdopodobnie rozwiązany. Zawinił czynnik "Made in China", czyli nieprecyzyjny montaż. Płytka od echa zwierała do masy. Odizolowanie taśmą pomogło. Podziękowania dla serwisu CB z Olsztyna z kanału 23 ;-)

    Od półtora tygodnia radio jeździ w aucie i wygląda na to, że jest ok.

    Dodam, że przeglądałem w sieci zdjęcia oraz filmiki dotyczące Magnum S-9 i też rzuciły mi się w oczy zaizolowane taśmą płytki echa. :idea:



    Dziękuję wszystkim za aktywne wsparcie w temacie! :spoko:
  • Poziom 30  
    Jakby nie było "rozkmina" nad najkrótszą drogą w.cz. (przebicie kondzioła) do obudowy przy płytce echa miała by jakiś sens
    Łot nie nowość....tyle prób z radiem i nie znalazłeś tego. Poruszałbyś/popukał wszystkim co się da i przestełoby wzbudzać. Najgorsze...że nie na stole, a w samochodzie. Pacjent pod respiratorem to już NIE internet. Jak widać radiotechnika rządzi się swoimi prawami, które nie zawsze wydają się być logiczne, a serwisu zadanie to się nimi posłużyć, stwierdzić, zrobić, skasować.
  • Poziom 10  
    Radio nadal działa i ma się dobrze. Różne zachowanie na różnych antenach to była tylko zmyłka i przypadek - aczkolwiek przypadek dziwnie regularnie występujący. Temat uważam za zamknięty.