Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Włączenie komputera czasami wybija bezpiecznik w pokoju

majki2 03 Sty 2012 22:06 5690 14
  • #1 03 Sty 2012 22:06
    majki2
    Poziom 9  

    Mam ogólny problem z przeciążeniem instalacji sprzętem elektrycznym. Budynek ma kilkanaście lat i nowy typ instalacji, wyłącznik różnicowo-prądowy, miedziane kable itp. więc tu nie ma się raczej do czego przyczepić. Jeden problem był w kuchni, załączenie piekarnika oraz czajnika bezprzewodowego powodowało wybicie bezpiecznika pod koniec gotowania wody w czajniku. Zmieniłem bezpiecznik z B10 na B16 i to pomogło. W pokoju mam komputer podłączony do listwy zasilającej (zwykły listwa z wyłącznikiem nie komputerowa bez żadnych zabezpieczeń) którą wyłączam żeby nie brał prądu na czuwaniu. Czasami przy załączaniu listwy wybijało bezpiecznik, wymieniłem go na zwłoczny C10 i pomogło (komputer miał zasilacz 300W), ale ostatnio kupiłem nowy komputer z mocniejszym zasilaczem 650W i teraz znów jest problem że czasem wybija bezpiecznik. Rzadko się to zdarza ale i tak jest denerwujące bo przy okazji resetuje mi nagrywarkę dvd, albo rozłączy rozmowę telefoniczną na bezprzewodowym telefonie. Nie wiem czy zmienić bezpiecznik na C16 czy może coś innego lepiej wymyślić. Nie wiem jak duży jest ten impuls prądu przy załączaniu zasilania i czy potrzeba tu mocniejszego bezpiecznika czy też większej zwłoki. Na listwie oprócz komputera jest podłączony monitor LCD, głośniki 5+1 oraz drukarka atramentowa. Rozważałem też opcję zakupu listy master/slave gdzie komputer byłby master a monitor, głośniki i drukarka slave, ale tu nie wiem jak duże jest opóźnienie w załączaniu slave czy byłoby wystarczające. Może zamiast listwy kupić UPSa i do niego podłączyć komputer z resztą sprzętu, może UPS jest odporny na taki impuls przy włączaniu ? Wtedy komputer bym odłączał wyłącznikiem zasilania na UPSie, ale z drugiej strony UPS też zużywa prąd na czuwaniu i jest najdroższym zakupem więc średnio się to opłaca zwłaszcza że awarie zasilania są bardzo rzadko więc nie ma specjalnej konieczności stosowania UPSa do komputera. W pokoju oprócz komputera jest też podłączony inny sprzęt jak telewizor, nagrywarka dvd, dekoder, router, modem, telefony bezprzewodowe itp ale to jest i tak podłączone na stałe i nie powodowało nigdy problemów przy załączaniu. Generalnie suma prądu jaki mogą wytrzymać wszystkie bezpieczniki w mieszkaniu jest większa niż bezpiecznik na klatce schodowej, ale zawsze wybijało mi tylko bezpieczniki z kuchni lub salonu a nie na klatce.

    0 14
  • Zasilacze Ups
  • Zasilacze Ups
  • #4 03 Sty 2012 23:25
    jarecki 86
    Specjalista elektryk

    majki2 napisał:

    Nie wiem czy zmienić bezpiecznik na C16 czy może coś innego lepiej wymyślić.

    O ile w obwodzie gniazd masz przewody o przekroju 2,5mm², to możesz zamontować C16, ale pod warunkiem, że zostanie zachowany warunek samoczynnego wyłączenia zasilania w wymaganym czasie.
    Do sprawdzenia będziesz potrzebował miernika do pomiaru impedancji pętli zwarcia.
    Inny sposób, to nie odłączanie komputera od sieci, aby zmniejszyć wartość impulsu prądowego pobieranego z sieci.

    0
  • #5 04 Sty 2012 20:21
    mzelazny
    Poziom 12  

    Nie zauważyłem, że jestem w "Elektryka Początkujący". To może na wstępie wielką, czerwoną czcionką pisać, że przeróbek nie wolno wykonywać osobom do tego nieuprawnionym? Bo nie mam nic przeciwko chęci pogłębienia wiedzy. Przychodzi ktoś i mówi: "Hej, powiedzcie mi, jak działa to i to bo jestem ciekaw, albo dlaczego dzieje się tak i tak, bo chciałbym to zrozumieć". Ale z drugiej strony przychodzi człowiek i mówi: "Hej, zmieniłem samowolnie to i to, bo gdzieś coś usłyszałem i ktoś mi powiedział, że watowanie bezpieczeników jest świetnym pomysłem! No więc powiedzcie mi, co jeszcze wymienić, mając w nosie rozważania teoretyczne, bo nie chce mi się ciągle podnosić esek." Nie wiem jak Ty, ale ja widzę różnicę i WYDAJE mi się, że do pomocy osobom z pierwszego przykładu służy ten dział. Osoby z przykładu drugiego potrzebują prawdziwego, realnego elektryka. Ale hej, mogę się przecież mylić. Jednakże nie wziąłbym na siebie odpowiedzialności tłumaczenia komuś jak dokonać przeróbki/poprawki.
    Jeśli nie masz o czym mówić to puść muzykę.
    Zasada starego radiowca.
    Proszę więc nie rozwijać dalej swego punktu widzenia mimo, że słusznego, jednak nie nadającego się do zastosowania we wszystkich przypadkach. [kkas12]

    1
  • #6 04 Sty 2012 20:41
    Miniax
    Poziom 30  

    Wymień sobie bezpiecznik na C63A, może to też pomoże.. zmądrzeć koledze (tutaj ironia z mojej strony). Chyba, że kolega wykaże, że wie jakie kryteria należy spełniać aby móc bezpiecznie zmieniać zabezpieczenia i czym różnią się charakterystyki poszczególnych zabezpieczeń, wtedy przepraszam za moją bezpośredniość i zwracam honor.

    0
  • #7 04 Sty 2012 21:12
    dipol
    Poziom 33  

    W chwili załączania elektrolity zasilacza impulsowego się muszą naładować w pierwszych sekundach prawie zwarcie i mamy taki efekt wstaw układ powolnego startu żeby się kondensatory w zasilaczu naładowały i masz problem rozwiązany.
    Miałem taki problem w radiostacji. W chwili załączenia stopnia mocy zastosowałem układ opóźniający -rezystor w minusie mostka prostowniczego zasilacza 10om który zwierany jest po 30sek (jeden tranzystor i kilka elementów , przekaźnik) . Jak kondensatory się naładują w zasilaczu rezystor jest zwierany przez przekaźnik. Można wykonać podobny układ przed listwą komputerową.
    Zostaw instalację elektryczną w spokoju ,pomyśl jak działa zasilacz impulsowy komputera. Pomyśl także o BHP!!! Zwiększ bezpiecznik w tej gałęzi który wytrzyma prąd początkowy ładowania elektrolitów w zasilaczu jak pisze kol. Miniax
    mzelazny- polecam ćwiczenia na laborce i przebadanie startu zasilaczy impulsowych,przydadzą się w życiu .W zależności od mocy i tych co serwisuje w telekomunikacji przy zasilaniu urządzeń dostępowych potrafi być do 100A i stosowane są układy startowe w/w zasilaczy i elementy na wejściu -przed mostkiem prostowniczym PTC a więcej https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic636154.html http://translate.google.pl/translate?hl=pl&la...ww.ce-mag.com/archive/2000/mayjune/hapan.html
    73!

    0
  • #8 04 Sty 2012 21:58
    arek59
    Poziom 29  

    W zasilaczach impulsowych są dławiki i soft starty ograniczające prąd ładowania kondensatorów.
    Bezpośrednio z sieci przez mostek gretza i rozładowany kondensator 470uF/400V to nawet C16 i C20 wybija.
    Chyba że kolega kupił czysto chiński zasilacz bez żadnego dławika czy warystora.

    0
  • #9 04 Sty 2012 22:25
    jarecki 86
    Specjalista elektryk

    Impuls prądowy podczas załączania zasilacza komputerowego może wzrastać nawet do ok. 150A, a przy włączeniu komputera na ciepły termistor NTC, stosowany po stronie zasilania w celu ograniczenia tego impulsu nawet i więcej.
    Metoda zastosowania odpowiednio zwymiarowanego opornika, zwieranego przez przekaźnik albo triak, o którym pisze jeden z kolegów, wprowadzana jest w droższych zasilaczach.
    Znane są też inne metody zmniejszenia tego udaru, ale ze względu na koszty nie są one stosowane.
    Bo kto spotkał w takich zasilaczach filtry pasywne, czy aktywne, które za jednym zamachem uporządkowałyby nie tylko problemy z prądami załączania, ale i zapobiegły odkształceniom prądu?
    A wprowadzane na rynek chińskie urządzenia mogą wprowadzić w zakłopotanie niejednego użytkownika komputera, czy nawet doświadczonego elektryka.

    0
  • #10 06 Sty 2012 13:47
    majki2
    Poziom 9  

    Przewody są takie same w całym mieszkaniu mierzyłem suwmiarką wychodzi 1,9mm. W łazience był zamontowany bezpiecznik B16 a w kuchni B10. Może się komuś coś pomyliło albo zamontował takie bezpieczniki jakie miał pod ręką, nie wiem co ktoś tu robił zanim tu zamieszkałem. Z tego co czytałem w sieci do gniazdek się zazwyczaj montuje B16. Zasilacz 650W który kupiłem jest firmowy Thermaltake z certyfikatem GOLD 80+ a nie tani chiński, choć i tak pewnie w Chinach montowany. Ten co miałem poprzednio 300W to był jakiś tani. Może ma to też znaczenie, że w komputerze jest zamontowane kilka dysków.
    http://thermaltakeusa.com/Product.aspx?C=1264&ID=1961
    Ale wybijanie bezpiecznika zdarza się rzadko więc dlatego przypuszczam, że tylko w jakiś szczególnych warunkach minimalnie przekracza zakres bezpiecznika, bo inaczej wybijałby często. Dlatego zastanawiałem się nad układem opóźniającym a że nie chce mi się bawić w montowanie jakiś przekaźników zastanawiałem się na listwą master/slave. Być może wystarczyłoby w zupełności że monitor, głośniki i drukarka włączałyby się z opóźnieniem. Ale jak na razie nie udało mi się ustalić jak duże opóźnienie jest na gniazdach slave i czy byłoby wystarczające żeby je załączyło już po zaniknięciu dużego impulsu prądu rozruchowego komputera.

    0
  • #11 07 Sty 2012 15:00
    1079413
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 07 Sty 2012 17:52
    majki2
    Poziom 9  

    Bez izolacji. Pomiar z izolacją nie miałby sensu bo przecież może mieć różną grubość.

    0
  • #13 07 Sty 2012 18:45
    dipol
    Poziom 33  

    Stosowany termistor w serwisowanych zasilaczach ma 6om jego typ
    PTC265V6--termistor na 265V 6om do kupienia TME Łódź i masz problem z zasilaczem impulsowym rozwiązany wlutować przed mostkiem w szereg zasilania.
    73!

    1
  • #14 07 Sty 2012 19:07
    jarecki 86
    Specjalista elektryk

    Cytat:
    Przewody są takie same w całym mieszkaniu mierzyłem suwmiarką wychodzi 1,9mm.

    A więc S=3,14*1.9²/4 = 2,8mm²

    0
  • #15 15 Maj 2012 21:56
    majki2
    Poziom 9  

    Zakupiłem w końcu listwę master-slave brennenstuhl i problem został rozwiązany. Listwa ma też wyłącznik sieciowy. Jak załączam listwę to już nie wybija bezpiecznika, potem po włączeniu komputera załączają się monitor, drukarka i głośniki. Wszystko działa bez problemu.

    0