Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa przyczepki samochodowej - jedna czy dwie osie?

Wafer 05 Jan 2012 21:45 15835 19
Computer Controls
  • #1
    Wafer
    Level 20  
    Witam.

    Planuję budowę przyczepki samochodowej typu 'SAM', z racji iż przyczepka ma być trochę ponad standardowa i przewozić ładunki o masie około 1000kg, są 2 możliwości jej budowy:

    -z zastosowaniem jednej osi o nośności 1400kg
    - lub z zastosowaniem dwóch osi o nośności 750kg.

    Jeśli ktoś z was ma na codzien styczność z tym tematem prosił bym o podanie 'za' i 'przeciw' każdego rozwiązania.

    IMO większość argumentów przemawia za dwiema osiami, jednakże mają też minus gdyś stawiają większy/dużo większy opór podczas skręcania....

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie rady ;)
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • Computer Controls
  • Computer Controls
  • #3
    robokop
    Moderator of Cars
    askr wrote:

    Z tego co wiem, 2-wu osiowej nie zarejestruje się jako lekką.

    To chyba nie jest przeszkoda, przeszkodą jest ładowność 1000kg - z definicji przyczepa lekka ma DMC 750kg.
  • #4
    kidu22
    Level 35  
    Nie każda SKP chce wystawić papiery na przyczepki powyżej 750kg.
    Pozatym zrób solidną 750kg która bedzi mogła o wiele wiecej, głównie liczą sie osie i koła.
  • #5
    Wafer
    Level 20  
    Witam.
    Właśnie byłem w SKP popytać o to i o tamto i większego problemu akurat w tym SKP nie będzie... ale co ciekawe diagnosta nic nie wspomniał podziale na przyczepy lekkie i te powyżej 750KG. Także dzięki za info, będę raz jeszcze to dopytam dokładniej.

    kidu22, problem w tym że solidne wykonanie wiążę się z konkretną wagą, z moich wyliczeń wynika że solidna konstrukcja to ~400kg, co w efekcie rejestracji na przyczepę lekką da mi tylko 350kg załadunku... i cóż mi po tej solidności?

    Fakt faktem przyczepka taka spokojnie wytrzyma te 1000kg tylko nie do końca będzie to zgodne z prawem :>
    A skoro już mowa o przyczepach 'większych' niż lekkie, to czy hamulec najazdowy można stosować w przyczepach lekkich? Czy to też już automatycznie czyni ją tą 'większą' ?

    No i przy okazji spytam o co chodzi z tym prawo jazdy... bo całe życie myślałem że z każdą przyczepą do samochodu mogę jeździć na kat. B, nawet przy wypożyczaniu przyczepy kempingowej przez mojego szwagra nikt nie pytał czy posiada na nią prawko a raczej nie miała mniej jak 750kg... :?:
  • #6
    robokop
    Moderator of Cars
    To że nie będziesz musiał sobie kategorii prawa jazdy "E" robić. Dodatkowo powyżej 750kG hamulce się już zaczynają.
  • #7
    sq9sbf
    Level 10  
    Witam ,posiadam przyczepę lekką o 2 osiach marki sam, zarejestrowaną do 750kg dmc.
    Zdecydowałem się na 2 osie dlatego że przewoziłem zwykle ładunki dużo cięższe niż pozwalał na to wpis w dowodzie rejestracyjnym, jestem z zawodu kamieniarzem .
    Wady; większa masa własna przyczepy,większy koszt wykonania ,duże zużycie opon,trudności w manewrowaniu ręcznym kiedy jest załadowana.
    Zalety: większa obciążalność ,mniejsza podatność na rezonans - nie zaczyna podskakiwać ani pływać na boki w czasie szybszej jazdy,w razie złapania gumy nie ściągnie Cię tak szybko i można się dokólać w bezpieczne miejsce nie niszcząc przy tym felgi,nie jest konieczna podpora z przodu.
    Moja przyczepa została zbudowana na osiach z rur ,koła polonez,zawieszonych na resorach FSO1500 do tego amortyzatory ,potem przykręciłem nad osiami tak zwane bycze jaja [resory dobijały przy przy nadliczbowych kilogramach i traciła stabilność w czasie jazdy]
    przyczepa idzie bardzo płynnie ,nawet kolega prowadzący zakład szklarski woził na niej szyby na płask bez piramidy i ani jedna nie pękła .
    To tyle co mogę powiedzieć z własnego doświadczenia,swoją decyzję musisz podjąć w zależności od tego co chcesz wozić ,jeśli będą to ładunki lekkie i w miarę nie tłukące zdecydowanie polecam jedną oś: ogromna różnica w oporach toczenia .
    73 Marcin.
    ps do hamulca nie będą się czepiać tylko policja dziwnie patrzy na taki wehikuł widząc 750kg dmc w dowodzie :?:
  • #8
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Wszyztko ładnie pięknie, tylko nie lekceważyłbym przepisów, zwłaszcza odkąd na drogach pojawiły się "Krokodyle". Ja już jechałem po kolegi auto z przyczepą. Załadowana ponad miarę, zważyli i musiałem przywozić przyczepkę ciężką i przeładunek. Ponadto zestaw nie może przekraczać łącznie 3.5 tony. Przekroczenie tej masy powoduje potrzebę posiadania wyższej kategorii prawa jazdy niż samo B.
  • #9
    askr
    Level 35  
    Dosc czesto jezdze z przyczepa pod balon na gorace powietrze...
    Przyczepa, ponad 3 metrowy wieloryb, do tego jeszcze dyszel, oczywiscie zarejestrowana na dmc 750 kg, max ladownosc 90 kg. Puki co z zielonymi problemu nie byla.

    A od strony konstrukcyjnej - oska, zaczep, najazd oraz hamulce - wszystko dobrane na 1200 kg.
  • #10
    adresfizyczny
    Level 16  
    Bardzo podobny temat już pojawił się na forum około dwa lata wstecz.

    Pomijając kwestie prawa i rejestracji. Trzeba zadać sobie pytania co taka przyczepka będzie przewoziła? I czy faktycznie potrzebna nam duża cięzka konstrukcja, która nawet na pusto potrafi szarpać autem (zalezy od auta)?

    Osobiście uważam że najlepiej sprawdza się lekka konstukcja jednoosiowa. O wymiarach takich jak arkusz blachy :D. Jesli ładunki nie będą przekraczały owego 1000 kg wybrał bym jedną ale solidną oś.
    Przyczepa dwuosiowa wiąże się z większą masą własną konstrukcji, więc zalezy też od tego czym to planujesz ciągnać.
  • #11
    pioart
    Level 38  
    Witam.
    Co tu dużo bajdurzyć. Przyczepa musi być zgodna konstrukcyjnie z przeznaczeniem. To że lekka 750 wytrzyma nawet 2T to wiadomo /kwestia zawieszenia i konstrukcji/, ale jak daleko pojedzie? Chodzi o zdrowy rozsadek. Bez najazdu tak naładowana przyczepka zepchnie auto w naj mniej pożądanym kierunku, o oponach, piastach nie wspomnę. Pomijam kwestię kategorii „E” ale wydaje mi się, że chodzi bardziej o nie przekraczanie 3.5T zestawu bo łapie się na VIATOL-a. Poza tym jak już Pawel wspominał o krokodylach i to powinno być hamulcem. Osobiście sam doświadczyłem ich działania i profesjonalnej obsługi klienta. Najdroższa usługa ważenia pojazdu i przyczepy w mojej karierze w naszym kraju, ale pobita przez przyjaciół zza Odry, koszty? Bagatela 360euro i to tylko za przekroczenie DMC o reszcie nie wspomnę.
  • #12
    mot_cez
    Level 12  
    Ostatnio dokładałem do przyczepy lekkiej dodatkową oś.
    Ze względu na to ,że przewożę łódkę chodziło mi o większą stabilność.
    muszę przyznać,że pomysł się sprawdził.Prowadzi się lepiej.
    A i po odpięciu od samochodu z łódką stoi stabilnie.
  • #13
    cyclone4
    Level 16  
    Pawel wawa wrote:
    Ja już jechałem po kolegi auto z przyczepą. Załadowana ponad miarę, zważyli i musiałem przywozić przyczepkę ciężką i przeładunek. Ponadto zestaw nie może przekraczać łącznie 3.5 tony. Przekroczenie tej masy powoduje potrzebę posiadania wyższej kategorii prawa jazdy niż samo B.


    Na kategorię B można jechać zestawem do 4.25 tony: czyli pojazd o DMC 3.5t i przyczepa lekka do 750 kg - w sumie 4.25t. Jeśli przyczepa ma więcej niż 750kg to już musi być +C.
  • #14
    wojciechjanusz
    Level 27  
    cyclone4 wrote:
    Jeśli przyczepa ma więcej niż 750kg to już musi być +C.
    Oczywiście +E

    cyclone4 wrote:
    Pawel wawa wrote:
    Ja już jechałem po kolegi auto z przyczepą. Załadowana ponad miarę, zważyli i musiałem przywozić przyczepkę ciężką i przeładunek. Ponadto zestaw nie może przekraczać łącznie 3.5 tony. Przekroczenie tej masy powoduje potrzebę posiadania wyższej kategorii prawa jazdy niż samo B.


    Na kategorię B można jechać zestawem do 4.25 tony: czyli pojazd o DMC 3.5t i przyczepa lekka do 750 kg - w sumie 4.25t.
    Tak jest, ale często łapacze drogowi się nie orientują w przepisach i wystawiają mandaty za taką jazdę. Jeżeli nie godzisz się na przyjęcie, kierują sprawę do sądu grodzkiego. A sądy grodzkie z samej zasady stają po stronie policji. Znam taki przypadek... Pozostała alternatywa, czy dać sobie spokój i płacić, czy dalej procesować się w wyższych instancjach.
    Bo Polska to przecież państwo prawa...Budowa przyczepki samochodowej - jedna czy dwie osie?
  • #15
    pioart
    Level 38  
    wojciechjanusz wrote:
    Na kategorię B można jechać zestawem do 4.25 tony: czyli pojazd o DMC 3.5t i przyczepa lekka do 750 kg - w sumie 4.25t.

    Co tu za pierdoły wypisujesz. „B” uprawnia do kierowania pojazdami o masie całkowitej do 3,5t MAX, oraz ciągnięcia przyczepy do 750kg masy całkowitej. Mercedes E kombi ma DMC 1700kg+750kg przyczepka razem 2450kg i tyle. Są dostawcze klasyfikowane do 3,5t, ale DMC i tak poniżej. Więc nie mąć bo pierdoły opowiadasz i mącisz w przepisach, które są jasne w tym przypadku.
    wojciechjanusz wrote:
    Tak jest, ale często łapacze drogowi się nie orientują w przepisach i wystawiają mandaty za taką jazdę. Jeżeli nie godzisz się na przyjęcie, kierują sprawę do sądu grodzkiego. A sądy grodzkie z samej zasady stają po stronie policji. Znam taki przypadek... Pozostała alternatywa, czy dać sobie spokój i płacić, czy dalej procesować się w wyższych instancjach.
    Bo Polska to przecież państwo prawa

    Oczywiście, jeśli „głąb” w taki sposób sobie tłumaczy pojazd do 3,5t na ten przykład 126p+przyczepka 750kg i MC 4,25t to nie dziwne.
    I nie pisz bzdur o „łapaczach” co się nie orientują w przepisach, jest zbrodnia, jest i kara. Jeśli udowodnia winę to nie ma zmiłuj, a jeśli jesteś pewny swojej racji, to sprawę w sondzie wygrasz. Po ważeniu masz do podpisu protokół z wagi /jeśli był ważony pojazd, przyczepa/. Są przepisy i paragrafy i zawsze jesteś informowany z którego odpowiadasz.
  • #16
    cyclone4
    Level 16  
    pioart wrote:
    wojciechjanusz wrote:
    Na kategorię B można jechać zestawem do 4.25 tony: czyli pojazd o DMC 3.5t i przyczepa lekka do 750 kg - w sumie 4.25t.

    Co tu za pierdoły wypisujesz. „B” uprawnia do kierowania pojazdami o masie całkowitej do 3,5t MAX, oraz ciągnięcia przyczepy do 750kg masy całkowitej. Mercedes E kombi ma DMC 1700kg+750kg przyczepka razem 2450kg i tyle. Są dostawcze klasyfikowane do 3,5t, ale DMC i tak poniżej. Więc nie mąć bo pierdoły opowiadasz i mącisz w przepisach, które są jasne w tym przypadku.



    Zanim zaczniesz obrażać ludzi na forum elektroda podaj proszę podstawę prawną wg. której nie jest to dozwolone. Poza tym, to co napisałeś jest w zgodzie z tym co ja napisałem na początku.

    pioart wrote:
    ]
    „B” uprawnia do kierowania pojazdami o masie całkowitej do 3,5t MAX, oraz ciągnięcia przyczepy do 750kg masy całkowitej.


    Ile wynosi suma 3.5t i 750kg? Kategoria B to pojazd o DMC właśnie 3.5t oraz jak sam napisałeś przyczepa do 750 kg. Wtedy DMC ZESPOŁU jest 4.25t.

    Zacytuj proszę odpowiednie paragrafy z PORD. Ja z mojej strony mam:

    http://www.v10.pl/prawo/Czy,majac,prawo,jazdy...zespol,pojazdow,o,DMC,rownej,4250,kg,356.html


    Jeszcze raz, są dwa przypadki:

    - można ciągnąć przyczepę 'dużą' o DMC powyżej 750 kg. Ale w tym wypadku trzeba spełnić dwa warunki: (a) masa zespołu poniżej 3.5t (b) przyczepa nie może mieć większej DMC niż pojazd.

    - można ciągnąć przyczepę lekką (DMC poniżej 750 kg, jedna oś -- lub dwie osie w odległości mniejszej niż 1m od siebie) pojazdem o DMC 3.5t. Wtedy cały zespół może mieć maksymalnie 4.25t.


    Czekam na odpowiedź z podstawą prawną wedle której zakazane jest kierowanie zespołem o DMC 4.35t posiadając jedynie uprawnienia kategorii B.
  • #18
    pioart
    Level 38  
    Do „cyclone4”
    Kolego, poczytaj ze zrozumieniem cytowany przez ciebie przepis, a potem to co ja napisałem. Poczytaj jakie są uprawnienia kierowcy z kategoria „B” prawa jazdy i jaka przyczepę może ciągnąć.
    „Kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nieprzekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t co wynika z art. 88, ust. 2, pkt. 1 lit. b PoRD (prawo o ruchu drogowym). Dopuszcza się również ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.”
    Poza tym temat jest zupełnie o czymś innym.
  • #19
    robokop
    Moderator of Cars
    Panowie, ja przypominam, że to nie forum prawne tylko techniczne.
  • #20
    cyclone4
    Level 16  
    pioart wrote:
    Do „cyclone4”
    Kolego, poczytaj ze zrozumieniem cytowany przez ciebie przepis, a potem to co ja napisałem. Poczytaj jakie są uprawnienia kierowcy z kategoria „B” prawa jazdy i jaka przyczepę może ciągnąć.
    „Kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nieprzekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t co wynika z art. 88, ust. 2, pkt. 1 lit. b PoRD (prawo o ruchu drogowym). Dopuszcza się również ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.”
    Poza tym temat jest zupełnie o czymś innym.



    Tak właśnie napisałem. Moje pierwotne zdanie (do którego się przyczepiłeś) brzmiało:
    Quote:

    Na kategorię B można jechać zestawem do 4.25 tony: czyli pojazd o DMC 3.5t i przyczepa lekka do 750 kg - w sumie 4.25t.



    A Ty w tym poście:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=11015456#11015456

    wyskoczyłeś z pytaniem co za pierdoły wypisuję.

    Następnie Ty piszesz:

    Quote:

    Dopuszcza się również ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.


    Co jest powtórzeniem tego co ja na początku napisałem. Wypadałoby przyznać się do niewiedzy i przeprosić, jak wskazuje dobre wychowanie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    robokop wrote:
    Panowie, ja przypominam, że to nie forum prawne tylko techniczne.


    Kolego moderatorze -- owszem ale prawo zawsze warto znać z dwóch powodów: można uniknąć nieprzyjemnej sytuacji na drodze i uniknąć wypadku oraz zaoszczędzić parę stówek i punktów w razie spotkania. Bo forum bawi, uczy i wychowuje :)