Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa przyczepki samochodowej - jedna czy dwie osie?

Wafer 05 Jan 2012 21:45 17113 19
  • #1
    Wafer
    Level 20  
    Witam.

    Planuję budowę przyczepki samochodowej typu 'SAM', z racji iż przyczepka ma być trochę ponad standardowa i przewozić ładunki o masie około 1000kg, są 2 możliwości jej budowy:

    -z zastosowaniem jednej osi o nośności 1400kg
    - lub z zastosowaniem dwóch osi o nośności 750kg.

    Jeśli ktoś z was ma na codzien styczność z tym tematem prosił bym o podanie 'za' i 'przeciw' każdego rozwiązania.

    IMO większość argumentów przemawia za dwiema osiami, jednakże mają też minus gdyś stawiają większy/dużo większy opór podczas skręcania....

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za wszelkie rady ;)
  • #3
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    askr wrote:

    Z tego co wiem, 2-wu osiowej nie zarejestruje się jako lekką.

    To chyba nie jest przeszkoda, przeszkodą jest ładowność 1000kg - z definicji przyczepa lekka ma DMC 750kg.
  • #4
    kidu22
    Level 35  
    Nie każda SKP chce wystawić papiery na przyczepki powyżej 750kg.
    Pozatym zrób solidną 750kg która bedzi mogła o wiele wiecej, głównie liczą sie osie i koła.
  • #5
    Wafer
    Level 20  
    Witam.
    Właśnie byłem w SKP popytać o to i o tamto i większego problemu akurat w tym SKP nie będzie... ale co ciekawe diagnosta nic nie wspomniał podziale na przyczepy lekkie i te powyżej 750KG. Także dzięki za info, będę raz jeszcze to dopytam dokładniej.

    kidu22, problem w tym że solidne wykonanie wiążę się z konkretną wagą, z moich wyliczeń wynika że solidna konstrukcja to ~400kg, co w efekcie rejestracji na przyczepę lekką da mi tylko 350kg załadunku... i cóż mi po tej solidności?

    Fakt faktem przyczepka taka spokojnie wytrzyma te 1000kg tylko nie do końca będzie to zgodne z prawem :>
    A skoro już mowa o przyczepach 'większych' niż lekkie, to czy hamulec najazdowy można stosować w przyczepach lekkich? Czy to też już automatycznie czyni ją tą 'większą' ?

    No i przy okazji spytam o co chodzi z tym prawo jazdy... bo całe życie myślałem że z każdą przyczepą do samochodu mogę jeździć na kat. B, nawet przy wypożyczaniu przyczepy kempingowej przez mojego szwagra nikt nie pytał czy posiada na nią prawko a raczej nie miała mniej jak 750kg... :?:
  • #7
    sq9sbf
    Level 10  
    Witam ,posiadam przyczepę lekką o 2 osiach marki sam, zarejestrowaną do 750kg dmc.
    Zdecydowałem się na 2 osie dlatego że przewoziłem zwykle ładunki dużo cięższe niż pozwalał na to wpis w dowodzie rejestracyjnym, jestem z zawodu kamieniarzem .
    Wady; większa masa własna przyczepy,większy koszt wykonania ,duże zużycie opon,trudności w manewrowaniu ręcznym kiedy jest załadowana.
    Zalety: większa obciążalność ,mniejsza podatność na rezonans - nie zaczyna podskakiwać ani pływać na boki w czasie szybszej jazdy,w razie złapania gumy nie ściągnie Cię tak szybko i można się dokólać w bezpieczne miejsce nie niszcząc przy tym felgi,nie jest konieczna podpora z przodu.
    Moja przyczepa została zbudowana na osiach z rur ,koła polonez,zawieszonych na resorach FSO1500 do tego amortyzatory ,potem przykręciłem nad osiami tak zwane bycze jaja [resory dobijały przy przy nadliczbowych kilogramach i traciła stabilność w czasie jazdy]
    przyczepa idzie bardzo płynnie ,nawet kolega prowadzący zakład szklarski woził na niej szyby na płask bez piramidy i ani jedna nie pękła .
    To tyle co mogę powiedzieć z własnego doświadczenia,swoją decyzję musisz podjąć w zależności od tego co chcesz wozić ,jeśli będą to ładunki lekkie i w miarę nie tłukące zdecydowanie polecam jedną oś: ogromna różnica w oporach toczenia .
    73 Marcin.
    ps do hamulca nie będą się czepiać tylko policja dziwnie patrzy na taki wehikuł widząc 750kg dmc w dowodzie :?:
  • #8
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Wszyztko ładnie pięknie, tylko nie lekceważyłbym przepisów, zwłaszcza odkąd na drogach pojawiły się "Krokodyle". Ja już jechałem po kolegi auto z przyczepą. Załadowana ponad miarę, zważyli i musiałem przywozić przyczepkę ciężką i przeładunek. Ponadto zestaw nie może przekraczać łącznie 3.5 tony. Przekroczenie tej masy powoduje potrzebę posiadania wyższej kategorii prawa jazdy niż samo B.
  • #9
    askr
    Level 35  
    Dosc czesto jezdze z przyczepa pod balon na gorace powietrze...
    Przyczepa, ponad 3 metrowy wieloryb, do tego jeszcze dyszel, oczywiscie zarejestrowana na dmc 750 kg, max ladownosc 90 kg. Puki co z zielonymi problemu nie byla.

    A od strony konstrukcyjnej - oska, zaczep, najazd oraz hamulce - wszystko dobrane na 1200 kg.
  • #10
    adresfizyczny
    Level 16  
    Bardzo podobny temat już pojawił się na forum około dwa lata wstecz.

    Pomijając kwestie prawa i rejestracji. Trzeba zadać sobie pytania co taka przyczepka będzie przewoziła? I czy faktycznie potrzebna nam duża cięzka konstrukcja, która nawet na pusto potrafi szarpać autem (zalezy od auta)?

    Osobiście uważam że najlepiej sprawdza się lekka konstukcja jednoosiowa. O wymiarach takich jak arkusz blachy :D. Jesli ładunki nie będą przekraczały owego 1000 kg wybrał bym jedną ale solidną oś.
    Przyczepa dwuosiowa wiąże się z większą masą własną konstrukcji, więc zalezy też od tego czym to planujesz ciągnać.
  • #11
    pioart
    Level 38  
    Witam.
    Co tu dużo bajdurzyć. Przyczepa musi być zgodna konstrukcyjnie z przeznaczeniem. To że lekka 750 wytrzyma nawet 2T to wiadomo /kwestia zawieszenia i konstrukcji/, ale jak daleko pojedzie? Chodzi o zdrowy rozsadek. Bez najazdu tak naładowana przyczepka zepchnie auto w naj mniej pożądanym kierunku, o oponach, piastach nie wspomnę. Pomijam kwestię kategorii „E” ale wydaje mi się, że chodzi bardziej o nie przekraczanie 3.5T zestawu bo łapie się na VIATOL-a. Poza tym jak już Pawel wspominał o krokodylach i to powinno być hamulcem. Osobiście sam doświadczyłem ich działania i profesjonalnej obsługi klienta. Najdroższa usługa ważenia pojazdu i przyczepy w mojej karierze w naszym kraju, ale pobita przez przyjaciół zza Odry, koszty? Bagatela 360euro i to tylko za przekroczenie DMC o reszcie nie wspomnę.
  • #12
    mot_cez
    Level 12  
    Ostatnio dokładałem do przyczepy lekkiej dodatkową oś.
    Ze względu na to ,że przewożę łódkę chodziło mi o większą stabilność.
    muszę przyznać,że pomysł się sprawdził.Prowadzi się lepiej.
    A i po odpięciu od samochodu z łódką stoi stabilnie.
  • #13
    cyclone4
    Level 17  
    Pawel wawa wrote:
    Ja już jechałem po kolegi auto z przyczepą. Załadowana ponad miarę, zważyli i musiałem przywozić przyczepkę ciężką i przeładunek. Ponadto zestaw nie może przekraczać łącznie 3.5 tony. Przekroczenie tej masy powoduje potrzebę posiadania wyższej kategorii prawa jazdy niż samo B.


    Na kategorię B można jechać zestawem do 4.25 tony: czyli pojazd o DMC 3.5t i przyczepa lekka do 750 kg - w sumie 4.25t. Jeśli przyczepa ma więcej niż 750kg to już musi być +C.
  • #14
    wojciechjanusz
    Level 28  
    cyclone4 wrote:
    Jeśli przyczepa ma więcej niż 750kg to już musi być +C.
    Oczywiście +E

    cyclone4 wrote:
    Pawel wawa wrote:
    Ja już jechałem po kolegi auto z przyczepą. Załadowana ponad miarę, zważyli i musiałem przywozić przyczepkę ciężką i przeładunek. Ponadto zestaw nie może przekraczać łącznie 3.5 tony. Przekroczenie tej masy powoduje potrzebę posiadania wyższej kategorii prawa jazdy niż samo B.


    Na kategorię B można jechać zestawem do 4.25 tony: czyli pojazd o DMC 3.5t i przyczepa lekka do 750 kg - w sumie 4.25t.
    Tak jest, ale często łapacze drogowi się nie orientują w przepisach i wystawiają mandaty za taką jazdę. Jeżeli nie godzisz się na przyjęcie, kierują sprawę do sądu grodzkiego. A sądy grodzkie z samej zasady stają po stronie policji. Znam taki przypadek... Pozostała alternatywa, czy dać sobie spokój i płacić, czy dalej procesować się w wyższych instancjach.
    Bo Polska to przecież państwo prawa...Budowa przyczepki samochodowej - jedna czy dwie osie?
  • #15
    pioart
    Level 38  
    wojciechjanusz wrote:
    Na kategorię B można jechać zestawem do 4.25 tony: czyli pojazd o DMC 3.5t i przyczepa lekka do 750 kg - w sumie 4.25t.

    Co tu za pierdoły wypisujesz. „B” uprawnia do kierowania pojazdami o masie całkowitej do 3,5t MAX, oraz ciągnięcia przyczepy do 750kg masy całkowitej. Mercedes E kombi ma DMC 1700kg+750kg przyczepka razem 2450kg i tyle. Są dostawcze klasyfikowane do 3,5t, ale DMC i tak poniżej. Więc nie mąć bo pierdoły opowiadasz i mącisz w przepisach, które są jasne w tym przypadku.
    wojciechjanusz wrote:
    Tak jest, ale często łapacze drogowi się nie orientują w przepisach i wystawiają mandaty za taką jazdę. Jeżeli nie godzisz się na przyjęcie, kierują sprawę do sądu grodzkiego. A sądy grodzkie z samej zasady stają po stronie policji. Znam taki przypadek... Pozostała alternatywa, czy dać sobie spokój i płacić, czy dalej procesować się w wyższych instancjach.
    Bo Polska to przecież państwo prawa

    Oczywiście, jeśli „głąb” w taki sposób sobie tłumaczy pojazd do 3,5t na ten przykład 126p+przyczepka 750kg i MC 4,25t to nie dziwne.
    I nie pisz bzdur o „łapaczach” co się nie orientują w przepisach, jest zbrodnia, jest i kara. Jeśli udowodnia winę to nie ma zmiłuj, a jeśli jesteś pewny swojej racji, to sprawę w sondzie wygrasz. Po ważeniu masz do podpisu protokół z wagi /jeśli był ważony pojazd, przyczepa/. Są przepisy i paragrafy i zawsze jesteś informowany z którego odpowiadasz.
  • #16
    cyclone4
    Level 17  
    pioart wrote:
    wojciechjanusz wrote:
    Na kategorię B można jechać zestawem do 4.25 tony: czyli pojazd o DMC 3.5t i przyczepa lekka do 750 kg - w sumie 4.25t.

    Co tu za pierdoły wypisujesz. „B” uprawnia do kierowania pojazdami o masie całkowitej do 3,5t MAX, oraz ciągnięcia przyczepy do 750kg masy całkowitej. Mercedes E kombi ma DMC 1700kg+750kg przyczepka razem 2450kg i tyle. Są dostawcze klasyfikowane do 3,5t, ale DMC i tak poniżej. Więc nie mąć bo pierdoły opowiadasz i mącisz w przepisach, które są jasne w tym przypadku.



    Zanim zaczniesz obrażać ludzi na forum elektroda podaj proszę podstawę prawną wg. której nie jest to dozwolone. Poza tym, to co napisałeś jest w zgodzie z tym co ja napisałem na początku.

    pioart wrote:
    ]
    „B” uprawnia do kierowania pojazdami o masie całkowitej do 3,5t MAX, oraz ciągnięcia przyczepy do 750kg masy całkowitej.


    Ile wynosi suma 3.5t i 750kg? Kategoria B to pojazd o DMC właśnie 3.5t oraz jak sam napisałeś przyczepa do 750 kg. Wtedy DMC ZESPOŁU jest 4.25t.

    Zacytuj proszę odpowiednie paragrafy z PORD. Ja z mojej strony mam:

    http://www.v10.pl/prawo/Czy,majac,prawo,jazdy,kat.,B,moge,prowadzic,zespol,pojazdow,o,DMC,rownej,4250,kg,356.html


    Jeszcze raz, są dwa przypadki:

    - można ciągnąć przyczepę 'dużą' o DMC powyżej 750 kg. Ale w tym wypadku trzeba spełnić dwa warunki: (a) masa zespołu poniżej 3.5t (b) przyczepa nie może mieć większej DMC niż pojazd.

    - można ciągnąć przyczepę lekką (DMC poniżej 750 kg, jedna oś -- lub dwie osie w odległości mniejszej niż 1m od siebie) pojazdem o DMC 3.5t. Wtedy cały zespół może mieć maksymalnie 4.25t.


    Czekam na odpowiedź z podstawą prawną wedle której zakazane jest kierowanie zespołem o DMC 4.35t posiadając jedynie uprawnienia kategorii B.
  • #18
    pioart
    Level 38  
    Do „cyclone4”
    Kolego, poczytaj ze zrozumieniem cytowany przez ciebie przepis, a potem to co ja napisałem. Poczytaj jakie są uprawnienia kierowcy z kategoria „B” prawa jazdy i jaka przyczepę może ciągnąć.
    „Kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nieprzekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t co wynika z art. 88, ust. 2, pkt. 1 lit. b PoRD (prawo o ruchu drogowym). Dopuszcza się również ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.”
    Poza tym temat jest zupełnie o czymś innym.
  • #20
    cyclone4
    Level 17  
    pioart wrote:
    Do „cyclone4”
    Kolego, poczytaj ze zrozumieniem cytowany przez ciebie przepis, a potem to co ja napisałem. Poczytaj jakie są uprawnienia kierowcy z kategoria „B” prawa jazdy i jaka przyczepę może ciągnąć.
    „Kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) nieprzekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą, której DMC nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz DMC zespołu pojazdów nie przekracza 3,5 t co wynika z art. 88, ust. 2, pkt. 1 lit. b PoRD (prawo o ruchu drogowym). Dopuszcza się również ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.”
    Poza tym temat jest zupełnie o czymś innym.



    Tak właśnie napisałem. Moje pierwotne zdanie (do którego się przyczepiłeś) brzmiało:
    Quote:

    Na kategorię B można jechać zestawem do 4.25 tony: czyli pojazd o DMC 3.5t i przyczepa lekka do 750 kg - w sumie 4.25t.



    A Ty w tym poście:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=11015456#11015456

    wyskoczyłeś z pytaniem co za pierdoły wypisuję.

    Następnie Ty piszesz:

    Quote:

    Dopuszcza się również ciągnięcie przyczepy lekkiej, czyli takiej, której DMC nie przekracza 750 kg, praktycznie bez względu na masę pojazdu ciągnącego, a zatem łączna DMC zespołu pojazdów może w takim przypadku wynosić 4,25 t, wynika to z art. 88, ust. 3, pkt. 3 PoRD.


    Co jest powtórzeniem tego co ja na początku napisałem. Wypadałoby przyznać się do niewiedzy i przeprosić, jak wskazuje dobre wychowanie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    robokop wrote:
    Panowie, ja przypominam, że to nie forum prawne tylko techniczne.


    Kolego moderatorze -- owszem ale prawo zawsze warto znać z dwóch powodów: można uniknąć nieprzyjemnej sytuacji na drodze i uniknąć wypadku oraz zaoszczędzić parę stówek i punktów w razie spotkania. Bo forum bawi, uczy i wychowuje :)