Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Punto I 1.2 75KM duze spalanie - diag. lambdy i czujnika temp.

mr-x 07 Feb 2012 17:44 57475 141
Optex
  • #61
    tzok
    Moderator of Cars
    Jeśli wszystkie pozostałe czujniki są sprawne to ten czujnik temp. powietrza ma marginalne znaczenie. Jak Cię to tak bardzo męczy mogę spróbować doszukać się warunków granicznych przejścia sondy do pracy w pętli zamkniętej, ale w ciemno mogę strzelać, że jednym z nich jest temperatura silnika (chłodziwa) i te 60*C by mogło pasować. Porównaj sobie moc (rezystancję) grzałki w sondzie Golden Lodge i oryginalnej BOSCHa, mogą się się różnić - zapewne GL będzie miała wyższą rezystancję/mniejszą moc. Grzałka sondy w tym systemie jest zasilana bezpośrednio z przekaźnika pompy paliwa i grzeje cały czas.

    Nie ręczę też za poprawny przelicznik temperatury powietrza, choć jeśli temp. silnika jest zgodna z rzeczywistością to i powietrza powinna być, bo we wszystkich ECU do jakich mam opisy obydwa czujniki mają tę samą charakterystykę i tą samą formułę konwersji.
  • Optex
  • #62
    mr-x
    Level 13  
    Nie meczy mnie to zbyt chce tylko zeby ten silnik palil jak najmniej bo po co mam wydawac wiecej kasy na paliwo jak moge mniej ? :)

    a ze czujnik kosztuje 40zl to zmieniam go i juz bedzie wszystko zrobione :). Wszystkie inne czujniki wydaja sie byc sprawne.

    Przejade sie kiedys z laptopem na i spojrze podczas jazdy po jakim dystansie przechodzi w zamknieta i przy jakiej temperaturze cieczy. Wczesniej pisales ze graniczna temp cieczy do przejscia w zamknieta to cos kolo 30*C.

    Na obu ecu iaw 8f.5t i teraz na iaw 18f.b4 temperatura powietrza ma takie same przeklamanie wiec chyba twoj soft jest OK. Zmienie czujnik to sie okaze ;).
  • #63
    tzok
    Moderator of Cars
    Skoro tak pisałem, to tak było w opisie programu sterującego, który znalazłem na jakimś forum (ktoś go zdeasemblował i przeanalizował).
  • #64
    mr-x
    Level 13  
    tzok wrote:

    Właśnie studiuję opis algorytmu sterującego ECU... o przejściu w pętlę zamkniętą decyduje m. in. sygnał podciśnienia z czujnika MAP (jeśli jest poniżej 32kPa nie wejdzie w pętlę zamkniętą) oraz ECT (musi być powyżej 30°C). Czujnik IAT ma natomiast marginalne znaczenie jeśli chodzi o dawkowanie paliwa.


    :D
  • #65
    mr-x
    Level 13  
    IAT sensor jednak tez był padnięty. Po wymianie +11*C na termometrze w garażu, i +12*C temperatura powietrza zasysanego wg IAW Scan (przed odpaleniem silnika) :D . Także cacy.

    No teraz to już ma być poniżej 10l/100km :D .
  • Helpful post
    #66
    tzok
    Moderator of Cars
    Z tym silnikiem w maluchu to powyżej 6 nie powinieneś mieć ;)

    Czy jak wszystko teraz będzie dobrze i będziesz już pewien, że stare ECU było uszkodzone, mógłbyś mi go dać do testów programu?
  • #67
    mr-x
    Level 13  
    Samochód pali teraz 10-11l/100km.

    Wciaz nie tak mało, ale jednak znacznie mniej.

    Krotkie trasy, dosyc dynamiczna jazda i koniecznosc korzystania z wysokich obrotów z tytulu krotkiej skrzyni (na ogół jest 4000obr lub wiecej) robia jednak swoje.

    Wczesniej przy dynamicznej jezdzie bylo min. 20l/100 wiec teraz jest jednak mniej wiecej o połowe mniej.

    tzok, co do kompa - wysle zaraz PW.

    DZIEKI wszystkim za pomoc !!!
  • #68
    tzok
    Moderator of Cars
    Jeżdżąc tym autem starałem się nie przekraczać 2500-3000rpm... to jednak jest silnik 8V i nie ma co go za wysoko kręcić w codziennej eksploatacji. Pomyśl nad zmianą przełożenia głównego w skrzyni by ją trochę wydłużyć albo nie używaj niskich biegów.
  • Optex
  • #69
    mr-x
    Level 13  
    Tak, w lato wejdzie skrzynia 5 biegów (obecnie sa 4) i raczej z nieco dluzszym przelozeniem glownym. Bo tez nie za bardzo mi sie podoba ciaganie tego silnika ponad 4000obr przez dluzsze dystanse ;).
  • #70
    tzok
    Moderator of Cars
    Punto z tym silnikiem przy spokojnej jeździe w cyklu miejskim potrafiło mi spalić ponad 8l/100km, masa co prawda sporo większa ale skrzynia dużo dłuższa (do ~180km/h na 14" kołach) więc obroty dużo niższe. Przy ostrej jeździe po mieście wychodziło znacznie ponad 12l/100km, minimalnie na trasie nieco ponad 6l/100km.
  • #71
    hatsan1989
    Level 12  
    przepraszam ze odkopuje ale mam podobny problem z tym samym silnikiem a jak juz jest taki temat to po co zakladac nowy.. a mianowicie sterownik IAW 8F.5T w programie sonda lambda w petli zamknietej Tak ale stoi ciagle na 0.9-1.0. Uszkodzona sonda?Czy to może byc przyczyna duzego spalania?Z tego co widze koledze mr-x mało spadlo spalanie po zmianie sterownika i sondy wiec nie wiem czy ga warta zachodu..

    Na komputerze mam błąd zaworu EVAP poniewaz wogóle go niemam(kostka niepodlaczona)

    Samochód na biegu jalowym chodzi nierówno czasem szarpnie.

    i ostatnia sprawa która nie została wyjaśniona a mnie nurtuje to cisnienie paliwa na listwie,na regulatorze pisze 2.5bar wiec tak gdzies powinien miec a mierzyłem u mnie ma 2bar tak jak u kolegi tylko zauwazylem ze przy sciagnietym podcisnieniu ma wlasnie 2.5bar wiec teraz pytanie czy 2.5bara ma byc na podlaczonym czy odlaczonym wezyku podcisnienia?
  • #72
    tzok
    Moderator of Cars
    hatsan1989 wrote:
    a mianowicie sterownik IAW 8F.5T w programie sonda lambda w petli zamknietej Tak ale stoi ciagle na 0.9-1.0. Uszkodzona sonda?
    Wszystko jest w jak najlepszym porządku - podawany jest współczynnik korekcyjny, a nie napięcie na sondzie, odczyt powinien być w miarę stabilny i oscylować wokół wartości 1.0.

    hatsan1989 wrote:
    ostatnia sprawa która nie została wyjaśniona a mnie nurtuje to cisnienie paliwa na listwie,na regulatorze pisze 2.5bar wiec tak gdzies powinien miec a mierzyłem u mnie ma 2bar tak jak u kolegi tylko zauwazylem ze przy sciagnietym podcisnieniu ma wlasnie 2.5bar wiec teraz pytanie czy 2.5bara ma byc na podlaczonym czy odlaczonym wezyku podcisnienia?
    Jeśli sama pompa ma dawać 3bar, do tego silnika jest inna niż do wszystkich pozostałych stosowanych w Punto I i Punto II, zapewne masz więc założoną niewłaściwą pompę w zbiorniku.

    hatsan1989 wrote:
    Samochód na biegu jalowym chodzi nierówno czasem szarpnie.
    Wężyki podciśnienie całe (najlepiej od razu wymienić), kiedy ostatnio wymieniałeś przewody zapłonowe i świece?

    hatsan1989 wrote:
    Czy to może byc przyczyna duzego spalania?
    Dużego czyli jakiego i w jaki sposób liczonego, bo wskaźnikowy poziomu paliwa w tym aucie w żaden sposób ufać nie można. W trasie takie Punto paliło mi ok 6,5l/100km, w mieście ok 8,5l/100km, ale przekroczenie 10l/100km to nie był żaden problem. Wydech masz cały i szczelny?
  • #73
    hatsan1989
    Level 12  
    Aha czyli podczepie miernik pod sonde i zobacze czy sonda pracuje od 0.1 do 1v?wtedy będe mial juz pewnosc czy sonda jest dobra tak?

    Pompa paliwa jest nowa wymieniana przez poprzedniego wlasciciela mierzyłem jej wydajność pompuje w 18sekund 1 litr paliwa,czyli wychodzi ze w normie.

    Tylko ten silnik siedzi w seicento i pompa paliwa mogla byc zalozona z seicento 1.1.
    Samochód mam od pol roku swiece wymienione i wszystkie podcisnienia,zostaly przewody.

    jednak nurtuje mnie to odpowietrzanie baku ten caly EVAP bo od kolektora ssacego wychodza dwa wezyki jeden jest zaslepiony a drugi idzie w blotnik i do baku,niewiem czy to moze byc zaslepione?nic sie nie dzieje?

    Wydech mam cały i szczelny tylko był przelot 50mm a ja wspawalem tej samej srednicy dwa tłumiki z golfa 1.8. ,punto mialo chyba 40 albo 45mm wydech wiec jest wiekszy przelot czy to moze miec taki znaczny wplyw?
    I pytanie czy w kazdym 1.2 75km jest zeliwny kolektor wydechowy? bo ja mam stalowe barany tak jakby.moze to jakies sportowe i dlatego te obroty na jalowym nie moga sie ustabilizowac?

    Krokowca przekladalem z innego i to samo czujnik IAT nowy

    Bo te obroty nie falują tylko przerywane są ,tak jak w niektórych motorach.trym..trym..trym... a nie tryyyyyyyyyyyyyyyyyyyy ... niema ciągłosci obrotów, tych samych obrotów.


    spalanie mi wychodzi 10l/100km przy spokojnej jezdzie glownie trasa, wiem ze tutaj jest duza rozbieznosc bo jakbym pilowal ciagle to i 15l na 100km by wyszlo ale dobrze wiem ze i 6l/100km jest mozliwe tylko nie u mnie,ciezko zejsc ponizej tych 10litrów
  • #74
    tzok
    Moderator of Cars
    hatsan1989 wrote:
    Aha czyli podczepie miernik pod sonde i zobacze czy sonda pracuje od 0.1 do 1v?wtedy będe mial juz pewnosc czy sonda jest dobra tak?
    Jedyny miarodajny test to porównanie odczytu lambda z ECU (jest ok - 1.0) z odczytem z analizatora spalin na stacji diagnostycznej. Żadne inne pomiary nie dadzą potwierdzenia czy sonda działa prawidłowo (nie przekłamuje).

    hatsan1989 wrote:
    Pompa paliwa jest nowa wymieniana przez poprzedniego wlasciciela mierzyłem jej wydajność pompuje w 18sekund 1 litr paliwa,czyli wychodzi ze w normie.
    Wydatek pompy to jedno, a ciśnienie to drugie.

    hatsan1989 wrote:
    jednak nurtuje mnie to odpowietrzanie baku ten caly EVAP bo od kolektora ssacego wychodza dwa wezyki jeden jest zaslepiony a drugi idzie w blotnik i do baku,niewiem czy to moze byc zaslepione?nic sie nie dzieje?
    Jak nie ma EVAP to od strony kolektora ma być zaślepiony, a od strony zbiornika puszczony "w powietrze".

    hatsan1989 wrote:
    Tylko ten silnik siedzi w seicento i pompa paliwa mogla byc zalozona z seicento 1.1.
    Jeśli sterownik i listwa wtryskowa są od Punto 75 to i pompa paliwa i regulator ciśnienia MUSZĄ być od Punto 75. Jak nie masz modyfikowanego programu to i wałek powinien być z Punto 75 (ma inny wznios krzywek, jest "ostrzejszy").
  • #75
    hatsan1989
    Level 12  
    aha dzięki kolego jutro zajrze do pompy paliwa czy to z punto czy seicento moze cos na niej pisze,ale najchętniej to zmierzył bym cisnienie jakie daje sama pompa tylko niebardzo wiem jak to zrobic gdzie podczepic sie manometrem?Czy na koniec przewodu od pompy podczepic manometr w obiegu zamknietym i sprawdzic do ilu maksymalnie nabije cisnienia? bo mozliwe ze to regulator do wymiany jest a nie pompka.

    Wałek jest 866 z punto 75 bo ostatnio regulowalem zawory to widzialem.

    To w takim razie jutro tak zaslepie EVAPa bo najwidoczniej u mnie jest inaczej zrobione.
    Dzieki kolego tzok za pomoc jutro będe działał to cos sie okaze
  • #76
    tzok
    Moderator of Cars
    Na wałku 866 są inne luzy zaworowe niż na standardowym - uwzględniłeś to podczas regulacji?
  • #77
    hatsan1989
    Level 12  
    tak jak znalazlem parametry na internecie ustawilem ssace 0.3 i wydech 0.4 ale po ustawieniu nie zauwazylem wiekszej zmiany pomimo ze na niektórych zaworach miałem luz 0.10 a na innych 0.60


    Dzisiaj zmierzylem cisnienie jakie daje pompa,po przekreceniu stacyjki pompuje 4bar w sekunde moze dwie.Na pompie paliwa znalazlem jedynie napisy ACA34 ale niemoge nigdzie znalesc co to jest i z jakiego samochodu.Te cisnienie chyba jest dobre czyli regulator do wymiany ?na listwie z regulatorem jest 2bar.
  • #78
    hatsan1989
    Level 12  
    wymienilem juz przewody swiece zaslepilem dobrze odpowietrzenie baku,posprawdzalem wszystkie podcisnienia i silnik dalej kuleje i pali sporo ponizej zamieszczam film jak chodzi na biegu jałowym i zdjęcia z programu na jałowym
    Jakbyscie rzucili okiem na parametry czy wszystko jest wporzadku?na co jeszcze zwrócic uwage ze samochód tak chodzi jak na filmiku.



    Dlaczego ten silnik tak chodzi?Juz prawie wszystko sprawdzilem...Obecnie niema zadnych błędów w programie a silnik chodzi jak chodził kulawo ale tylko na jałowym.

    Fiat Punto I 1.2 75KM duze spalanie - diag. lambdy i czujnika temp. Fiat Punto I 1.2 75KM duze spalanie - diag. lambdy i czujnika temp.

    Przy 60 stopniach wlacza sie dopiero petla zamknieta sondy.Podpiolem miernik i daje co chwile napiecie od 0.1 do 0.80v

    I pytanie czy silniczek krokowy z punto 60 pasuje do mojego 75? bo przekladalem takowy ale byly wyzsze obroty troszke i brak ssania, moze byl zepsuty?pytam bo chce kupic a na aukcjach niema nigdzie ze do 75km
  • #79
    tzok
    Moderator of Cars
    hatsan1989 wrote:
    Przy 60 stopniach wlacza sie dopiero petla zamknieta sondy.Podpiolem miernik i daje co chwile napiecie od 0.1 do 0.80v
    Wygląda ok.
    hatsan1989 wrote:
    I pytanie czy silniczek krokowy z punto 60 pasuje do mojego 75? bo przekladalem takowy ale byly wyzsze obroty troszke i brak ssania, moze byl zepsuty?pytam bo chce kupic a na aukcjach niema nigdzie ze do 75km
    Nie pasuje, ma inny kształt "grzybka".
    hatsan1989 wrote:
    Jakbyscie rzucili okiem na parametry czy wszystko jest wporzadku?
    Masz wyłączoną auto-kalibrację silnika krokowego - włącz ją.
    hatsan1989 wrote:
    zamieszczam film jak chodzi na biegu jałowym i zdjęcia z programu na jałowym
    Jesteś 100% pewien poprawności założenia rozrządu? Czy odczyt KWZ jest w miarę stabilny?
  • #80
    hatsan1989
    Level 12  
    ok dzieki wlacze ta auto kalibracje.Co do rozrzadu niemam pewnosci ale samochod chodzil rowno jak go kupowalem.Raczej by mi nie przeskoczyl rozrzad.KWZ sprawdze w wolnym czasie czy stabilny.

    Ale co zauwazylem dopiero zdjolem listwe wtryskiwaczy i po przekreceniu jak cisnienie sie robi na listwie iglica przepuszcza paliwo-robią sie mokre koncówki.Przy próbie odpalania wszystkie działają ale sikają jak strzykawką-jedną linią, nie ma zadnej mgiełki.Sprawdzalem to przy podlaczonym podcisnieniu regulatora.Na zimnym silniku.
    Czyli co ?wtryskiwacze do wymiany?czy da sie je jeszcze jakos uratować?

    Samochód niema LPG i wtryskiwacze sa czyste.Oznaczenie wtryskiwaczy IW057 0106/00 pomarańczowe


    Własnie sprawdzilem kat zaplonu na jałowym lata od 6-13 stopni tak ma byc?czy to poprostu z powodu nie stabilnych obrotów tak sie zmienia?
    I kolego tzok wlaczam autokalibracje silniczka krokowego pisze zaliczone a w parametrach dalej pisze ze NIE.



    Moim zdaniem ten problem dotyczy jednak wtryskiwaczy ale chcialbym zeby ktos jeszcze swoje zdanie powiedział zanim je wymienie,bo dziwi mnie fakt ze niema zadnego bledu sondy, zla mieszanka itp. czy w fiacie jest poprostu taki prosty system diagnostyczny ze pokazuje tylko bardzo powazne usterki?
  • #81
    tzok
    Moderator of Cars
    System diagnostyki OBD-1 w tym sterowniku jest bardziej niż prymitywny, zauważ, że nie podaje np. wartości oczekiwanych. Żeby wyrzuciło błąd lambdy to się trzeba postarać... nie maiłeś coś kombinowane z tym ECU, np. zdejmowane IMMO?

    Sterownik reguluje wolne obroty przez zmianę KWZ, więc jeśli ich nie może utrzymać to KWZ skacze. Martwi mnie ta autokalibracja, powinna się włączyć, w programie był błąd i po resecie pozostawała wyłączona ale kolejny reset lub przełączenie powinno ją załączać. Silnik musu być wyłączony.
  • #82
    hatsan1989
    Level 12  
    KWZ jest w miare stabilny jak przytrzymam gaz na rownych obrotach np 1200,tylko na tych nierównych niskich lata.


    tzok wrote:
    nie maiłeś coś kombinowane z tym ECU, np. zdejmowane IMMO?


    Nie było zdejmowane,silnik wlozony razem z cala wiazka i stacyjka z immo,odpalam duzym kluczykiem z punto.

    tzok wrote:
    w programie był błąd i po resecie pozostawała wyłączona ale kolejny reset lub przełączenie powinno ją załączać. Silnik musu być wyłączony.


    Tak robie to na wylaczonym silniku-na włączonym przy próbie wlaczenia wyskakuje - błąd inicjacji.

    Nie da rady włączyc tej autokalibracji kombinowałem i z resetem i z wlaczeniem w roznej kolejnosci i sie nie wlacza pomimo ze pokazuje wykonano"
    Wspomniałes ze "był błąd w programie" moze masz jakas ulepszona wersje bez błędu?
    Ja mam v0.78
  • #83
    tzok
    Moderator of Cars
    Dużym kluczykiem to znaczy którym? Brązowy kluczyk nie służy do uruchamiania sinika, jest wyłącznie do kodowania IMMO.
    hatsan1989 wrote:
    Wspomniałes ze "był błąd w programie" moze masz jakas ulepszona wersje bez błędu? Ja mam v0.78
    Nie skompilowałem jeszcze poprawionej wersji ale błąd był tylko w funkcji resetu - włącz/wyłącz powinno działać ok. Włączanie/wyłączanie adaptacji składu mieszanki Ci działa?
  • #84
    hatsan1989
    Level 12  
    No to super bo ja wlasnie brązowy tylko mam i nim odpalam ciagle,co teraz zrobic?czy moze sie kluczyk matka rozprogramowac przez ciagle uzywanie?czy musze dorobic z niego drugi kluczyk?


    No to mi tez włącz/wyłącz nie działa moze wina jest w sterowniku,z wlaczaniem/wył. adaptacji mieszanki sprawdze w przeciągu dwoch godzin to dam znac
  • #85
    tzok
    Moderator of Cars
    Niektórzy jeżdżą na brązowym ale nie powinno się, bo każdorazowo wprowadzasz ECU w tryb programowania IMMO. Z tego co mi wiadomo, do zakodowania potrzebne są co najmniej 2 niebieskie kluczyki z różnymi transponderami (nie klony), łatwiej i taniej jest usunąć immo. Problemy nie mają jednak związku z IMMO, to albo pozwala na rozruch albo nie, później już ECU się z nim nie komunikuje.
  • #86
    hatsan1989
    Level 12  
    Ok to wracajac do tematu wlasnie sprawdzilem adaptacje mieszanki wlacza i wylacza sie za kazdym razem wiec pozostaje problem z krokowym tylko czy to napewno wina programu? a jakbym odczepil kostke od krokowego i wtedy spróbował włączyc? Czy gdyby krokowy byl uszkodzony lub z innego samochodu moglaby sie ta autokalibracja nie włączac?

    Jeśli mozesz to napisz na jakiej zasadzie wogole działa ta kalibracja krokowego gdy jest wlączona?Bo jesli teraz przy wyłączonej kalibracji, ecu by nie sterowal krokowcem to przeciez bylaby masakra a jednak obroty schodzą do jałowych
  • #87
    tzok
    Moderator of Cars
    W/g dokumentacji (ale do IAW-16F) ta opcja jest dostępna zależnie od fabrycznej konfiguracji sterownika. Możliwe zatem, że Twój sterownik nie posiada tej opcji. Ale ta auto-adaptacja to adaptacja szybkości reakcji, nie zakresu ruchu czy czegokolwiek innego. W tym sterowniku powinna natomiast być jeszcze regulacja wolnych obrotów. Niestety jej jeszcze nie rozgryzłem, a nie mam na czym ćwiczyć. Jak teraz patrzę na dane to niepokoi mnie podciśnienie w kolektorze - sprawdź szczelność łączenia kolektor - głowica i kolektor - korpus przepustnicy oraz wszelkich wężyków podciśnienia. Jeśli okażą się szczelne to niestety wskazuje to na agonalny stan silnika.
  • #88
    hatsan1989
    Level 12  
    Własnie wszystko porozkręcałem i skadam na nowych uszczelkach wszystko,zauwazyłem ze przewód do serwa byl mocno popękany,mam nadzieje ze przez niego łapał lewego.Jutro sie wszystko okaze.
    Jednak zdązyłem pomierzyć cisnienia na cylindrach i na kazdym jest po 16bar troche za duzo,przy próbie olejowej jest ponad 20bar(zamyka miernik) więc coz to moze oznaczac? czyzby za bardzo splanowana glowica?
  • #89
    tzok
    Moderator of Cars
    hatsan1989 wrote:
    Jednak zdązyłem pomierzyć cisnienia na cylindrach i na kazdym jest po 16bar troche za duzo,przy próbie olejowej jest ponad 20bar(zamyka miernik) więc coz to moze oznaczac? czyzby za bardzo splanowana glowica?
    Wytarte krzywki krzywki na wałku...
  • #90
    hatsan1989
    Level 12  
    hmm patrzylem na ten wałek przy regulacji luzow i powiem szczerze ze patrzac na niego myslalem ze jest w stanie bardzo dobrym zero oznak jakiegokolwiek starcia-no chyba ze tak idealnie do okola krzywki by sie starły na calej szerokosci krzywki..

    poskladalem wszystko szczelnie cały układ ssący,wymieniłem wtryskiwacze i wszystkie uszczelnienia i węzyki,i samochod dalej chodzi nierowno i dalej ma podcisnienie ok 480 na jałowym,przekłądałem tez Map a i tak samo.Jedyne co uzyskałem to po wymianie wtryskiwaczy (na szczelne) to lepsze odpalanie,ze spalaniem jeszcze niewiemale niedlugo sie okaze.


    Czyli jakie są fakty:
    -Wysokie cisnienie cylindrów -16bar
    -Za słabe podcisnienie w kolektorze - ok 480hPa
    -Nierówna praca na jałowym

    Teraz chcialbym wiedzieć co jest przyczyną tego wszystkiego czy napewno wytarte krzywki wałka rozrządu by zmniejszyły podcisnienie?



    Kolego tzok czy aby napewno sie nie mylisz z tym podcisnieniem w kolektorze? szukałem wszedzie jakichkolwiek informacji jakie podcisnienie ma byc w tym silniku i znalazlem tylko w programie tolerance data tam pisze 590mBar
    W ksiązce obslugi i naprawy punto niemoge tej informacji znalesc