Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat Punto I 1.2 75KM duze spalanie - diag. lambdy i czujnika temp.

06 Sty 2012 18:06 54238 141
  • Poziom 13  
    Czesc

    Mam problem z silnikiem Punto 1.2 75KM 94r. czyli 1.2 MPI. Silnik jest założony w maluchu ale to akurat w tym przypadku wazne nie jest.

    Problem jest taki ze samochod pali srednio obliczone 14,5l przy jezdzie na krotkich dystansach (niedogrzany silnik) z tym ze bardzo spokojnie do 4000obr i jazda stalymi obrotami, jazda mozna powiedziec "w trasie" - ruszam spod domu i jade 4km bez zadnego zatrzymywania sie.

    Dowiadywalem sie innych majacych taki silnik zamontowany w 126p i mowia oni o spalaniu rzedu 5-11l zaleznie od jazdy (11l to juz w miescie przy ciezkiej nodze i krotkiej skrzyni 126p). Takze normalne to napewno nie jest i nie jest to kwestia samego swapa.

    Sprawdzilem juz sonde lambde - pomiar napiecia multimetrem - silnik rozgrzany - jakies 80C ciecz na zegarze .

    Wyglada to tak - na wolnych obrotach jest 0,75V, ale po dodaniu gazu szybko bardzo spada na 0,02V (tak - prawie zero), ponad 3000obr jest juz zawsze prawie zero. pusci sie gaz , spada na wolne i rosnie na 0,75V odrazu i jest stabilne. Doda sie gazu i to samo. Czyli krotko mowiac jest albo 0,75V albo prawie 0V.

    Tutaj film ukazujacy napiecie wraz ze wzrostem obrotów: http://www.speedyshare.com/file/G72Hg/lambda-1.2.avi (plik AVI, ok. 5 MB)

    Sonda Bosch 0 258 006 720, sonda była zmieniana podczas swapu czyli jakies 3 lata temu/10 tys. km temu . Z tego co sie orientowalem jest to sonda uniwersalna, zreszta widze ze przewody do niej sa przylutowane.

    Druga sprawa - czujnik temp plynu chlodniczego dla ECU.

    Jakby ktos nie chciał sie do niego dostawac - informuje - jest to pin 13 i 16 we wtyczce ECU, tylko trzeba wypiac wtyczke do pomiaru.

    Znalazlem na elektrodzie wpis ze powinien on miec:

    "Wartość 20°=2000 do 3000ohm, 40°=1000 do 1500ohm, 80°=250 do 400ohm"

    Gdy plyn jest rozgrzany to wskazuje chyba w miare dobrze - wartosci w okolicach 1200-1900 ohm. Ale jak plyn sie juz ochlodzi do temperatury otoczenia, czyli jakies 5*C to jest tak:

    8,5*C ciecz pomiar w zbiorniczku to ok 4300 ohm

    6,5*C w zbiorniczku to ok. 5400 ohm

    ok 4*C (po nocy stania w garazu) to ok. 6400 ohm

    Czy to normalne, czy ten czujnik ma az tak nie liniowa charakterystyke ? czy te ok 5-6 Kohm to juz wskazuje ze jest jakies -50C dla ECU ?

    Ma ktos podane wartosci nominalne dla tego czujnika dla temperatur nizszych niż 20*C ?

    Dodam ze silnik chodzi normalnie, pozatym ze tuz po odpaleniu na totalnie zimnym silniku przez jakies 500m jazdy strasznie jest bogata mieszanka, az go zalewa i lekko przerywa, widac po gwaltownym dodaniu gazu ze ida az czarne baki z wydechu (wydech na 1 tlumiku, brak katalizatora). Potem jak juz sie choc troche rozgrzeje to wszystko jest dobrze.

    Swiece czarne w sadzy - widac ze mieszanka jest wybitnie za bogata.

    Co do wymiany ? Lambda i czujnik czy moze nic z tych rzeczy ?

    z gory dziekuje za pomoc i rady
    pozdrawiam
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Jeśli to niebieski dwupinowy czujnik WTS-05 to takie powinien mieć wskazania
    -20 stopni 29.12 kiloomów
    -10 stopni 16.6 kiloomów
    0 stopni 9.75 kiloomów
    10 stopni 5.97 kiloomów
    20 stopni 3.75 kiloomów
    30 stopni 2.42 kiloomów
    40 stopni 1.60 kiloomów
    50 stopni 1.08 kiloomów
    60 stopni 0.75 kilooma
    70 stopni 0.53 kilooma
    80 stopni 0.38 kilooma
    90 stopni 0.28 kilooma
    100 stopni 0.20 kilooma
    Wyniki z niewielką tolerancją.
    Jeśli silnik jest rozgrzany i otwarty obieg na chłodnice co powinno być przy około 85 stopni, czujnik powinien mieć około 350 omów.Tak że u Ciebie jakby za wiele wskazywał?(podaje ze silnik zimniejszy jak ma 1200-1900 omów to jest około 35-50 stopni). Oczywiście jak wspomniałem że to czujnik WTS-05
    Jeśli chodzi o sondę lambda to jej napięcie powinno falować w zakresie 0.1-1volt a nie stać w stałym wskazaniu co świadczy o nierozpoznawaniu mieszanki ubogiej lub bogatej.Sprawdź działanie podgrzewacza sondy (na dwóch białych przewodach)
  • Poziom 13  
    dzieki :) "pomogł" juz poszlo :).

    Czyli czujnik temp. plynu wyglada na to że jest OK. Pomiary rozpoczalem juz chwile po wylaczeniu silnika bo przeciez nie moglem wypiac wtyki z ECU podczas pracy, wtedy rzeczywiscie plyn mogl miec juz tylko np. 40C. Myslalem ze po prostu czujnik ten "wskazuje" -50C i stad to strasznie zalewanie po rozruchu ale to chyba nie to.

    Podgrzewanie sondy działa z tego co wiem tylko po rozruchu na zimnym silniku. Wtedy sonda jakby wogole nie pracuje (wskazania rowne ok. 0V). A jak juz silnik jest rozgrzany (tak jak pomiary w moim przypadku) to podgrzewanie ma cos do rzeczy ?
  • Poziom 29  
    Podgrzewana sonda szybciej przechodzi z pętli otwartej w zamkniętą i szybciej jest brana pod uwagę przez sterownik silnika co też ma wpływ na spalanie.Ten Twój czujnik nie za bardzo wskazuje bo napisałeś że przy rozgrzanym silniku ma 1200-1900 omów a powinien mieć jak napisałem przy 80-90 stopniach 380-280 omów. Najprościej sprawdzić go w garnuszku z wodą na kuchence.Jak woda zacznie wrzeć powinien mieć około 200 omów.Tylko żeby czujnik nie dotykał dna garnka które jest gorętsze.Tylko sprawdź czy to taki czujnik jak pisałem, WTS-05 ale wszystkie starsze fiaty z wtryskiem na tym chodzą.Sonda po odpaleniu zimnego silnika zawsze ma przez krótki czas wartość zerową, zanim się nie rozgrzeje -napięcie stopniowo wzrasta aż zaczyna falować.Jeśli czujnik wykluczysz to zanim sondę wymienisz (bo jednak wskazuje, nie jest zatrzymana na jednej wartości) zbadaj ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej czy nie jest za wysokie.
  • Poziom 13  
    Czujnik temp. plynu wykluczam (po zapoznaniu sie z danymi ktore wkleiles).

    Lambda zaczyna "dzialac" jakies 15sek po odpaleniu silnika. Nie sadze aby to miało wpływ na spalanie.
  • Poziom 14  
    sprawdz wtryskiwacze czy nie leją, pozatym jazda na tak krótkich trasach to morderstwo dla silnika, lepiej kup rower bo szkoda wachy ;)
  • Poziom 13  
    czesc

    kupilem interfejs of viakena i softem tzoka diagnostyka poszla bez problemu.

    Oto screeny:

    Fiat Punto I 1.2 75KM duze spalanie - diag. lambdy i czujnika temp.
    Fiat Punto I 1.2 75KM duze spalanie - diag. lambdy i czujnika temp.
    Fiat Punto I 1.2 75KM duze spalanie - diag. lambdy i czujnika temp.


    Ostatni screen jak napisalem lambda wypieta i silnik jakas minute po odpaleniu (samochod stał na dworzu wiec pewnie jakies -3C) .

    Dwa screeny od gory to cieply silnik z WPIETA lambda (po przejechaniu jakis 5 km).

    Co o tym sadzicie ? Testy w tej zakladce testy przechodzi wszystkie.

    Bledy były : zawór EVAP i kontrolka MIL . Skasowalem i zaraz znowu były.

    Myslalem ze lambde tam sprawdze ale nie było tam podanego napiecia w tzoka sofcie ...

    Daje mi do myslenia tylko ten czujnik temp. w dolocie -19C pokazywal tuz po odpaleniu a na dworzu jakies -3 czy nawet -2C jest. Potem na cieplym silniku jak w komorze silnika bylo juz dosyc cieplo tez 4C ...jakby chyba przeklamuje co ?

    Pod ktorymi pinami przy ECU jest podpiety czujnik walu korbowego i jaka powinien miec on rezystancje ?

    pozdr.
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Przy ECU 28 i 11 ale masz też łatwo dostępne złącze przy osłonie paska rozrządu. Wskazania czujnika temperatury powietrza faktycznie mi się nie podobają, po całonocnym postoju czujnik temperatury powietrza powinien pokazywać taką samą temperaturę jak czujnik temperatury silnika.

    Informacja o napięciu sondy lambda w tym sterowniku niestety nie jest dostępna... ale przejedź się z włączonym logowaniem (wykres) współczynnika lambda, obrotów silnika i położenia pedału przyspieszenia.

    Pochłaniacz (EVAP) pewnie masz "wycięty" ale upewnij się, że przewód jest zaślepiony. Drugi z błędów sugeruje przepaloną żarówkę kontrolki MIL ("marchewka").
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Sonda lambda nie przechodzi w pętlę zamkniętą. Nie jest widziana przez sterownik i to wiele tłumaczy.Powinna po rozgrzaniu wejść na TAK
  • Poziom 13  
    tzok napisał:


    Informacja o napięciu sondy lambda w tym sterowniku niestety nie jest dostępna... ale przejedź się z włączonym logowaniem (wykres) współczynnika lambda, obrotów silnika i położenia pedału przyspieszenia.



    "korekta sondy lambda" wynosi z tego co widziałem zawsze 1,00 . spojrz na screeny na wolnych obrotach jest 1,00, a przy 3200obr tez jest 1,00 ...Wiec chyba rzeczywiscie cos jest z ta petlą ...

    Tylko czego to wina sondy czy ECU ? :cry:

    Sonda sama jakos tam działa (tzn napiecie sie zmienia) ale raczej zmienia sie bez sensu (albo 0,75V albo 0,02V i nic wiecej)..- film jest powyzej.

    Sprawdze jeszcze jutro to cisnienie paliwa - jakie powinno byc dla tego silnika ?

    Jak to bedzie OK to chyba kupuje nowa lambde ...tylko nie wiem czy uniwersalna NTK (80zł) czy dedykowana do punto 1.2 jakas tania za ok. 100zł ?
  • Poziom 29  
    NTK jest dobrą firmą .Przelutujesz przewody z kostką i będzie ok. Jeszcze takie coś chciałem przekazać na temat wyników diagnostyki. Pozycja silnika krokowego przy rozgrzanym silniku i zamkniętej przepustnicy aż 79 kroków? To według mnie za wiele.Powinno być jak najmniej. No ale skoro dostaje tyle paliwa to jakoś i powietrza też musi sobie dostarczyć. Pewno po wymianie lambdy to i obroty jałowe będą korygowane inaczej
  • Moderator Samochody
    Sondę polecam Ci szukać "Golden Lodge" (Magneti Marelli), te BOSCHe czy NGK z Allegro za 80-90zł sobie daruj.

    Sonda powinna wejść w pętlę zamkniętą ale to chwilę musi silnik pochodzić. Napięcie na sondzie ma się cyklicznie zmieniać od ok 0,1V do ok 0,9V i z powrotem.
  • Poziom 13  
    No dzieki. Rzeczywiscie mi też te NTK za 80 zł smierdzi podroba ...ale moze to tylko moje złudzenie.

    Kupiłem Golden Lodge, 151zl ale trudno odżaluje, oby tylko pomogło . Czekam właśnie na paczke.

    Takie sondy są montowane na pierwszy montaż ?

    Aha rezystancja czujnika wału korbowego 520 ohmów, to jest OK ? Odstep pomiedzy kołem pasowym wału korbowego a czujnikiem 1.0-1.5mm wiec OK.

    Przejscie pomiedzy wtyczka lambdy a ECU jest.

    Także czekam na sonde , montuje i chyba tylko jeszcze ciśnienie paliwa zostało mi do sprawdzenia. Mam nadzieje ze zmiana lambdy rozwiąże problem.
  • Poziom 29  
    Oryginalnie na pierwszy montaż fiat wkładał sondy boscha
  • Moderator Samochody
    Oryginalnie są BOSCHa ale bez tej dodatkowej osłony, jak w "uniwersalnych" (LSF 4.2). W katalogu on-line na stronie boscha można sprawdzić jaka dokładnie powinna być ale jak pamiętam to kosztowała coś koło 400zł.

    Oryginał to:
    BOSCH LSH-24 0 258 003 222 (dwie wtyczki) '93-'94
    BOSCH LSH-24 0 258 003 579 (pojedyncza wtyczka) '95-'96
  • Poziom 13  
    Sonda zmieniona. Ale jeszcze nie wiem czy pomogło . Okaze sie na dniach. Silnik pracuje identycznie, a interfejsem juz nie sprawdzalem.

    Sprawdzilem też ciśnienie paliwa - przed odpaleniem silnika jak pompa napompowala i sie wylaczyla było 2,5bara, po odpaleniu na wolnych obrotach było ok 2,1bara. Jest OK ?
  • Poziom 13  
    Wg informacji które przesłał mi sandamiano na PW to ciśnienie paliwa powinno być 2,45-2,55 bara. czyli u mnie tyle jest jak silnik nie pracuje. a jak pracuje jest 2,0-2,1. Ale silnik pracuje dobrze, moc jest, wiec zakladam ze z zasilaniem paliwowym wszystko jest OK.

    Panowie nie chce być zlosliwy, bo mi twardo doradzacie za co bardzo wam dziekuje, ale wydaje mi sie ze trzeba minimalizowac elementy ktore moga miec wplyw na spalanie, a nie wyszukiwac kolejne rzeczy ktore troche odbiegaja od wartosci ksiazkowych. Silnik i osprzet nie jest najmlodszy wiec pewnie nie bedzie wszystko jak w ksiazce. Ale nie wydaje mi sie ze to ze cisnienie paliwa mam za małe o 0,5bara lub że czujnik temperatury powietrza mi przeklamuje o 15C w dol moze miec wplyw na to ze silnik pali 5l/100km paliwa za duzo niz powinien.

    Wiec skupmy sie prosze na sprawach istotnych.

    Do rzeczy - nie wytrzymałem i dzis zmierzylem nowa lambde miernikiem - to samo 0,8v na wolnych i ok. 0,1v na wyzszych obrotach. Czyli praktycznie tak jak przed zmiana. Szlak mnie juz z tym trafia - co to za cholerstwo ?

    Podczas diagnostyki komputerowej tez tak samo - korekta sondy lambda non stop 1,00 . :cry: :cry:

    Co to moze byc ?

    Osobiscie obstawiam ECU...ale jakie jest wasze zdanie ?
  • Moderator Samochody
    Dopóki sonda lambda nie wejdzie w pętlę zamkniętą to korekta będzie stała na wartości 1.00.

    Napięcie na sondzie, niezależnie od obrotów, przy stałych obrotach i obciążeniu powinno nieustannie oscylować między 0,1V a 0,9V.
  • Poziom 13  
    Nie jest tak. Napiecie na lambdzie zachowuje sie tak jak na filmie ktory wrzucilem w jednym z pierwszych postów (obejrzyj go prosze). Na starej lambdzie BOSCHa i na nowej Golden Lodge jest praktycznie identycznie. Czego to wiec moze byc wina ?
  • Moderator Samochody
    Nieprawidłowego nieumiejscowienia sondy (bo kolektor pewnie dorabiany), nieszczelności w układzie wydechowym przed sondą, usterki mechanicznej silnika, usterki ECU. Czy sonda w/g ECU w ogóle wchodzi w tryb pracy w pętli zamkniętej?
  • Poziom 13  
    Kolektor wydechowy jest orginal z punto, ale fakt zaraz za kolektorem jest dorabiana reszta. Lambda jest wkrecona w rure tuz za kolektorem (jakies 3cm pod). Zrobie tego zdjecie.

    Nie wiem niestety w jakim miejscu jest orginalnie umiejscowiona ta lambda w punto -przed katalizatorem czy za ?

    Moze rzeczywiscie by trzeba pokombinowac np. z odsadzeniem lambdy od strumienia spalin (tulejki dystansowe) ?

    Lambda wg twojego softu wogole nie przechodzi w petle zamknietą. Wyjme jeszcze dyfuzor z tlumika (uklad wydechowy jest w 100% przelotowy ale ma dyfuzor w koncowce tlumika) i sprawdze wtedy.

    EDIT:

    Fiat Punto I 1.2 75KM duze spalanie - diag. lambdy i czujnika temp.

    Tak wyglada wydech. Lambda tuż za orginalnym kolektorem.
  • Poziom 13  
    A jak wyglądają wskazania czujnika temperatury powietrza zasysanego?
  • Moderator Samochody
    Lambda regulacyjna jest zawsze przed katalizatorem, w oryginale była zaraz na początku wydechu. Punto 75 miało kolektor w układzie 4-2-1.

    Podciśnienia masz prawidłowo popodłączane? Pod przepustnicą są wyjścia na 3 wężyki podciśnieniowe - MAP, regulator ciśnienia paliwa na listwie wtryskowej i do serwa hamulców (grubszy od 2 pozostałych).
  • Poziom 29  
    Wg mnie dobrze masz podłączona w wydech. Blisko kolektora więc spaliny szybko ją ogrzewają .Prawie 1 bar to dużo różnicy w ciśnieniu paliwa jeśli jest tak jak pisze tzok i powinno być około 3 barów a Ty masz 2.1 to sporo. U mnie w SPI ciśnienie wynosi tylko 1 bar . Tak myślę że to ma wpływ na zachowanie sondy która pokazuje na podwyższonych obrotach wartość około zera bo sterownik ma nastawy czasów wtrysku dostosowane do ciśnienia wyższego a skoro masz za niskie to też za mało paliwa wtryskuje i stąd wskazanie mieszanki ubogiej przez sondę.Na jałowym biegu napięcie masz prawie dobre bo w tej prędkości obrotowej silnika mieszanka jest z zasady bogata.Czujnik temperatury powietrza i jego przekłamanie w dół o kilkanaście stopni też robi swoje.Zacząłbym od ustawienia dobrego ciśnienia paliwa według danych fabrycznych.Co do tłumika to jest on przelotowy?Mogą też spaliny za szybko opuszczać układ wydechowy i wprowadzają zamieszanie w działaniu sondy
  • Poziom 13  
    Stoki22- czujnik temperatury powietrza zasysanego przekłamuje o jakies 10-15*C w dol . O tym juz była mowa.

    tzok - podcisnienia mam podlaczone dobrze. Tak jak piszesz pozatym ze krociec do serwa jest zaslepiony (bo w maluchu nie ma serwa).

    sandamiano - sam mi pisales na PW ze cisnienie paliwa powinno wynosic 2,45-2,55bara. Wiec odchylka 0,35bara by robila az taka roznice ? Jakos mi sie nie chce wierzyc. Tlumacze sobie ze jakby cisnienie bylo za male to na wysokich obrotach silnik by przerywal itp itd. A on ciagnie naprawde rowno i mocno. Powiedzialbym ze ponad 4000obr. dostaje dopiero naprawde kopa.

    Co do czujnika temperatury powietrza zasysanego - mysle zeby na probe zamiast niego podpiac potencjometr i sobie wyregulowac na 20*C wg softu diagnostycznego i zobaczyc jak wtedy silnik bedzie pracował. Tylko gdzie jest ten czujnik ?

    A sprawdzilem - czesc wydechu w ktora sie wkreca sonde mam jednak orginalna z punto jeszcze - potem to jest obciete i dospawana jest rura. Wiec cudow z zlym odsadzeniem sondy nie mam sie co doszukiwac.

    Z tym nadmiernym odetkaniem wydechu - moze i cos byc w tym co piszesz...tylko nie wiem jak go "przytkac" nie wymieniajac tego tlumika.
  • Moderator Samochody
    Czujnik temperatury powietrza ma marginalne znaczenie, a temperatura powietrza przy nagrzanym silniku jest znacznie wyższa od temperatury otoczenia. Sam czujnik mieści się w podstawie korpusu przepustnicy, jak zdejmiesz obudowę przepustnicy to go zobaczysz.

    Podaj mi jeszcze dokładne oznaczenia swojego ECU albo najlepiej zrób zdjęcie jego etykiety.
  • Poziom 29  
    0.35 bara to ciśnienie może i niewiele ale zawsze poniżej właściwego. Jak pisałem u mnie na wtrysku jednopunktowym webera jest około 1 bara i chodzi.Co by było jakby spadło do 0.7? Na pewno usterka.Co do mocy silnika to nieraz na jałowej mieszance też ma kopa.możesz coś takiego wykonać? Jak silnik pracuje zdejm kopułkę nad wlotem do przepustnicy , wtryśnij strzykawką trochę benzyny i mierz napięcie na sondzie. Jeśli wzrośnie do optymalnego to sam stwierdzisz ze wina leży po stronie ilości dawkowania paliwa. To dziwny sposób ale też mi tak polecili kiedyś mechanicy by sprawdzić sondę ale u mnie jak się okazało później był zanieczyszczony filtr paliwa przez co nie było optymalnego ciśnienia paliwa.
  • Poziom 13  
    Moje ECU:

    Fiat Punto I 1.2 75KM duze spalanie - diag. lambdy i czujnika temp.

    sandamiano - zrobie ten test ze strzykawka i paliwem. jak tylko znajde znowu na to troche czasu.

    Mysle tez zeby na probe przytkac tlumik koncowy druciakami do mycia naczyn.
  • Poziom 29  
    Druciaki pewno wydmucha ale popytaj tych co maja taki silnik w maluchu pisałeś na początku że dowiadywałeś się od nich o spalaniu jak to oni mają rozwiązane .Z tym ECU co podałeś też może coś być . To jest ECOL jak widzę a one nie były mało awaryjne. Jakbyś miał na podmianę to czystego bez kodu i jeśli masz system Fiata Code to odepnij go z instalacji by nie wczytać kodów immo.Jakiś powód nadmiernego spalania musi być skoro innym pali o połowę mniej.Najważniejsze by sonda była w pętli zamkniętej bo wtedy sterownik bierze jej wskazania pod uwagę.Tą benzynę możesz podawać strzykawką lub ostrożnie jakimś spryskiwaczem po płynie do szyb np ale delikatnie. Ja osobiście używałem też gazu puszczając do przepustnicy bo mam zapalarkę do grila na propan-butan ale nie polecam tej metody z uwagi na ostrożność