Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obrotomierz po zmianie silnika nie działa

06 Sty 2012 20:48 5530 20
  • Poziom 12  
    Powstał delikatny problem po zmianie silnika w aucie.

    Silnik stary:
    suzuki samurai 1,3 z jedno punktowym wtryskiem - sygnał do obrotomierza brany z cewki zapłonowej.

    Silnik nowy:
    suzuki baleno 1,6 z wielopunktowym wtryskiem i dwoma podwójnymi cewkami - sygnał do obrotomierza brany z komputera.

    Oryginalny samuraiowski obrotomierz jednak nie działa. Na oscyloskopie sygnał to impulsy o amplitudzie około 10V i okresie 40ms przy wolnych obrotach. Próbowałem je odwrócić (czyli impulsy do masy), ale nic to nie zmieniło.

    Podłączony na próbę do tego sygnału jakiś stary zewnętrzny obrotomierz od klasycznego zapłonu (młoteczek/kowadełko) działa bez problemu a ten nie chce.
    Gdzie tkwi problem?

    ps.
    Nie chcę robić sygnału sumatorem diodowym z cewek, tylko użyć tego sygnału z ECU.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 16  
    Witam.
    Może problem jest w amplitudzie sygnału ze sterownika? Jeżeli sygnał był brany z uzwojenia pierwotnego cewki zapłonowej, to był o zdecydowanie większej amplitudzie niż ten z ECU.
    Czy robiłeś testy z sygnałem z obecnych cewek?
    Pozdrawiam,
    ZAZ-y
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 12  
    ZAZ-y napisał:
    Witam.
    Może problem jest w amplitudzie sygnału ze sterownika? Jeżeli sygnał był brany z uzwojenia pierwotnego cewki zapłonowej, to był o zdecydowanie większej amplitudzie niż ten z ECU.
    Czy robiłeś testy z sygnałem z obecnych cewek?
    Pozdrawiam,
    ZAZ-y

    Amplituda sygnału ze sterownika to około 10V.
    Tak jak pisałem, "klasyczny" obrotomierz działa na nim bez problemu i pokazuje rzeczywiste obroty.
    Sygnału z cewek nie brałem, bo nie chcę pruć wiązki.

    Ten problematyczny obrotomierz jest na układzie Toshiba T2685A - niestety nigdzie nie mogę znaleźć opisu tego scalaka.
  • Poziom 39  
    Tu masz aplikację:

    Obrotomierz po zmianie silnika nie działa
  • Poziom 12  
    Dziękuję za schemat.
    A jest jakiś opis do wyprowadzeń Vc, A, B, C?

    Nie bardzo jednak rozumiem, jaka jest różnica w sygnale który jest akceptowany przez ten konkretny obrotomierz a zwykłym obrotomierzem od mechanicznego rozdzielacza zapłonu?
  • Poziom 39  
    Opisu tych pinów nie ma.

    W opisach niektórych z tych obrotomierzy występuje termin "back EMF". Spróbuj więc go wysterować sygnałem ujemnym względem masy.
  • Poziom 42  
    Czy w 1,3 TEN obrotomierz działał i czy na pewno? Cudów nie ma , jeżeli zwykły , z sygnałem z przerywacza klasycznego , z sygnału ECU działa , to TEN też podłącz do przerywacza klasycznego i sprawdź. Jak nie masz klasycznego , to podaj mu z trafa dzwonkowego 8V - ma wskazywać 1500 obrotów.
    ps. Napisał ,że inwertował sygnał ,też nici.
  • Poziom 12  
    emeryt2 napisał:
    Czy w 1,3 TEN obrotomierz działał i czy na pewno? Cudów nie ma , jeżeli zwykły , z sygnałem z przerywacza klasycznego , z sygnału ECU działa , to TEN też podłącz do przerywacza klasycznego i sprawdź. Jak nie masz klasycznego , to podaj mu z trafa dzwonkowego 8V - ma wskazywać 1500 obrotów.
    ps. Napisał ,że inwertował sygnał ,też nici.


    Tak, TEN obrotomierz działał. Wzięty z półki TAKI SAM z samuraia również nie działa, więc to nie uszkodzenie obrotomierza, tylko inny sygnał sterujący.
    Sygnał inwertowałem w sensie odwrócenia fazy a nie polaryzacji względem masy.

    Obrotomierz po zmianie silnika nie działa

    Skąd ja w dzisiejszych czasach trafo dzwonkowe wezmę.
    Prędzej sobie testowy generatorek na avr napiszę...
  • Poziom 39  
    Emeryt inwertował ale na poziomach masa-zasilanie i na odwrót - a to chodzi o napięcie ujemne względem masy.
    Mpo, zastosuj taki schemat jak wyżej ale zamiast rezystora w kolektorze daj indukcyjność - np. cewkę przekaźnika.
  • Poziom 42  
    Co to da , jeżeli da tam cewkę przekaźnika ? Nie zapomnij o diodzie na cewce przekaźnika.
    Na powyższym schemacie wejście - minusowy punkt cewki zapł , to jakie tam są impulsy?
  • Poziom 39  
    Cewka przekaźnika da podczas rozłączania impuls ujemny względem masy. Diody gaszącej nie dawaj bo zewrze ten impuls. Jeśli boisz się przebicia tranzystora to daj równolegle z cewką przekaźnika diodę zenera w szeregu z diodą zwykłą tak aby ograniczyć napięcie wsteczne do akceptowalnych wartości.
  • Poziom 12  
    Obrotomierz ewidentnie spodziewa się impulsów plusowych, bo zwieranie wejścia obrotomierza do zasilania powoduje "dygnięcie" wskazówki.
    Zmontowałem przestrajany generator i podłączyłem przez ten tranzystor.
    Obrotomierz ożył po zmianie opornika w kolektorze na około 0,8k. Oporności mniejsze niż 0,6 i większe niż 1,2k powodują, że przestaje działać.

    Innym natomiast problemem, który się pojawił, jest drżenie/wibracja/brzęczenie obrotomierza.
    Wygląda to tak, jakby wskazówka była na przemian podnoszona i opuszczana, zamiast opadać tylko pod działaniem sprężyny powrotnej.

    emeryt2 napisał:

    Na powyższym schemacie wejście - minusowy punkt cewki zapł , to jakie tam są impulsy?

    Tam są szpilki o szerokości około 4ms i amplitudzie 10V.
    I nie jest to minusowy punkt cewki tylko wyjście ECU (w aucie są dwie podwójne cewki ze zintegrowanymi modułami zapłonowymi).
  • Poziom 42  
    MPO , ja piszę o schemacie aplikacji , a nie o nie udolnych próbach zastosowania obrotomierza pod ECU.
    Próbowałeś z generatorem bez inwertora?
  • Poziom 12  
    emeryt2 napisał:
    MPO , ja piszę o schemacie aplikacji , a nie o nie udolnych próbach zastosowania obrotomierza pod ECU.
    Próbowałeś z generatorem bez inwertora?


    Stary silnik już dawno zdemontowany - nie mam jak sprawdzić jak wygląda tam sygnał w oryginale.

    Tranzystor dopasowuje mi sygnał TTL z wyjścia generatora, więc być musi.
    Mogę ewentualnie zmienić program generujący przebieg na negatyw - wyjdzie chyba na to samo?
  • Poziom 39  
    Spróbuj tak:
    Obrotomierz po zmianie silnika nie działa

    Ew. daj większy rezystor pod kondensatorem.
  • Poziom 12  
    Kybernetes,
    W tym układzie wcale nie działa.
    Podejrzewam, że problem jest w sterowaniu.
    Obecnie wejście jest "na stałe" podpięte do plusa i ściągane impulsami do masy.
    Powinno chyba być wejście "wiszące w powietrzu" podpinane do zasilania.
  • Poziom 39  
    W takim razie daj tam diodę odcinającą prąd.
  • Poziom 39  
    W jednym z linków tej strony znalazłem taki układ, służący do konwersji sygnału z nowego modułu (prostokąt 5V) do starego obrotomierza (sygnał z cewki):
    Obrotomierz po zmianie silnika nie działa

    Nazywają to tacho-booster. Inna metoda to wymiana elementów na płytce obrotomierza. Ale to do innego obrotomierza, na płytce widać układ w obudowie DIL... Z drugiej strony, oba biorą sygnał z cewki.

    Piszesz o "pływającym" wyjściu ale oryginalnie jest ono zwierane do masy przez przerywacz (moduł zapłonowy).

    Skoro na 12 V z tego tranzystorowego konwertera Ci działa ale źle, to może problem tkwi w w zbyt niskim napięciu tych impulsów? Po rozwarciu przerywacza napięcie na cewce skacze w te i we wte w amplitudzie kilkudziesięciu woltów. Wewnątrz układu może być połączenie do dzielnika obniżającego napięcie wejściowe (nie znamy funkcji niektórych nóżek). Sugerowałaby to metoda postępowania proponowana na tych forach, polegająca na zamianie rezystora wejściowego i/lub innych na mniejsze lub mostkowanie/usuwanie ich. Np. znalazłem jeszcze inny "tacho-converter":

    Obrotomierz po zmianie silnika nie działa

    ...z podpisem:
    "Here you see the tacho adapter. I thought I needed it, but removing the resistor in the tacho solved the problem."
    Czyli po naszemu: "Tu widzicie interfejs do obrotomierza. Myślałem, że będzie mi potrzebny, jednak usunięcie rezystora z obrotomierza rozwiązało problem"

    No więc wychodzi na to, że musisz rozdłubać swój obrotomierz i zidentyfikować rezystory do modyfikacji. Albo dołożyć taki moduł jak wyżej.
  • Poziom 12  
    Nie zdążyłem jeszcze przejrzeć dokładnie tego wątku, ale wygląda na to, że rozwiąże to problem.
    Zwłaszcza opis z tego dokumentu: http://members.iinet.net.au/~awcabren/ae86gzetacho.pdf
    Płytka obrotomierza jest identyczna jak ta z suzuki samurai.
    Popróbuję najpierw ze zmianę elementów na płytce, bo wsadzanie cewki jakoś do mnie nie przemawia - duży prąd i impulsy o wysokiej amplitudzie...
  • Poziom 12  
    Obrotomierz na 'tacho-boosterze' zrobionym z cewki przekaźnika działa, ale tak jak przypuszczałem, tranzystor się grzeje.
    Wymiana elementów na płytce obrotomierza wg przepisu z pdf wyleczyła sprawę - wystarczyło w sumie tylko zmienić opornik wejściowy z 30k na 22k.