Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zmierzyć pobór prądu i moc silnika elektrycznego?

07 Sty 2012 19:23 11821 9
  • Poziom 2  
    Witam serdecznie,

    zakupiłem okazyjnie zaburtowy silnik elektryczny(starszego typu) do łodzi.
    (bez żadnych oznaczeń)

    Zasilany 12V i tylko tyle z informacji jakie posiadam.

    Chciałbym wiedzieć o nim więcej i tu pojawiają się pytania:)

    Ponieważ jestem zielony w temacie jeśli któreś z pytań wyda się głupie, proszę się nie pastwić, nad moja niewiedzą :)


    - Chciałbym zmierzyć jego max. pobór prądu ile A?
    - Czy można obliczyć dopuszczalną masę jaką silnik "udźwignie" tym samym jego moc.
    - Czy możliwe jest i w jaki sposób można "zestopniować" moc silnika jakimiś "przełączniczkami" tzn żyby np. uzyskac 2 biegi. (jakies gotowe elementy możliwe do zakupu?)

    - Ponieważ w silniku jest tylko włącznik i wyłącznik czy możliwe jest / jeśli tak to jak stworzenie biegu wstecznego.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    - Pomiar prądu miernikiem - opisane w każdym podręczniku elektrotechniki i instrukcji obsługi miernika.
    - obliczyć moc? Podstawowe wzory, których powinni nauczyć cię już w podstawówce.
    - Regulacja obrotów. elektryczne hulajnogi, rowery i inne takie... Pogooglaj się z hasłem "REGULATOR OBROTÓW" lub "PWM".
    Na wszystko odpowiesz sobie sam, ale musisz wykazać zaangażowanie.
  • Poziom 2  
    Dziękuję, wzorów uczyli ale nie nauczyli niestety.
    Niektóre elementarne rzeczy z danych dziedzin są dla wielu tajemnicą...dla mnie akurat ta.

    Specjalizuję się w zupełnie innej dziedzinie, dlatego poprosiłem o poradę...i ja bardzo szybko otrzymałem za co dziękuję.

    Resztę doczytam i poszukam, przynajmniej wiem czego szukać.

    Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 27  
    Jeśli to silnik prądu stałego, a prawdopodobnie tak jest, to żeby otrzymać wsteczny bieg wystarczy zmienić polaryzację napięcia na zaciskach silnika.
    Można to zrobić np. na przekaźniku.
  • Poziom 39  
    http://www.multi-com.pilicka.pl/maximizer.html prawdopodobnie ma regulację tył/przód. (zamienia się po prostu bieguny)
    Przy mierzeniu prądu, trzeba być przygotowanym na kilkadziesiąt A w momencie włączenia, Więc trzeba mieć miernik cęgowy DC, lub jakiś mocny amperomierz.
    Zakładam, że Twój silnik nie ma wymiarów golarki elektrycznej.
    Nie wyliczysz żadnego udżwigu łodzi, a co najwyżej jej prędkość, ale to przekracza Twoje możliwości, bo musiałbyś znać współczynnik oporów i wiele skomplikowanych wzorów.
    Prawda jest taka, że zawsze popłynie, a jaką prędkość osiągnie, najlepiej sprawdzić- wodolotu nie zrobisz.
    Pozdrawiam.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    sebek3 napisał:
    Jeśli to silnik prądu stałego, a prawdopodobnie tak jest, to żeby otrzymać wsteczny bieg wystarczy zmienić polaryzację napięcia na zaciskach silnika.
    Można to zrobić np. na przekaźniku.


    Ale wziąść też trzeba pod uwagę że ze względu na konstrukcję mechaniczną można spotkać się z niemiłą niespodzianką, na przykład gdy śruba jest nakręcona na gwintowaną końcówkę wału...
  • Poziom 27  
    jdubowski napisał:
    sebek3 napisał:
    Jeśli to silnik prądu stałego, a prawdopodobnie tak jest, to żeby otrzymać wsteczny bieg wystarczy zmienić polaryzację napięcia na zaciskach silnika.
    Można to zrobić np. na przekaźniku.


    Ale wziąść też trzeba pod uwagę że ze względu na konstrukcję mechaniczną można spotkać się z niemiłą niespodzianką, na przykład gdy śruba jest nakręcona na gwintowaną końcówkę wału...

    Owszem, tego już po uwagę nie brałem.
    Odniosłem się tylko i wyłącznie do silnika, nie zależnie od celu w jakim jest wykorzystywany :D
  • Poziom 2  
    Zgadza się, wymiarów golarki to nie ma. Jeśli zostało to zaprojektowane jako niewielki silnik do lodzi, to zakładam, że ma tak jak inne nowe silniki ok 30-35A

    Szukam właśnie schematów regulatorów obrotów. Co do miernika dzięki, poszukam porządniejszego.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Uruchomić silnik, zmierzyć prąd, rozsądnie go przyhamować, zmierzyć do ilu wzrośnie pobór.
    Regulatorów PWM jest do wyboru, do koloru. Odwrotne obroty na mostku H na przekaźnikach, czy nawet na przełączniku. Dołożyć ewentualnie zabezpieczenie termiczne dla świętego spokoju.