Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zavoli Co.Re.GAS, uszkodzona sonda lambda czy moze centralka ?

pawelxc1 12 Sty 2012 13:44 2591 0
  • #1 12 Sty 2012 13:44
    pawelxc1
    Poziom 9  

    Dzisiaj wzialem sie za sprawdzenie sondy lambda poniewaz auto muli i duzo pali ( na butli 40 l robie 240 km w trasie ;/ ) Mam tam wtyczke z trzema kablami na jednym jest napiecie okolo 12.50-13V i jest to chyba system podgrzewania sondy zeby szybciej mogla zaczac pracowac jest to kabel pierwszy z lewej. Kabel pierwszy z prawej ma napiecie caly czas 0.22V natomiast kabel srodkowy ma wahania napiecia od 0.18 do nawet 1,44V w zaleznosci od tego jak krece srubkami na parowniku i aktuatorze. Teraz tak srodkowy kabel ma z drugiej strony tzn na drugiej wtyczce ( ktory idzie najprawdopodobiej do sterownika) lut na nim tez sprawdzilem napiecie i jest takie samo jak na drugiej wtyczce. Jednak zauwazylem cos bardzo ciekawego gdy podlaczam miernik ( minus z karoserii ) i wkladam w ten kabel co skacze na nim napiecie, wlaczam miernik i zaczynam krecic srubka na wezu i przy parowniku to centralka zaczyna działac ;o a mianowicie dla przykladu za male odkrecenie sruby na aktuatorze zapala sie lampka zielona jak odkrece za duzo to zapala sie czerwona czyli tak jak powinno byc ! Jednak gdy odłącze miernik badz go nawet wylacze nie odlaczajac tego miernikowego bolca od tego kabla zapala sie z powrotem lampka czerwona i centralka nie reaguje na jakakolwiek zmiane polozenia srub regulacyjnych jak wlacze miernik to centralka zaczyna reagowac. Dzieje sie tak jedynie przy niskich obrotach. Gdy miernik jest podpiety i obroty sa okolo 3000 napiecie spada do okolo 0.34 i skacze mniej wiecej o te 0.05V, pali sie dioda zielona jednak nawet gdy srubke na wezu odkrece na maxa dalej pali sie dioda zielona.

    Pomiar mam oczywiscie dokonywałem na rozgrzanym silniku oraz chwile go potrzymałem na 2500-3000 tys obrotow tak zeby lambda osiagnela temp pracy i teraz pytanie czy napiecie mam mierzyc na odlaczonej od instalacji sondzie czy na podlaczonej ? bo podobno sonda sama z siebie wytwarza napiecie wlasnie od 0V do 1V czy na gazie czy na benzynie mam mierzyc ? bo spotkalem tutaj rozne opinie na ten temat jedni mowia tak drudzy tak. Ponizej przedstawiam zdjecia robione na podlaczonej sondzie do instalacji zarówno na gazie i na benzynie.

    Pomiary na benzynie 3 tys obrotów:
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/727b806038bfffa1.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/eaa40200ebb91478.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9f4f006223d1403c.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/851743e1feb64923.html

    Pomiar na gazie 3 tys obrotów (wartosc pomiaru jest ciagle taka sama nawet gdy krece registrem przy aktuatorze gaz 2 gen z centralka zavoli core gas )




    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/40f3ad870bb1693d.html

    Pomiar na gazie wolne obroty ( tutaj centralka jak i woltomierz reaguja na zmiany dawki mieszanki jednak w przedziale od 0,12 do 1,44)
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/24e42cff7edb876a.html

    Co ciekawe na centralce od gazu są dwie diody zielona i czerwona ktore informuja o skladzie mieszanki np czerwona bogata, zielona uboga jak migaja obie wtedy mieszanka jest prawie stechiometryczna i teraz tak podpinam miernik do masy, czerwony do kabla sygnalowego sondy na podpietej instalacji ( sondy do centralki ) wlaczam miernik i nagle centralka zaczyna pracowac czyli pokazuje poprawnie czy mieszanka jest uboga czy bogata jednak gdy wylacze miernik ( nie musze go odpinac od sondy ) dioda zmienia kolor na czerwony i pali sie obojetnie czym bym nie krecil przy regulacji gazu, wlaczam miernik i centralka zaczyna pracowac dzieje sie tak tylko i wylaczonie na wolnych orbotach. Gdy obroty podniose do 3 tys i mam wlaczony miernik zapala sie dioda zielona a wartosc pomiaru to 0,34V i nie reaguje na zmiane polozenia przepustnicy ani kreceniem srubami na aktuatorze ani przy parowniku ( na wolnych obrotach przy wlaczonym mierniku reaguje ). Wylaczam miernik i momentalnie zapala sie dioda czerwona. Wyglada na to jakby miernik dawal jakies napiecie na kabel sygnalowy od sondy lambda. Moje zdanie znacie uszkodzona sonda lambda teraz czekam na wasze :) Parownik regenerowany filtry swiece kable nowe itp przeplywomierz, aktuator i silniczek korkowy pod filtrem powietrza czyste. Brak bledow przy samodiagnostyce ( widocznie zainstalowany emulator lambdy ).

    Dobra dowiedzialem sie ze jest to jest prawdopodobnie sonda tytanowa to w takim razie mieszanke moge ustawic za pomoca odczytow z omomierza bo im wiekszy opor tym mieszanka ubozsza tak by wynikalo z tego co wiem. I teraz tak mam 3 kable jeden jest od grzalki drugi sygnałowy a 3 tez sygnalowy ? czy jak ? bo na czerwony to zasinalnie grzalki, czarny kabel doprowadzajacy napiecie do sondy i tam powinno byc 5V tak ? Biały kabel to napewno nie masa bo mam tam napiecie 0,22V (masa grzalki jest brana z rury pewnie a tam jest troche pordzewiale i jutro to oczyszcze moze sonda jest dobra tylko nie osiaga temp pracy ) ja mysle ze jest to sygnal powrotny do centralki komputera od gazu czyli wyglada na to ze albo centralka daje za male napiecie na sonde ( i daltego gdy wlacze voltomierz i przyloze szpikulec do czarnego kabla sonda zaczyna reagowac ) albo po prostu jest uszkodzona sonda i teraz pytanie jak na niej zmierzyc opor ? Czy jest tu cos zle z okablowaniem czy jak ? Prosze o pomoc oraz z góry dziekuje.

    PS Samochod to primera p10 93r. silnik sr20di benzyna/gaz 115km. Pomiary na zapalonym silniku:

    Wtyczka od sondy lambda odlaczona od instalacji: na kazdym z 3 kabli napiecie 0V
    Wtyczka od instalacji : kabel czerwony okolo 12,70-13V, kabel czarny cos kolo 0,18-0,20V, kabel bialy 0V

    Zdjecia instalacji:
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/87c387b02c7f6a17.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6d5c8e3502c2a0de.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9f071c7fcad9c18a.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/de46ec056e2afb52.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ed6e54a903085688.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/71d739e48c8ba1e2.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d33645057cd2cebf.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d8e2666e0ace25e3.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d7b359039ae89324.html
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a28f8416d1c71d3d.html

    Znalazlem teraz cos takiego :
    "Tytanowe (wszystkie podgrzewane) - charakteryzują się czerwonym koloerm przewodu
    Niekiedy zdażają się sondy 3 przewodowe tytanowe na 0-5V
    3 przewodowa 0-1V (12mm gwint) (czarny-odniesienie/wyjście) (czerwony-odniesienie/wejście grzałka [+]) (biały-grzałka [-])" czyli wychodzi na to ze czerwonym kablem idzie napiecie do grzalki oraz wejscie odczytu sondy, czarnym wyjscie odczytu sondy a bialy masa grzalki mam racje ? Czy ten lut na czarnym kablu od strony centralki moze powodowac jakies zaklocenia niby pomiary po stronie sondy i na tym lucie sa takie same jezeli chodzi o napiecie. Prosze o pomoc !

    0 0
  • Sklep HeluKabel