Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Potrzebny schemat układu sterującego pracą klimatyzacji.

xyro 12 Sty 2012 22:22 5715 10
  • #1 12 Sty 2012 22:22
    xyro
    Poziom 23  

    Witam.
    Montuję klimatyzację do klasyka (na życzenie właściciela) i potrzebuję schematu prostego układu który będzie sterował tą klimą. Klima jest na podzespołach VW i czujniku 3 pinowym. Czujnik ten podaje napięcie po między 0.7 a 2V i wyglądać to ma tak.

    1. Załączam klimę. Na czujniku jest około 0.1V, ciśnienie w układzie 0 bar.
    2. Klima dobija do 12 bar po jakiś 20 s na czujniku jest 2V i następuje wyłączenie układu.
    3. Ciśnienie spada do 7 bar na czujniku jest 0.7V i klima znowu się załącza.
    4. Ciśnienie znowu dobija do 12 bar. Na czujniku 2V i następuje odcięcie.
    I tak w koło :)
    Zależy mi żeby te wartości graniczne można było regulować w jakimś zakresie :) Powiedzmy +/- 0.5V
    Przełącznikiem w kabinie steruje czy klima ma działać czy nie a układzik ma sterować sprzęgłem sprężarki (przez przekaźnik).

    Bardzo proszę o pomoc. Będą punkciki na pewno :)

    0 10
  • #2 12 Sty 2012 22:42
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    xyro napisał:
    Klima jest na podzespołach VW i czujniku 3 pinowym

    Czemu nie wykorzystasz całości tego układu?

    xyro napisał:
    1.Załączam klimę. Na czujniku jest około 0.1 v ciśnienie w układzie 0 bar.
    2.Klima dobija do 12 bar po jakiś 20 s na czujniku jest 2v i następuje wyłączenie układu.
    Jeśli to wyłącznik ciśnieniowy włącz/wyłącz, to skąd te 2V? Może sprawdź, jak działa ten czujnik odłączony od sterownika.

    Zamieść tu schemat klimatyzacji, z którego korzystasz.

    1
  • #4 13 Sty 2012 21:44
    xyro
    Poziom 23  

    Trochę się źle zrozumieliśmy. Aby klimatyzacja w samochodzie pracowała optymalnie po stronie ciepłej musi być pomiędzy 6 a 12 bar a na zimnej mniej więcej cały czas są 2 bary. Jeżeli napełniona i sprawną klimę podepniemy tak żeby cały czas działała sprężarka (sprzęgiełko na sprężarce załączone cały czas) to ciśnienie dojdzie do 18 bar i zadziała zabezpieczenie w sprężarce ale takie ciśnienie jest niebezpieczne dla układu. Jak zabezpieczenie nie zadziała lub go nie ma to rozwali chłodnicę klimy.

    Pomińmy podłączenie wiatraka i guzik do włączania klimy.

    Na czujniku 3 pinowym koncernu vw (ten sam w wielu innych markach) mamy 3 styki. 1 to plus 12V, 2 do masa a 3 sygnał. W zależności od ciśnienia w układzie sygnał ma napięcie od 0.1V do 2.7V. Ja potrzebuje prosty układzik, który poprzez załączanie i odłączanie sprzęgiełka sprężarki będzie dbał o to żeby ten sygnał (cisnienie) było właśnie w granicach 0.7 - 2V ale w ten sposób że gdy włacze napięcie na ten układ ma on załączać sprzęgiełko tak długo aż czujnik poda wartośc 2V lub trochę więcej, przy czym gdy to się stanie rozłaczy spręzarke. Gdy cisnienie samoczynnie po około 10 s spadnie do wartości przy której czujnik pokaże 0.7V układ ma załączyć spręzarke ponownie. I tak w koło.

    0
  • Pomocny post
    #5 13 Sty 2012 22:02
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Hasło dla ciebie - KOMPARATOR. Układ porównujący napięcie na wejściu z zadanym.

    0
  • Pomocny post
    #6 13 Sty 2012 22:11
    prezeswal
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Komparator z histerezą (przerzutnik Schmitt'a).

    0
  • #7 14 Sty 2012 21:00
    xyro
    Poziom 23  

    A gdzie mogę pytać o pomoc w skonstruowaniu takiego układu ?
    Parametry to:
    1. 14.4V zasilanie
    2. sterowanie 1 przekaźnikiem 60A
    3. Zakres sterowanego sygnału 3.5 -4.5V (przepraszam za pomyłkę, ale mam inne czujniki niż myślałem )

    Z góry dzięki za pomoc.

    0
  • Pomocny post
    #8 14 Sty 2012 22:12
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Użyłeś chociaż funkcji SZUKAJ?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic958409.html
    O wynikach z google nawet nie chcę wspominać. Może najpierw zapoznaj się z zasadą działania, a potem popatrz, jak są realizowane układy. W samochodach tez masz je zastosowane w kilku miejscach. Choćby w układach poziomowania reflektorów sterowanych analogowo.
    Skąd ty tam wziąłeś 60A?

    0
  • Pomocny post
    #10 16 Sty 2012 00:48
    prezeswal
    VIP Zasłużony dla elektroda

    xyro napisał:
    gdy włacze napięcie na ten układ ma on załączać sprzęgiełko tak długo aż czujnik poda wartośc 2v lub trochę więcej, przy czym gdy to się stanie rozłaczy spręzarke. Gdy cisnienie samoczynnie po około 10 s spadnie do wartości przy której czujnik pokaże 0.7v układ ma załączyć spręzarke ponownie. I tak w koło.

    xyro napisał:
    Zakres sterowanego sygnału 3.5 -4.5 v

    xyro napisał:
    znalazłem bardzo prosty przykład komparatora okienkowego(2 scalaki i kilka rezystorów) bardzo prostego do policzenia.

    No to chyba źle zrozumiałeś zasadę działania komparatora okienkowego.
    Opisane wymagania spełni taki np. układ:
    Potrzebny schemat układu sterującego pracą klimatyzacji.
    Histerezę można zmieniać np. rezystorem R3 (potencjometr).

    0
  • #11 27 Cze 2012 22:59
    xyro
    Poziom 23  

    Dzięki za pomoc.
    Problem rozwiązałem trochę prościej.
    Co do przekaźników to oczywiście 20A (nie wiem skąd wziąłem 60A :0 ).
    Układ ma na stronie gorącej stycznik taki jak był stosowany w Audi lub Golfie 3 np. Stycznik ten ma 2 obwody. 1 zabezpieczający zwiera się, gdy ciśnienie na stronie wysokiej zawiera się pomiędzy 2.5 a 32 bar. 2 styk załącza się powyżej 16 bar. Sterowanie całością zależy dużo od rodzaju sprężarki. Tak na prawdę to są 4 typy czyli takie ze sprzęgłem elektromagnetycznym i zaworem wewnętrznym oraz z regulacją wewnętrzną lub bez (kombinacje są 4). Ja mam sprężarkę Nipodenso z VW Polo bez regulacji wewnętrznej ciśnienia z zaworem.

    Układ opiera się na 2 styku czyli tym, który załącza się powyżej 16 bar, a oryginalnie np w Golfie 3 włącza 2 bieg wentylatora. U mnie po przekroczeniu 16 bar stycznik ten załącza przekaźnik z stykami normalnie zamkniętymi, pod które podpięty jest zawór sprężarki co powoduje jej rozłączenie. Sprężarka nie pracuje. Ciśnienie wysokie powoli spada do wartości 14 bar, przy czym stycznik się wyłącza co powoduje ponowne załączenie sprężarki i tak w koło :) zwłoka ta to około 2-4 s w zależności od obciążenia klimatyzacji/ temperatury zewnętrznej. Ciśnienie wysokie utrzymuje się w ten sposób w granicach 14-16 bar (normalnie w tym układzie z Polo jest około 22-25 bar), ale mi to pasuje, bo silnik już leciwy, a i układ nie musi pracować na 100%. W przypadku sprężarki z zaworem nie ma problemu, bo zawór może tak pracować. W przypadku zwykłego elektromagnetycznego sprzęgła taka praca szybko je wykończy, dlatego trzeba byłoby dołożyć układ opóźniający np na 10-15s.

    Dzięki wszystkim za pomoc. Posta piszę jak by ktoś miał podobny problem.

    0